alternativ til Itunes.. ??
Fra : jagge

Dato : 10-07-10 17:34

Jeg er på jagt efter et alternativ til Itunes som jeg finder
SKRÆKELIGT.... nu har jeg brugt en del tid på at importere en del cd
albums, og numrene bliver smidt i en tilfældig møgstak.

Eks buena vista social club bliver vist som 15 seperate albums fordi det
er med forskellige kunstnere... Smart...

Derfor er der en anden måde man kan gøre det på, allerhelst vil jeg bare
kunne bruge den som usb pen så jeg bare kan dragge droppe det jeg vil
have over.

MVH

Jakob

Fra : -=Madsen=-

Dato : 10-07-10 18:53

<---------------->
> [...]
> SKRÆKELIGT.... nu har jeg brugt en del tid på at importere en del cd
> albums, og numrene bliver smidt i en tilfældig møgstak.
Kan ikke være mere enig :-/

<----------->
> Derfor er der en anden måde man kan gøre det på, allerhelst vil jeg bare
> kunne bruge den som usb pen så jeg bare kan dragge droppe det jeg vil
> have over.
<----------->

eneste alternativ jeg har set er dropbox, men så skal den loade hvert nummer
over
net værk og kun et af gangen, så den holder heller ikke :-/

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-10 19:35

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Eks buena vista social club bliver vist som 15 seperate albums fordi det
> er med forskellige kunstnere... Smart...

Hvis man har et album med forskellige kunstnere, så skal man bare lave
en albumkunstner. Så kommer alle numrene til at ligge under dette. Jeg
har f.eks. en gammel cd, hvor Elton John synger duetter med andre
sangere. Man skal så sætte Elton John som albumkunstner, og så kommer
alle numrene til at ligge under ham. Hvis man lærer at bruge det, er
iTunes skam et glimrende program.

> Derfor er der en anden måde man kan gøre det på, allerhelst vil jeg bare
> kunne bruge den som usb pen så jeg bare kan dragge droppe det jeg vil
> have over.

Jeg kan godt se, der er noget trygt og bekendt ved denne gode gamle
pc-måde at gøre tingene på. Man føler, man har styr på det. Desværre
arbejder Apple hårdt på, at man kommer væk fra at tænke på den måde. Det
er meningen, man skal tilgå sange, billeder, film osv. inde fra
programmerne. Man skal ikke gå ud på harddisken og blande sig i, hvordan
de enkelte filer ligger. Jeg tror roligt, vi kan regne med, at det er
den vej, udviklingen går. Se bare på iPad og iPod, hvor man faktisk slet
ikke kan få lov at se filstrukturen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 10-07-10 20:50

> Hvis man har et album med forskellige kunstnere, så skal man bare lave
> en albumkunstner.

Takker det vil jeg prøve, hvor sætter man den status ?

> den vej, udviklingen går. Se bare på iPad og iPod, hvor man faktisk slet
> ikke kan få lov at se filstrukturen.

Ja jeg er som sagt langt fra begejsteret. Men vil da prøve at bide
tænderne sammen.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-10 22:05

> Takker det vil jeg prøve, hvor sætter man den status ?

Du skal bare åbne informationen om numrene. Det gør man med æble-i eller
[cmd+i]. Hvis du vil give en hel række numre samme information f.eks. om
albumkunstner, så er det sikrest og lettest først at markere dem alle
sammen, og derefter åbne informationen. Så gælder evt. ændringer alle de
markerede numre.

> Ja jeg er som sagt langt fra begejsteret. Men vil da prøve at bide
> tænderne sammen.

Man skal bare vænne sig til en anden filosofi. Det er en smagssag, hvad
man foretrækker, og nogen kan nok aldrig vænne sig til Apples måde at
gøre tingene på. Jeg kan da også selv huske, da jeg havde DOS. Der var
noget betryggende i at vide, hvor alle filer på ens computer lå. Det er
bare ved at være gammeldags. Alle andre apparater bliver også nemmere at
bruge, så hvorfor ikke computere? Min bardoms opvaskemaskine skulle have
fyldt salt i hver gang. Nu kan man vaske i ugevis, før man fylder salt
i. En fotokopimaskine virker bare ved et tryk på en knap. I min barndom
havde man spritduplikatorer, hvor man skulle fugte med sprit osv. På
samme måde vil computere sandsynligvis udvikle sig derhen, hvor man skal
koncentrere sig om opgaven og ikke om, hvor enkelte filer ligger i
harddiskens struktur og den slags. Desuden er computere ved at være så
komplicerede, at det faktisk er svært at holde rede på det hele.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 10-07-10 22:10

In article <1jlfomj.v0m3xd9fdmeiN%jagge@noname.invalid>,
jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

> Takker det vil jeg prøve, hvor sætter man den status ?

