Bølger i blodet?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-07-10 19:08

Jeg har lige fået en sejlbåd for lidt over en måned siden. Skønt! Jeg er
ikke i nærheden af at blive søsyg, men når jeg kommer hjem efter en tur
på et par timer eller mere, så er det lige som om det forsætter med at
gynge i hele kroppen. Det er lidt træls. Er det noget der går over med
tiden, når kroppen vænner sig til at være på søen en gang imellem?

--
Thomas Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-07-10 20:13

Den Sat, 03 Jul 2010 18:08:04 +0000 skrev Thomas Jensen:

> [...]
> gynge i hele kroppen. Det er lidt træls. Er det noget der går over med
> tiden, når kroppen vænner sig til at være på søen en gang imellem?

Helt over går det nok ikke - men måske for nogle.

Så skal du prøve at sætte dig på potten når du kommer i havn

Spøg til side - det går over når du har sejlet et par år
Det er da en *dejlig* fornemmelse, jeg nyder det ligefrem.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-07-10 20:56

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> forsætter med at gynge i hele kroppen. Det er lidt træls. Er det
> noget der går over med tiden, når kroppen vænner sig til at være på

Som skrevet her i tråden, så går det mere eller mindre over med tiden, men
om det er om 2 år eller mere, er nok individuelt.

Senest oplevede jeg en lokal sejler fra egen havn i forbindelse med SRPI
(Sjælland Rundt på Indersiden), at han på et tidspunkt om aftenen beklagede
sig over den følelse og det til trods for, at den første dag sluttede *ingen
vind*. Måske har indtagelsen af spirituøse drikke haft en forstærkende
virkning i den forbindelse - hvem ved - drikker man nok, så kommer søgangen
jo tilbage, når man lægger hovedet på puden

Han har sejlet i en menneskealder - men som Karl Erik skriver - så er det da
på et eller andet niveau en *fed* fornemmelse.
Det hele ligger et eller andet sted i forbindelse med balancen og øret....

I øvrigt har jeg en fornemmelse af, at kvinderne er mere følsomme - set ud
fra de forholdsvis mange single sejlere af hankøn

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-10 21:07

I filmen om Pamir er der en sjov scene, hvor bådsmanden og en anden vædder
om, hvorvidt mindst en af eleverne vil vælte omkuld ved berøring af fast
jord efter krydsningen af atlanten.
Bådsmanden vinder, idet søbenene ikke helt kan klare ubevægelig grund--

Forøvrigt "lider" jeg selv af det beskrevne fænomen.
Ombord mærkes intet, men når man går iland---
Efter nogle ugers sejlads, kan det tage op til 3 -4 dage at slippe helt for
den "gyngende fornemmelse".

Jeg har først oplevet dette efter jeg begyndte at sejle kølbåd for snart
mange år siden.
Det skete aldrig i jollerne.

MVH
Egon

Fra : HO

Dato : 03-07-10 23:57

"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gynge i hele kroppen. Det er lidt træls. Er det noget der går over med
> tiden, når kroppen vænner sig til at være på søen en gang imellem?

Hej Thomas
Jeg har sejlet i næsten 20 år og har det stadigvæk på samme måde.
Jo længere tid i båden, jo længere tid tager det at forsvinde.
Efter tre ugers sejlads med imellem seks og 12 timer næsten hver dag, gynger
det godt og grundig i en til to dage når vi er kommet hjem.
Det afhænger også af hvor meget der har været "uro" i båden
Det værste jeg har oplevet, var efter en hel dag på en kutter efter makrel,
vi mærkede ikke så meget fra skibet og op i bilen.
Vi kørte til det nærmeste pølsehus - ca. en times tid - vi var kommet ud af
bilen, og halvvejs til pøllevognen, da vi begge to pludselig gik som havde
vi drukket en hel kasse øl.
Det var både pinlig og flov, vi forklarede i pøllevognen hvorfor vi gik som
vi gjorde, ellers havde ringet til polisen.
Så ja - det kan give en gratis brandert at sejle
mvh
HO

Fra : Ivar

Dato : 04-07-10 10:54

Thomas Jensen skrev:

> så er det lige som om det forsætter med at
> gynge i hele kroppen.

Det kalder jeg landsyge. Jeg har bemærket, at ingen i tråden
har brugt den betegnelse. Er det ikke almindeligt anvendt?

Ivar Magnusson

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-07-10 11:35

Ivar skrev den 2010-07-04:

> Det kalder jeg landsyge. Jeg har bemærket, at ingen i tråden
> har brugt den betegnelse. Er det ikke almindeligt anvendt?

I min sejleromgangskreds kalder vi det "sø-ben".

Det lyder ikke så meget som en sygdom som "landsyge", som jeg i øvrigt
ikke har hørt før.

A'propos 'fænomener' når man kommer i land efter at have sejlet meget
over flere dage, så føler jeg at det at køre i bilen eller bare på
scooteren, virker helt tosset lige i starten.
Tingene farer ALT for hurtigt forbi. Det er lige som om hjernen har
vænnet sig til at omgivelserne passerer langsomt.

--
/ Ole

Fra : Claus Christiansen

Dato : 30-07-10 17:52

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in news:mn.22c97da78132c582.31159
@nozpamwebspeed.dk:

> Det kalder jeg landsyge. Jeg har bemærket, at ingen i tråden
> har brugt den betegnelse. Er det ikke almindeligt anvendt?
>

> Ivar Magnusson

Jeg har også altid kaldt det landsyge - og jeg kan såmen også få samme
fornemmelse efter lange busture, hvorimod f.eks. bilkørsel ikke har nogen
lignende effekt på mig. Egentligt lidt underligt.

/Claus

--
venlig hilsen / best regards
Claus Christiansen <cch@unipeople.dk>

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-07-10 19:08

On Sun, 04 Jul 2010 00:57:11 +0200, HO wrote:

> Jeg har sejlet i næsten 20 år og har det stadigvæk på samme måde. Jo
> længere tid i båden, jo længere tid tager det at forsvinde.

Tak til alle der har svaret. Det lader til det er lidt forskellligt om
det forsvinder med tiden eller ej, men okay, det har et navn, og det er
noget man lever med. Fint nok.

Igen, tak til alle for jeres svar.

--
Thomas Jensen