MS Windows
briani 27239
Fjerne system reference fra disk
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 01-07-10 20:06

Hej!

I forsøget på at tage en system state backup med Win7's indbyggede tool,
blive den ved med at tage en sekundær disk med:

http://peecee.dk/upload/view/255568
http://peecee.dk/upload/view/255569

Disken, G:, fremstår som en systemdisk i diskmanageren, sikkert fordi
den er gammel system disk, før den nuværende disk, C:, blev smidt i.

Der er ingen synlige referencer i form af filer og mapper til den gamle
windows installation. Så hvordan får jeg fjernet referencen?

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Rado

Dato : 01-07-10 20:41

On Thu, 01 Jul 2010 21:06:22 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
<bjarke@mandril.invalid> wrote:

> [...]
>
>Der er ingen synlige referencer i form af filer og mapper til den gamle
>windows installation. Så hvordan får jeg fjernet referencen?

Hvis Win7 ellers fungere som XP på det punkt, så ligger alle
referecerne til drev der har været tilsluttet maskinen her, i
registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

Slet alt i MountedDevices og reboot, så bliver alle ikke-tilsluttede
drev renset ud.

Om det så løser problemet ved jeg ikke, men det skader ikke at prøve
(dog på eget ansvar, men jeg har gjort det mange gange i XP).

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 01-07-10 21:37

On 01-07-2010 21:41, Rado wrote:

> [...]
> registry:
>
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
>
> Slet alt i MountedDevices og reboot, så bliver alle ikke-tilsluttede

Drevet er tilsluttet, og i brug, nu bare som lager plads.
Jeg kan nok godt tåle at miste det i en kørende session, men har ikke
planer om at miste indholdet af det, hvorfor en Format ikke umiddelbart
er min plan.

> Om det så løser problemet ved jeg ikke, men det skader ikke at prøve
> (dog på eget ansvar, men jeg har gjort det mange gange i XP).

Ok, kan evt tage en backup af det, og prøve.

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Rado

Dato : 01-07-10 22:20

On Thu, 01 Jul 2010 22:36:33 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
> [...]

>Jeg kan nok godt tåle at miste det i en kørende session, men har ikke
>planer om at miste indholdet af det, hvorfor en Format ikke umiddelbart

Du mister ingen data på nogen af drevene ved det (medmindre Windows
laver en uventet fejl, men det har jeg aldrig oplevet). Det er kun
Windows' oplysninger om drevenes interne ID (der er unikt for hver
disk) der bliver slettet fra registry.

Så snart du booter op igen bliver der automatisk lavet ny (og
forhåbentlig fejlfri) referencer igen, til de diske det er tilsluttet.

Du kan evt, tage den pågældende disk fra første gang du booter, og så
slutte den til igen næste gang, så er risikoen for at der går kludder
i tingene igen måske mindre.

>Ok, kan evt tage en backup af det, og prøve.

En backup bør man have uanset hvad, så det er nok ikke en dårlig ide.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-10 22:40

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

> Jeg kan nok godt tåle at miste det i en kørende
> session, men har ikke planer om at miste
> indholdet af det, hvorfor en Format ikke
> umiddelbart er min plan.

Dine data skal altid ligge et helt andet sted.

Sørger du for det, kan du roligt formatere
disken - og komme fri af denne hæmsko.

Jeg har altid backup af alt på min netværks-
backup-disk.

Går systemet ned, på grund af det ene eller
andet, henter jeg min Ghost, opdaterer diverse
ting, og jeg er på i løbet af få minutter.

Mine data ligger fortsat på en helt andet disk
på netværket.

Er det mig det ikke helt forstår dit problem?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-07-10 16:41

On 01-07-2010 23:39, Allan Vebel wrote:
> Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

> Er det mig det ikke helt forstår dit problem?

Windows mener min tidligere system disk, nu lager disk, stadig er med
som en del af system state, det ønsker jeg ikke skal med i min system
state backup, der kun bør bestå af data fra C drevet.

Men prøver nok som Rado skriver, og ser hvad der sker.

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-07-10 23:08

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

> [...]
> lager disk, stadig er med som en del af system
> state, det ønsker jeg ikke skal med i min system
> state backup, der kun bør bestå af data fra C

Du kan også bare installere systemet på en helt
en helt ny disk, så er du helt fri for at tænke på
den slags.

Så kan sætte den gamle disk til bagefter, hvor du
kan redigere og slette hvad du har lyst til - det er en
meget nemmere løsning.

Har jeg den mindste mistanke til at en ny installation
laver numre, tager jeg en ny eller nyformateret brugt
disk ovre på hylden, og laver en installation på den.

Går det godt, har jeg altid den gamle i behold, og
kan redde det der ligger på den.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk