'Langsom' mac?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-07-10 22:50

I Safari oplever jeg langsom/uregelmæssig funktionalitet på visse sites,
tdc.dk og ing.dk fx.
Jeg synes også det er svært at se, om der 'sker noget', når man
forsøger at 'aktivere' en server på´nettet, fx. ifm. afsendelse af
blog-kommentarer(?)

Også ved dataoverførsel på lokalnettet synes jeg, at XP -> mac forløber
markant langsommere end XP -> Linux!
(Jeg har netop kopieret en del grafikfiler XP -> Linux).

Er der noget om det - eller er jeg bare 'uheldig'/dårligt opsat??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-07-10 23:24

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Også ved dataoverførsel på lokalnettet synes jeg, at XP -> mac forløber
> markant langsommere end XP -> Linux!
> (Jeg har netop kopieret en del grafikfiler XP -> Linux).

Jeg mente faktisk: 'Jeg har netop kopieret en del grafikfiler XP -> mac'
- men det er jo underordnet: Tilbage står, at jeg synes, det går
langsommere til mac'en!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 03-07-10 07:30

Den 02/07/10 23.49, Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> Jeg synes også det er svært at se, om der 'sker noget', når man
> forsøger at 'aktivere' en server på´nettet, fx. ifm. afsendelse af

Jeg har samme problem efter opgradering til 10.6.4. Jeg tror, det er et
DNS-problem. Som om Mac OS ikke "forstår" svar på DNS-forespørgsler.

Hvilken version af Mac OS og Safari kører du?

/Henrik

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-07-10 12:07

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har samme problem efter opgradering til 10.6.4. Jeg tror, det er et
> DNS-problem. Som om Mac OS ikke "forstår" svar på DNS-forespørgsler.
>
> Hvilken version af Mac OS og Safari kører du?

Jeg vender tilbage, næste gang jeg får tændt mac'en! :)

----
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-07-10 12:32

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> "Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg vender tilbage, næste gang jeg får tændt mac'en! :)

Mac OS X 10.6.4 (10F569)

Version 5.0 (6533.16)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hekatombe

Dato : 04-07-10 13:07

On 3-07-2010 08:30, Henrik S. Pedersen wrote:

> Jeg har samme problem efter opgradering til 10.6.4. Jeg tror, det er et
> DNS-problem. Som om Mac OS ikke "forstår" svar på DNS-forespørgsler.
>
> Hvilken version af Mac OS og Safari kører du?

Måske du har samme problem som ham her har haft:
http://forums.macosxhints.com/showpost.php?p=510517&postcount=5

Hvilken DNS server bruger du? Hvis du bruger den der er i din router,
så prøv at gå uden om den og skift over til din udbyders DNS eller
Google DNS (8.8.8.8 og 8.8.4.4).

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-07-10 16:11

Hekatombe <hecknospam@gmail.com> wrote:

> [...]

> Hvilken DNS server bruger du? Hvis du bruger den der er i din router,
> så prøv at gå uden om den og skift over til din udbyders DNS eller

Det lyder meget sandsynligt!: Jeg kigger på det senere - og tak for
tippet:)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-07-10 20:04

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

....Google DNS (8.8.8.8 og 8.8.4.4).

> Det lyder meget sandsynligt!: Jeg kigger på det senere - og tak for
> tippet:)

Den 'står på' de to DNS-adresser, som TDC (Yousee) anbefaler; men
forneden i vunduet står 'IPv4- eller IPv6-adresser', og det er måske
her, hunden ligger begravet, jf. den tidligere omtalte artikel(?)
'installingcats'- artiklerner går dog noget længere, end jeg p.t. er
klar til! :)
Jeg forsøgte faktisk at pille lidt ved IPv-tingene, men det er åbenbart
ikke muligt via 'Netværk'(?)
Faktisk gik 'puteren i selvsving (ca. 3 - 4 minuitter), da jeg rodede
med det; mit gæt er, at det måske er en dårlig idé at pille ved
indstillingerne, mens forbindelsen er 'oppe'(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-10 20:14

> [...]

> med det; mit gæt er, at det måske er en dårlig idé at pille ved
> indstillingerne, mens forbindelsen er 'oppe'(?)

træd to skridt tilbage hvis du ikke ved hvad DNS, IPv4 og IPv6 betyder
og hvordan det virker ...

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-07-10 20:39

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> træd to skridt tilbage hvis du ikke ved hvad DNS, IPv4 og IPv6 betyder
> og hvordan det virker ...

Jovist, det lyder da vældigt flot - men i så fald må(tte) jeg jo fortsat
leve med 'lange svartider'! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-10 20:55

> [...]

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Jovist, det lyder da vældigt flot - men i så fald må(tte) jeg jo fortsat

som andre har nævt .. det lyder som DNS problemer ... min anbefaling er
at du finder en klog mand i nærheden som kan kigge på dit setup ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-10 22:00

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Jovist, det lyder da vældigt flot - men i så fald må(tte) jeg jo fortsat
> leve med 'lange svartider'! :)

Her er en forklaring på hvordan du skifter til OpenDNS på Mac'en. De er
gode som alternativ hvis man af en eller anden grund ikke er tilfreds
med den DNS-service som ens udbyder leverer.

https://store.opendns.com/setup/device/apple-osx-leopard/

Vær opmærksom på at deres levebrød er at prakke dig reklamer på når du
prøver at gå til et internetsted der ikke findes.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 09:24

> [...]
>
> Vær opmærksom på at deres levebrød er at prakke dig reklamer på når du
> prøver at gå til et internetsted der ikke findes.

