Skifte harddisk i MacBook Air
Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-07-10 06:52

Hej,

Jeg har en gammel MacBook Air (første generation), og dens harddisk
stillede træskoene i går. Det ser ikke ud til at være umuligt (men dog
lidt besværligt) selv at skifte den, så jeg tror, jeg vil gøre
forsøget.

Hvilken slags diske kan jeg mon putte i sådan en fætter, og hvad mon
de koster? Jeg kan snildt nøjes med 80GB. Mon man kan putte SSD i på
samme plads i stedet for en disk?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 13:57

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvilken slags diske kan jeg mon putte i sådan en fætter, og hvad mon
> de koster? Jeg kan snildt nøjes med 80GB. Mon man kan putte SSD i på

1. generations MacBook air bruge en 1.8" ATA (ikke SATA .. *suk*) disk
... dvs. ca. samme type som i en iPod med harddisk ..

<http://bit.ly/bS0UKH>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-10 16:45

> 1. generations MacBook air bruge en 1.8" ATA (ikke SATA .. *suk*) disk
> .. dvs. ca. samme type som i en iPod med harddisk ..

Æv, dem er der ikke mange af.

shg har en 80 Gb så vidt jeg kan se:

http://www.shg.dk/Harddiske/Toshiba-80-GB-2143672.html

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 16:53

> Æv, dem er der ikke mange af.
>
> shg har en 80 Gb så vidt jeg kan se:
>
> http://www.shg.dk/Harddiske/Toshiba-80-GB-2143672.html

jep, og den ser enda ud til at have de rigtige mål, og den rigtige
connector ...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-07-10 07:13

On Jul 1, 2:57 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> 1. generations MacBook air bruge en 1.8" ATA (ikke SATA .. *suk*) disk
> .. dvs. ca. samme type som i en iPod med harddisk ..

Vil det sige, at enhver 1.8" ATA, som jeg måtte støde på, vil kunne
bruges? Kiggede lige efter SSD, men det sgu stadig for dyrt.
Tilsyneladende er der vist kun dem her

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_13?url=search-alias%3Delectronics&field-keywords=runcore+ssd+macbook+air&x=0&y=0&sprefix=runcore+ssd+m

på markedet. Så mange penge vil jeg ikke smide efter en langsom,
gammel maskine, som alligevel nærmer sig pensionsalderen med hastige
skridt.

--
Michael Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-10 14:12

Hej,

> Vil det sige, at enhver 1.8" ATA, som jeg måtte støde på, vil kunne
> bruges? Kiggede lige efter SSD, men det sgu stadig for dyrt.

Nej, du skal sørge for at det både er med ZIF og i en tilstrækkelig lav
højde. Du kan få SSD dertil, men det er ikke billigt nej.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : N/A

Dato : 01-07-10 14:12

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-07-10 13:29

> [...]

> 1. generations MacBook air bruge en 1.8" ATA (ikke SATA .. *suk*) disk
> .. dvs. ca. samme type som i en iPod med harddisk ..

Så må jeg hellere investere i sådan en fætter. Hvad sker der i
grunden, når man sætter en ny, tom og uformatteret disk i? Hvordan
booter man?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 20:33

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Så må jeg hellere investere i sådan en fætter. Hvad sker der i
> grunden, når man sætter en ny, tom og uformatteret disk i? Hvordan
> booter man?

enten fra et externt optisk drev eller fra en anden maskine med
installationsmediet delt over netværk ...

(vejledningen burde findes i dokumnetation til din macbook air)

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-07-10 14:12

On Jul 1, 9:33 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> enten fra et externt optisk drev eller fra en anden maskine med
> installationsmediet delt over netv rk ...

Besynderligt. Det er nu lykkedes mig at boote fra mit eksterne DVD-
drev, og jeg har kørt en "Repair Disk", som gav konklusionen "The
volume Macintosh HD appears to be OK". Hmmm ... jeg prøver at
formatere den og gendanne alt fra Time Machine. Spøjst.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-07-10 02:06

On Jul 1, 10:12 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> volume Macintosh HD appears to be OK". Hmmm ... jeg prøver at
> formatere den og gendanne alt fra Time Machine. Spøjst.

Det var dog ejendommeligt! Nu virker den igen! Jeg blev opmærksom på
problemet, da alt frøs, mens jeg var ved at skifte mellem to Spaces.
Jeg rebootede på den hårde måde, og harddisken bippede højt og længe
(det gør den nu tit!), og så stod den ellers bare og hang med æblet på
skærmen og startede aldrig op.

Hvis der var tale om et crash, ville jeg også have forventet en
animeret lommelygte i stedet for æblet, men alligevel...

Nuvel, alt er i den skønneste orden.

--
Michael Knudsen