Wifi-deling af trådløst bredbånd
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-06-10 14:53

Hej

Jeg har takket ja til et usædvanligt godt tilbud med helt gratis 3G-
mobilt bredbånd indtil. 1. oktober - se http://kortlink.dk/7vwv (uden
bindinger og alt det sædvanlige).

Jeg har modtaget USB-modemet, og det fungerer som det skal på min
MacBook Pro. I næste uge skal vi ud i sommerlandet, og jeg vil gerne
have mulighed for at dele min Macs 3G-netadgang via Wifi (bl.a. til
min iPad). Hvordan klares dette?

/Lasse

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-06-10 14:58

On Jun 27, 10:52 pm, Lasse Hedegaard <la...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> MacBook Pro. I næste uge skal vi ud i sommerlandet, og jeg vil gerne
> have mulighed for at dele min Macs 3G-netadgang via Wifi (bl.a. til

Lur mig, om det ikke er der, at "Internet Sharing" under "Sharing" i
"System Preferences" kommer ind i billedet? Jeg har aldrig selv prøvet
det, men jeg har på fornemmelsen, at det er det, du leder efter.

--
Michael Knudsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-06-10 15:42

On 27 Jun., 22:57, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Lur mig, om det ikke er der, at "Internet Sharing" under "Sharing" i
> "System Preferences" kommer ind i billedet? Jeg har aldrig selv prøvet
> det, men jeg har på fornemmelsen, at det er det, du leder efter.

Bingo - tak.

Jeg syntes jeg havde ledt og ledt, og endda også pillet lidt ved disse
indstillinger på et tidspunkt - uden det helt virkede eller gav
mening. Nu forsøgte jeg igen, og det kan jo nærmest ikke være nemmere,
end det er - det spiller bare (jeg må have sovet i timen).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-06-10 23:16

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> MacBook Pro. I næste uge skal vi ud i sommerlandet, og jeg vil gerne
> have mulighed for at dele min Macs 3G-netadgang via Wifi (bl.a. til

Se min kommentar og linket, virker osse med Mac:

http://www.altomdata.dk/tag_nettet_med_paa_farten

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-06-10 00:24

On 28 Jun., 00:16, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> Lasse Hedegaard <la...@nospam.dk> wrote:
>
> <snip>

> Se min kommentar og linket, virker osse med Mac:
>
> http://www.altomdata.dk/tag_nettet_med_paa_farten

For mig virker det noget smartere, blot at lade maskinen dele dens
forbindelse. Det kræver fx ikke ekstra hardware - og det virker helt
fint (jeg må have sovet, det er imponerende let at sætte op - og slås
til og fra med et snuptag).

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 07:30

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Det kræver fx ikke ekstra hardware - og det virker helt
> fint (jeg må have sovet, det er imponerende let at sætte op - og slås
> til og fra med et snuptag).

Det virker også i en snæver vendning, men pga. de manglende muligheder
for at smide bedre kryptering på det WiFi netværk du kan lave vil jeg
ikke bruge det til andet end "nødstilfælde"

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-06-10 15:17

> Det virker også i en snæver vendning, men pga. de manglende muligheder
> for at smide bedre kryptering på det WiFi netværk du kan lave vil jeg
> ikke bruge det til andet end "nødstilfælde"

Just præcist. Ad hoc er WEP only. Det er derfor der er en DWL-G730AP.
Den får i øvrigt strøm fra et USB stik.

Iflg specs for den Edimax AoD skriver om, får man ca 1 1/2 times drift
på det batteri der sidder i routeren (de nævner det ikke - tvært i mod).

Med en god netbog kan man sikkert opnå 4 - 5 gange så lang tid.

Og hvem har ikke en gammel bærbar liggende et sted?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-06-10 00:36

On 28 Jun., 08:30, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det virker ogs i en sn ver vendning, men pga. de manglende muligheder
> for at smide bedre kryptering p det WiFi netv rk du kan lave vil jeg
> ikke bruge det til andet end "n dstilf lde"

Jeg sad også og undrede mig over, at jeg man kunne vælge WEP. Det er
mærkeligt, men til det jeg skal bruge det til (i denne forbindelse),
der klarer jeg mig. Vi skal på en lille tur rundt i det danske
sommerland - med Mac og iPad. Når jeg bruger Mac'en, så skulle iPad'en
også gerne kunne bruges.

Tak for gratis mobilt bredbånd (http://kortlink.dk/7vwv) - og tak for
hjælpen.

/Lasse

Fra : Martin Bech

Dato : 28-06-10 22:30

In article
<08d39fa5-0bdd-4e67-a378-24caf62b412b@x27g2000yqb.googlegroups.com>,
Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> I næste uge skal vi ud i sommerlandet, og jeg vil gerne
> have mulighed for at dele min Macs 3G-netadgang via Wifi (bl.a. til
> min iPad). Hvordan klares dette?

Jeg har købt denne model, hvor simkortet monteres internt i routeren.
Fandt den brugt og ulåst på eBay. Fungerer fint.
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 28-06-10 22:52

In article <post-6D6A2B.23302328062010@news.sunsite.dk>,
Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> Jeg har købt denne model, hvor simkortet monteres internt i routeren.
> Fandt den brugt og ulåst på eBay. Fungerer fint.

Denne gang med link
http://www.4gmobiltbredbaand.dk/HuaweiE5.htm