Defragmentering
Fra : Niels

Dato : 30-06-10 22:59

Hvad er sandt/falsk i spekulationerne om defragmentering af harddiske,
som kører OS X (Leopard)?

Er det noget man skal gøre, eller skal man bare glemme det?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 00:14

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Hvad er sandt/falsk i spekulationerne om defragmentering af harddiske,
> som kører OS X (Leopard)?
>
> Er det noget man skal gøre, eller skal man bare glemme det?

glemt det*

/thomas

* med mindre du har meget meget særlige krav / arbejdsopgaver ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-10 01:20

Niels wrote:
> Hvad er sandt/falsk i spekulationerne om defragmentering af harddiske,
> som kører OS X (Leopard)?
>
> Er det noget man skal gøre, eller skal man bare glemme det?

Jeg véd godt, nogle her vil sige, det er unødvendig, men det kan godt
være nødvendigt at defragmentere nu og da, men langt fra så ofte som på
klassiske systemer.

Hvis du udelukkende arbejder med små filer - under 2mb, - så vil det
næppe være nødvendig. Men hvis du arbejder med både lyd og video på både
interne og eksterne diske, så *er* det nødvendig at gøre det jævnligt
endda. En fuld optimeret og defragmenteret disk kan nedsætte
renderingstider med op til 20-25% - afhængig af computerens type,
diskens størrelse og arbejdets art.

Det bedste program, men også et halvdyrt program, er Coriolis iDefrag,
der lige er kommet i en ny ver., som er endnu bedre og hurtigere end
tidl. versioner. Den kan både defragmentere og optimere hele diske,
mapper og nu også individuelle filer. Det sidste kan være virkelig
nyttig i forb. med arbejde på store lyd- og videofiler. Alm.
defragmentering kræver ikke opstart fra speciel CD eller anden
systemdisk, mens 'Full Optimization' kræver boot fra andet system.

Noget af det nye, der kom med i iDefrag lige før opg. til ver. 2.x, var,
at nu kan den også både flytte og defragmentere 'anchored files', så de
bliver placeret på de korrekte steder i systemhierakiet. Det er med til
bedre at øge selve systemets udnyttelse af både RAM og CPU hastighed.
http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Jeg har brugt den stort set lige siden, den blev frigivet, og det har
virkelig været en god hjælper, når man nu som jeg ofte arbejder med
meget store lydfiler på op til ca. 20gb pr. stk.. - Der er altså forskel
på, om en rendering eller resampling + arkivering varer ca. 28-30min.
fremfor ca. 45min.. Jeg véd om folk, der har brugt den i forb. med
videoarbejde, og de siger præcis det samme. - En godt defragmenteret
disk nedsætter renderingstiderne med de ca. 20-25%.

Normalt kører jeg en alm. defragmentering ca. 1 gang hvert 3.-4. måned
og en full optimizaton ca. 1-2 gange årligt - medmindre, jeg sidder med
og redigerer i mange og store lydfiler, for så kører jeg den hver gang,
jeg har arkiveret rådata - altså lige inden den afsluttende
rendering/arkivering til det færdige format.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 01-07-10 08:02

> Det bedste program, men også et halvdyrt program,

Det enkleste, hvis man altså driver med denslags som Erik taler om, er å
ha system og applikasjoner på en egen disk (gjerne en god SSD som
støtter TRIM (s.d.), om man har råd til det) og så eksterne, raske
disker, kun til mediafiler. Disse slettes/reformateres etter hvert
prosjekt, når det så er ferdig. Dermed er de 100% garantert også
"defragmentert", og klare til nye prosjekter.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-10 08:49

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> [...]
> prosjekt, når det så er ferdig. Dermed er de 100% garantert også
> "defragmentert", og klare til nye prosjekter.

Hvis man først nærmer sig det professionelle hvor tid er vigtigt, og
diskhastighed derfor også (så man bliver hurtigere færdigt) er der to
ting der kan gøres. Hurtigere disk (her er gode SSD diske eminente) og
sammenkobling af flere diske i RAID så man kan sprede informationerne
ligeligt over disse diske og derved opnå større samlet hastighed da de
kan arbejde parallelt. Når man så er FÆRDIG kan man flytte
slutresultatet over på en sløvere disk til arkivering så den hurtige
disk kan bruges til næste projekt.

