Skærmproblem på MacBook
Fra : Stup

Dato : 05-07-10 03:31

Kære vidende Mac-folk

For 2½ år siden fik jeg mange gode råd om køb af en bærbar Mac og har
siden levet behageligt med en Sort MacBook siden dec. 07, men i sidste
uge skete "ulykken". Uden flytning af nogle møbler væltede et krus med
(halvkold) kaffe og væsken løb hen over køkkenbordets voksdug og ramte
Mac'en. Oh skræk og rædsel!

Den var slukket og lukket, men ved en hurtig aftørring så skaden ud
til ikke at være stor: Ingen vædske ved tastaturet og heller ikke
umiddelbart ved porthullerne i siden.

Men....

Alligevel var der måske kommet noget ind ved Lan-stikket, eller hvad
det det nu hedder, så da jeg forsøgte at starte, så gik skærmen i
gang, men i sort, mens Mac OSX symbolet kørte.

Bande og svovle...

Efter noget roden viste det sig så, at når jeg kiggede lidt skråt på
skærmen og kørte hen over tastaturet, kunne jeg skimte skrivebordet
med ikonerne, men også at de blev slukket af en "skygge", som kom fra
bunden af skærmen. (Næsten som himlen i Ringenes Herre.....)

Nå, men det betød, at data var der et sted, og efter en konsultation
med et par lokale pc-nørder og en enkelt lokal Mac-nørd, så var jeg
hos den lokale Fona, som havde et skærmstik og efter tre sekunder med
en HP fladskærm, tonede mit skrivebord op og pyha osv...

Nu er det store spørgsmål og jeg HAR forsøgte at søge efter lignende
probs her og I andre fora: Er det noget der kan repareres og inden for
rimeligheden, eller skal jeg bare leve med, at den nu kan få en
fremtid som stationær og så må der en ny MacBook eller lignende i
"stalden".

Eller??

På forhånd tak for de sædvanligvis gode og kompetente svar her på
gruppen.

Mvh

Niels Hansen
Absolut Nordvestjylland (Nord for Limfjorden..))

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-10 10:46

Stup <stupmail@gmail.com> wrote:

> [...]
> rimeligheden, eller skal jeg bare leve med, at den nu kan få en fremtid
> som stationær og så må der en ny MacBook eller lignende i "stalden".

Det der er brændt af er enten backlight eller inverter (mener faktisk
inverter boardet sidder der i nærheden af ethernet porten)

Du skal nok regne med et par tusinde til værkstedet for at reparere det
afhængigt af hvormeget der har taget skade.

/thomas

Fra : Stup

Dato : 05-07-10 08:47

On 5 Jul., 11:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> Du skal nok regne med et par tusinde til værkstedet for at reparere det
> afhængigt af hvormeget der har taget skade.

Hej Thomas

Tak for det gode svar og nu har jeg fået lidt at søge på og faktisk
fundet noget om ligende problemer og hvordan man skifter "dimserne",
selv om et klip på youtube godt nok er meget utydeligt.

Niels Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-10 16:01

> [...]

> fundet noget om ligende problemer og hvordan man skifter "dimserne",
> selv om et klip på youtube godt nok er meget utydeligt.

Du skal nok hellere kigge her:

<http://www.ifixit.com/>

for gode instruktioner i hvordan man skifter diverse ting ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 06-07-10 21:37

On 05/07/10 11.30, Stup wrote:

<KLIP>

> Er det noget der kan repareres og inden for
> rimeligheden, eller skal jeg bare leve med, at den nu kan få en
> fremtid som stationær og så må der en ny MacBook eller lignende i
> "stalden".

Inverteren sidder i bunden af skærmen, og den er formodentlig skadet.

Med en 2,5 år gammel maskine formoder jeg ikke at den er med LED-belyst
skærm, så den må være med inverter.

Inverteren forsyner et lille bitte neonrør med ca 800 volt AC, så som du
kan forestille dig, der skal ikke meget fugt til hér før du har et
overslag og en kortslutning. Resten af computeren tager dog næppe skade
af det.

Hvis du er lokaliseret på Sjælland kan jeg reparere den. Send en mail
hvis det er aktuelt.

// Per.

Fra : Stup

Dato : 06-07-10 14:47

On 6 Jul., 22:36, Per Jensen <n...@fjerneszapro.dk> wrote:
> [...]
> af det.
>
> Hvis du er lokaliseret på Sjælland kan jeg reparere den. Send en mail

Hej Per

Tak for dit input og desværre, som du kan se af mit første indlæg, så
bor jeg i den stik modsatte ende af Dannevang....)

Jeg har en bekendt, som er lidt snildere på fingrene end jeg, så en
dag ved lejlighed vil jeg/vi prøve at skille maskinen ad.

Aprospos Æbler: En annonce for noget, der hedder Eblehuset var i
Børsen i dag. Er de til noget sådan servicemæssigt??

Niels Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-10 07:52

Det er da ikke umuligt. LED-belyste skærme på MacBook Pro kom i 2007.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stup

Dato : 07-07-10 13:44

On 7 Jul., 08:52, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er da ikke umuligt. LED-belyste skærme på MacBook Pro kom i 2007.
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Hej

Min er en MacBook uden Pro og en model A1181 (står under bunden), så
jeg tror det er den med det besværlige lys...)

Niels Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-10 00:22

Stup <stupmail@gmail.com> wrote:

> Min er en MacBook uden Pro og en model A1181 (står under bunden), så
> jeg tror det er den med det besværlige lys...)

Det er da også rigtigt. Det må du undskylde. Jeg sidder vist og sover.
Jeg havde fået ind i hovedet, at du havde en MacBook Pro. Du skrev jo,
at det er en sort MacBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg