Helt OT, men...
Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 11:50

....dog skrevet på en Mac

Der sidder jo så mange kloge ingeniører og andre med indsigt i fysikkens
forunderligheder i denne gruppe, og der er noget, der en tid har undret
mig.

Jeg véd, at jeg kan undersøge det selv, men jeg foretrækker hyggen ved
de forskellige inputs her, så tilgiv mig det sociale aspekt.

Hvordan kan det være, at det er sværere at forcere en venstrekurve end
end højrekurve.

I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det
nemt.

På forhånd tak til de, der gider

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 12:11

> [...]
>
> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det

hvordan observerer du at det er "sværere" ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 12:35

> hvordan observerer du at det er "sværere" ?
>
> /thomas

Fart!

I en bus kan jeg "kun" køre ca. 60 km./t. i et venstreU, men jeg kan
køre omtrent 80 km./t. i et højreU.

Det føles som om(det /er/ sådan), der skal flere kræfter til at holde
køretøjet i banen, når det går til venstre.

Det er iøvrigt også altid i venstrekurver, mennesker med for høj fart
forulykker.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 12:47

> [...]
> køretøjet i banen, når det går til venstre.
>
> Det er iøvrigt også altid i venstrekurver, mennesker med for høj fart

jeg tror du glemmer at tage højde for:

1: vægtfordeling i dit køretøj
2: udsyn og overblik

i en perfekt verden (teoretisk/fysisk) er der ingen forskel

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 14:41

> jeg tror du glemmer at tage højde for:
>
> 1: vægtfordeling i dit køretøj
> 2: udsyn og overblik
>
> i en perfekt verden (teoretisk/fysisk) er der ingen forskel
>
> /thomas

Hvorfor sker alle ulykkerne så til venstre?

Der /er/ fysisk forskel - og det er dét, der undrer mig - jeg er
ligeglad med de teoretiske love, for jeg véd, at det forholder sig, som
jeg siger, og det er dét, der undrer mig????

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 14:45

> Hvorfor sker alle ulykkerne så til venstre?

fordi vi kører i højre side ?

> Der /er/ fysisk forskel

du sidder i venstre side af bilen ?

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 14:55

> fordi vi kører i højre side ?

> du sidder i venstre side af bilen ?

OK - det er da en teori

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-07-10 16:06

> OK - det er da en teori

Ja det er smukt.

Jeg har selv tænkt på ovenstående, men jeg er så optaget af, om venstre
stolpe giver en forstyrrelse på 10% sv.t. en beruset kører, når vi skal
ind i et venstresving.

En anden ting er, at evnen til akkomodation forsvinder stort set ved
fyrreårs alderen hvor linsen bliver stiv, hvorfor en fokusering på
venstre stolpe, kan medføre at det tager lang tid at få fokus igen på
vejen og dens forløb foran.
Denne virkning kan et kig på instrumentbrædtet også medføre.
Den nervøse fører vil måske have mere tilbøjelighed til at tjekke sin
fart, og gøre andre ting, under en manøvre som kræver lidt mere, og
glemmer måske at tage sin alder i betragtning.

Alt dette forværres i mørke. Måske. Og med paradoksal virkning:
Den nervøse kører stirrer på vejen lige foran sig, hvorved han måske
bemærker at perifersynet er bedre til at opdage forhindringer i mørke.
Den rutinerede kigger måske mere afslappet rundt på vejen og dens
forløb, og går glip af denne fordel.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 18:45

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> bemærker at perifersynet er bedre til at opdage forhindringer i mørke.
> Den rutinerede kigger måske mere afslappet rundt på vejen og dens

Hæ, hæ Go´ humor

[hvad betyder sv.t.?]

Men svampen drypper, og jeg mener det faktisk alvorligt. Det /er/
sværere i høj fart at dreje til venstre, end til højre - og det er
underligt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 19:02

> [...]
>
> Men svampen drypper, og jeg mener det faktisk alvorligt. Det /er/
> sværere i høj fart at dreje til venstre, end til højre - og det er

du stiller det samme spm. igen selvom du har fået mulige svar på hvorfor
du tror det er sværere ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 19:11

> du stiller det samme spm. igen selvom du har fået mulige svar på hvorfor
> du tror det er sværere ?
>
> /thomas

Rolig nu, Thomas - det er til Flemming, ikke sandt? Og Flemming laver
sjov med mig, ikke sandt? Så du har sådan set ikke noget at gøre hér,
vel?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 19:29

> Rolig nu, Thomas - det er til Flemming, ikke sandt? Og Flemming laver
> sjov med mig, ikke sandt? Så du har sådan set ikke noget at gøre hér,
> vel?

ok ok ok .. jeg pakker sammen igen :)

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 09-07-10 19:54

Den 09/07/10 19.44, Morten Lind skrev:
> Men svampen drypper, og jeg mener det faktisk alvorligt. Det /er/
> sværere i høj fart at dreje til venstre, end til højre - og det er
> underligt?
Det er det da heller ikke. Jeg mærker ikke forskel i de sving, hvor
banen er sammenfalden i begge retninger (ens spor) i den store gule bus.

Hvis du læser i dk.fritid.motorcykler, så vil du vide, at det nok er
trolden, som spiller dig et puds.

På en almindelig to-sporet vej vil de fleste uheld vel ske når vejen
drejer til venstre i forhold til kørsels retningen ved for høj
hastighed. Der er meget kort til rabatten. I højre sving er der altid
den modkørendes vejbane at tage farten af i. Og så er det nemmere at få
øje på trolden i et venstre sving. Og ser du på trolden, så er det hvor
du ender.

Altså hold blikket i den retning, hvor du vil hen og lad være med at se
på det punkt, hvor du frygter at ende. Så vil det i mange tilfælde gå godt.

