Time Machine og Synology NAS
Fra : Claus

Dato : 29-06-10 13:39

Hej gruppe.
Jeg forsøger at etablere et system hvor jeg laver Time-machine backup på en
Synology NAS.
Min iMac er forbundet trådløst til en router der igen er kablet til NAS'en.
Jeg kan se NAS'en på min desktop s højre øverste hjørne og i Finderog jeg
kan via Finder gå ind i NAS'en. Men jeg får ikke lov at vælge den til
destinationsdrev i TM-konfigurationsbilledet.
Kan I hjælpe?
Mvh
Claus

Fra : René

Dato : 29-06-10 13:45

"Claus" <ck@ck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Finderog jeg kan via Finder gå ind i NAS'en. Men jeg får ikke lov at vælge
> den til destinationsdrev i TM-konfigurationsbilledet.

Prøv denneher

luk terminalen op på maccen (under hjælpeprogrammer) og copypaste følgende
ind og tryk enter (det er nødvendigt for at få unsupported disks med på
drevoversigten i timemachine): defaults write com.apple.systempreferences
TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Hilsen
René

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 29-06-10 09:18

On 29 Jun., 14:39, "Claus" <c...@ck.dk> wrote:

> Kan I hjælpe?
> Mvh
> Claus

Har du under fildeling Win/Mac os, valgt en mappe til dine time
machine backups ?

// Kim

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 29-06-10 17:58

Den 29/06/10 17.18, Kim Jørgensen skrev:

> Har du under fildeling Win/Mac os, valgt en mappe til dine time
> machine backups ?
>
> // Kim
Ja, jeg har valgt en mappe jeg har lavet til formålet og kaldt Time
Machine. Terminalindtastningen som Rene' foreslog hjalp ikke.

//Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-10 18:06

Claus Kastenskov <claus.kastenskov@gmail.com> wrote:

> Ja, jeg har valgt en mappe jeg har lavet til formålet og kaldt Time
> Machine. Terminalindtastningen som Rene' foreslog hjalp ikke.

nej, netværks TimeMachine til en "unsupported" enhed, dvs. alt andet end
en 10.5 eller 10.6 maskiner (server eller klient), TImeCapsule eller en
airport extreme med disk er alt andet end pålideligt ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-10 18:15

> nej, netværks TimeMachine til en "unsupported" enhed, dvs. alt andet end
> en 10.5 eller 10.6 maskiner (server eller klient), TImeCapsule eller en
> airport extreme med disk er alt andet end pålideligt ...

jeg glemte at sige ... visse vejldeninger indbærer at du manuelt
opretter en sparseimage fil og laver visse krumspring for at få
TimeMachine til at genkende den som et validt backup medie.

Igen, personligt vil jeg ikke stole på den slags til min backup ...

Brug istedet f.eks. superduper, carboncopy cloner til at synce data ud
på din nas . nej det er ikke så "sexet" som timemachine, men det virker.

/thomas

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 29-06-10 21:50

Den 29/06/10 19.15, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Brug istedet f.eks. superduper, carboncopy cloner til at synce data ud
> på din nas . nej det er ikke så "sexet" som timemachine, men det virker.

Jeg prøvede superduper og fik følgende fejlmedelelse:

hdiutil: attach failed - ingen arkivsystemer, der kan aktiveres
| 10:30:01 PM | Error | ****FAILED****: result=256 errno=22 (Unknown
error: 0)
Mvh
Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-10 22:00

> [...]

> Jeg prøvede superduper og fik følgende fejlmedelelse:
>
> hdiutil: attach failed - ingen arkivsystemer, der kan aktiveres

se side 18 i SuperDuper! manualen ...

/thomas

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 30-06-10 05:49

Den 29/06/10 22.59, Thomas von Hassel skrev:

> se side 18 i SuperDuper! manualen ...
>
> /thomas
Det bliver jeg ikke meget klogere af, jeg har gjort som der står.
/Claus

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-06-10 09:17

On 2010-06-29 19:06:02 +0200, Thomas von Hassel said:

> nej, netværks TimeMachine til en "unsupported" enhed, dvs. alt andet end
> en 10.5 eller 10.6 maskiner (server eller klient), TImeCapsule eller en
> airport extreme med disk er alt andet end pålideligt ...

Hvad med QNAP NAS? Det bruger jeg, og hvis det er upålideligt, er det
ikke godt.
QNAP lavede en mappe, der hedder TimeMachine, og den mappe kan jeg uden
videre vælge som destination i TimeMachine kontrolpanelet.
Når jeg ser info på mappen i Finder, står der Type: Mac Server.
Er det så ikke sikkert nok?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-10 09:59

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> videre vælge som destination i TimeMachine kontrolpanelet.
> Når jeg ser info på mappen i Finder, står der Type: Mac Server.

Hvis det virker så er det vel ok ... chancen eller risikoen ved at bruge
3. parts løsninger er bare at man risikerer at Apple ændrer et eller
andet i deres implementering som der ikke er taget højde for ...

Jeg fortæller jo bare hvad _jeg_ vil gøre.. eller rettere, ikke gøre.

/thomas

Fra : René

Dato : 30-06-10 10:05

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet i deres implementering som der ikke er taget højde for ...
>
> Jeg fortæller jo bare hvad _jeg_ vil gøre.. eller rettere, ikke gøre.