> Ja jeg er som sagt langt fra begejsteret. Men vil da prøve at bide
> [...]

Jeg skulle også lige vænne mig til det i starten. I dag bruger jeg
udelukkende iTunes. Er tingene ikke som jeg vil have dem,
Command-klikker jeg bare, og ændrer tingene

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-07-10 10:32

> [...]
> sangere. Man skal så sætte Elton John som albumkunstner, og så kommer
> alle numrene til at ligge under ham. Hvis man lærer at bruge det, er

Det er jo sådan, det er med et program som iTunes. Man skal danne sig en
idé om, hvordan man kan og vil bruge det, og fastlægge nogle principper,
man pålægger sig selv at overholde.

Man kan vælge en hel række numre samtidig og udfylde de felter, de skal
være fælles om. Når jeg beslutter at lægge en CD ind, bliver alle
relevante felter udfyldt med det samme. Værknavne, komponist, kunstner
skal være korrekte, genre skal angives. Navne skal skrives ensartet af
hensyn til sortering. Man kan ikke egne med, at elterne bliver udfyldt
korrekt fra internetdatabasen (hvad er det nu den heder?). Ofte bliver
inormationerne lagt i det forkerte felt.

iTunes husker navne, der er brugt før. Hvos jeg skriver Moz i
komponistfeltet, skriver iTunes Mozart.

Hvis man ikke gør sig den smule ulejlighed, kan det være svært at finde
tingene, når de er overført til iPhone/iPod.

Jeg selv har ingen gund til klage over iTunes - måske af ovennævnte
årsager.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 23:16

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Eks buena vista social club bliver vist som 15 seperate albums fordi det
> er med forskellige kunstnere... Smart...

Det er den opslagstjeneste de bruger's skyld.

Købte du din musik på iTUnes var det i fin orden.

Du må leve med selv at rette det sidste til.

> Derfor er der en anden måde man kan gøre det på, allerhelst vil jeg bare
> kunne bruge den som usb pen så jeg bare kan dragge droppe det jeg vil
> have over.

Ikke til en Apple-dims.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-10 02:01

jagge wrote:
> Jeg er på jagt efter et alternativ til Itunes som jeg finder
> SKRÆKELIGT.... nu har jeg brugt en del tid på at importere en del cd
> albums, og numrene bliver smidt i en tilfældig møgstak.

Et tu Brute, - du er ikke alene.....-( - Præcis noget af det, der
virkelig kan få mit blodtryk til at ryge op i det mørkerøde felt, så jeg
får lyst til at hive MacPro'en ud fra 11. sal.! - Det, der er endnu
mærkeligere, er, at Windows versionen faktisk fungerer langt, langt
bedre end Mac versionen...

> Eks buena vista social club bliver vist som 15 seperate albums fordi det
> er med forskellige kunstnere... Smart...

Den med Ry Cooder som solist/gæst? - For i så fald skyldes det, at lige
netop den plade er indspillet ad flere omgange og først senere er samlet
til én udgivelse. - I øvrigt en fantastisk god plade...

> Derfor er der en anden måde man kan gøre det på, allerhelst vil jeg bare
> kunne bruge den som usb pen så jeg bare kan dragge droppe det jeg vil
> have over.

Det eneste program, der er istand til at gøre det nogenlunde på samme
måde til Mac, er MusicMan. Nyeste version er så ny, den endnu ikke er
blevet bedømt på Versiontracker, men den gamle ver. 2.x var noget
ustabil, at man måske skulle prøve et par gange, før det lykkedes, men
alle numre blev dog lagt i samme mappe... - Jeg har kun prøvet den nye
ver. 3.0.4 et par gange, og den er ihvertfald ikke blevet dårligere -
tværtom, så har den endnu ikke lavet ballade her.

Music Man 3.0.4 (shareware)
Rip, convert, burn & play MP3, WMA, WAV, AAC, M4A, M4B, MP2, Ogg.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10186621

...En skam WinAmp ikke findes til Mac, for det er da et program, der
bare kan det der... - Det er efterhånden blevet mit foretrukne - både
rippe- og afspillerprogram, så jeg starter blot XPPro op og trækker div.
CD'ere og spillelister over via netværk og/eller shared disk....

