Databaseprogram til at håndtere bookings
Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 05:08

Hej;

Vi nogle feriehuse her i Portugal som vi lejer ud. Da det kun var et
gik det fint med at administrere det i excel og Thunderbird, men nu
har vi tre og det ville være rart at kunne lave en oversigt til vores
rengøringskone over hvad der sker hvornår.

Jeg tænker så DB, men hvilken? Jeg kunne hente PostgrelSQL eller MySQL
og skrive selv, men der er andre ting jeg hellere ville bruge min tid
på.Kan Bento noget?

Vi har 3 huse med diverse felter (Navn, pris, Ankomst, Afgang, antal
personer, noter, restbetaling dato, kilde) og ville gerne kunne

- køre det sammen til en oversigt sorteret efter dato
- få påmindelser for restbetaling
- se hvad indtægt er per hus og totalt.

Nogle forslag?

mvh

Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-10 13:51

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> personer, noter, restbetaling dato, kilde) og ville gerne kunne
>
> - køre det sammen til en oversigt sorteret efter dato

Jeg har 31 busser i et service-/reparations-/skadesflow, som jeg prøvede
af i Bento på både iPhone og PowerMac´en.

Enten er programmet for dårligt, eller også er jeg for dårlig - jeg har
i hvert fald givet op.

Jeg har endnu ikke fundet en løsning, og jeg sætter min lid til iPad og
de programmer, der kan tilkøbes - Numbers, f.eks.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 17:48

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke fundet en løsning, og jeg sætter min lid til iPad og
> de programmer, der kan tilkøbes - Numbers, f.eks.

Det kan forholdsvis enkelt laves i Filemaker Pro + Filemaker Mobile,
hvis det er meningen, det også skal kunne fungere på fx. iPhone (og nu
også på iPad og iPod Touch). Og vil man køre det helt genialt, køber man
en pakke med en Filemaker klient + Filemaker Server Edition (Filemaker
Pro Advanced). På den måde kan det endda lade sig gøre både at bestille,
betale og sende/modtage mails via nettet. - Kører her over den del, der
hedder Web Compagnon (nu integreret i FMP).

Jeg vil give dig ret i, at Bento ikke er egnet til den slags, da den jo
er Apple only, mens Filemaker jo er både Mac + Windows. - Svjv. findes
der endda færdige std. løsninger (templates), der enten er gratis, men i
nogle tilfælde kbe-løsninger. - Det kræver en del kendskab til
Filemaker, hvis man selv vil lave det fra grunden. - Og der findes skam
også selvstændige Filemaker programmører, der laver den slags løsninger
på bestilling, men de er ikke just billige... - Men når først, det er
lavet, er der næsten ingen vedligeholdelse - kun indtastning af data.

Så hvis jeg var jer to, ville jeg tage et kig på www.filemaker.com for
at se, hvad de kan tilbyde...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 17:53

> [...]
> også selvstændige Filemaker programmører, der laver den slags løsninger
> på bestilling, men de er ikke just billige...

Hvis det er det man er er til kan jeg anbefale:

http://www.junior.dk/

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 18:28

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis det er det man er er til kan jeg anbefale:
>
> http://www.junior.dk/

Det kan jeg til gengæld ikke, og jeg kender heller ingen andre, der kan,
hvis de bare _1_ gang har været i kløerne på ham! - Jeg siger ikke, han
ikke kan lave det, men han laver tingene, som det passer ham på trods af
opgivet projektbeskrivelse, - og oveni indlægger han spærrekoder, så
brugeren ikke selv kan gå ind og rette noget som helst - ikke engang en
stavefejl i feltbeskrivelse, - hvis det er det, der skal til.

Klager man så over det, bliver man svinet til på det groveste, og han
nægter pure at gøre noget som helst, og han nægter at udlevere div.
spærrekoder/adgangskoder. - Spærrekoderne er så "geniale", at de
indsættes ind i indtastet data, så man ikke kan vide, hvad der er data,
og hvad der er kode. - Jeg /har/ måttet sidde i flere timer for at prøve
på at redde en livsvigtig database (i bogstaveligste forstand) ved at
prøve at regne ud og fjerne de koder. Jeg fandt de fleste, men turde
ikke fjerne dem, da jeg så samtidig ville fjerne data, der i værste fald
kunne blive livstruende (patientjournaler). Sagen blev via SSATrading /
Filemaker Danmark overgivet til en kvindelig (kan ikke huske hendes
navn) FMP prograqmmør i København. - Hun skulle efter sigende være en af
de absolut skrappeste til FMP overhovedet i hele Europa. Hun løste
problemet på under to timer!

- Og inden du siger mere, Thomas, så har jeg kendskab til adskillige
sager, hvor Junior er/har været indblandet på samme måde, og han har
_aldrig_ nogensinde rettet for noget som helst i de sager. Men han har
til gengæld mistet mange kuner pga. hans dårlige opførsel.

Skal det være, så ring til Filemaker Danmark og få oplyst navn og
tlf.nr. en troværdig programmør.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 18:52

> [...]
> brugeren ikke selv kan gå ind og rette noget som helst - ikke engang en
> stavefejl i feltbeskrivelse, - hvis det er det, der skal til.

ja .. og ?

Det var da også noget forfærdeligt noget. Det svarer lidt at du klager
over at Adobe, Microsoft osv. ikke udleverer kildekoden til de
programmer du køber så du selv kan rette i dem.

De fleste filemaker konsulenter låser deres kode .. med mindre der er
aftalt noget andet.

> [...]
> _aldrig_ nogensinde rettet for noget som helst i de sager. Men han har
> til gengæld mistet mange kuner pga. hans dårlige opførsel.

Der er altid kunder som brokker sig .. jeg kan sikkert finde flere som
er glade for det de har fået lavet .. i den biks jeg var i brugte vi et
salg/ordre system fra ham og han dukkede da promte op når der skulle
rettes ting og sager.

Nej, han er ikke billigt, men det er der vist ingen Filemaker
konsulenter der er ...

> Skal det være, så ring til Filemaker Danmark og få oplyst navn og
> tlf.nr. en troværdig programmør.

Gæt hvem den første "FileMaker certified" konsulent der dukker op på
filemaker.com når du søger efter danske konsulenter ?

<http://dl.dropbox.com/u/693028/fm.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 21:01

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> programmer du køber så du selv kan rette i dem.
>
> De fleste filemaker konsulenter låser deres kode .. med mindre der er

Det her har intet med store lukkede programpakker at gøre. Der er tale
om, at en leverandør skal levere et givet styhkke arbejde i et givet
koncept. Den vare leverer Junker ikke! Udover flere af mine daværende
klienter har jeg selv haft en kontrovers med ham angående et bestilt
stykke arbejde, som han aldrig leverede. - Og i 1995/96 priser snakker
vi altså +20.000kr. for en basisløsning. - Men selv efter gentagne
rykkere gad han åbenbart ikke engang kære sig om at svare hverken pr.
mail eller telefon.

Løsningen vaqr bestilt efter samme koncept, som de læger, jeg arbejdede
for, - altså løsningen skulle være åben, så jeg selv kunne gå ind og
rette til og tilføje relevante dele såsom ekstra sprog m.m..

> [...]
> er glade for det de har fået lavet .. i den biks jeg var i brugte vi et
> salg/ordre system fra ham og han dukkede da promte op når der skulle

Det er jo heller ikke en færdig og åben løsning, som dem, jeg refererer
til. - Et faktum er, at hans nægtelse af udlevering af kode var ved at
koste en patient livet. - Det finder jeg ikke særlig smart! - Han blev
ligeledes ved med at sende regninger og rykkere til især én af mine
klienter og holdt først op, da de pudsede en advokat på ham. - Men han
nægtede stadig at udlevere spærrekoderne, så i den sidste ende måtte de
jo så bruge hende fra København.

> Nej, han er ikke billigt, men det er der vist ingen Filemaker
> konsulenter der er ...

Det kan gurtigt blive /for/ dyrt, når den bestilte vare ikke bliver leveret!

> Gæt hvem den første "FileMaker certified" konsulent der dukker op på
> filemaker.com når du søger efter danske konsulenter ?
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/fm.png>

Ja og? - Det beviser ikke en døjt! Det beviser kun, at han har taget den
relevante uddannelse og dermed også har ret til at kalde sig for
certifice3ret Filemaker programmør.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 21:16

> [...]
> for, - altså løsningen skulle være åben, så jeg selv kunne gå ind og
> rette til og tilføje relevante dele såsom ekstra sprog m.m..

og det stod i kontrakten ? ...læste i hans forretninsbetingelser igennem
inden i gav ham opgaven ?

> [...]
> klienter og holdt først op, da de pudsede en advokat på ham. - Men han
> nægtede stadig at udlevere spærrekoderne, så i den sidste ende måtte de

uden at kende detajerne så er den her diskussion ved at være langt ude

> [...]
>
> Ja og? - Det beviser ikke en døjt! Det beviser kun, at han har taget den
> relevante uddannelse og dermed også har ret til at kalde sig for

du får det bare til at lyde som du ihvertfald ikke får henvist ham når
du kontakter Filemaker hvilket ikke passer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 21:41

Thomas von Hassel wrote:

> og det stod i kontrakten ? ...læste i hans forretninsbetingelser igennem
> inden i gav ham opgaven ?

Ja, og i og med, det var specialløsninger, så er/var det jo en
selvfølge, at der var en del drøftelser frem og tilbage, inden
kontrakten blev underskrevet...

> du får det bare til at lyde som du ihvertfald ikke får henvist ham når
> du kontakter Filemaker hvilket ikke passer ...

Jeg har faktisk ikke skrevet noget som helst om det, så det må stå for
din egen regning. Men min faste kontakt hos SSATrading/Filemaker Danmark
frarådede mig at anvende Junior til noget som helst. - Så det siger vist
en hel del...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 21:45

> [...]
> kontrakten blev underskrevet...

> Jeg har faktisk ikke skrevet noget som helst om det, så det må stå for

Du glemmer hurtigt:

> [...]

> Men min faste kontakt hos SSATrading/Filemaker Danmark
> frarådede mig at anvende Junior til noget som helst. - Så det siger vist

hvliket bare viser at den her branche .. lige som så mange andre, er
befolket af store ego'er, rygstikkere og andet godtfolk ... for hver
utrilfedskunde kan du finde 2 glade .. eller omvendt ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-10 19:28

> Så hvis jeg var jer to, ville jeg tage et kig på www.filemaker.com for
> at se, hvad de kan tilbyde...
>
> mvh. Erik Richard

Har desværre kun en FM 4

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 19:33

> Har desværre kun en FM 4

du ved godt man kan opdatere ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-10 19:49

> du ved godt man kan opdatere ?
>
> /thomas

Jo, men 4´eren er for gammel - jeg var for sent ude, da de graduerede
deres opgraderingsversioner.

Så vidt jeg husker, er den ældste licens, man kan opgradere fra, en
7´er(?).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 19:51

> Jo, men 4´eren er for gammel - jeg var for sent ude, da de graduerede
> deres opgraderingsversioner.
>
> Så vidt jeg husker, er den ældste licens, man kan opgradere fra, en
> 7´er(?).

du skal have en 8'er .. og kun indtil 23. sept 2010.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-10 20:19

> du skal have en 8'er .. og kun indtil 23. sept 2010.

> /thomas

Der kan du se - & til næste år er det en 9´er - det var også dét, der
skete, da jeg endelig fik taget mig sammen til at undersøge det - jeg
kom hele tiden for sent

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 21:16

> Der kan du se - & til næste år er det en 9´er - det var også dét, der
> skete, da jeg endelig fik taget mig sammen til at undersøge det - jeg
> kom hele tiden for sent

den der gemmer til glashuset bliver spist ... eller noget .. ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 21:12

Morten Lind wrote:

> Har desværre kun en FM 4

Og svjv. er den for gammel til, du kan bruge den til en opgradering. -
Du skulle prøve et kig på div. eBay sider - evt. QXL... Det kunne jo
være, du var lige så heldig, som jeg var - en FileMaker Advanced 8.5 til
500kr.....

Hvis du skal køre det på både stationær computer og iPhone, skal du
bruge min. FMP 8.x + FMP 8.x Mobile for at være sikker på, det vil
fungere problemfrit på SnowLeopard. Hvis du kun bruger 10.4.x/10.5.x,
kan du nøjes med en FMP 7.x til stationær og en FMP 8.x Mobile til
iPhone. - Der har før været FMP 7.x Client til et par hundrede kroner på
eBay.us og FMP 7.x Server til ca. 350kr. - også på eBay. - FMP 8.x og
FMP 8.x Advanced ca. det dobbelte. FMP Mobile véd jeg ikke, hvad koster,
men for ikke så længe siden fik jeg et tilbud i Filemakers nyhedsbrev,
at ved køb af den nye Filemaker 11 Advanced kunne jeg købe FMP Mobile
til 40% af normalpris. - Jeg bruger selv nu Filemaker 10 Advanced, og
det er rigeligt til mit nuværende brug.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 28-06-10 15:49

On 2010-06-28 13:08:26 +0200, Martin Sørensen said:

> [...]
> personer, noter, restbetaling dato, kilde) og ville gerne kunne
>
> - køre det sammen til en oversigt sorteret efter dato

FileMaker er nok det mest udbredte database-program til Mac (men fåes
også til Windows). Filemaker er ejet af Apple.

Du kan downloade en 30-dages version her:

http://www.filemakertrial.com/

På nedenstående link kan du finde nogle allerede udarbejdede databaser,
som du måske kan tage udgangspunkt i og rette til:

http://www.filemakertrial.com/bpk/

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 16:53

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> På nedenstående link kan du finde nogle allerede udarbejdede databaser,
> som du måske kan tage udgangspunkt i og rette til:

Enig. Du kan bruge lang tid på at flikke noget sammen i php/mysql, men
hvis det ikke er noget du gør til dagligt så vil jeg nok ikke kaste mig
ud i så relativt avanceret projekt* ...

/thomas

* med mindre du har abitioner i den retning ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 17:52

Niels wrote:
> FileMaker er nok det mest udbredte database-program til Mac (men fåes
> også til Windows). Filemaker er ejet af Apple.

Ikke helt rigtig... Filemaker blev skilt ud som selvstændig selskab
sidst i 1990'erne. Apple er nu blot en ganske alm. aktionær på linie med
dig og mig, hvis vi købte Filemaker aktier.

Men du har ret. - Det vil være den bedste løsning...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 17:54

> Ikke helt rigtig... Filemaker blev skilt ud som selvstændig selskab
> sidst i 1990'erne. Apple er nu blot en ganske alm. aktionær på linie med
> dig og mig, hvis vi købte Filemaker aktier.

forkert:

"FileMaker, Inc. is a subsidiary of Apple."

kilde:

<http://www.filemaker.com/company/docs/factsheet_corp.pdf>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 18:32

Thomas von Hassel wrote:

> forkert:
>
> "FileMaker, Inc. is a subsidiary of Apple."
>
> kilde:
> <http://www.filemaker.com/company/docs/factsheet_corp.pdf>

OK, så er de blevet tilbagekøbt igen. Det var jo en del af aftalen
mellem Microsoft og Apple dér i 90'erne, at Claris - og dermed Filemaker
- skulle udskilles i et selvstændigt selskab uden indflydelse fra Apple.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 18:52

> OK, så er de blevet tilbagekøbt igen.

nej .. de har aldrig været andet en et "Wholly Owned Subsidiary" af
Apple, først som Claris og siden som Filemaker Inc.

> Det var jo en del af aftalen
> mellem Microsoft og Apple dér i 90'erne, at Claris - og dermed Filemaker
> - skulle udskilles i et selvstændigt selskab uden indflydelse fra Apple.

Kilder ? Det er den samme gamle historie som ikke har hold i
virkeligheden .. ihvertfald ikke noget der er kendt eller
dokumenteret...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 20:40

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Kilder ? Det er den samme gamle historie som ikke har hold i
> virkeligheden .. ihvertfald ikke noget der er kendt eller

Filemaker er ikke og har ikke været ejet af Apple siden lukningen /
udskillelsen af Claris Corp. og lukning af videreudvikling af AppleWorks
med ver. 6.2.x. Og hvis Filemaker Inc. igen er ejet af Apple, så har de
ghanske enkelt købt den tilbage igen.

Det er og var en del af aftalen mellem Apple og Microsoft, da Apple i
1996/97 var i en likviditetskrise, hvor MS købte non-voting shares i
Apple for et vist beløb, - svjh. så Apple fik en likvid indsprøjtning på
ca. 700mill Dkr., - og Apple købte tilsvarende en lille voting share
post i Microsoft, - som de stadig ejer. I aftalen - sammen med
udskillelsen af Claris Corp. - lovede MS at fortsætte med
videreudvikling af MSOffice til Mac - og, - at alle øvrige MS
softwareprodukter ligeledes skulle komme til Mac - inkl. MSWorks og Encarta.

Apple har overholdt deres del af aftalen, men det har MS som sædvanlig
ikke. - Vi fik aldrig MSWorks eller Encarta til hverken OS 9.x eller OS
X. Istedet for fik vi en halvdårlig MSOffice 2001 til OS 9.x og MSOffice
2001ETR OS X 10.0.x og 10.1.x - men stadig uden den lovede og forbedrede
FoxPro eller den nyudviklede Access. EOD!

mvh. Erik RichaRD

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 21:16

> [...]
> udskillelsen af Claris Corp. og lukning af videreudvikling af AppleWorks
> med ver. 6.2.x. Og hvis Filemaker Inc. igen er ejet af Apple, så har de

Hvliket i så fald vil være at finde i AAPL's SEC fillings .. jeg
opfordrer dig til at komme med dokumentation for din påstand ..