Tjaeh, jeg bliver nok nødt til at kigge på det, selvom 'svartiderne'
varierer ganske voldsomt, såvel over tid som fra server til server: Her
til morgen tog det således ganske lang tid at få forbindelse til min
egen udbyder, TDC!
Det er yderligere ganske irriterende, at der overhovedet ikke ses noget
'livstegn' (fx. lille roterende 'doofer') i browservinduet (Safari),
mens man sidder dér og venter!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-10 09:47

> [...]
> Det er yderligere ganske irriterende, at der overhovedet ikke ses noget
> 'livstegn' (fx. lille roterende 'doofer') i browservinduet (Safari),

Nøjagtig hvilken mac og hvilket styresystem kører du med ?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 11:08

> Nøjagtig hvilken mac og hvilket styresystem kører du med ?

Det er en 'iMac 27':

Mac OS X, version 10.6.4
(Build 10FS69)

Processor: 2.66 Ghz Intel Core i5

Hukommelse: 4 GB 1067 MHz DDR3

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-10 12:18

> Det er en 'iMac 27':
>
> Mac OS X, version 10.6.4
> (Build 10FS69)
>
> Processor: 2.66 Ghz Intel Core i5
>
> Hukommelse: 4 GB 1067 MHz DDR3

Ok. det lyder stadig som dns problemer .. med mindre der er andre ikke
netværksrelatede ting der går langsomt ?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 12:31

> Ok. det lyder stadig som dns problemer .. med mindre der er andre ikke
> netværksrelatede ting der går langsomt ?

Det synes jeg ikke er tilfældet.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 12:49

> Ok. det lyder stadig som dns problemer .. med mindre der er andre ikke
> netværksrelatede ting der går langsomt ?

Faktisk har jeg netop åbnet såvel 'Ingeniøren' som 'mit tdc' i løbet af
0,0!
Det synes også, som om åbning via indtastning af url i browserens
adressefelt undertiden virker bedre end åbning fra favoritlistens
'plakatsøjle' ('grædemur'?) ! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-10 12:56

> Faktisk har jeg netop åbnet såvel 'Ingeniøren' som 'mit tdc' i løbet af
> 0,0!

du har en periodisk fejl ... igen, mit råd er at få en kyndig person til
at kigge på den ...

> Det synes også, som om åbning via indtastning af url i browserens
> adressefelt undertiden virker bedre end åbning fra favoritlistens
> 'plakatsøjle' ('grædemur'?) ! :)

der skulle ikke være nogen forskel ..

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 14:33

> du har en periodisk fejl ... igen, mit råd er at få en kyndig person til
> at kigge på den ...

problemet bliver nok at lokalisere en sådan - inden for rimelig
geografisk afstand! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 22:20

Hans Henrik Hansen wrote:

> problemet bliver nok at lokalisere en sådan - inden for rimelig
> geografisk afstand! :)

Jeg har konsulteret Apple Support, som mente, at problemet måske kunne ligge
i Safari!(?)
Vi aftalte, at jeg henter Firefox ned og ser, om siderne også vises med
forsinkelse dér - det kigger jeg på i morgen.

Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 10:24

> [...]

> Vi aftalte, at jeg henter Firefox ned og ser, om siderne også vises med
> forsinkelse dér - det kigger jeg på i morgen.

I første omgang så FF ganske lovende ud - senere opstod samme probelm
dér.

Er det iøvrigt helt utænkeligt, at DNS-servere kan være tidvis
'overbelastede'?: Også på andre computere har jeg undertiden (dog ret
sjældent/kortvarigt) oplevet, at browseren meddelte, at den ikke kunne
'finde' pgl. server.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 11:22

> [...]

> 'overbelastede'?: Også på andre computere har jeg undertiden (dog ret
> sjældent/kortvarigt) oplevet, at browseren meddelte, at den ikke kunne

Her er et helt dugfrisk eks.:

"Safari kan ikke finde serveren.
Siden "http://www.information.dk/238373" kan ikke åbnes, fordi Safari
ikke kan finde serveren "www.information.dk"."!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 11:32

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]

Da jeg havde skrevet ovenstående, aktivere jeg linket igen - og
Information tonede øjeblikkeligt frem!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 12:09

Hej,

> Da jeg havde skrevet ovenstående, aktivere jeg linket igen - og
> Information tonede øjeblikkeligt frem!?

Umiddelbart vil det nemmeste for dig være at få en alm. IT-mand hen og
kigge på din Mac og sætte indstillingerne korrekt op for dig. Hvor bor
du egenligt henne i verden? - Det lød lidt til tidligere at du ikke
mente der var nogen i nærheden af dig. Så tænker jeg, at du måske bor i
en fjern egn af Grønland eller lign. - men ser ud til at du poster fra
YouSee KabelTV?

For at skære lidt klart igennem for dig:

1) Det er ekstremt usandsynligt at dette er en fejl i Safari.

2) Det er ekstmret usandsynligt at der er tale om overbelastede DNS-servere.

3) Det er meget sandsynligt at der er tale om en fejl i din
netværksopsætning.

4) Der er en lille sandsynlighed for at du har et dårligt netværkskabel
eller port i din netværksswitch.

Istedet for at forsøge at taste tilfældige ting i felter som måske slet
ikke har noget at gøre med problematikken - så tag og benyt følgende
fejlsøgningsmetode:

1) Tag netværksstikket ud af din velfungerende Windows-maskine og sæt
det i din Mac. Virker din Mac nu fremragende så er der nok et problem
med kabel eller switchport.

2) Tag screenshots af hele din netværksopsætning (inkl.
proxyindstillinger). Læg disse screenshots ud på nettet sådan at vi her
i gruppen kan fortælle dig om det er rigtigt eller forkert sat op.