Et alternativ, - men noget besværligt, - er at bruge Amadeus Pro... Åbn
Amadeus og sæt grundindstilling til ønsket bitrate og format. Åbn så
CD'en ved at trække den på Amadeus' ikon, (indsæt markører ca. 2 sek.
før hver nyt spor, hvis CD'en er i et langt nummer kun med indsat index
og ikke enkelt-spor, - ellers bliver hvert enkelt nummer åbnet hver for
sig). Vælg 'Split according to markers'. Med lidt øvelse vil det tage
ca. 15-18min. for en CD på ca. 50min. med Amadeus sat til 24bits
320kbps/AAC. Bemærk dog, at tags ikke indsættes automatisk, så de skal
indtastes manuelt.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 11-07-10 09:03

In article <4c3917d1$0$32166$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> får lyst til at hive MacPro'en ud fra 11. sal.! - Det, der er endnu
> mærkeligere, er, at Windows versionen faktisk fungerer langt, langt

Da jeg forsøgte mig med iTunes på Windows, for et par år siden, syntes
jeg Windows-versionen var ulidelig langsom og tung at arbejde med.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-10 15:18

Steen wrote:

> Da jeg forsøgte mig med iTunes på Windows, for et par år siden, syntes
> jeg Windows-versionen var ulidelig langsom og tung at arbejde med.

Det kan jeg godt garantere for, den ikke er længere så på XPPro på en
MacPro QuadCore eller på en helt ny HP QuadCore 3,2ghz, som en af mine
venner lige har købt. - I øvrigt påstår han også, at Safari til
Windows er ca. dobbelt så hurtig som både Firefox og IE8...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-07-10 07:45

On 11-07-2010 16:18, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> venner lige har købt. - I øvrigt påstår han også, at Safari til
> Windows er ca. dobbelt så hurtig som både Firefox og IE8...

Men f.eks. på den Core2Duo laptop jeg har med XP, er den ubegribelig
langsom til at udføre selv simple ting...
Apple må virkelig have gjort sig umage for at få det til at køre SÅ
langsomt

Jesper \

Fra : -=Madsen=-

Dato : 15-07-10 20:05

<------->
> Men f.eks. på den Core2Duo laptop jeg har med XP, er den ubegribelig
> langsom til at udføre selv simple ting...
> Apple må virkelig have gjort sig umage for at få det til at køre SÅ
> langsomt
<------->

også Enig her :-/

"Core 2 Quad, 4 GB DDR2"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-07-10 21:12

> [...]

> Eks buena vista social club bliver vist som 15 seperate albums fordi det
> er med forskellige kunstnere... Smart...

det er det feltet "album artist" til er for ..

/thomas

Fra : Christian Lynbech

Dato : 14-07-10 20:48

Husk at dt dels kan være smart at vælge det rigtige felt at sortere
efter (klik på kolonne headeren øverst) og dels at man selv kan vælge
hvilke hvilke felter der vises frem for en given spille-liste; man
højre-klikker på kolonne-overskrifts-feltet og får så en oversigt med
flueben over hvad der er vist.

En ting jeg selv har megen gavn er at lave et par smarte spille-lister
så jeg kan holde min pop, jazz og klassiske musik adskilt.

Smarte spille-lister er i det hele taget ret, ahem, smart.

Jeg har både en rotations-liste der plukker 500 tilfældige numre ud
blandt dem det er længst siden jeg har hørt (og når jeg har hørt en
nummer, forsvinder det fra rotations-listen, god måde at komme rundt i
sin plade-samling) samt en liste der samler de podcasts jeg følger med i
på regulær basis.

Og ja, jeg er en meget stor iTunes fan. Jeg har ikke set noget
alternativ der på nogen måde nærmer sig, men jeg har nu heller ledt
særligt grundigt. Jeg har mit hoved-iTunes katalog på en powermac og har
ikke oplevet særlige problemer.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-07-10 20:53

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> [...]
> blandt dem det er længst siden jeg har hørt (og når jeg har hørt en
> nummer, forsvinder det fra rotations-listen, god måde at komme rundt i

jep, jeg bruger samme system til at fylde min iPhone som er alt for
lille til at holde hele min musiksamling..

/thomas