> [...]
> 2001ETR OS X 10.0.x og 10.1.x - men stadig uden den lovede og forbedrede
> FoxPro eller den nyudviklede Access. EOD!

Aftalen var $150 mill. i aktier, 5 års udvikling af Office og Internet
Explorer preinstalleret ... alt andet er gæt og spekulationer som ingen
andre end dig fremfører som fakta ...

/thomas

/thomas

Fra : Niels Christian Boeg~

Dato : 28-06-10 19:37

On 2010-06-28 18:51:33 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> Ikke helt rigtig... Filemaker blev skilt ud som selvstændig selskab
> sidst i 1990'erne. Apple er nu blot en ganske alm. aktionær på linie
> med dig og mig, hvis vi købte Filemaker aktier.

Hvilken børs er FileMaker noteret på?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 11:01

On Jun 28, 3:49 pm, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:

> FileMaker er nok det mest udbredte database-program til Mac (men f es
> ogs til Windows). Filemaker er ejet af Apple.
>
> Du kan downloade en 30-dages version her:
>
> http://www.filemakertrial.com/
>
> P nedenst ende link kan du finde nogle allerede udarbejdede databaser,
> som du m ske kan tage udgangspunkt i og rette til:
>
> http://www.filemakertrial.com/bpk/
>
> --
> Niels

Jo, jeg har hørt om FileMaker. Men jeg synes prisen er lidt pebret i
forhold til hvad jeg har brug for (Access kunne sagtens gøre det)
€419,95 mod Bento's €39.95.

Er der ikke noget ind imellem?

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 11:05

On Jun 28, 4:53 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Enig. Du kan bruge lang tid p at flikke noget sammen i php/mysql, men
> hvis det ikke er noget du g r til dagligt s vil jeg nok ikke kaste mig
> ud i s relativt avanceret projekt* ...
>
> /thomas
>
> * med mindre du har abitioner i den retning ..

Jeg har arbejdet med den slags for et par år siden, men jeg skal i
givet fald til at læse op på det. Og jeg kommer nemt til at bruge en
uge før det spiller, incl installation osv.

Hvis der var noget til €100 eller deromkring ville det være
overvejelsen værd.

Ellers kunne jeg sikkert også skrive det som Excel-makroer

Mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 18:12

> [...]

> overvejelsen værd.
>
> Ellers kunne jeg sikkert også skrive det som Excel-makroer

en gang imellem er det bedre at "Keep it simple" end at lave den store
forkromede løsning .)

/thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 14:07

On Jun 28, 5:47 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nu nævner du OpenOffice i din signatur - hvad er det for en DB der
kommer med der?

/martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 21:25

Martin Sørensen wrote:
> Nu nævner du OpenOffice i din signatur - hvad er det for en DB der
> kommer med der?

Hm, godt spørgsmål... Jeg véd faktisk ikke, om den længere har noget
selvstændigt navn, men iflg. 'about', så er det nok noget Oracle, der
ligger i den. - Jeg har faktisk aldrig brugt den, når jeg jo har
Filemaker Pro, så min viden og brug af OpenOffice er først og fremmest
tekstbehandling, lidt regneark og præsentation...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 21:33

> Hm, godt spørgsmål... Jeg véd faktisk ikke, om den længere har noget
> selvstændigt navn, men iflg. 'about', så er det nok noget Oracle, der
> ligger i den. -

"HSQLDB 1.8 has been out for nearly 5 years and is distributed with many
open-source and commercial products. It is also the database engine in
OpenOffice.org 3.2, used on millions of desktops around the world. We
continue to release stable bug-fix versions of 1.8."

<http://hsqldb.org/>

/thomas

Fra : N/A

Dato : 28-06-10 21:25

Fra : Michael Horn

Dato : 04-07-10 12:45

> [...]

> personer, noter, restbetaling dato, kilde) og ville gerne kunne
>
> - køre det sammen til en oversigt sorteret efter dato

Hej Martin.

Der er en php app, som hedder task freak: http://www.taskfreak.com/

Den er enkel, men har det meste af hvad man skal bruge + der findes en
del plug-in's.
Den kan kører på ens webserver og flere kan tilgå på samme tid - jo og
så er den gratis

Michael Horn