--

Kent

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-07-10 04:08

> [hvad betyder sv.t.?]

ups, den smuttede bare med: svarende til.

> Men svampen drypper, og jeg mener det faktisk alvorligt. Det /er/
> sværere i høj fart at dreje til venstre, end til højre - og det er
> underligt?

hm ... , jeg spøger nu ikke, eller gør jeg,??

Tillad mig endnu en tanke: hjulenes samlede gyroskopiske virkning
bevirker at kontrastyring for at lægge bussen ned, er nemmere i et
højresving end i et venstresving, netop fordi du bedre kan beregne
kontravirkningen, da udsynet er bedre. I et venstresving har man en
tendens til at være lidt mere konservativ, fordi rabatten er nær.

Med kontrastyring mener jeg det fænomen, at for at lægge en motorcykel
hurtigt ned i et sving, drejer man kortvarigt modsat den retning man vil
i. Tilsvarende skulle jeg mene at man kunne opnå samme virkning med en
bus, hvis man ellers er et med sin bus

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 05:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> ups, den smuttede bare med: svarende til.

> hm ... , jeg spøger nu ikke, eller gør jeg,??

undskyld, sådan opfattede jeg det

> [...]
> kontravirkningen, da udsynet er bedre. I et venstresving har man en
> tendens til at være lidt mere konservativ, fordi rabatten er nær.

Vil det sige, at du, som andre har sagt, mener, at det vil være hip som
hap, hvis rattet sad i midten?

Rabatten, tror jeg, gør ingen forskel, da jeg har afprøvet det i et
enkelt spor, altså kun en, ensrettet vognbane.

> [...]
> hurtigt ned i et sving, drejer man kortvarigt modsat den retning man vil
> i. Tilsvarende skulle jeg mene at man kunne opnå samme virkning med en

Ja, ja, det er sådan, det fysisk foregår, men hvorfor skal jeg bruge
flere kræfter, når U-svinget går til venstre?

M., der er så meget et med sine køretøjer, at han uden at få sved på
panden vender en linie 5A i tredie baggård på Nørrebro

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 09:09

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Ja, ja, det er sådan, det fysisk foregår, men hvorfor skal jeg bruge
> flere kræfter, når U-svinget går til venstre?

Måske er din venstre arm svagere end den højre?

> M., der er så meget et med sine køretøjer, at han uden at få sved på
> panden vender en linie 5A i tredie baggård på Nørrebro

på højkant? Respekt der :)

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100710 <nospam0002+20100710@gmail.com> wrote:

> Måske er din venstre arm svagere end den højre?

Nix

> på højkant? Respekt der :)

Tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:40

> Nix

> Tak

den jeg kom til at tænke på med den her tråd er den scene i filmen
"speed" hvor de skal tage et skarpt hjørne i høj fart og bussen er ved
at tippe og pasassergerne skal over i den anden side for at tynge den
ned igen.

Det gad jeg godt se i en gul bus i købehavn :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:53

> [...]
> ned igen.
>
> Det gad jeg godt se i en gul bus i købehavn :)

Hæ, hæ...ja - det sker forhåbentlig ikke For mange, mange år siden
gennemførte jeg et glatbanekursus, men dengang lå motorerne i busserne
fra Århus Sporveje i midten, og instruktøren udlovede en kasse øl til
den af os, der kunne få bussen til at vælte - vi prøvede, vi kunne ikke.

I dag ligger motoren bagest, undtaget i ledbusser, men det er stadig
svært at vælte en bus

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:55

> [...]
> den af os, der kunne få bussen til at vælte - vi prøvede, vi kunne ikke.
>
> I dag ligger motoren bagest, undtaget i ledbusser, men det er stadig

Mythbusters har prøvet at vælte en bus på den måde :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:59

> Mythbusters har prøvet at vælte en bus på den måde :)
>
> /thomas

Okay - lykkedes det? Dem hygger jeg mig også med et par gange om året

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 11:06

> Okay - lykkedes det? Dem hygger jeg mig også med et par gange om året

ja, men kun når de placerede "passagererne" (tønder med vand) "forkert"
.... altså i venste side under et skarpt højresving.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 11:04

> Det gad jeg godt se i en gul bus i købehavn :)

Skynd dig mens Morten har en chippet bus!

Han kører linie 5A!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-10 00:04

Morten Lind wrote:

> [...]
> ligeglad med de teoretiske love, for jeg véd, at det forholder sig, som
> jeg siger, og det er dét, der undrer mig????

Som skrevet, er venstrekurver længere (selvfølgelig) end højrekurver.
går du ind i en kurve med en given hastighed i begge typer, vil de
fysiske love - centrifugalkraften - forsøge at presse dig udad. Den
kraft er størt i venstrekurver qua den længere cirkelbue end den
tilsvarende i en højrekurve. - Faktisk er din fremadgående drivkraft
større i en venstrekurve pga. den større bue, så man skal faktisk bruge
flere kræfter på at dreje mod venstre end mod højre.

Der findes med garanti en eller anden fysisk formel, men det er /for/
mange år siden, jeg har haft med fysik og matematik at gøre til, at jeg
kan huske den. - Men hvis jeg ellers husker blot nogenlunde rigtig, så
er det noget med, at i kurver med lange buer er den fremadgående kraft
noget med km/t i anden potens x længde på bujen : 2, hvor den korte bue
er km/t i anden potens x længde på buen : 4. - Det er ihvertfald noget i
den retning...

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 10-07-10 12:09

> [...]
> større i en venstrekurve pga. den større bue, så man skal faktisk bruge
> flere kræfter på at dreje mod venstre end mod højre.

Du snur det på hovedet. Cirkelbuen er større fordi radiusen er større
(buelengde = radius * vinkel). Centripetalkraften som har samme styrke
som den fiktive centrifugalkraften avtar når radiusen øker:

F = m * v^2 /r

....og selve aksellerasjoen er dermed:

aksellerasjon = hastighet^2/radius

> [...]
> noget med km/t i anden potens x længde på bujen : 2, hvor den korte bue
> er km/t i anden potens x længde på buen : 4. - Det er ihvertfald noget i

De mekaniske lover er universelle (1). Det er ikke forskjellige formler
for hvilke kurver du måtte kalle lange og korte.

(1) Gitt at vi ikke nærmer lyshastigheten, eller objekter nær
partikkelstørrelse.

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 23:13

oyvind.rise@bio.uio.no (Øyvind Rise) writes:

> De mekaniske lover er universelle (1). Det er ikke forskjellige formler
> for hvilke kurver du måtte kalle lange og korte.
>

> (1) Gitt at vi ikke nærmer lyshastigheten, eller objekter nær
> partikkelstørrelse.

Det interessante er at Newtons oprindelige formulering faktisk stadig
gælder relativistisk. Det er senere tiders fortolkninger (forenklende
impuls til accelleration) der har indført miseren.

Jeg har dog ikke hørt nogen forsøge at forklare at Newtons love holder
på kvanteniveau :)

Fra : Øyvind Rise

Dato : 11-07-10 21:02

> [...]

> gælder relativistisk. Det er senere tiders fortolkninger (forenklende
> impuls til accelleration) der har indført miseren.

"Senere tider" kom tidlig

Se oversettelse fra 1729 (MDCCXXIX):
<http://books.google.com/books?id=Tm0FAAAAQAAJ&pg=PA19#v=onepage&q=&f=fa
lse>

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-07-10 21:15

> "Senere tider" kom tidlig
>
> Se oversettelse fra 1729 (MDCCXXIX):
> <http://books.google.com/books?id=Tm0FAAAAQAAJ&pg=PA19#v=onepage&q=&f=fa
> lse>

Ja? Kraftbegrebet er det samme, spørgsmålet er om det er den tidsafledte af
(masse gange hastighed), eller om det er massen gange med den
tidsafledte af hastigheden.

Emnet er gennemgået på
http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_laws_of_motion#Newton.27s_second_law

Fra : Øyvind Rise

Dato : 11-07-10 21:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100711 <nospam0002+20100711@gmail.com> wrote:

> Ja? Kraftbegrebet er det samme, spørgsmålet er om det er den tidsafledte af
> (masse gange hastighed), eller om det er massen gange med den
> [...]

Ok. Trodde et øyeblikk det var noe forkert med oversettelsen til Motte,
for jeg leste 'motion' som hastighet, og ikke endring i hastighet.

--
Øyvind Rise

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 14:43

> jeg tror du glemmer at tage højde for:

> 1: vægtfordeling i dit køretøj
> 2: udsyn og overblik

> i en perfekt verden (teoretisk/fysisk) er der ingen forskel

> /thomas

P.S.: Jeg glemmer ikke nogetsomhelst

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-10 23:44

Morten Lind wrote:

> [...]
> køretøjet i banen, når det går til venstre.
>
> Det er iøvrigt også altid i venstrekurver, mennesker med for høj fart

Præcis, og det skyldes ganske enkelt, - og som du også fornemmer det, -
at der er længere rundt i en venstre kurve, når der køres i højre side
af vejen. - Og for dem, der kører dødskørsel i venstrekurver, sker det
oftest, fordi de tager 'indersvinget'.

Prøv at se et Formel 1 løb i TV og læg mærke til, at de _altid_ forsøger
at lave svingene så 'flade' som muligt, når det er venstresving, og så
'bløde' (runde) som muligt, når det er højresving.

...Og så er der også det psykologiske - og reelle, - at man kan se mere
rundt i et højresving, når man sidder i venstre side af bilen, end hvis
man sad i højre side...

- Jeg har været med til som passager, at en venstrekurve kunne være
blevet livsfarligt, hvor chaufføren gik ud i en overhaling af en bus i
et forholdsvis langt og blødt venstresving, (overhaling var og er stadig
tilladt på stedet - i nærheden af Løgstrup ved Viborg), men vedkommende
ikke kunne se slutningen af svinget, og hvor der pludselig kom en
modkørende i meget, meget høj fart mod os. - Det eneste, der var at
gøre, var at træde sømmet i bund. - En Amason 123S kan altså godt flytte
sig, når det er nødvendigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 07:15

> [...]
> at lave svingene så 'flade' som muligt, når det er venstresving, og så
> 'bløde' (runde) som muligt, når det er højresving.

Et sving til hhv. højre og venstre af nøjagtige samme type vil blive
taget med nøjagtig samme apex*, bare spejlvendt ... på en formel 1 bane
er der jo ikke noget der hedder "vejbaner" ... at de vælge en bestemt
side af banen afhænger af hvilket sving der kommer næste gang ...

/thomas

<http://en.wikipedia.org/wiki/Apex_(racing)>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 07:17

> [...]
> er der jo ikke noget der hedder "vejbaner" ... at de vælge en bestemt
> side af banen afhænger af hvilket sving der kommer næste gang ...

her var faktisk en fin grafik:

<http://www.drivingfast.net/images/techniques/racing-line/next-corner.pn
g>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-10 10:52

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> er der jo ikke noget der hedder "vejbaner" ... at de vælge en bestemt
> side af banen afhænger af hvilket sving der kommer næste gang ...

Det ændrer bare stadig ikke ved, at et venstresving er længere end et
højhresving. Mht. formel 1, så forsøger de netop at gøre svingene så
flade som muligt for at udligne den udadgående centrifugalkraft. - Og
hvis du lægger mærke til det, så er det også i venstrekurver i formel 1
(gælder faktisk alle motorløbstyper), at de fleste ulykker sker. - Prøv
at tænke tilbage på Tom Kristensens uhyggelige flyvetur... - op over
bakken og ind i et venstresving på LeMans (ved indkørslen til selve
Magney Court banen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:54

> Det ændrer bare stadig ikke ved, at et venstresving er længere end et
> højhresving. Mht. formel 1, så forsøger de netop at gøre svingene så
> flade som muligt for at udligne den udadgående centrifugalkraft.

prøv at se det billede jeg linker til ... og fortæl mig så at venstre
kurven er længere end højrekurven ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-10 11:32

Thomas von Hassel wrote:

> prøv at se det billede jeg linker til ... og fortæl mig så at venstre
> kurven er længere end højrekurven ...

Prøv lige at tage to cirkler med hhv. 10cm og 15cm i diameter. Læg dem
synkront over hinanden og slå to retvinklede streger gennem centrum. Mål
så længden på hhv. inderste og yderste bue i en af kvadranterne, -
hvilken er længst?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 12:07

> [...]
> synkront over hinanden og slå to retvinklede streger gennem centrum. Mål
> så længden på hhv. inderste og yderste bue i en af kvadranterne, -

hvad har det med noget at gøre ... ? ideeallinien vil altid skære
"kantstenen" ...

<http://dl.dropbox.com/u/693028/apex.png>

Fra linie A til linie B og fra A til linie C er der den samme afstand

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-07-10 21:52

> Det er iøvrigt også altid i venstrekurver, mennesker med for høj fart
> forulykker.

Bemærk, at dit spørgsmål ikke nødvendigvis handler om det samme på dette
punkt.

Jeg kan se jeg mest har forholdt mig til ulykker, men er nødvendigvis
ikke en sammenhæng mellem forekomsten af ylukker, og vejens hældning,
eller hvad vi ellers hælder ud af ørerene.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-10 00:31

> [...]

> ikke en sammenhæng mellem forekomsten af ylukker, og vejens hældning,
> eller hvad vi ellers hælder ud af ørerene.

Så sandt, men koblingen er nærliggende og i hvert fald en del af den
samlede undren.

M.

Fra : Marianne

Dato : 09-07-10 12:30

Morten Lind skrev:
> [...]
>
> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det

Der er ikke nogen forskel, vil jeg mene. Vejkurver bliver geometrisk
lavet efter en 'arkimedisk spiral', hvor vinkelhastigheden er konstant.
Dvs den vinkel, du skal dreje bilrattet i forhold til normalt ligeud, er
- ideelt set - den samme hele kurven igennem.

Det gælder uanset hvilken vej, kurven går.

At det så ofte er sådan, at der ikke er tilstrækkelig plads til at lave
den ideelle vejkurve, om man derfor vælger en knap så god løsning, er en
anden sag.

Så mit bud vil være, at du tilfældigt er stødt på 'gode' højrekurver og
mindre gode venstrekurver.

mvh
Marianne

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 12:42

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> anden sag.
>
> Så mit bud vil være, at du tilfældigt er stødt på 'gode' højrekurver og

Har du prøvet?

Og venstrekurver er oftere belastet af ulykker end højrekurver. Du skal
også bruge flere fysiske kræfter til at holde køretøjet i sporet i en
venstrekurve, men jeg véd det ikke, så du har muligvis ret(?).

M.

Fra : Marianne

Dato : 09-07-10 17:00

Morten Lind skrev:

> [...]
> også bruge flere fysiske kræfter til at holde køretøjet i sporet i en
> venstrekurve, men jeg véd det ikke, så du har muligvis ret(?).

Jeg har lavet veje. Og jo - jeg har skam prøvet.

Om der så skulle ligge en forklaring gemt i at føreren sidder i venstre
side af bilen, ved jeg ikke. Eller i at vores venstre hjernehalvdel
efter sigende fungerer anderledes end den højre

mvh
marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 17:04

> [...]

> side af bilen, ved jeg ikke. Eller i at vores venstre hjernehalvdel
> efter sigende fungerer anderledes end den højre

Der er jo en grund til at hvis bilfabrikkerne helt selv kunne bestemme
så sad føreren i midten af bilen ... se bare Formel 1 ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-07-10 18:58

> Der er jo en grund til at hvis bilfabrikkerne helt selv kunne bestemme
> så sad føreren i midten af bilen ... se bare Formel 1 ....

Eller en ellert :)

Skulle der kunne være en hel familie i en formel 1 bil var den nok
designet lidt anderledes (og herude i snuden kan Ole lige være).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 19:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100708 <nospam0002+20100708@gmail.com> wrote:

> Eller en ellert :)
>
> Skulle der kunne være en hel familie i en formel 1 bil var den nok
> designet lidt anderledes (og herude i snuden kan Ole lige være).

den bliver meget lang ihverfald ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 18:58

> [...]
> side af bilen, ved jeg ikke. Eller i at vores venstre hjernehalvdel
> efter sigende fungerer anderledes end den højre

Hmm...ja, jeg synes jo også, det er underligt, og det er derfor, jeg
spørger

Men hvis det blot er min personlige oplevelse, forstår jeg ikke
overrepræsentationen af ulykker i venstrekurver, i forhold til
højrekurver(kan desværre ikke dokumentere).

Og oplevelsen er, at når jeg smider 12 ton ind i en 380 grader kurve med
60 km./t., skal jeg bruge flere kræfter på at holde og rette vægten ind,
end hvis jeg gør det samme til højre med 80 km./t.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-07-10 18:56

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det
> nemt.

Har du eventuelt overvejet at få mekanikeren til at fikse sporingen?

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-10 19:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100708 <nospam0002+20100708@gmail.com> wrote:

> Har du eventuelt overvejet at få mekanikeren til at fikse sporingen?