Jeg kan supplere med at jeg har kørt timemachine backups over på min
Synology NAS i vel snart et års tid uden problemer, så det kan altså lade
sig gøre, og jeg har heller ikke haft nogle stabilitetsproblemer
overhovedet.

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-06-10 17:53

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> writes:

> [...]
> Synology NAS i vel snart et års tid uden problemer, så det kan altså lade
> sig gøre, og jeg har heller ikke haft nogle stabilitetsproblemer

Bare for en god ordens skyld: Kan du reetablere som led i OS X
installationsrutinen og hvordan sikkerhedskopierer du din TimeMachine
backup? Så vidt jeg kan forstå er en Time Capsule i stand til at
kopiere sine TimeMachine ud på en USB-disk.

Fra : René

Dato : 01-07-10 08:52

""Thorbjørn" Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kopiere sine TimeMachine ud på en USB-disk.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jeg har ikke prøvet det du spørger om så det kan jeg ikke svare på, og jeg
kunne måske forestille mig der måske kunne være problemer med at vælge den
(NAS) som disk under installationsrutinen?.. men her er det gæt.. men i så
fald kan dataen kopieres over på en anden disk som tilsluttes via usb eller
andet...
jeg har dog ingen problemer med at hente filer frem fra backupkopien via
maskinen.

Jeg forsøgte faktisk som eksperiment at tilslutte vores Imac på job til min
NAS via internettet (afp) og her var rutinen den samme, og jeg kunne hente
filer frem fra backuppen på såvel arbejdsmaskinen, men også de lokale
applemaskiner derhjemme, men da det jo ikke lige er mest hensigtmæssige
metode for de store datamængder var det nu også kun for forsøgets skyld..
men det var muligt.

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-10 08:54

> [...]

> fald kan dataen kopieres over på en anden disk som tilsluttes via usb eller

Skulle du være så uheldig at havne i den situation en dag, hører jeg
gerne dine erfaringer. Det er nemlig den mekanisme jeg bruger til at
opgradere harddisk i Mac'en, og det er ret rart det virker :)

> jeg har dog ingen problemer med at hente filer frem fra backupkopien via
> maskinen.

Ok, det er forhåbentligt også der man har mest brug for det i det daglige.

> [...]
> applemaskiner derhjemme, men da det jo ikke lige er mest hensigtmæssige
> metode for de store datamængder var det nu også kun for forsøgets skyld..

Interessant projekt der :) Det er godt at kende smutvejene, til når man
er på spanden.

Fra : René

Dato : 01-07-10 09:05

> Interessant projekt der :) Det er godt at kende smutvejene, til når man
> er på spanden.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Det skal måske lige indskydes at det var en Timemachine backup (med
begrænset antal foldere/filer) som jeg havde kørte direkte på min NAS
derhjemme via internettet via afp, og det eneste man skulle huske var at
sikre at NAS drevet var mountet når maskinen var startet sådan Timemachine
kunne se den, så passede den selv backuppen fuldstændigt som var det til NAS
lokalt.. naturligvis med den begrænsning i hastigheden som internettet
bød... og ikke mindst med de usikkerhedsmomenter der er såfremt man ikke
kører krypteret forbindelse via vpn eller lignene.

Men man kunne bare tilgå backupkopien via lokalnettet derhjemme så var det
bare at dobbelklikke på den så åbner den sig på traditionel vis og man kan
hente filer ud af den.

Hilsen
René

Fra : Jakob Schou Pedersen

Dato : 29-06-10 18:55

Claus wrote:
> Jeg forsøger at etablere et system hvor jeg laver Time-machine backup på en
> Synology NAS. Men jeg får ikke lov at vælge den til
> destinationsdrev i TM-konfigurationsbilledet.

Hej Claus,
Har du husket at enable 'Mac file service' og vælge en folder som Time
Machine destination på din Synology?

Mvh
Jakob S. Pedersen

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 29-06-10 21:48

Den 29/06/10 19.55, Jakob Schou Pedersen skrev:

> Hej Claus,
> Har du husket at enable 'Mac file service' og vælge en folder som Time
> Machine destination på din Synology?
>
> Mvh
> Jakob S. Pedersen
Ja, jeg har gjort begge dele.

Mvh
Claus

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-07-10 16:37

Claus Kastenskov <claus.kastenskov@gmail.com> wrote:

> Ja, jeg har gjort begge dele.

I min jagt på et egnet backupprogram for nyligt fik jeg endelig afprøvet
Backuplist+.

Det kan faktisk det samme som Timemachine
(backup pr. time, gemme flere snapsshots med hardllinks sov.), undtagen
selv at kunne finde ud af at slette ældste backup når disken er fuld. I
Backuplist+ angiver man i stedet et antal versioner der skal gemmes.

Derudover kan den gemme til shares på filservere, diskimages mv.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 30-06-10 00:20

On 29 Jun., 19:06, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nej, netværks TimeMachine til en "unsupported" enhed, dvs. alt andet end
> en 10.5 eller 10.6 maskiner (server eller klient), TImeCapsule eller en
> airport extreme med disk er alt andet end pålideligt ...

Nogle udgaver af Synology er født med support for Timemachine "ud af
boksen".

Og det virker fint her.

// Kim