Skift af forgaffelolie
Fra : Søren Larsen

Dato : 03-07-10 10:10

Hvor tit bør man skifte forgaffelolie/hvordan ved man hvornår det er tid?

Haynes foreskriver Yamaha suspension oil '01 eller 5W fork oil. Så
skulle det her ikke være ok?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Olie-og-Kemikalier/Gaffelolie-5W-Racing1/

/Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-07-10 20:38

Den 03-07-2010 11:09, Søren Larsen skrev:
> Hvor tit bør man skifte forgaffelolie/hvordan ved man hvornår det er tid?
>
> Haynes foreskriver Yamaha suspension oil '01 eller 5W fork oil. Så
> [...]

Det er godt nok ferietid, men er der virkelig ikke nogen der har et bud?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-07-10 20:51

> Det er godt nok ferietid, men er der virkelig ikke nogen der har et bud?

Nogle skifter aldrig olien (tror ikke værkstederne gør det til
serviceeftersyn). Det står heller ikke i manualen til min CBF600 som et
vedligeholdelsespunkt.

Jeg har dog hørt flere her i gruppen der mener at hver 4. år vil være
fornuftigt. Min egen motorcykel er fra 2006, og jeg påtænker at skifte
forgaffelolien i år.

Hvis du skal have 5W olie i, så er den sikkert fin nok, men der kan vist
godt være lidt forskel på forskellige olier, selv om de alle har samme
nummer. Det er dog ikke noget man kan vide inden man har prøvet at køre
med det.

--
Mvh. Martin

Fra : Simon

Dato : 14-07-10 21:18

> Hvis du skal have 5W olie i, så er den sikkert fin nok, men der kan vist
> godt være lidt forskel på forskellige olier, selv om de alle har samme
> nummer.

- Fyren her har nederst samlet viskositets-målinger på en laaaaang række
olier. Så kan man jo evt. finde en 5W der ligger "midt i feltet" af de
øvrige 5W'er, hvis det giver een lidt trygheds-følelse.... :)

http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-07-10 11:05

Søren Larsen wrote:
> Det er godt nok ferietid, men er der virkelig ikke nogen der har et
> bud?

Kan google ikke længere søge i gamle indlæg?

Det er da diskuteret her for nyligt.

(og svaret er hvert andet år)

/jim

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-07-10 21:12

Den 21-07-2010 12:04, Jim Andersen skrev:

> Kan google ikke længere søge i gamle indlæg?
>
> Det er da diskuteret her for nyligt.
>
> (og svaret er hvert andet år)
>
> /jim

Du har ret - den havde jeg overset.

/Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-07-10 20:57

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Hvor tit bør man skifte forgaffelolie/hvordan ved man hvornår det er tid?

Hvert 2. år, hvis man er ihærdig men ellers minimum hvert 4. år, hvis
man da ellers bruger sin MC til at køre på, og ikke bare har den stående
i garagen.

Jeg skiftede forgaffelolie på min Fazer efter 4 år og 50.000 km. Det var
for sent. Den var blevet helt tynd og ildelugtende, og gav ikke længere
god dæmpning. Så længe venter jeg ikke igen.

> Haynes foreskriver Yamaha suspension oil '01 eller 5W fork oil. SÃ¥
> skulle det her ikke være ok?
> http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Olie-og-Kemikalier/Gaffelolie-5W-Racing1/

Ja, det er en 5W olie, så den er sikkert fin.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Søren Larsen

Dato : 15-07-10 11:00

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> god dæmpning. Så længe venter jeg ikke igen.

> Ja, det er en 5W olie, så den er sikkert fin.

Hej Jacob.

Hvordan ytrede det sig, var du opmærksom på at det var for sent inden du
skiftede, eller var det kun lugten der afslørede det?

Er der noget særligt man skal være opmærksom på, på Fazeren?

/Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-10 11:36

"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> writes:

> Hvordan ytrede det sig, var du opmærksom på at det var for sent inden du
> skiftede, eller var det kun lugten der afslørede det?

Jeg havde lagt mærke til at dæmpningen ikke var hvad den havde været,
men den slags kommer langsomt, så man lægger sjældent mærke til det før
det i virkeligheden er ret dårligt.

Men lugten afslørede det i hvert fald! Hele værkstedet stank.

> Er der noget særligt man skal være opmærksom på, på Fazeren?

Jeg havde ikke prøvet at skifte forgaffelolie på sådan en fuldt
justerbar gaffel før, men det var faktisk slet ikke så bøvlet som jeg
troede. Man skal bare huske at få pumpet alt det gamle olie ud af
dæmper-enheden og få luftet den rigtigt ud igen før man måler afstanden
fra toppen af gaffelbenet.

Hvis du har mere konkrete spørgsmål er det lettere at svare, men ellers
så kig i en værksted-manual inden du starter.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-10 15:19

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Ok, det hele bliver udført med Haynes i den ene hånd - så kan det ikke
> gå helt galt. Det hele kan vel klares på et par timer, eller hvad?

Hvis du har en computer med internet i nærheden kan det også nogle gange
være rart at kunne finde billeder af hvordan andre har gjort.

Min værkstedsmanual foreskriver brug af alverdens special-værktøj, men
det var altså ikke nødvendigt.

Ja, det burde kunne klares på et par timer og er, som Armand skriver,
klart lettest, hvis du lige får understøttet cyklen, så du bare kan tage
gaffelbenene af.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-07-10 11:45

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Yamaha FZS-1000.

Det kunne du godt lige have skrevet tidligere, så havde jeg gerne
skrevet en lidt mere udførlig vejledning, nu når jeg lige har prøvet
det.

Har du fået skiftet forgaffelolie, eller er det stadig på todo-listen?

> Det lyder selvfølgelig besnærende ikke at skulle skille det hele ad,
> men er det alligevel ikke bedst for at sikre at få evt. snavs og
> aflejringer ud?

Jo, selvfølgelig er det det, men jeg skildte heller ikke det hele ad på
min, jeg lod blot benene stå på hovedet så den gamle olie kunne løbe ud,
efter at jeg havde pumpet dæmper-enheden tom for olie.

> Jeg spekulerer også på om man kan måle den rigtige oliestand med benet
> monteret, det kræver vel at det er lodret?

Det er i hvert fald lettest når det står lodret.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Søren Larsen

Dato : 31-07-10 17:52

> [...]
> Hvor tit bør man skifte forgaffelolie/hvordan ved man hvornår det er tid?
>
> Haynes foreskriver Yamaha suspension oil '01 eller 5W fork oil. Så

Tak for alle svarene. Olien er nu skiftet og hvilken forskel før var
det nogle gange som at køre hen over et vaskebrædt hvis vejen var lidt
ujævn. Nu *dæmper* den sørme

jeg vil gætte på at olien aldrig har været skiftet. Cyklen er 7 år
gammel og har kørt 57.000 km. Olien lugtede ikke specielt grimt - eller
også har jeg bare dårlig smag...

Fra : Armand

Dato : 01-08-10 09:33

Søren Larsen skrev:

> Tak for alle svarene. Olien er nu skiftet og hvilken forskel før var
> det nogle gange som at køre hen over et vaskebrædt hvis vejen var lidt
> ujævn. Nu *dæmper* den sørme

Well done!

> jeg vil gætte på at olien aldrig har været skiftet. Cyklen er 7 år
> gammel og har kørt 57.000 km. Olien lugtede ikke specielt grimt - eller
> også har jeg bare dårlig smag...

*Bvadr* - Smagte du ligefrem på den??

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 01-08-10 11:06

Den 01-08-2010 10:33, Armand skrev:

> Well done!

> *Bvadr* - Smagte du ligefrem på den??

Dog ikke, men jeg var fristet
Der er ikke noget som lugte der kan bringe minder frem; denne mindede
mig om de glade knallertdage - med hvad deraf fulgte...