Ja da - er fixet Jeg fik også elektrikeren til at frakoble
neddroslingen, så alle lastbilchaufførerne og sardindåserne fik nervøse
trækninger, da jeg i overhalingssporet spurtede forbi med 130 km./t. i
en gul bus

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 19:28

> [...]
> neddroslingen, så alle lastbilchaufførerne og sardindåserne fik nervøse
> trækninger, da jeg i overhalingssporet spurtede forbi med 130 km./t. i

hvor er det du kører henne .. så skal jeg huske at passe ekstra på :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-10 21:12

> hvor er det du kører henne .. så skal jeg huske at passe ekstra på :)

Jeg er også lidt bekymret. Så vidt jeg ved er det i HT-området. Det
bekræfter jo de fordomme, vi andre har om chaufførernes kørsel
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-10 21:16

> Jeg er også lidt bekymret. Så vidt jeg ved er det i HT-området. Det
> bekræfter jo de fordomme, vi andre har om chaufførernes kørsel

jeg skal sige for god ordens skyld at jeg har været ombord på busser her
i området hvor vi alle var glade for at vi kom frem i live. Og selvom
jeg kører bus måske 10-15 gange om året max så har jeg oplevet uheld
ihvertfald 2-3 gange ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 03:33

> [...]
> i området hvor vi alle var glade for at vi kom frem i live. Og selvom
> jeg kører bus måske 10-15 gange om året max så har jeg oplevet uheld

Det er da utroligt uheldigt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 07:15

> Det er da utroligt uheldigt

eller også er vores bus piloter bare _så_ ringe ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 09:07

> eller også er vores bus piloter bare _så_ ringe ...
>
> /thomas

Højst sandsynligt, og det beklager jeg på fagets vegne - jeg har selv
kørt i den storkøbenhavnske trafik i mere end 25 år, og jeg har aldrig
været indblandet i ulykker. Højst lidt småskrammer og buler, når
sardindåserne kører over for rødt, mens chaufførerne enten lægger
make-up eller barberer sig, tsk, tsk...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 09:18

> [...]
> været indblandet i ulykker. Højst lidt småskrammer og buler, når
> sardindåserne kører over for rødt, mens chaufførerne enten lægger

.... hælder kaffe op, tænder en smøg, snakker i mobiltelefon mens de
skifter cd i bilradioen og skælder ud på mand og børn ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:39

> ... hælder kaffe op, tænder en smøg, snakker i mobiltelefon mens de
> skifter cd i bilradioen og skælder ud på mand og børn ...

> /thomas

Nemlig...det står skidt til...

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 03:31

> Jeg er også lidt bekymret. Så vidt jeg ved er det i HT-området. Det
> bekræfter jo de fordomme, vi andre har om chaufførernes kørsel

Det var på motorvejen mellem Ballerup og Roskilde

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-10 00:19

Thomas von Hassel wrote:

> hvor er det du kører henne .. så skal jeg huske at passe ekstra på :)

Det når du slet ikke... Han er væk, før du så meget som får indstillet
hjernen til at tænke på, at du skal passe på..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 03:29

> hvor er det du kører henne .. så skal jeg huske at passe ekstra på :)
>
> /thomas

He, he ...det var en engangsforteelse - alle vore busser er
neddroslet til maksimalt 80 km./t.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-07-10 21:16

> [...]

> neddroslingen, så alle lastbilchaufførerne og sardindåserne fik
> nervøse trækninger, da jeg i overhalingssporet spurtede forbi med 130

Så har du jo kørt ulovligt! Med over 50% for meget. Uha, er det ikke
nok til at kortet ryger?

(Men bortset fra det, er det da sådan noget som kan få Brian'erne op på
speederen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-07-10 02:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100711 <nospam0002+20100711@gmail.com> wrote:

> Så har du jo kørt ulovligt! Med over 50% for meget. Uha, er det ikke
> nok til at kortet ryger?

Njaeh...jeg mener, man må køre 110 km./t. det pågældende sted.

> (Men bortset fra det, er det da sådan noget som kan få Brian'erne op på
> speederen

))

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 15:42

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Njaeh...jeg mener, man må køre 110 km./t. det pågældende sted.

Jovist, men ikke hvis "man" kører i en gul bus Eller gælder der
andre færdselsregler på Sjælland?

> ))

Værre end at blive overhalet af en gammel Skoda. Eneste trøst er at du
ikke er bessefar endnu - tænk hvis det grå skæg blafrede ud af vinduet
når du sejlede forbi :)

Fra : Morten Lind

Dato : 12-07-10 17:42

> Jovist, men ikke hvis "man" kører i en gul bus Eller gælder der
> andre færdselsregler på Sjælland?

(Hvorfor vidste jeg, du ikke vidste det?)

Jo da...en gul bus er "bare" en stor personbil, og som sådan omfattet af
de samme regler som sardindåserne.

Og det gælder også på fastlandet.

Lastbiler derimod må i bymæssig bebyggelse kun køre 50 km./t., selvom en
eventuel fartgrænse er på 60 km./t. Her må en rutebil også køre 60
km./t.

Så når vi taler færdselsregler, er en bus at ligestille med en personbil
- den er bare større

> Værre end at blive overhalet af en gammel Skoda. Eneste trøst er at du
> ikke er bessefar endnu - tænk hvis det grå skæg blafrede ud af vinduet
> når du sejlede forbi :)

Jeg /har/ gråt skæg - jeg lader det bare ikke vokse, he, he... Det
ku´ ellers se temmelig truckeragtigt ud...!!!...Me & my truck - Rock ´n´
Roll for mama!!!!!

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-10 17:46

> [...]
> km./t.
>
> Så når vi taler færdselsregler, er en bus at ligestille med en personbil

bååååt:

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053>

> Jeg /har/ gråt skæg - jeg lader det bare ikke vokse, he, he... Det
> ku´ ellers se temmelig truckeragtigt ud...!!!...Me & my truck - Rock ´n´
> Roll for mama!!!!!

Convoy!!!

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-10 17:49

> bååååt:
>
> § 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
> hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
>
> <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053>

sorry, jeg linkede til det forkerte dokuemnter.. her er den gældende:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302>

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-10 00:40

> bååååt:
>
> § 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
> hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
>
> <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053>

Hold da kæft - så er det derfor, vores busser er droslet ned - jeg må
have sovet i timen.

> Convoy!!!

Nemlig

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 19:07

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> (Hvorfor vidste jeg, du ikke vidste det?)
>
> Jo da...en gul bus er "bare" en stor personbil, og som sådan omfattet af
> de samme regler som sardindåserne.

Det kan jeg så ikke helt forstå. Kan du ikke lige tage den diskussion
med Thomas.

Bortset fra det, fandt jeg et billede af din "langt-under-3500kg"-bus på
tilkørselsvejen:

http://kwmosgaard.buspics.fotopic.net/p61700515.html

Bemærk også at den helst vil ud mod højre.

> Jeg /har/ gråt skæg - jeg lader det bare ikke vokse, he, he... Det
> ku´ ellers se temmelig truckeragtigt ud...!!!...Me & my truck - Rock ´n´
> Roll for mama!!!!!

Så skal du nok blive lastbilchauffør i stedet. Der er ikke meget badass
over uniformerede chauffører.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-10 00:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100711 <nospam0002+20100711@gmail.com> wrote:

> Det kan jeg så ikke helt forstå. Kan du ikke lige tage den diskussion
> med Thomas.

Det kan jeg heller ikke forstå? Jeg stoler nok for megt på, hvad folk
siger.

> Bortset fra det, fandt jeg et billede af din "langt-under-3500kg"-bus på
> tilkørselsvejen:
>
> http://kwmosgaard.buspics.fotopic.net/p61700515.html
>
> Bemærk også at den helst vil ud mod højre.

He, sjove billeder

> Så skal du nok blive lastbilchauffør i stedet. Der er ikke meget badass
> over uniformerede chauffører.

Det er altså tre år siden, jeg holdt op med at køre i uniform og med
passagerer - jeg er på værkstedet nu.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 08:17

> Det kan jeg heller ikke forstå? Jeg stoler nok for megt på, hvad folk
> siger.

Så grunden til du vidste at jeg ikke vidste det, var at du heller ikke
vidste det selv og det derfor var ret nærliggende. Ok.

> He, sjove billeder

Jojo. Og de kører ikke så stærkt - meget praktisk for ældre medborgere!

> Det er altså tre år siden, jeg holdt op med at køre i uniform og med
> passagerer - jeg er på værkstedet nu.

Du kunne jo også bare have indrømmet du havde brug for briller så du
godt måtte køre alligevel

Fra : Morten Lind

Dato : 16-07-10 13:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100715 <nospam0002+20100715@gmail.com> wrote:

> Så grunden til du vidste at jeg ikke vidste det, var at du heller ikke
> vidste det selv og det derfor var ret nærliggende. Ok.

Nemlig - du ved jo, at min selvtillid er uindskrænket, og at jeg som
udgangspunkt altid har ret i det jeg siger og mener.

/Når/ jeg så korrekses, er jeg ikke bleg for at stikke piben ind,
hvilket jeg i denne sag også gjorde.

Min vildfarelse bunder nok i storkøbenhavnsk trafik, hvor fartgrænserne
differentieres, og vi må gerne gøre 80 km./t. på ringvejene, og 60
km./t. på de indre ringveje, samtidig med, at jeg på
periodesynsrapporterne læser, at "...Deres køretøj.....bla - bla....stor
personbil...er synet....osv.

> Jojo. Og de kører ikke så stærkt - meget praktisk for ældre medborgere!

Nu har jeg jo aldrig kørt stærkt med passagerer, vel?

> Du kunne jo også bare have indrømmet du havde brug for briller så du
> godt måtte køre alligevel

Ja, men jeg har fået drømmejobbet, så jeg skal ikke tilbage til de
uniformeredes rækker og deres sindsyge turnusarbejdstider.

Selvom jeg savner mine passagerer og vrimlen i Københavns trafik.

Jeg er logistikansvarlig for 31 busser, der serviceres på eksternt
værksted og har lige fået 33 busser oveni, der skal have et to års
eftersyn af klimaanlægget.

Der er noget at se til - det er sjovt, og det passer fint med min
adrenelinproduktion - og så arbejder jeg så mange timer, at regeringen
og oppositionen intet har at komme efter.

Tøserne er jo store nu, så det er kun mit rødhårede spektakel, der
brokker sig

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-07-10 11:16

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Nemlig - du ved jo, at min selvtillid er uindskrænket, og at jeg som
> udgangspunkt altid har ret i det jeg siger og mener.

Naturligvis. Det gør ting meget nemmere: "Jeg har altid ret og du skal
gøre en målrettet indsats for at overbevise mig om noget andet". Det er
der så kun få der gider

> /Når/ jeg så korrekses, er jeg ikke bleg for at stikke piben ind,
> hvilket jeg i denne sag også gjorde.

Nåh, du skal bare korrekses. Det er målrettet nok!

> [...]
> km./t. på de indre ringveje, samtidig med, at jeg på
> periodesynsrapporterne læser, at "...Deres køretøj.....bla - bla....stor

Nåh, færdselsloven er bare for svær

> Nu har jeg jo aldrig kørt stærkt med passagerer, vel?

Du skal køre skolebus - så bliver du PLAGET om at køre stærkt.

> Ja, men jeg har fået drømmejobbet, så jeg skal ikke tilbage til de
> uniformeredes rækker og deres sindsyge turnusarbejdstider.

Drømmejobbet? Den eneste tjans hvor man må have værkstedskalendere
hængende uden der er sippede damer der klager?

