iMac + iPad (eller iPhone) eller lille MBP~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-10 06:19

Min nuværende bærbare (15" 1.5GHz G4 PB) er ved at være lidt træt og
trænger nok til udskiftning.

Det meste af tiden bruger jeg en computer stationært, men bor et sted
hvor UPS er et must, og jeg har derfor overvejet en 13" MBP + ext
skærm osv. På den måde kunne jeg tage det hele med mig de 4-5 uger om
året jeg rejser.

Alternativet ville være en iMac (den lille) + en iPhone + iPad + UPS,
prismæssigt ikke langt derfra.

Når jeg rejser skal jeg kunne svare email, se og opdatere mine
bookings i Excel (e.l.) - kan man det med iPad/iPhone?

Jeg bruger min Mac til foto, email, website mm, og har gerne en del
vinduer åbne.

Budget er vigtigt - men hvad man får ekstra i MBP i forhold til MB er
mere vigtigt. Desværre er en 17" ikke en mulighed.

Jeg kunne også prøve at holde den nuværende gående til rejsebrug og få
en iMac - lidt mere bøvlet at holde den synkroniserede.

Jeres tanker?

mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 13:25

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kunne også prøve at holde den nuværende gående til rejsebrug og få
> en iMac - lidt mere bøvlet at holde den synkroniserede.

De fleste vil ikke kunne nøjes med en iPad/iPhone når de er ude at
rejse... Jeg vil nok stadig vælge en MacBook (Pro) + en skærm ....

Jeg vil tage en 13" MacBook Pro (mere ram som std., alu. kabinet, lys i
tastaturet, bedre skærm (vi har en ny MacBook og en 13" MacBook Pro og
jeg synes skærmen er bedre på MBP'en))

Hvis du går op i 15" har du mulighed for at vælge Core i5 eller Core i7
cpu'er ... og bedre grafikort

/thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-10 06:57

On Jul 8, 1:24 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> jeg synes skærmen er bedre på MBP'en))
>
> Hvis du går op i 15" har du mulighed for at vælge Core i5 eller Core i7

Jotak - men så bliver det svært at få til den ekstra skærm, de ekstra
2" koster ca €600.

Min oplevelse med LR2 på G4 PB'en er at jeg savner skærmplads mere end
CPU.

Og så gør det ikke noget at den billige er mindre at rejse med.

mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 14:01

> [...]

> CPU.
>
> Og så gør det ikke noget at den billige er mindre at rejse med.

Jeg kører Aperture 3, photoshop, eclipse, Xcode og vmware på min 13"
MacBook Pro uden nævneværdige problemer ...

Det er mere hvis du virkelig har brug for få procressor kraft at det kan
være en idé med en mere moderne procressor.

Ram er tit vigtigere end cpu ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 16:03

> Jeg kører Aperture 3, photoshop, eclipse, Xcode og vmware på min 13"
> MacBook Pro uden nævneværdige problemer ...
>
> Ram er tit vigtigere end cpu ...

Hvor meget har du fyldt i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 18:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100707 <nospam0002+20100707@gmail.com> wrote:

> Hvor meget har du fyldt i?

jeg klarer mig faktisk med de 4GB den er født med ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 18:44

> jeg klarer mig faktisk med de 4GB den er født med ...

Hvis du kører alt det på en gang med 4 Gb ram, så får du da holdt de
pauser du skal :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 18:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100707 <nospam0002+20100707@gmail.com> wrote:

> Hvis du kører alt det på en gang med 4 Gb ram, så får du da holdt de
> pauser du skal :)

jeg skrev vist ikke at jeg kørte det på _én_ gang :)

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-07-10 14:37

> [...]

> året jeg rejser.
>
> Alternativet ville være en iMac (den lille) + en iPhone + iPad + UPS,

Hvis du tit har brug for at køre på batteri, vil du blive træt af den
infernalske bippen fra en UPS. En bærbar kan køre på batteri i længere
tid.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-10 08:35

On Jul 8, 2:36 pm, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:
> [...]
Det skulle selvfølgelig være iPhone eller iPad

> Hvis du tit har brug for at køre på batteri, vil du blive træt af den
> infernalske bippen fra en UPS. En bærbar kan køre på batteri i længere
> tid.

Strømmen går vel et par gange om måneden i snit, som regel max 5
minutter. Men det er nok til at jeg vil være sikker på ikke at miste
det jeg sidder med.

mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 15:41

> [...]

> Strømmen går vel et par gange om måneden i snit, som regel max 5
> minutter. Men det er nok til at jeg vil være sikker på ikke at miste

hvad er det for et u-land du bor i ? ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 16:02

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> Når jeg rejser skal jeg kunne svare email, se og opdatere mine
> bookings i Excel (e.l.) - kan man det med iPad/iPhone?

Email virker fint. Bookinger i Excel kræver nok iWorks som igen kræver
en iPad, og så kan du ligesågodt have en rigtig computer.

Du kan se her hvad James Gosling mener om iPads (og han elsker sin
iphone)
http://nighthacks.com/roller/jag/entry/i_want_to_like_the

> [...]
>
> Budget er vigtigt - men hvad man får ekstra i MBP i forhold til MB er
> mere vigtigt. Desværre er en 17" ikke en mulighed.

En MacBook Pro er så meget bedre en maskine end den tilsvarende MacBook
at det for mig var alle pengene værd. Det var den maskine jeg skulle
have købt den gang.

Hvis du kan få et fornuftigt dataabbonnement til din iPhone der dækker
de steder du skal hen hvor der ikke er internetadgang via WiFi, så er
det kombineret med en MacBook(Pro) en suveræn løsning, som jeg ville gå
efter hvis jeg var dig.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-10 09:03

On Jul 8, 3:41 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvad er det for et u-land du bor i ? ;)
>
> /thomas

Portugal

Den slags er ikke ualmindeligt uden for Nordeuropa hvor ingeniører fik
lov til at designe elnettet uden at behøve bekymre sig for meget om
omkostingerne. Svjv er USA tættere på Portugal and DK i den henseende.

/Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 18:38

> [...]

> lov til at designe elnettet uden at behøve bekymre sig for meget om
> omkostingerne. Svjv er USA tættere på Portugal and DK i den henseende.

aha :) .. det var ikke nedsættende ment .. men for mange her er det jo
meget unormalt hvis strømmen ryger mere end 1-2 gange om året ... højst

/thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-10 13:53

On Jul 8, 6:38 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> aha :) .. det var ikke nedsættende ment .. men for mange her er det jo
> meget unormalt hvis strømmen ryger mere end 1-2 gange om året ... højst
>
> /thomas

Jeg regnede heller ikke med at det var nedsættende - jeg blev lidt
overrasket da jeg opdagede hvor meget man i USA gik op i UPS.

Hos os er der også det, at man betaler en årlig afgift efter hvor stor
kapacitet man har - vi er ved at komme fra 25A (har nu 30A) til 60A.
Det kan man hurtigt få brug for hvis man har aircon eller elvarme. Så
er der mange der sparer ved at have en lidt for lille måler...

Det er farktisk situationen i nordeuropa der er unormal! At mangle el
en gang eller 2 om måneden er jo heller ikke et stort problem, når det
ikke er for længe.

mvh

Martin