AppleCare?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-10 00:00

Er der nogen her, der har (gode/dårlige) erfaringer med 'AppleCare
Protection Plan' - eller kommentarer iøvrigt?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 07:15

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Er der nogen her, der har (gode/dårlige) erfaringer med 'AppleCare
> Protection Plan' - eller kommentarer iøvrigt?

Det er "bare" en udvidet garanti .. ikke en all risk forsikring .. men
du får adgang til gratis hotline support hvilket kan være en god ting
hvis man har mange spørgsmål ..

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-10 10:03

> Det er "bare" en udvidet garanti .. ikke en all risk forsikring .. men
> du får adgang til gratis hotline support hvilket kan være en god ting
> hvis man har mange spørgsmål ..

Det var nu mest dette, jeg fokuserer på:

"The AppleCare Protection Plan provides global repair coverage, both
parts and labor, from Apple-authorized technicians around the world.
Apple hardware coverage includes:
Your Mac computer
Included accessories such as the power adapter
Apple memory (RAM)
AirPort Express Base Station, AirPort Extreme Base
Station, or Time Capsule2
Apple display purchased with your Mac"

[Mine 'mange spørgsmål' får jeg jo fortrinlige (gratis) svar på her! :)]

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:06

> [...]
> Included accessories such as the power adapter
> Apple memory (RAM)
> AirPort Express Base Station, AirPort Extreme Base

den dækker stadig ikke hvis du taber den .. eller spilder kaffe ned i
maskinen ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-10 14:04

> den dækker stadig ikke hvis du taber den .. eller spilder kaffe ned i
> maskinen ...

Jeg har også købt en all-risk garanti i Merlin eller Fona, hvor jeg har
købt de sidste par bærbare. Børnene har da også engang præsteret at
hælde sodavand i knappen til pegepladen på en. Det blev bare ordnet uden
problemer. Faktisk var det en kammerat, der gjorde det, og så slap vi
også for at skulle diskutere, om han skulle erstatte det. Jeg har engang
haft AppleCare til en bærbar. Da de tre år nærmede sig, var batteriet
ikke meget værd. Jeg troede så, at jeg kunne få et nyt. Faktisk var det
en af grundene til, at jeg købte AppleCare. Får man et nyt batteri,
svarer det jo til en stor del af udgiften. Det kunne bare ikke lade sig
gøre, for det blev regnet for normalt slid. Siden har jeg ikke købt
AppleCare.
Alt i alt er jeg ikke meget for at købe den slags ekstra
forsikringer. Det giver jo sig selv, at forsikringsselskaberne tjener på
det, og dermed taber brugerne penge i gennemsnit. Jeg regner derfor med,
at set over en længere periode, vil det være billigst aldrig at købe den
slags forsikringer, og så bide i det sure æble og punge ud, når der så
en sjælden gang er noget, der går i stykker. Det kan godt være, det
bliver lidt dyrt for det ene produkt, men hvis man så har sparet
forsikringen til fjernsynet, andre computere osv., så har man jo tjent
noget der. Det er lidt et temperamentsspørgsmål, om man gerne vil kunne
forudsige sine udgifter og slippe for overraskelser.
Lige præcis til bærbare har jeg dog købt forsikring. En bærbar
lever et hårdt liv, og reparationer er dyre. Ofte er der en standardpris
på adskillige tusinde, så er computeren ved at være nær de tre år, kan
det faktisk dårligt betale sig. Yderligere er det simpelthen så bøvlet
at få repareret en bærbar. Det nærmeste værksted for os her i Esbjerg
ligger i Vejle. Det er der, Apple beder en køre hen, hvis man har købt
computeren i Apple Store. Hvis man derimod køber computeren i Fona og
køber en forsikring, så kan man bare gå ind til Fona i centrum og
aflevere computeren der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-10 18:28

> Jeg har også købt en all-risk garanti i Merlin eller Fona, hvor jeg har
> købt de sidste par bærbare. Børnene har da også engang ...

Meget valide betragtninger, som jeg er meget enig i.

Mht. AllRisk kan jeg se, at løbet for mit vedkommende allerede er kørt:
Iflg. Humacs betingelser skal den købes inden for 14 dage fra købsdato!
Mine 'funktionsbetingelse' forekommer også rimeligt sikre(?) - ingen
hjemmeboende børn, ingen kone med 'mac-ambitioner', iMac stående i
separat lokale...etc.
Endelig ser det ud til, at min indbo-/'familie'-forsikring yder en vis
dækning i tilfælde at 'pludseligt opstået skade' (det undersøger jeg
p.t. omfanget af).

Så er der AppleCare, som jeg stadig er en del i tvivl om - især efter at
ha' scannet Humacs prisliste med fx. 'Timepris, kr. 1199 -afregnes pr.
påbegyndt 1/2 time', svarende til at tre års AppleCare koster mindre end
65 minutters Humac-indsats! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-10 19:35

> [...]
> ha' scannet Humacs prisliste med fx. 'Timepris, kr. 1199 -afregnes pr.
> påbegyndt 1/2 time', svarende til at tre års AppleCare koster mindre end

Langt hen ad vejen er det en følelsessag. Hvis du er bange for at hænge
på en dyr reparation, og du føler dig mere tryg ved det, så tag
AppleCare. Du kan også vælge at tænke, at gennem livet har du måske 20
computere. Af dem går måske 4-5 i stykker. Resten går ikke i stykker,
eller evt. problemer kan klares under garantien eller
reklamationsretten, som trods alt er to år. Du vil altså spare mange
penge ved aldrig at vælge AppleCare, og de penge kan du så bruge på at
reparere de få computere, der går i stykker. Det er en smagssag, hvad
man bedst kan lide. Man skal selvfølgelig også se på sin økonomi. Har
man et stramt budget, eller kan man klare uforudsete regninger? Det er
der jo også forskel på.
--
Henrik Münster
Esbjerg