MS Windows
briani 27239
Win-7 problemer
Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-07-10 19:56

Hej,
hvorfor vil Win-7 ikke gemme en almindelig tekstfil?
Når jeg forsøger (med Notepad +) så vil den have jeg undersøger om andre
programmer
har åbnet samme fil. Tekstfilerne er faktisk nogle, som samme tekstprogram
har gemt tidligere fra en anden
computer (under XP). Alle rettelser og tilføjelser nægter programmet at
gemme.

Hvordan kan man undgå at se et vindue, hvor jeg som eneste bruger - og
administrator -
ustandselig skal bekræfte, at jeg vil tillade computeren af indlæse og gemme
filer?

Mvh. /PH

Fra : Peter

Dato : 05-07-10 20:26

"Per A. Hansen" <perhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har gemt tidligere fra en anden
> computer (under XP). Alle rettelser og tilføjelser nægter programmet at

Det er fordi din sikkerhed står "for" højt, automatisk sat for at sikre, at
der ikke sker ændringer af filer uden dit vidende.
Om det er dig der beder om at save en txt fil, eller en hacker, kan Win 7 jo
ikke se.

PeterB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-10 20:33

Den 05-07-2010 20:56, Per A. Hansen skrev:

> Tekstfilerne er faktisk nogle, som samme
> tekstprogram har gemt tidligere fra en anden
> computer (under XP). Alle rettelser og tilføjelser nægter programmet at
> gemme.

Du har vel ikke overført dem via en DVD? Umiddelbart lyder
det som om filerne er skrivebeskyttede, hvilket typisk vil
ske, hvis de er kopieret ind fra en DVD. Du kan prøve at
højreklikke på en fil og vælge egenskaber, så kan du se, om
filen er skrivebeskyttet.

Hvis den ikke er skrivebeskyttet, så har du et
rettighedsproblem, hvor du sikkert skal overtage ejerskab
for filen. Det er dog ikke så sandsynligt, hvis
oprindelsesstedet er en Windows XP.

> Hvordan kan man undgå at se et vindue, hvor jeg som eneste bruger - og
> administrator -
> ustandselig skal bekræfte, at jeg vil tillade computeren af indlæse og
> gemme filer?

Er det de samme filer, vi snakker om? Du får vel ikke fejl,
når du forsøger at åbne dem, men kun når du vil gemme? Hvor
forsøger du at gemme dem?

Hvis du forsøger at gemme dem i en beskyttet mappe, skal du
have administratorrettigheder. Løsningen er at gemme dem i
din brugermappe ellrr en af dens undermapper, fx mappen
Dokumenter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-07-10 08:13

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
> Den 05-07-2010 20:56, Per A. Hansen skrev:

Tak for diverse svar.

> [...]
> ind fra en DVD. Du kan prøve at højreklikke på en fil og vælge egenskaber,
> så kan du se, om filen er skrivebeskyttet.

Filerne er overført via USB-stik og ekstern harddisk.
Jeg har brugt et andet tekstprogram forinden, men den blev skiftet ud mjed
Notepad +, der kunne indlæse
en række favoritter.

> [...]
>
> Er det de samme filer, vi snakker om? Du får vel ikke fejl, når du
> forsøger at åbne dem, men kun når du vil gemme? Hvor forsøger du at gemme

Det er en generel opførsel. Indstillingen er sat til det næstnederste trin -
lige før
punktet "anbefales ikke". - i punktet som Dr. Xerox nævner.

> Hvis du forsøger at gemme dem i en beskyttet mappe, skal du have
> administratorrettigheder. Løsningen er at gemme dem i din brugermappe
> ellrr en af dens undermapper, fx mappen Dokumenter.

De gemmes i en undermappe til Notepad, som jeg har oprettet il det samme.
En underlig ting - hvis jeg frigør programikonet fra proceslinien og sterter
programmet
fra skrivebordet, så kan der faktisk godt gemmes, hvis der er foretaget en
rettelse i teksten -
der er heller ingen problemer med at gemme en kopi ubnder et andet navn -
men det er
jo ikke den metode, der er mest praktisk.

Kan problemet hænge sammen med 64-bits terknologien, det gav lidt problemer
i starten med
IE?

Med venlig hilsen.
P. Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-10 09:19

Den 06-07-2010 09:13, Per A. Hansen skrev:

> De gemmes i en undermappe til Notepad, som jeg har oprettet il det samme.

Det er en beskyttet mappe. Gem dem i stedet i en undermappe
til din brugermappe, fx Dokumenter eller
Dokumenter\Notepadfiler.

I Windows XP kan du gemme i alle mapper uden problemer. I
Windows Vista, Windows 7 og andre mere sikre systemer, kan
du kun gemme i dine brugermapper, alle andre mapper er
"låst" for at beskytte systemet.

Det betyder, at du eller en virus (der har samme rettigheder
som dig) ikke kan ødelægge systemet.

Du får endnu en fordel ved at gemme i din brugermappe og
dens undermapper: Det bliver meget nemmere at lave backup.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-07-10 13:30

> [...]
> Windows 7 og andre mere sikre systemer, kan du kun gemme i dine
> brugermapper, alle andre mapper er "låst" for at beskytte systemet.

Tak for hjælpen, der har løst problemet.
Efter at jeg har flyttet terkstfilerne undenfor C:/-området, så fungerer det
normalt!

Mvh. Per.

Fra : Dr.Xerox

Dato : 05-07-10 20:33

"Per A. Hansen" <perhansen@energimail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> administrator -
> ustandselig skal bekræfte, at jeg vil tillade computeren af indlæse og

Tryk Start-> skriv UAC i feltet hvor der står " søg i alle programmer og
filer"
nu vises der " Rediger instillingerne for Kontrold af Brugerkonti
klik der, og du kommer ind hvor du kan justere.

Mvh. Poul

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-07-10 08:24

"Dr.Xerox" <xerox@dr.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nu vises der " Rediger instillingerne for Kontrold af Brugerkonti
> klik der, og du kommer ind hvor du kan justere.

Den står i næstnederste position.
Når jeg trykker på "Gem-tasten" i programmet vises en boks med teksten:
Save failed

Please check wether if this file is opened i another program
- og så sker der ikke mere.

Med venlig hilsen
Per