Dine indlæg indeholder nogle "!?" og den slags som jeg tolker som
forundring over det du oplever. Jeg kan fortælle, at det er helt
normalt, det du oplever (ved en fejlsituation). DNS fungerer på en sådan
måde at opslag forsøges foretaget flere gange samtidigt og i baggrunden.
Derudover lagres svar på forespørgsler i en periode på din egen
maskine. Dette kan altså sagtens forklare at du på ét tidspunkt oplever
at det slet ikke virker - og så lidt efter så går det lynhurtigt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-07-10 15:38

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> 3) Det er meget sandsynligt at der er tale om en fejl i din
> netværksopsætning.

Mit bud er at der er andre på linien som overbelaster routeren.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 16:01

Hej,

> Mit bud er at der er andre på linien som overbelaster routeren.

Det er da en mulighed, men ud fra de oplysninger som er nævnt i tråden
vurderer jeg det som jævnt usandsynligt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-07-10 16:49

> [...]

> Det er da en mulighed, men ud fra de oplysninger som er nævnt i tråden
> vurderer jeg det som jævnt usandsynligt.

Hvis der ikke er lås på den trådløse router er det da pænt sandsynligt.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 16:51

Hej,

> Hvis der ikke er lås på den trådløse router er det da pænt sandsynligt.

Det er jo altid svært at gætte på sandsynligheder... men:

* Det har vist ikke stået nogen steder at det er en _trådløs_ router

* Hans skriver at han bor langt væk fra IT-professionelle, så måske er
der også langt væk til andre som vil udnytte hans netværk

* Hans' oplever ikke problemer på andre maskiner tilsluttet samme netværk

* Hans' computer er tilsluttet netværket med et kabel

* Der skal rigtigt meget ydre belastning til før et simpelt
DNS-spørgsmål ikke kan komme igennem

Så for mig at se lyder det ikke særligt sandsynligt endnu. Det kan
selvfølgelig ændre sig, hvis Hans kom med flere oplysninger.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 17:16

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> * Det har vist ikke stået nogen steder at det er en _trådløs_ router

Nej, den er forbundet trådløst til mac'en og XP-pc'en - med ethernet til
Linux-pc'en og med coaxkabel til TDC/Yousee.

> * Hans skriver at han bor langt væk fra IT-professionelle, så måske er
> der også langt væk til andre som vil udnytte hans netværk

Dét ved jeg jo faktisk intet om - men jeg _kender_ ingen mac-brugere
inden for rimelig afstand. Hvilken form for 'udnyttelse' skulle det i
givet fald være?

> Så for mig at se lyder det ikke særligt sandsynligt endnu. Det kan
> selvfølgelig ændre sig, hvis Hans kom med flere oplysninger.

P.t. har jeg vist ikke flere - der kan være problemer med en server
(timeout) det ene øjeblik, og momentan opkobling, når jeg prøver igen få
sek. senere!?
Jeg skal lige tilføje, at jeg kørte diagnoseværktøjet under Netværk i
går - det meldte ikke om nogen problemer.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 17:22

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Nej, den er forbundet trådløst til mac'en og XP-pc'en - med ethernet til
> Linux-pc'en og med coaxkabel til TDC/Yousee.

du har først nu nævnt at mac'en er trådløs ...

> Dét ved jeg jo faktisk intet om - men jeg _kender_ ingen mac-brugere
> inden for rimelig afstand. Hvilken form for 'udnyttelse' skulle det i
> givet fald være?

for 3. gang .. hvis du siger _hvor_ i landet du bor kan det jo der er en
venlig sjæl som forbarmer sig ?

> [...]
> Jeg skal lige tilføje, at jeg kørte diagnoseværktøjet under Netværk i
> går - det meldte ikke om nogen problemer.

det kan du kun regne med hvis der _ingen_ forbindelse er ...

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 17:46

> du har først nu nævnt at mac'en er trådløs ...

OK, det troede jeg var 'de facto standard'!(?)

> for 3. gang .. hvis du siger _hvor_ i landet du bor kan det jo der er en
> venlig sjæl som forbarmer sig ?

Lyder godt!: Haderslev

> det kan du kun regne med hvis der _ingen_ forbindelse er ...

-aha!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 18:25

Hej,

> OK, det troede jeg var 'de facto standard'!(?)

Det er det ikke.

> Lyder godt!: Haderslev

Hvis det er den Haderslev jeg kender, så er det da en fin by? - og
heller ikke særligt langt fra Kolding, som jo er en ret stor by. Det lød
lidt som om du boede på en lille ø et sted.

Der er helt sikkert mange Mac-brugere i Haderslev.

Men tag dog de screenshots...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 18:41

> OK, det troede jeg var 'de facto standard'!(?)

når du prøver at løse et problem så skal du ikke "gå ud fra" eller "tro"
noget .. så skal alle relevanta fakta på bordet ... at det er trådløst
intrudcerer bare en masse ekstra mulige problemer ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 18:30

Hej,

> Nej, den er forbundet trådløst til mac'en og XP-pc'en - med ethernet til
> Linux-pc'en og med coaxkabel til TDC/Yousee.

Så start med at sæt maskinen til internet med samme kabel som du bruger
til din Linux pc - som jeg skrev før. Virker det, så kan du begynde at
fejlsøge på dit trådløse netværk.

Keep it simple.

> Dét ved jeg jo faktisk intet om - men jeg _kender_ ingen mac-brugere
> inden for rimelig afstand.

Der er sikkert nogen andre her i gruppen som bor i Haderslev eller
omegn, som kan komme med et tip. Men ellers så har du jo ikke så mange
kilometer ind til Kolding, hvor der ligger en Fona, som forhandler
maskinerne. Alternativt er der en Humac i Vejle.

Alternativt kunne du lave screenshots, så man her har noget konkret at
forholde sig til.

> Hvilken form for 'udnyttelse' skulle det i
> givet fald være?

At andre bruger dit net (nej, lad vær med at vær bekymret for det nu).

> P.t. har jeg vist ikke flere - der kan være problemer med en server
> (timeout) det ene øjeblik, og momentan opkobling, når jeg prøver igen få
> sek. senere!?

