MS Windows
briani 27239
Ingen lyd på en IBM ThinkPad T30 Windows X~
Fra : Stampe

Dato : 08-07-10 05:16

Jeg har lagt in Win XP Pro på en ThinkPad T30 men jeg kan fandme ikke finde
lydkortet.
Er der nogen der har nogle forslag?
Jeg har væeret inde og finde drivere her bla.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-42358.html
Men den vil ikke finde lydkortet

Mvh
Allan

Fra : Jante

Dato : 08-07-10 09:43

"Stampe" skrev:

> Jeg har lagt in Win XP Pro på en ThinkPad T30 men jeg kan fandme ikke
> finde lydkortet.
> Er der nogen der har nogle forslag?

Er det mon slået fra i BIOS?

/J

Fra : Stampe

Dato : 08-07-10 09:59

"Jante" <adressen@er.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det mon slået fra i BIOS?

Vil straks gå ned og kikke

Fra : Stampe

Dato : 09-07-10 08:59

"Stampe" <ask@ask-service.dk> skrev i meddelelsen
> "Jante" <adressen@er.invalid> skrev i meddelelsen

> Vil straks gå ned og kikke
Næ det var ikke BIOS øv

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-07-10 12:06

Stampe skrev:

>Men den vil ikke finde lydkortet

og du har gjort som der står i readme

Fra : Stampe

Dato : 09-07-10 18:40

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> og du har gjort som der står i readme
Du er sjav

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 18:57

On Thu, 8 Jul 2010 06:16:10 +0200, "Stampe" <ask@ask-service.dk>
wrote:

>Jeg har lagt in Win XP Pro på en ThinkPad T30 men jeg kan fandme ikke finde
>lydkortet.
Finder den så nogle ukendte enheder da ?

>Er der nogen der har nogle forslag?
>Jeg har væeret inde og finde drivere her bla.
>http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-42358.html
>Men den vil ikke finde lydkortet
Hvor mange forskellige lydkorts drivere har du prøvet at installerer ?

/Hans

Fra : Stampe

Dato : 13-07-10 12:46

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Finder den så nogle ukendte enheder da ?

> Hvor mange forskellige lydkorts drivere har du prøvet at installerer ?
>

> /Hans

Der INGEN ukendte enheder og jeg har prøvet de drivere som findes til T30
men hardwaren findes simpelhen ikke
Jeg bruger normalt DriverMax.com til at finde ukendte enheder/drivere mv.
den finder heller ingenting. Øv

Mvh
Allan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-07-10 13:03

On Tue, 13 Jul 2010 13:45:31 +0200, "Stampe" <ask@ask-service.dk>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Der INGEN ukendte enheder og jeg har prøvet de drivere som findes til T30
>men hardwaren findes simpelhen ikke
Dvs. der er heller ingen lydenheder i enhedshåndteringen ?

>Jeg bruger normalt DriverMax.com til at finde ukendte enheder/drivere mv.
>den finder heller ingenting. Øv
Den kan jo nok ikke finde ukendte enheder der ikke er til stede ?

Hvilken lyd ehned/ sound device mener Drivermax at du har ?

Jeg vil udmildbart tro at du har fået installeret en driver der godt
nok tilsyneladende kender din lyd HW, men så ikke er den rigtige
driver for hardwaren.

Bedste kur er nok en geninstallering af windows.

/Hans

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 15-07-10 03:16

> [...]
> driver for hardwaren.
>
> Bedste kur er nok en geninstallering af windows.

Før du gør det så download lige den nyeste version af Ubuntu liveCD og se
om lyden fungerer der, det kan være du har fået fat i en model med et
dårligt lydkort.

Jeg gætter på det er derfor du ikke har svaret mig i den anden gruppe(du
har købt en T30 istedet), et lille godt råd: hvis du har noget kørrende med
nogen i en gruppe så svar dem lige så du ikke spilder deres tid.

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Kjeld Holm

Dato : 26-07-10 09:27

"Stampe" <ask@ask-service.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde lydkortet.
> Er der nogen der har nogle forslag?
> Jeg har væeret inde og finde drivere her bla.

1. Start Windows XP.
2. Click Start and then click Control Panel.
3. Click Performance and Maintenance.
4. Click System.
5. Click the Hardware tab.
6. Click Device Manager.
7. Expand the Sound, video and game controllers section.
8. Select SoundMax Integrated Digital Audio.
9. Right-click SoundMax Integrated Digital Audio, and select
Properties.
10. Click the Driver tab.
11. Click Driver Details.
12. Select C:\winnt\system32\drivers\smwdm.sys, to display the version
number, where C:\winnt is the location the OS is installed.
(Confirm the last 4 digits are 5160)

hvis du følger ovenstående, er du sikker på om den rigtige driver er
installeret. Den fulde driverversion skal være 5.12.01.5160 (T30 win xp)
hvis du har brugt den driver, der var til download på Lenovo's hjemmeside
(som du linkede til).

Problemet med lydkort i bl.a. IBM's bærbare kan ofte være, at lydkortet skal
aktiveres (via driversoftwaren) for at kunne findes i kontrolpanelet.

Hvis du derfor ikke kan finde lydkortet i kontrolpanelet, og har prøvet med
flere forskellige drivere, bør du starte win-xp op i fejlsikret tilstand, og
fjerne alle drivere til lydkort via kontrolpanelet her. I fejlsikret
tilstand startes op med et minimum af drivere aktiveret, og ofte vil man i
kontrolpanelet kunne finde drivere (og dermed mulighed for at fjerne dem),
der ikke bliver vist i normal tilstand. Derefter er det bare at installere
den korrekte driver. (pak evt. den downloadede driver (1ga239ww.exe) ud til
en ny mappe og kør setup.exe fra den udpakkede mappe, hvis Windows Software
Installer driller)

/Kjeld

Fra : Stampe

Dato : 28-07-10 05:05

> [...]

>12. Select C:\winnt\system32\drivers\smwdm.sys, to display the version
> number, where C:\winnt is the location the OS is installed.

Tusinde tak det vil jeg prøve når jeg skal hen til den i morgen

Mvh
Allan