Sidstnævnte er også en fordel når man går op og rammer
overførselsgrænsen på det hardware der sidder i maskinerne, som det så
vidt jeg kan forstå er ved at ske for især den ældre ATA (nu kaldet
PATA) standard.

Dit råd med at slette disken for filer er i øvrigt godt. Så er man
sikker på at OS X har bedst mulige arbejdsvilkår.

Er der evt nogen der vil fortælle om konkrete eksempler på sådanne
hurtige arbejdsområdediske og hvad man kan opnå i dagens Danmark?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 09:00

> [...]
>
> Er der evt nogen der vil fortælle om konkrete eksempler på sådanne
> hurtige arbejdsområdediske og hvad man kan opnå i dagens Danmark?

Jeg har været med til at lave et par systemer hvor vi brugte WD
VelociRaptor diske i en enten RAID0 eller RAID10/01

Enten internt i en MacPro (i RAID0) eller i en eSATA eller SAS ekstern
boks. Jeg har ikke de hårde tal på I/O her men det var _hurtigt_ :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-10 12:33

Jon wrote:

> [...]
> prosjekt, når det så er ferdig. Dermed er de 100% garantert også
> "defragmentert", og klare til nye prosjekter.

Enig, men det kan godt gå hen og blive en meget dyr løsning, så derfor
er en enkelt ekstern FW disk + iDefrag stadig den billigste måde for de
fleste...

Der er så lige det lille 'aber dabei' ved det, - at - hvis man nu
arbejder med et videoprojekt med mange 'klip', - vil det uvilkårligt
give en vis fragmentering, - hvor det så er ret vigtigt, at der er så
lidt eller ingen fragmentering, _før_ man foretager selve renderingen
til det færdige projekt... - Det er faktisk et tip, jeg fik fra en prof
videomand på en nok så kendt dansk TV station ved navn TV2.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 12:47

> Enig, men det kan godt gå hen og blive en meget dyr løsning, så derfor
> er en enkelt ekstern FW disk + iDefrag stadig den billigste måde for de
> fleste...

"de fleste" der arbejder med video eller lyd på et niveau hvor det giver
mening at snakke defragmentering bliver også nødt til at vurdere hvad
der er billigst .. et par ekstra diske i forhold til at skulle bruge tid
på at defragmentere data "in place" ... time is money som de siger ..

> [...]
> til det færdige projekt... - Det er faktisk et tip, jeg fik fra en prof
> videomand på en nok så kendt dansk TV station ved navn TV2.

Stadig ikke noget der gør meget hjælp for en som _ikke_ arbejder med
store filer ... jeg tror heller ikke de sidder og defragmentere manuelt
... de har nok en smart SAN hvor den slags bliver kørt centralt ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 01-07-10 14:29

> [...]
> der er billigst .. et par ekstra diske i forhold til at skulle bruge tid
> på at defragmentere data "in place" ... time is money som de siger ..

Helt enig.

For oss amatører, og for akkurat dette formålet, ville faktisk også en
egen partisjon på samme disk hjelpe ganske godt. Det vil i alle fall
gjøre det meget enklere å slette det hele når prosjektet er ferdig (evt.
overført til langsommere backup-media), selv om hastigheten jo blir
/helt/ optimal først på dedikert, hurtig disk (RAID/SSD!).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-10 07:16

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Hvad er sandt/falsk i spekulationerne om defragmentering af harddiske,
> som kører OS X (Leopard)?
>
> Er det noget man skal gøre, eller skal man bare glemme det?

Det behøver du ikke bekymre dig om

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-10 07:18

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Hvad er sandt/falsk i spekulationerne om defragmentering af harddiske,
> som kører OS X (Leopard)?
>
> Er det noget man skal gøre, eller skal man bare glemme det?

Her er hvad Apple selv siger om defragmentering:

<http://support.apple.com/kb/ht1375>

/thomas