> [...]
>
> Jeg er logistikansvarlig for 31 busser, der serviceres på eksternt
> værksted og har lige fået 33 busser oveni, der skal have et to års

Det er godt der er styr på logistikken. Duer jo ikke at de går i spåner
fordi de missede et eftersyn. Specielt i disse dage hvor klimaanlæg jo
gerne kører.

> Der er noget at se til - det er sjovt, og det passer fint med min
> adrenelinproduktion - og så arbejder jeg så mange timer, at regeringen
> og oppositionen intet har at komme efter.

Ok, nok til at tælle som fuldtidsjob? Det er jo dejligt :)

> Tøserne er jo store nu, så det er kun mit rødhårede spektakel, der
> brokker sig

Stik hende dog den pels. Den er sparet i varme inden jul.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-10 14:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100719 <nospam0002+20100719@gmail.com> wrote:

> Naturligvis. Det gør ting meget nemmere: "Jeg har altid ret og du skal
> gøre en målrettet indsats for at overbevise mig om noget andet". Det er
> der så kun få der gider

Yepper - som du selv siger: Det gør det hele meget nemmere

> Nåh, du skal bare korrekses. Det er målrettet nok!

Ja, som jeg nævnte ovenfor - bevis mig mod, og jeg retter ind )))

> Nåh, færdselsloven er bare for svær

Færdselsloven aner jeg intet om - den er lavet om så mange gange, at jeg
ikke har tid at følge med.

Jeg har haft stort erhvervskort i 31 år, så jeg synes godt, jeg kan
tillade mig at være lidt overlegen

> Du skal køre skolebus - så bliver du PLAGET om at køre stærkt.

....blevet for gammel til de nye mennesker

> Drømmejobbet? Den eneste tjans hvor man må have værkstedskalendere
> hængende uden der er sippede damer der klager?

Nemlig! Selvom vores LEANslips prøvede at få dem væk - lykkedes
naturligvis ikke )

> [...]
> gerne kører.

> Ok, nok til at tælle som fuldtidsjob? Det er jo dejligt :)

Ja, 45 timer om ugen må vel siges at være et fuldtidsjob - det er sådan
cirka fem ugers arbejde i en fire ugers måned.

> Stik hende dog den pels. Den er sparet i varme inden jul.

Okay, så gør jeg det - men hvad så med min nye Mac?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-10 22:19

> [...]

> Værre end at blive overhalet af en gammel Skoda. Eneste trøst er at du
> ikke er bessefar endnu - tænk hvis det grå skæg blafrede ud af vinduet

Det værste er da de her nye el-cykler. Når man ligger i fuldt
cykelrytterornat og kæmper for at holde 20 km/t i stiv modvind op ad
strandvejen (i Esbjerg for mit vedkommende), så er det ret demotiverende
at blive overhalet af en overvægtig ældre herre med stort fuldskæg
siddende afslappet på en gammeldags opret cykel, mens han blæser afsted
med mindst 25 km/t. Både batterier og motor er efterhånden meget små, så
man skal faktisk se godt efter for at se, at det er en el-cykel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 08:15

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> med mindst 25 km/t. Både batterier og motor er efterhånden meget små, så
> man skal faktisk se godt efter for at se, at det er en el-cykel.

Det er vel bare et spørgsmål om handicap, ligesom i golf :)

Måske er konklusionen at du skal finde dig en el-racercykel?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-07-10 21:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100715 <nospam0002+20100715@gmail.com> wrote:

> Det er vel bare et spørgsmål om handicap, ligesom i golf :)
>
> Måske er konklusionen at du skal finde dig en el-racercykel?

Lige nu har jeg i hvert fald lyst til det. Vi cykler til Paris i morgen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-07-10 21:38

> Lige nu har jeg i hvert fald lyst til det. Vi cykler til Paris i morgen.

det er sku da også noget selvpiner ... var det ikke bedre at køre
Peugeot'en hjem til fædrelandet ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-07-10 23:20

Sjov betragtning. Jeg husker alt om det fra de gode gamle dage på
cyklebanen. Så fik man lov at starte forrest og lå der helt alene og
kæmpede, mens man udmærket vidste, at en kvart omgang før mål kom de
alle sammen blæsende forbi.

> det er sku da også noget selvpiner ... var det ikke bedre at køre
> Peugeot'en hjem til fædrelandet ?

Det er godt nok fristende. Jeg kan bare ikke rigtig fornemme, om det er
en fælde fra din side. Måske er det et trick, du bruger, for at få alle
Peugeot'er ud af landet? Det er lidt ligesom, når søfolk er på Færøerne.
Så skal de tage den største sten, de kan bære, og tage den med på
skibet. Når de så er i rum sø, skal de smide den overbord. Så er det
blot et spørgsmål om tid, før de øer er væk
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-07-10 00:15

> [...]
>
> Det er godt nok fristende. Jeg kan bare ikke rigtig fornemme, om det er
> en fælde fra din side. Måske er det et trick, du bruger, for at få alle

Du ved jo godt de slet ikke kan li' det her ... det er koldt, det regner
... de ruster jo op i deres bedste tid ... :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-07-10 01:07

> Du ved jo godt de slet ikke kan li' det her ... det er koldt, det regner
> .. de ruster jo op i deres bedste tid ... :)

Kulden klarer de nemt. De tænder bare bål i motorrummet (hvis I da kan
huske de sager, der var med selvantændende 307'ere).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-07-10 01:08

> Kulden klarer de nemt. De tænder bare bål i motorrummet (hvis I da kan
> huske de sager, der var med selvantændende 307'ere).

jep ... men det er da altid noget du ikke kører Toyota ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-07-10 07:28

> Kulden klarer de nemt. De tænder bare bål i motorrummet (hvis I da kan
> huske de sager, der var med selvantændende 307'ere).