Nej. Lad vær med at tænk i at der er fejl i YouSees servere eller at
Apple har fejlprogrammeret Safari.

Du har sandsynligvis tastet noget forkert ind i netværksopsætningen
eller du har et lokalt problem med opsætningen af dit trådløse netværk.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 14:33

> Ok. det lyder stadig som dns problemer ..

Nu har jeg lige tjekket min XP-opsætning: Vedr. DNS kan man vælge
mellem:
"Hent automatisk en DNS-serveradresse" hhv.:
"Brug følgende DNS-serveradresser"

pc'en er sat til 'Hent automatisk...' kan man ikke opsætte iMac'en
analogt?

En anden (lidt vildere) mulighed kunne være at 'koble routeren ud' (=
forbinde mac'en direkte til TDC-kablet) - for at konstatere, om det evt.
er dér, problemet ligger!(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-10 15:40

> [...]
> "Brug følgende DNS-serveradresser"
>
> pc'en er sat til 'Hent automatisk...' kan man ikke opsætte iMac'en

det er standard indstillingen ...

> En anden (lidt vildere) mulighed kunne være at 'koble routeren ud' (=
> forbinde mac'en direkte til TDC-kablet) - for at konstatere, om det evt.
> er dér, problemet ligger!(?)

hvis PC'en sidder bag samme modem og bruger samme forbindelse så er det
nok ikke der hunden ligger begravet ..

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-07-10 15:43

> [...]

> En anden (lidt vildere) mulighed kunne være at 'koble routeren ud' (=
> forbinde mac'en direkte til TDC-kablet) - for at konstatere, om det evt.

Du kan jo prøve at genstarte TDC routeren.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-10 22:30

> Du kan jo prøve at genstarte TDC routeren.

Ja, men så længe den 'betjener' to andre computere lydefrit, skulle der
vel næppe være noget problem dér?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-10 22:34

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Ja, men så længe den 'betjener' to andre computere lydefrit, skulle der
> vel næppe være noget problem dér?

hvis det både er internt på netværket og på internettet så kan det være
noget så simpelt som et dårligt kabel eller en hub/switch med en dårlig
port ...

prøv evt. at bytte rundt på porte / kabler ..

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 10:24

> hvis det både er internt på netværket og på internettet så kan det være
> noget så simpelt som et dårligt kabel eller en hub/switch med en dårlig
> port ...

alt kan tænkes - men når der aldrig har været problemer ifm.
mail/nyhedsgrupper, vil jeg tro, at denne mulighed i praksis kan
udelukkes!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 10:39

> alt kan tænkes - men når der aldrig har været problemer ifm.
> mail/nyhedsgrupper, vil jeg tro, at denne mulighed i praksis kan
> udelukkes!?

nu er nyhedsgrupper og mail jo sjældent de store datamængder så der
lægger du nok ikke mærke til det...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-10 12:24

> nu er nyhedsgrupper og mail jo sjældent de store datamængder så der
> lægger du nok ikke mærke til det...

Vi har for ikke længe siden haft et defekt kabelmodem fra TDC. Det viste
sig netop ved, at forbindelsen jævnligt faldt ud et kort øjeblik, og man
kunne ikke åbne en side. Når man så aktiverede den igen, åbnede den
fint. Det påvirkede også vores bredbåndstelefoni, hvor forbindelsen hele
tiden gik tabt. Vi fejlmeldte derfor forbindelsen. TDC kunne se inde fra
dem, at forbindelsen var ustabil. Vi fik skiftet "modemet", og det
hjalp. Der er dog kommet lidt problemer igen, men nu har vi fået sendt
et helt nyt modem af en anden model, som TDC åbenbart går over til. De
siger, man skal skifte til nyt udstyr, da det gamle er gammeldags og
ikke helt stabilt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 13:44

> [...]
> et helt nyt modem af en anden model, som TDC åbenbart går over til. De
> siger, man skal skifte til nyt udstyr, da det gamle er gammeldags og

Ja, der er masser af kilder til problemer, ser det ud til:
Her fx.:

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1343

er der 222 sider om 'Getting Online and Networking' - og det er endda en
specifik gruppe for Mac OS X v10.6 Snow Leopard!

Men som sagt betjener min Netgear router også to andre computere, og som
regel helt problemfrit.

Jeg er stadig i tvivl vedr. 'IP': Nederst i 'Netværk', på faneblad 'DNS'
står der 'IPv4- eller IPv6-adresser'(?)

I vejledningen 'Redigere indstillinger til DNS og søgedomæne' står for
neden: 'Skriv IPv4- eller IPv6-adressen til DNS-serveren' - og der står
også: 'Klik på Tilføj (+) nederst på listen Søgedomæne, og skrive
søgedomænet, f.eks. apple.com'
- men hos mig er feltet tomt, og TDC oplyser intet vedr. søgedomæne (fra
tidligere synes jeg at mindes: 'tele.dk'(?)).

Når min Linux-pc booter, har jeg bemærket, at der står noget à là 'IPv6
disabled'(?)

Så der er rigeligt at spekulere over - det undrede mig også en smule, at
Apple Support ikke interesserede sig mere for mine aktuelle
indstillinger, men blot foreslog at skifte browser!(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 13:49

> [...]
>
> er der 222 sider om 'Getting Online and Networking' - og det er endda en
> specifik gruppe for Mac OS X v10.6 Snow Leopard!

ja og ?

> [...]
> - men hos mig er feltet tomt, og TDC oplyser intet vedr. søgedomæne (fra
> tidligere synes jeg at mindes: 'tele.dk'(?)).

søgedomæne har ingen relevans ...

> [...]
> Apple Support ikke interesserede sig mere for mine aktuelle
> indstillinger, men blot foreslog at skifte browser!(?)

Nu er det jo svært at sige noget om hvordan din samtale med Apple
Support forløb ... muligvis har de foreslået firefox for at kunne
udelukke at det er Safari som sådan der var problemer med ...

Ring til dem igen, eller få fat i en kyndig person til at kigge på dit
system.

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 14:09

> ja og ?

Dels er det temmeligt meget at scanne for at undersøge, om andre har
oplevet det samme som jeg, dels er det vel et vidnesbyrd om, at der *er*
ganske mange problemer på området - hvilet man kan overtyde sig om ved
at læse et begrnæset antal tråde.

> søgedomæne har ingen relevans ...

- fint, så ser jeg bort fra det, men undrer mig lidt over, at Apple
medtager det i deres vejledning/opsætning(?)

> [...]
> udelukke at det er Safari som sådan der var problemer med ...
>
> Ring til dem igen, eller få fat i en kyndig person til at kigge på dit

Til det første: Ja - til det andet: Ja, hvis blot jeg kunne finde en
sådan (i passende nærhed)! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 14:13

> [...]
> oplevet det samme som jeg, dels er det vel et vidnesbyrd om, at der *er*
> ganske mange problemer på området - hvilet man kan overtyde sig om ved

de 222 sider er jo _alt_ vedr. netværk ...

> - fint, så ser jeg bort fra det, men undrer mig lidt over, at Apple
> medtager det i deres vejledning/opsætning(?)

> Til det første: Ja - til det andet: Ja, hvis blot jeg kunne finde en
> sådan (i passende nærhed)! :)

hvis du nu fortæller _hvor_ du bor .... der er et par stykker i gruppen
som faktisk lever af at hjælpe folk som dig ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 15:59

Hej,

> Dels er det temmeligt meget at scanne for at undersøge, om andre har
> oplevet det samme som jeg, dels er det vel et vidnesbyrd om, at der *er*
> ganske mange problemer på området

Du kommer lidt for hurtigt til dine konklusioner.

> - fint, så ser jeg bort fra det, men undrer mig lidt over, at Apple
> medtager det i deres vejledning/opsætning(?)

For nogen har det relevans. Ikke for dig.

> Til det første: Ja - til det andet: Ja, hvis blot jeg kunne finde en
> sådan (i passende nærhed)! :)

Det er svært, når folk skal gætte, hvor du bor. Men ellers kan du jo
prøve Krak eller De Gule Sider.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-10 19:14

> Det er svært, når folk skal gætte, hvor du bor. Men ellers kan du jo
> prøve Krak eller De Gule Sider.

En traceroute til den IP adresse han sidder på, går over Borups Allé
centralen i København.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 19:39

Hej,

> En traceroute til den IP adresse han sidder på, går over Borups Allé
> centralen i København.

Det gør vanvittigt mange ting - det er jo et af få TDC knudepunkter.

Du kan normalt ikke bruge traceroutes til noget som helst i den her
slags tilfælde. Det kunne du bedre i gamle dage, men i dag kan der
sagtens være mange hops, som du ikke ser i tracerouten.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-10 20:11

> [...]

> slags tilfælde. Det kunne du bedre i gamle dage, men i dag kan der
> sagtens være mange hops, som du ikke ser i tracerouten.

Det kommer jo an på hvilken ISP folk bruger. TDC ser ikke ud til at være
så gennemsigtig længere.

Jeg havde ikke set at adressen var røbet i den anden gren af denne tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-10 01:00

Hej,

> Det kommer jo an på hvilken ISP folk bruger.

Ja, men nu var det jo netop TDC.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-10 14:43

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Jeg er stadig i tvivl vedr. 'IP': Nederst i 'Netværk', på faneblad 'DNS'
> står der 'IPv4- eller IPv6-adresser'(?)

Det fortæller at du kan angive ekstra DNS servere med IPv6 adresser
såvel som normalt med IPv4 adresser.

Problemet med sider der hænger, har jeg også nogen gange, når der er
pakketab på linien. Måske er Windows mere ihærdig med at prøve igen.

Næste gang det sker, så prøv at køre en traceroute til et sted derude
(Netværktøj i Hjælpeprogrammer).

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 15:57

Hej,

> Ja, der er masser af kilder til problemer, ser det ud til:

Det er en masse ikke-relevante problemstillinger. Det er ikke en god idé
at starte fejlsøgningen ved dit modem i det her tilfælde.

Et godt råd vil være at tage de screenshots, jeg foreslog i mit
tidligere svar. Så behøver folk ikke at gætte på, hvad du har indtastet,
men kan fortælle dig konkret, hvad du skal gøre.

> Jeg er stadig i tvivl vedr. 'IP': Nederst i 'Netværk', på faneblad 'DNS'
> står der 'IPv4- eller IPv6-adresser'(?)

Lad vær med at tænk på det. Det skal stå der. Det er ikke en fejl og
ikke et problem. Det betyder at man selv kan vælge om man vil indtaste
en IPv4 eller en IPv6-adresse.

> - men hos mig er feltet tomt, og TDC oplyser intet vedr. søgedomæne (fra
> tidligere synes jeg at mindes: 'tele.dk'(?)).

Du skal ikke indtaste et søgedomæne.

> Så der er rigeligt at spekulere over - det undrede mig også en smule, at
> Apple Support ikke interesserede sig mere for mine aktuelle
> indstillinger, men blot foreslog at skifte browser!(?)

De interesserer sig sandsynligvis mest i at få dig til at lægge på
hurtigst muligt. Læg ikke nogen vægt på det, du har fået at vide derfra
indtil nu.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 18:36

> [...]

> tidligere svar. Så behøver folk ikke at gætte på, hvad du har indtastet,
> men kan fortælle dig konkret, hvad du skal gøre.

