MS Windows
briani 27239
XP taskbar problem: Applikationer forblive~
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 09-07-10 17:36

http://www.blades.dk/pub/xpbar.jpg

Den seneste uge har min taskbar/processlinie opført sig underligt.

Det er en XP Pro stationær med almindelig trådløs tastatur/mus
kombination fra LogiTech.

Starter jeg en applikation starter den op som normalt på skærmen,
og dukker op på proceslinien. Her blinker den imidlertid 4 gange,
hvorefter applikationen bliver inaktiv ("ikke valgt"/ikke primære
vindue). Dette gælder både vinduet og nede på proceslinien. På
proceslinien forbliver applikationen highlighted (opmærksomhedssøgende).

Trykker jeg i applikationens vindue, bliver den aktiv på proceslinien.
Trykker jeg på applikationen på proceslinien, gentager det hele sig.
Trykker jeg på applikationen på proceslinien igen, minimeres applikationen.
Trykker jeg på applikationen på proceslinien en tredie gang, "af-minimeres"*
den, og applikationen er endelig aktiv ("valgt"/trykket ned).

Starter jeg endnu en applikation op, sker der det samme for den.
Jeg kan fint klikke på de to applikationsvinduer for at vælge den aktive,
ligesom alt-tab virker fint, men klikker jeg på dem på proceslinien
skal jeg gennem de tre sekvenser beskrevet ovenfor. Derefter er vinduet
ovenikøbet ikke altid rigtigt aktivt, da jeg ikke vil kunne skrive i det,
før jeg har klikket i selve applikationsvinduet. Nogle gange vil
applikationen
slet ikke blive aktiv på proceslinine ved klik herpå - den vedbliver at
skifte
mellem minimeret og synligt vindue, mens den hele tiden blinker 4 gange
efter
klik, og forbliver highlighted på proceslinien.

Eller også dukker den op som et aktivt vindue, men uden at være aktiv på
proceslinien. Klik på proceslinien medfører da samme minimeret <-> synlig
loop.

Jeg kunne beskrive lidt flere detaljer omkring opførslen, især med flere
åbne
applikationer på samme tid, f.eks. vil de ofte "dukke op", efter at være
minmeret, UNDER de andre applikationer...
Men mere sigende er måske at jeg herudover INTET får frem ved at
højre-klikke
på en applikation på proceslinien...
Applikationen blinker 4 gange og bliver highlighted. Ingen pop-up menu.
Jeg kan GODT få højrekliks-menuen frem på start-knappen og alt andet.

*)Hvad er den rette betegnelse for hvad man gør med vinduet når man får det
til at dukke op igen efter at være minimeret? "Restored" på engelsk, ikke?
Og på dansk? "Restaureret"? "Genetableret"?

Fra : Kjeld Holm

Dato : 18-07-10 07:38

*)Hvad er den rette betegnelse for hvad man gør med vinduet når man får det
til at dukke op igen efter at være minimeret? "Restored" på engelsk, ikke?
Og på dansk? "Restaureret"? "Genetableret"?

I win xp bruges udtrykket "Gendan" hvis man højreklikker på det minimerede
program i proceslinien, så mon ikke "gendannet" er den oficielle betegnelse
på dansk.

/Kjeld

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-07-10 08:05

Kjeld Holm <kjeld@hocom.dk> declared in:
4c42a16c$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> [...]
>
> I win xp bruges udtrykket "Gendan" hvis man højreklikker på det
> minimerede program i proceslinien, så mon ikke "gendannet" er den

Tak for det :)
Jeg bruger en UK version af XP, så jeg ser det som "restore" :)

Problemet med proceslinien er i mellemtiden forsvundet af sig selv...