Mærkelige lyde fra PB HD
Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-06-10 13:46

Min hårdt prøvede G4 PB har et par gange de sidste par uger lavet
mærkelige lyde med sin HD. Tone og niveau er lidt højere end normal HD-
lyd, og det er ledsaget af at maskinen fryser. Den ene gang lykkedes
det den at komme ud af det, den anden gang ikke.

Siden fredag har den opført sig normalt, og S.M.A.R.T. status er
verified.

Er det mon min HD der er ved at give op? Jeg har øget min backup-
frekvens for det tilfælde den står helt af.

mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-10 21:16

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Siden fredag har den opført sig normalt, og S.M.A.R.T. status er
> verified.
>
> Er det mon min HD der er ved at give op?

jep ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-10 22:10

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> verified.
>
> Er det mon min HD der er ved at give op? Jeg har øget min backup-
> frekvens for det tilfælde den står helt af.

Lidt afhængig af, hvilken PB, det er, er der en mulighed for, at det er
den ene (den øverste) RAM sokkel, der er gået 'kold' i en lodning, så
der ikke altid er fuld kontakt til RAM'en. Det kan godt få harddisken
til at arbejde hårdere. Fejlen er kendt på især PB G4 2004/early.2005 i
både 1,33ghz, 1,5ghz og 1,67yghz og i både 12", 15" og 17" versioner.

Det /kan/ også 'bare' være bad B-tree leaves i bootsektorerne, men jeg
er mest tilbøjelig til at tro, det er selve harddisken, der er ved at
være færdig - også pga. det stigende lydniveau. Og selvom SMART status
siger OK, så kan man desværre ikke altid regne med det på Mac - endnu...

- Så hvis jeg var dig, ville jeg nok kigge mig om efter en ny disk. En
ny 320gb WesternDigital Scorpio Blue Series 5400rpm/8mb cache koster
lige omkring 670kr. - lidt afhængig af, hvor man køber. Pt. ser det ud
til, det er SHG - www.shg.dk og Århus PCLager - www.pc-lager.dk, der er
de billigste. - Jeg skal selv ud og have købt en 320gb til min egen PG
G4/1,67ghz...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 10:58

Hej,

> Det /kan/ også 'bare' være bad B-tree leaves i bootsektorerne, men jeg

Det kan vist lige så nemt være pga. nisser. Det lyder meget underligt.

> være færdig - også pga. det stigende lydniveau. Og selvom SMART status
> siger OK, så kan man desværre ikke altid regne med det på Mac - endnu...

Det har ikke noget at gøre med om det er en Mac eller noget andet.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 11:38

> [...]
> den ene (den øverste) RAM sokkel, der er gået 'kold' i en lodning, så
> der ikke altid er fuld kontakt til RAM'en. Det kan godt få harddisken

a' hva' ?

> Det /kan/ også 'bare' være bad B-tree leaves i bootsektorerne,

Hvad er B-Tree ?

> [...]
> være færdig - også pga. det stigende lydniveau. Og selvom SMART status
> siger OK, så kan man desværre ikke altid regne med det på Mac - endnu...

hvad er forskellen på S.M.A.R.T. på mac og på alle andre platforme ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-10 22:25

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> a' hva' ?

Sikkert for at varme den kolde lodning op.

> Hvad er B-Tree ?

B-Tree er en organisationsstruktur af inodes som har visse egenskaber.
På samme måde som FAT16 bruger hægtede lister til at registrere filerne
med, bruger HFS B-tree. Jeg kender ikke de præcisere detaljer om præcis
hvordan HFS gør.

> hvad er forskellen på S.M.A.R.T. på mac og på alle andre platforme ?

Der skal jo være ordentligt understøttelse i operativsystemet også.
Hvad hjælper det at drevet hjertens gerne vil udøse sit hjerteblod, hvis
ikke OS X kører efter :)

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 23:40

Hej,

> Sikkert for at varme den kolde lodning op.

Skulle lige se hvem afsenderen af indlægget var før jeg kunne holde op
med at græde og begynde og grine.

> [...]
> På samme måde som FAT16 bruger hægtede lister til at registrere filerne
> med, bruger HFS B-tree. Jeg kender ikke de præcisere detaljer om præcis

Der er vist en del forvirring her.