OK - der er nu så mange posteringer i denne tråd, at jeg åbenbart har
overset nogle vigtige, hvilket jeg dybt beklager!
Jeg vil i aftenens løb lægge en henvisning til de oplysninger, du har
spurgt om.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 21:31

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Jeg vil i aftenens løb lægge en henvisning til de oplysninger, du har
> spurgt om.

Her er de så:

http://www.hansogoline.dk/netv/

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 22:33

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
>
> ..
>
> Her er de så:
>
> http://www.hansogoline.dk/netv/

der er ikke noget der der umiddelbart ser unormalt ud ...

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 23:13

> der er ikke noget der der umiddelbart ser unormalt ud ...

OK - så lader vi den 'stå dér' indtil videre; det funker jo også
tåleligt det meste af tiden, omend (endnu?) ikke helt så 'sterling', som
jeg havde forventet af en (i)mac! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-10 23:14

> OK - så lader vi den 'stå dér' indtil videre; det funker jo også
> tåleligt det meste af tiden, omend (endnu?) ikke helt så 'sterling', som
> jeg havde forventet af en (i)mac! :)

hvorfor prøver du ikke nogen af de andre forslag du har fået ?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-10 23:25

> hvorfor prøver du ikke nogen af de andre forslag du har fået ?

Jeg vil i første omgang holde situationen under tæt observation!
Faktisk har jeg for et minut siden fået denne meddelelse på XP-pc'en:

"Serveren blev ikke fundet

Firefox kan ikke finde serveren www.nordea.dk.

* Undersøg adressen for tastefejl, såsom
ww.eksempel.dk i stedet for
www.eksempel.dk

* Hvis du ikke kan indlæse nogen sider overhovedet, undersøg da din
computers netværksforbindelse.

* Hvis din computer eller netværk er beskyttet af en firewall eller
proxy, sørg da for at Firefox har tilladelse til at tilgå nettet."

- så der KAN altså også være problemer med andre styresystemer/browsere.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-10 01:04

Hej,

> Jeg vil i første omgang holde situationen under tæt observation!

Det lyder da tosset - du har jo fundet ud af, at der er problemer.

> Faktisk har jeg for et minut siden fået denne meddelelse på XP-pc'en:

Ja, så har du jo samme problem på begge trådløse computere. Det ændrer
jo sagen en del.

Hvis du ellers har observationer nok lyder det som om du har problemer
med begge computere på det trådløse netværk - men ikke med den på det
trådede netværk.

Prøv at sæt din iMac til med kabel en periode og se om det løser
problemet. Hvis det gør, så er det sikkert din trådløse router eller
dækningsområdet, som er problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-10 01:07

Hej,

> OK - så lader vi den 'stå dér' indtil videre; det funker jo også
> tåleligt det meste af tiden, omend (endnu?) ikke helt så 'sterling', som
> jeg havde forventet af en (i)mac! :)

Nu ved jeg ikke helt om du ved at ovenstående (og lign. udtalelser i
andre indlæg) kan virke lidt troll-agtigt. Men... uanset om du køber en
computer fra Medion, Dell eller Apple - så kan de altså ikke magisk
kurere dårlige netværk.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 08:29

> [...]

> andre indlæg) kan virke lidt troll-agtigt. Men... uanset om du køber en
> computer fra Medion, Dell eller Apple - så kan de altså ikke magisk

Det må da vist være meget lidt 'troll-agtigt' - især taget i betragtning
at selvsamme netværk i nu fem år har betjent en trådløs Acer rimeligt
stabilt, endda med ret stor fysisk afstand (samt etageadskillelse)
mellem trådløs netkort og router. iMac'en står derimod inden for 2 1/2 m
fra routeren.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 11:42

h2vhspam@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> [...]
> stabilt, endda med ret stor fysisk afstand (samt etageadskillelse)
> mellem trådløs netkort og router. iMac'en står derimod inden for 2 1/2 m

Hvad præcis dækker "rimeligt stabilt"?

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-10 12:31

Hej Hans,

> Det må da vist være meget lidt 'troll-agtigt' - især taget i betragtning

Nej, det er netop troll-agtigt.

Det er ikke så interessant at du har en Acer stående en etageadskillelse
væk.

Du skriver i en Mac-gruppe, vælger at nedgøre Mac'en lidt for derefter
at komme med et problem, som tilsyneladende er helt urelateret Mac'en,
og samtidigt udelade en masse relevante oplysninger.

Jeg er egenligt ret ligeglad med at du nedgør Mac'en. For min skyld må
du gerne sende den tilbage til forretningen med "duer ikke" og vende
tilbage til en Windows PC.

Jeg vælger bare lige at nævne det, så du selv er med på, hvordan sådan
nogle små 'stikpiller' i indlæg kan opfattes.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-10 09:50

> [...]

> Jeg vælger bare lige at nævne det, så du selv er med på, hvordan sådan
> nogle små 'stikpiller' i indlæg kan opfattes.

Hans Henrik er gammel Mac-bruger, der vist er vendt tilbage efter nogle
års fravær. Jeg kan huske ham her fra gruppen for syv år siden. Jeg tror
mere, hans bemærkninger skal tages som udtryk for hans høje
forventninger til de nye modeller fra Apple. Vi kan vist godt regne med,
at han er "en af os"
Og til Hans Henrik: Tænk på mit indlæg om, at jeg netop har haft
periodiske udfald hos TDC og fik løst det ved at skifte udstyret fra
TDC. Vi har også bredbåndstelefoni, og det mest generende var, at
telefonforbindelsen konsekvent røg efter 2 minutter. Havde vi ikke haft
bredbåndstelefoni, så tror jeg, der var gået meget længere, før jeg
ville have registreret, at der var noget galt. Internettet kan jo altid
svigte nogle sekunder, men så loader man bare siden igen. I starten
tænker man ikke så meget over, at det måske er ens egen forbindelse, der
kommer og går. Vi har netop fået en ny router fra TDC, der også er
trådløs og har indbygget udtag til telefoni. Så skal vi kun have en
enkelt boks i stedet for to. Samtidig er den faktisk helt pæn at se på.
Det må glæde edderkopperne nede i kælderen
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-07-10 10:36

> [...]
> mere, hans bemærkninger skal tages som udtryk for hans høje
> forventninger til de nye modeller fra Apple. Vi kan vist godt regne med,

Så afgjort! :)

> [...]
> enkelt boks i stedet for to. Samtidig er den faktisk helt pæn at se på.
> Det må glæde edderkopperne nede i kælderen

Tak for input - jeg havde registreret, hvad du tidligere beskrev; men
principielt vil jeg gerne (gøre et helhjertet forsøg på at) identificere
evt. softwareproblemer, inden jeg kaster mig over hardwaren (der som
beskrevet hidtil har fungeret anmærkningsfrit (her i huset bruger vi
også 'cabletalk')).

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 03:33

> [...]

> OK - så lader vi den 'stå dér' indtil videre; det funker jo også
> tåleligt det meste af tiden, omend (endnu?) ikke helt så 'sterling', som

Det du skal have afklaret er hvordan det opfører sig hvis du har
forbundet din iMac via kabel, _og_ har slået det trådløse helt fra. Det
skal nemlig spille fuldstændigt gnidningsfrit, og spørgsmålet er hvor
problemet er.

Et eksempel på en vigtig detalje, er at hvis din iMac er den eneste der
kører trådløst og de andre kører via kabel (som jeg synes jeg så), så
kan det være _DET_ der er forskellen, hvis dit trådløse af en eller
anden grund ikke kører optimalt. Der kan fx være en masse støj fra et
helt tredie apparat, eller en svært gennemtrængelig mur imellem (hvorfor
ellers køre trådløst til en stationær) eller noget helt fjerde, som
ingen her har tænkt på fordi du ikke har nævnt det fordi du ikke mener
det er vigtigt.

Derfor, fjern flest mulige forskelle og se om det hjælper :)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 08:29

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100707 <nospam0002+20100707@gmail.com> wrote:

> [...]
> forbundet din iMac via kabel, _og_ har slået det trådløse helt fra. Det
> skal nemlig spille fuldstændigt gnidningsfrit, og spørgsmålet er hvor

Det er opfattet! Det gør jeg snarest belejligt, og melder tilbage, når
jeg har nogle (flere) erfaringer.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 09:29

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Det er opfattet! Det gør jeg snarest belejligt, og melder tilbage, når
> jeg har nogle (flere) erfaringer.

Nu har jeg 'lånt' netkablet fra iMac'ens forfader (Performa 6200).
Indledningsvis kunne jeg ikke lige loade web-sider - men så 'kom det i
gang' (uden indgreb fra min hånd).

Foreløbigt ser det ud til at køre LIDT kvikkere - men der er stadig
undtagelser, fx.:

'Safari kan ikke finde serveren.
Siden
"http://loginsite.tdc.dk/logout/?logout_target=http%3A%2F%2Fmail.tdc.dk%
2F%3Flogout%3D1%26r%3D12785769800.77707018115737" kan ikke åbnes, fordi
Safari ikke kan finde serveren "loginsite.tdc.dk"'.

Ironisk nok er det især TDC (log in/out fra webmail), der volder
problemer på (især) denne computer.

Ing.dk kan også virke langsom - men her mistænker jeg serveren (der ser
faktisk ud til at være flere sådanne, der 'serverer' efter tur!?), og så
længe jeg ser en lille roterende 'doofer' til højre i adressefeltet,
tager jeg det som tegn på, at serveren ER fundet - men endnu ikke er
begyndt at 'levere'!(?)

Det er når siden ser helt tom/'død' ud, at jeg vurderer, der er noget
galt.

Dette var en provisorisk tilbagemelding: Jeg opretholder
kabeltilslutningen og vender senere tilbage med flere observationer! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 09:34

> [...]

> Safari ikke kan finde serveren "loginsite.tdc.dk"'.
>
> Ironisk nok er det især TDC (log in/out fra webmail), der volder

og det er stadig dns opslag som ser ud til at fejle ...

> Ing.dk kan også virke langsom - men her mistænker jeg serveren (der ser
> faktisk ud til at være flere sådanne, der 'serverer' efter tur!?),

efter tur ?!

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 09:43

> og det er stadig dns opslag som ser ud til at fejle ...

ja, tilsyneladende.

> efter tur ?!

Ja, det går normalt ret stærkt, men der er vist noget 'survey'
('gemius'?), noget 'annonce', vist nu og da også noget 'version2', der
skal aflevere, inden selve 'brødteksterne' får lov at komme til!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 10:11

> [...]
> ('gemius'?), noget 'annonce', vist nu og da også noget 'version2', der
> skal aflevere, inden selve 'brødteksterne' får lov at komme til!?

en side som ing.dk henter "komponener" fra 5-10 forskellige
sites/services så ja, hvis der f.eks. er meget load på f.eks. deres
annonceudbyder så kan det forsinke ting .. med en tømt cache tager det
ca. 2.17 sekunde for et komplet load af forsiden på ing.dk ... hvilket
er ganske ok

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 10:21

> [...]
> annonceudbyder så kan det forsinke ting .. med en tømt cache tager det
> ca. 2.17 sekunde for et komplet load af forsiden på ing.dk ... hvilket

Det vil jeg så anvende som fremtidig norm! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 11:41

h2vhspam@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Foreløbigt ser det ud til at køre LIDT kvikkere - men der er stadig
> undtagelser, fx.:

Ok, det er ikke forbindelsen fra mac til router, men kan så være alt fra
router og videre ud i verden.

