MS Windows
briani 27239
Lave et Image/restore/recovery?
Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 28-06-10 13:50

Hejsa, i årevis har jeg brugt Powerquest Drive Image 6 og senere Paragon
HDD manager, og nu Norton Ghost 11.5 - men det er til backup/restore som
jeg sagtens kan finde ud af, det jeg mangler er en måde at lave en recovery
CD som er lige til at gå til uden at man skal være teknisk minded.

Så hvilket program er det bedste til at lave en recovery cd/DVD alá den som
kommer med en ny bærbar?

Et krav som skal være iorden er at den kun sletter/reetablerer drev C: da
alle data og drivere samt dokumenter vil ligge på drev D:

Et andet krav er at den kører fra en bootCD/DVD og ikke fra windows.

Basic set skal det køre på den måde at cd/DVD'en bliver lagt i drevet, man
genstarter og så bliver man spurgt om man vil reetablere og gjort opmærksom
på at dette sletter alt på drev C:. Svarer man Ja så vil den formatere drev
C: og indlægge Imaget. Derefter vil den bede om at CD/DVD bliver taget ud
og at man trykker på en tast for at genstarte, hvorefter den starter op i
Windows.

Skal bruges til Windows XP Home 32bit med NTFS partioner.

Evt. et program der henter Image filen fra drev D:.

Nogle gode råd til hvilket program?
--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-06-10 13:53

"JBJ \(4920\)" <thunder@spoergmig.invalid> crashed Echelon writing

> Så hvilket program er det bedste til at lave en recovery cd/DVD alá
> den som kommer med en ny bærbar?

Ikke det bedste men gratis. PING, baseret på linux men med "brugervenlig"
menu system og kan scriptes.

> Et krav som skal være iorden er at den kun sletter/reetablerer drev C:
> da alle data og drivere samt dokumenter vil ligge på drev D:

Driverne får du jo ikke brug for, de er allerede med i imaget da det er af
en fungerende maskine.

> Evt. et program der henter Image filen fra drev D:.

Det ville være skidt hvis Imaget også skulle bruges i tilfælde af dele
eller hele computeren går i stykker, og du reetablerer på tilsvarende
hardware.

Og husk et Image erstatter ikke backup, men det ser ud til du allerede ved
det.

--
Bjarke Andersen

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 28-06-10 19:57

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hardware.
>
> Og husk et Image erstatter ikke backup, men det ser ud til du allerede

Hej Bjarke, jeg har nu prøvet dit forslag og du skal have tak for det - men
det duer altså ikke til en der ikke er teknisk minded. Der er for mange
ting at skulle igennem før man kan restore, samt programmet bruger engelsk
tastatur hvilket i sig selv ikke ville være et problem såfremt man kunne
vælge den mappe hvor ens backup lå, på en liste eller menu, men det er et
problem når man skal skrive stien selv.

Der er desuden igen manual i hvordan man restore kun i hvordan man laver
backup.

Så igen tak for forslaget, men jeg må bede om andre forslag:)

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Rado

Dato : 28-06-10 23:37

On Mon, 28 Jun 2010 20:56:43 +0200, "JBJ \(4920\)"
<thunder@spoergmig.invalid> wrote:

> [...]
>vælge den mappe hvor ens backup lå, på en liste eller menu, men det er et

Prøv evt. Image for DOS, den har noget ret avanceret scripting - med
den vil jeg tro du kan lave en DVD som du bare booter på og så kører
det hele automatisk.

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-06-10 06:57

> [...]
> såfremt man kunne vælge den mappe hvor ens backup lå, på en liste
> eller menu, men det er et problem når man skal skrive stien selv.

Huh??? Du vælger imaget ud fra en menu over tilgængelige images.....

> Der er desuden igen manual i hvordan man restore kun i hvordan man
> laver backup.

Fordi restore er nemt, her er det eneste du vælger hvor vidt imaget ligger
på netværk eller lokalt.

I tilfælde af lokalt image kommer der en liste op med tilgængelige images.

--
Bjarke Andersen

Fra : Per

Dato : 29-06-10 13:43

JBJ (4920) wrote:
> [...]
> skal være teknisk minded.
> Så hvilket program er det bedste til at lave en recovery cd/DVD alá

Jeg bruger med stor tilfredshed Acronis True Image.

Det koster ikke alverden og er perfekt til det du skal bruge det til.

Du kan prøve det først:
http://www.acronis.com/backup-recovery/

Jeg gør det, at jeg laver en boot cd - det kan programmet selv fremstille.
Du kan endda boote fra en *USB nøgle.

> Et krav som skal være iorden er at den kun sletter/reetablerer drev
> C: da alle data og drivere samt dokumenter vil ligge på drev D:

Acronis "rører" kun ved C drevet , med mindre du vælger andet.

> Et andet krav er at den kører fra en bootCD/DVD og ikke fra windows.

Det kan den!

> [...]
> bede om at CD/DVD bliver taget ud og at man trykker på en tast for at
> genstarte, hvorefter den starter op i Windows.

Du laver bare boot´en på samme dvd som din backup.

Jeg gør dog det, at jeg har en seperat boot og en seperat ekstern harddisk
eller DVD til min back-ups.

På min mini pc booter jeg og indlæser fra en USB nøgle hvor alt ligger -
det virker fortrinligt.

> Skal bruges til Windows XP Home 32bit med NTFS partioner.

Intet problem.

> Evt. et program der henter Image filen fra drev D:.

Det kan programmet godt, men jeg vil ikke anbefale det - hellere en ekstern
HD eller DVD.

> Nogle gode råd til hvilket program?

Ja - Acronis true Image

Det er ikke et nørd program, men meget simpelt.

Mvh. Per

Fra : Mcwm

Dato : 30-06-10 00:06

Den 29-06-2010 14:43, Per skrev:
> Det er ikke et nørd program, men meget simpelt.

og kan benyttes gratis, hvis man har Western Digital diske

Venligst
Mcwm

Fra : Edmund

Dato : 01-07-10 00:56

Den 28-06-2010 14:50, JBJ (4920) skrev:
> [...]
> jeg sagtens kan finde ud af, det jeg mangler er en måde at lave en
> recovery CD som er lige til at gå til uden at man skal være teknisk minded.

Kan du ikke lave en recovery cd med Norton Ghost 11.5 ?
I gamle dage, kunne man lave avanceret scripting i Norton Ghost, kan man
ikke det mere ?

--
Mvh Edmund

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 02-07-10 10:18

"Edmund" <nospamm@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> Kan du ikke lave en recovery cd med Norton Ghost 11.5 ?
> I gamle dage, kunne man lave avanceret scripting i Norton Ghost, kan man
> [...]

Jeg takker for alle svarene, men må se om jeg ikke kan hitte ud af noget
andet - som jeg sagde tidligere skulle løsningen væretil nogen som ikke er
teknisk minded, men jeg skulle måske have sagt at den skal bruges til en
pensionist som har sin første pc + andre som ikke kan engelsk.

Og til Edmund, jeg er ikke ejer af den Norton den er hos en ven, desuden
aner jeg intet om programering eller scripting - har aldrig sat mig ind i
det. Jeg er udelukkende til HW og fejlfinding.

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Mcwm

Dato : 02-07-10 11:02

Den 02-07-2010 11:17, JBJ (4920) skrev:
> [...]
> er teknisk minded, men jeg skulle måske have sagt at den skal bruges til
> en pensionist som har sin første pc + andre som ikke kan engelsk.

Det ser ud som om du ikke har forsøgt dig med Acronis, men blot LÆST om
det. Det fås ikke nemmere end det. Det er godt nok på engelsk, men så
let at det gør ondt.

Du kan sammenligne det med den gamle Ghost, blot er det med GUI og du
kan klikke dig igennem alt.

Programmet kan installeres på OS eller køre fra selvstændig cd/dvd/usb.

Prøv det

Venligst
Mcwm

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 02-07-10 17:04

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i meddelelsen

> [...]
> klikke dig igennem alt.
>
> Programmet kan installeres på OS eller køre fra selvstændig cd/dvd/usb.

Joh, jeg har nu prøvet Acronis før og også stået med et korrupt image som
ikke kunne lægges ind da det galdt:( Det er der også andre der i div. NG
har prøvet.

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Mcwm

Dato : 02-07-10 23:20

Den 02-07-2010 18:04, JBJ (4920) skrev:
> Joh, jeg har nu prøvet Acronis før og også stået med et korrupt image
> som ikke kunne lægges ind da det galdt:( Det er der også andre der i
> div. NG har prøvet.

Skægt, jeg har haft samme oplevelser, dog med Ghost, men aldrig med Acronis.

Hvilket medie har du haft problemer med?

Venligst
Mcwm

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-07-10 08:52

Den 03-07-2010 00:20, Mcwm skrev:

> Skægt, jeg har haft samme oplevelser, dog med Ghost, men aldrig med
> Acronis.
>
> Hvilket medie har du haft problemer med?

Jeg har haft problemer med begge.
Heldigvis har jeg så hvergang kunnet bruge "den modsatte"

især Compaq/HPbærbare har ikke været glade for at boote på en ny-ghostet
disk fra ghost, men virker altid med ghost lavet med Acronis, som til
gengæld ikke har været god til nogle stationære IBM hvor ghost har
virket perfekt.

finn

Fra : Mcwm

Dato : 03-07-10 12:14

Den 03-07-2010 09:52, cykelsmeden skrev:
> [...]
> disk fra ghost, men virker altid med ghost lavet med Acronis, som til
> gengæld ikke har været god til nogle stationære IBM hvor ghost har

Er det muligt at få nogle modelnumre oplyst og også gerne fra hvilke
medier der er forsøgt gendannet?

Venligst
Mcwm

Fra : Rado

Dato : 03-07-10 13:55

On Sat, 03 Jul 2010 09:52:12 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Jeg har haft problemer med begge.
>Heldigvis har jeg så hvergang kunnet bruge "den modsatte"

Jeg bruger Image for DOS/Windows. Har lavet og restored hundredevis af
images på flere forskellige maskiner gennem snart 4 år, aldrig haft et
problem.

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 04-07-10 03:12

> Skægt, jeg har haft samme oplevelser, dog med Ghost, men aldrig med
> Acronis.
>
> Hvilket medie har du haft problemer med?
>
> Venligst
> Mcwm

Igår Acronis 10, der ikke ville lave backup over på en anden hdd:( Før var
det også 10 der hvor imaget var corrupt.

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Mcwm

Dato : 04-07-10 11:28

Den 04-07-2010 04:12, JBJ (4920) skrev:

> Igår Acronis 10, der ikke ville lave backup over på en anden hdd:( Før
> var det også 10 der hvor imaget var corrupt.

Kan du efterfølgende verificere klonen? Altså fx fra windows?

Eller er det blot selve skrivningen til disken som går galt?

Venligst
Mcwm