Der er en af de bedre ikke-Franquin Splint og Co hvor de er i Moskva, og
hvor alle taxachaufførerne tænder bål under deres tøfbiler inden de kan
køre.

Der er for lidt Spiril i tegneserier af i dag, næh da JEG var ung.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-10 21:12

> [...]
>
> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det

Noget kan være forklaret af, at vi har højrekørsel og rattet i venstre
side. I så fald burde det være omvendt i f.eks. England. Noget andet er,
at de fleste af os er højrehåndede og -benede. De fleste vil vælge at
køre på løbehjul ved at stå på højre og sparke med venstre ben. Derfor
vil et venstresving være mere trygt. Man har jo benet klar til at sætte
ned, hvis der sker noget. I de fleste sportsgrene som atletik, speedway,
cykelløb på bane osv. kører man venstre om. Jeg ville derfor umiddelbart
gætte på, at mennesket bedre kan lide venstresving. Du siger så, at det
er omvendt. Det har jeg aldrig hørt, men mon ikke det kan forklares af,
at vi har højrekørsel i Danmark?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 03:36

> [...]
>
> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det

Tak for alle bidragene

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 07:16

> Tak for alle bidragene

og helt efter planen giver et topic som ikke har noget med mac at gøre
flere indlæg end de fleste mac topics ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 09:11

> og helt efter planen giver et topic som ikke har noget med mac at gøre
> flere indlæg end de fleste mac topics ;)
>
> /thomas

Hæ, hæ...ja, der er noget om snakken

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 09:08

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Tak for alle bidragene

Men blev du klåwere?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100710 <nospam0002+20100710@gmail.com> wrote:

> Men blev du klåwere?

Både ja og nej, mest nej.

Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor køretøjet af sig selv hellere vil
til højre end til venstre - altså, at jeg skal bruge flere armkræfter på
at få køretøjet venstre om i en 380 graders kurve end jeg skal, når jeg
kører højre om.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:48

> [...]
> til højre end til venstre - altså, at jeg skal bruge flere armkræfter på
> at få køretøjet venstre om i en 380 graders kurve end jeg skal, når jeg

prøv at køre i den forkerte side af vejen ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-07-10 10:58

> prøv at køre i den forkerte side af vejen ...
>
> /thomas

Øh, det forstår jeg ikke? Udgangspunktet er jo en enkelt, ensrettet
vognbane, som jeg har nævnt - ligesom en tilkørselsrampe, bare formet
som en halv cirkel.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 11:06

> Øh, det forstår jeg ikke? Udgangspunktet er jo en enkelt, ensrettet
> vognbane, som jeg har nævnt - ligesom en tilkørselsrampe, bare formet
> som en halv cirkel.

så er det dit køretøj og din placering i køretøjet der er "problemet" ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-10 11:05

> [...]

> til højre end til venstre - altså, at jeg skal bruge flere armkræfter på
> at få køretøjet venstre om i en 380 graders kurve end jeg skal, når jeg

Jeg mener stadig den er sporet forkert Måske en lidt forskræmt bus
der helst vil være på cykelstien?

Ellers er det måske en højreorientering for at modvirke de mange
venstreorienterede chauffører?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-07-10 02:25

> [...]

> der helst vil være på cykelstien?
>
> Ellers er det måske en højreorientering for at modvirke de mange

Hæ, hæ...

M.

Fra : Lyrik

Dato : 10-07-10 04:23

On 9 Jul., 12:50, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:
> [...]
> de forskellige inputs her, så tilgiv mig det sociale aspekt.
>
> Hvordan kan det være, at det er sværere at forcere en venstrekurve end
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Når du drejer til venstre svinger du i en længere bue, end når du
svinger kort til højre. Man skal holde koncentrationen omkring drejet
i længere tid. Ud over det befinder man sig i højre side af vejen hvor
man plejer at have sit fokus. Så man skal tage blikket fra den side
man befinder sig i og uvqandt, flytte det over til venstre.

Der optræder også nogle psykologiske effekter, som racerkørere
kalder:"trolden kommer!"
Hvis man drejer til højre og fejlagtigt betragter en udsigt ovre i
venstre side af vejen, mens man drejer til højre, så "Kommer trolden!"
Man er i fare for at køre galt simpelt hen. Man skal altid kigge ind i
svinget! Aldrig ud af svinget.
Tilsvarende når man kører til venstre. Så skal man altså følge venstre
"fortovskant med øjnene" for at forhindre at "Trolden kommer."

En kombination af disse faktorer ligger nok til grund for forskellen
på at foretage venstre- og højresving.IMHO.

Jens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-07-10 11:57

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> "trolden kommer!"

Det er et forsøg på at forklare hvorfor især motorcyklister rammer det
skilt som skal vise dem rundt i rundkørslen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Øyvind Rise

Dato : 10-07-10 11:42

> [...]
>
> I bil altså! Forestil Jer et U på hovedet: vender køreretningen til
> venstre, er det vildt svært, men vender køreretningen til højre, er det

Det kan være at veibanen er litt høyere på midten enn ut mot kantene.
Det gjøres normalt for at regnvand skal renne av.

<http://no.wikipedia.org/wiki/Dossering>
(Se nærmere på øverste bilde)

<http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_slope>

Denne svake dosseringen er til din hjælp når du kjører på høyre side av
veien i en høyresving, men virker motsatt i en venstrekurve.

--
Øyvind Rise

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-07-10 11:59

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
>
> Denne svake dosseringen er til din hjælp når du kjører på høyre side av
> veien i en høyresving, men virker motsatt i en venstrekurve.

Smukt!

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 11-07-10 02:31

> [...]

> Denne svake dosseringen er til din hjælp når du kjører på høyre side av
> veien i en høyresving, men virker motsatt i en venstrekurve.

Aha - se, det kunne være

M.