Har du mulighed for at besøge svigermor med hendes internetforbidnelse
og prøve om din mac virker bedre der? Husk at sætte
netværkskonfigurationen til autmatisk inden.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 12:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100707 <nospam0002+20100707@gmail.com> wrote:

> Ok, det er ikke forbindelsen fra mac til router, men kan så være alt fra
> router og videre ud i verden.

I så fald burde vel alle tilsluttede 'putere udvise samme 'netadfærd'!??

> Har du mulighed for at besøge svigermor med hendes internetforbidnelse
> og prøve om din mac virker bedre der? Husk at sætte
> netværkskonfigurationen til autmatisk inden.

I så fald måtte jeg en tur omkring det hinsidige! :)

Nej, faktisk ikke - nærmeste router, jeg 'kender godt nok', bor 55 km
herfra, og en iMac er faktisk overraskende tung at slæbe omkring med.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-10 12:11

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> I så fald burde vel alle tilsluttede 'putere udvise samme 'netadfærd'!??

nu kører vi jo bare i ring ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 15:58

h2vhspam@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> I så fald burde vel alle tilsluttede 'putere udvise samme
> 'netadfærd'!??

Tjoh, men der er rigtigt mange parametre der kan være forskellige
alligevel, og vi har allerede fået konstateret at dine gæt på hvad der
måtte være vigtige informationer, ikke nødvendigvis er rigtige

Indtil videre er jeg interesseret i at vide hvad "rimeligt stabilt"
dækker i forbindelse med den maskine der åbenbart næsten ingen problemer
har.

Det kan jo gså være at din router har en begrænsning i antal samtidigt
forbundne maskiner?

> I så fald måtte jeg en tur omkring det hinsidige! :)

Så er der ellers et håb om at ting fungerer, når nu Skt. Peter er
netværksansvarlig.

> Nej, faktisk ikke - nærmeste router, jeg 'kender godt nok', bor 55 km
> herfra, og en iMac er faktisk overraskende tung at slæbe omkring med.

Det lyder som om du skal melde dig ind i den lokale computerklub.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 18:14

> [...]

> alligevel, og vi har allerede fået konstateret at dine gæt på hvad der
> måtte være vigtige informationer, ikke nødvendigvis er rigtige

- ahem...det er jo en iboende egenskab ved gæt! :)

> Indtil videre er jeg interesseret i at vide hvad "rimeligt stabilt"
> dækker i forbindelse med den maskine der åbenbart næsten ingen problemer
> har.

Eftersom situationen er ganske omskiftelig, er det svært at kvantificere
- jeg er nok nødt til at 'køre' med kabelforbindelsen et par dage, før
jeg kan udtale mig (lidt) mere skråsikkert!

> Det kan jo gså være at din router har en begrænsning i antal samtidigt
> forbundne maskiner?

Det kan tænkes - men enstor del at tiden har mac'en nu været 'ene hane i
kurven', dvs. de andre slukket.

> Det lyder som om du skal melde dig ind i den lokale computerklub.

Hvordan finde man en sådan? Da jeg boede i Nordsjælland var jeg medlem
af 'Macbruger'. Eneste 'lokale' computerklub, jeg har kendskab til, er
ALSLUG (www.alslug.dk), og dét er næppe lige sagen for en 'Macbruger'?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 18:44

> Eftersom situationen er ganske omskiftelig, er det svært at kvantificere
> - jeg er nok nødt til at 'køre' med kabelforbindelsen et par dage, før
> jeg kan udtale mig (lidt) mere skråsikkert!

Nej, jeg spørger til den Acer du siger har kørt i årevis "rimeligt
stabilt". Hvad betyder det?

> Hvordan finde man en sådan? Da jeg boede i Nordsjælland var jeg medlem
> af 'Macbruger'. Eneste 'lokale' computerklub, jeg har kendskab til, er
> ALSLUG (www.alslug.dk), og dét er næppe lige sagen for en 'Macbruger'?

Godt spørgsmål. Er der nogen der er stedkendt i Sønderjylland, der kan
give et praj?

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 08-07-10 20:28

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
[snip]

> Hvordan finde man en sådan? Da jeg boede i Nordsjælland var jeg medlem
> af 'Macbruger'. Eneste 'lokale' computerklub, jeg har kendskab til, er
> ALSLUG (www.alslug.dk), og dét er næppe lige sagen for en 'Macbruger'?

Biddet lever i bedste velgående, se på:
<http://www.mac-biddet.dk/>

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 23:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100707 <nospam0002+20100707@gmail.com> wrote:

> Nej, jeg spørger til den Acer du siger har kørt i årevis "rimeligt
> stabilt". Hvad betyder det?

Det er jo svært at besvare kort (og koncist): Det betyder vel, at den i
det store og hele har leveret internetsider, samt formidlet mail og
'nyheder' så stabilt og gesvindt, at jeg i tilbageblik ikke erindrer
væsentlige problemer dermed.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 23:22

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Biddet lever i bedste velgående, se på:
> <http://www.mac-biddet.dk/>

Tak for info - jeg kigger på den.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-10 23:32

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Tak for info - jeg kigger på den.

Webstedet forekommer nu 'en anelse' anakronistisk, fx.:

"Der afholdes generalforsamling i BiDDET torsdag 24. april 2008 kl. 19
på Center for Undervisningsmidler, Birkelund 1, 6200 Aabenraa
Dagsorden i følge vedtægterne", se:

http://biddetsblaablog.blogspot.com/search/label/Bestyrelsen

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 23:47

> [...]
> det store og hele har leveret internetsider, samt formidlet mail og
> 'nyheder' så stabilt og gesvindt, at jeg i tilbageblik ikke erindrer

Det er hvad jeg vil kalde stabilt. "Rimeligt stabilt" er at der er
problemer med jævne mellemrum, men at det den store del af tiden kører
stabilt.

Så er det på plads :)