Eriks idé om B-træer i bootsektoren er naturligvis helt ude i hampen og
har ikke noget med virkeligheden at gøre.

Det, du skriver om at det er en organisationsstruktur af inodes er
heller ikke helt korrekt. Først og fremmest er B-træer er noget helt
generelt, og har ikke nødvendigvis noget at gøre med filsystemer.
Dernæst er der slet ikke inodes i HFS+ - så det passer heller ikke ind i
den konkrete sammenhæng. Man kender istedet inodes fra filsystemer som
fx ext2/ext3/o.lign. på Linux og andre lignende systemer.

Det kan være du er blevet forvirret af at HFS+ har det som Apple kalder
for indirect nodes. Det er bare ikke det samme som en inode - snarere en
slags misfoster som Apple har været nødt til at lave for at kunne
understøtte hard links på samme måde som filsystemer med inodes. En
"indirect node" er en konkret fil - og ikke en del af filsystemet som en
inode er det.

Endeligt laver du en sammenligning med FAT16 som kan være lidt
forvirrende. Rent konkret fungerer det på følgende måde når man vil
finde dataene tilhørende en enkelt fil:

Med FAT16 starter man med en pointer til den første cluster i filen. I
starten af denne angives en pointer til næste cluster i filen, eller
også angives med et særligt mærke at det er den sidste cluster i filen.
Det er altså en hægtet liste som du skriver. Bemærk at det er en hægtet
liste af selve filens indhold.

Som et eksempel på et filsystem med inodes har jeg valgt ext2. Her
starter man med filens inode. Denne inode indeholder pointere til de
første diskblokke med filens data. Er filen større end dette er der en
pointer til en diskblok som indeholder pointere til flere datablokke. Er
der ikke plads til pointere til alle datablokke i en enkelt diskblok, er
der i inoden en pointer til en blok som indeholder pointere til blokke
der indeholder pointere til datablokke. For rigtigt store filer er der
endnu et niveau på samme måde. B-træet anvendes altså ikke på samme måde
som den hægtede liste i FAT16.

På HFS+ er filens data gemt i forks. Grundlæggende har man en resource
fork og en data fork - og derudover kan der være ekstra særlige forks.
Vi vil altså starte med filens datafork. Den indeholder 8 eller flere
extents, hvori filens data er gemt. Hver extent indeholder en pointer
til første blok i extenten samt et tal på, hvor mange blokke frem der er
med. Har en fil mere end 8 extents (ikke særligt almindeligt) opbevares
ekstra extents i en særlig overflowfil som godt nok er organiseret som
et B-træ. Der er dog tale om at det er et B-tree, hvor bladene hver
indeholder information om 8 extents som igen indeholder pointere til
datablokke. B-træet anvendes altså ikke på samme måde som den hægtede
liste i FAT16.

Det minder lidt om ext4 fra Linux. Her har man information om op til 4
extents i hver inode - og så bruger man et H-træ (variant af B-træ) til
overflow extents.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-10 01:09

Jens Kristian Søgaard wrote:

> [...]
>
> Det minder lidt om ext4 fra Linux. Her har man information om op til 4
> extents i hver inode - og så bruger man et H-træ (variant af B-træ) til

Jens Kristian, - nu må du edderfløjtenemig godt nok holde op med dit
forpullede ævl! - Jeg har aldrig i mine nu 20 år med Mac hørt værre gang
sludder og direkte ævl! Tag dog for f..... og gå hjem og læs din håndbog
om Apples diskformattering, før du lukker sådan noget forbandet løgn ud!

Apples HFS = Hierachical File System / HFS+ = Extended Hierachical File
System består af et B-tree, der er delt op i Extend B-trees (svjh. op
til 4096), og hvert enkelt Extend B-tree indeholder B-tree Nodes (op til
4096) og hvert enkelt B-tree Node indeholder B-tree Leaves (op til 4096)
- alt afhængigt af diskens fysiske størrelse, - og det har overhovedet
*INTET* med iNodes eller Extents at gøre! B-tree hierakiet hos Apple er
en ren diskformatteringsstruktur og den absolut hyppigste årsag til fejl
på en Apple formatteret harddisk - uanset, om det er APM eller GUID
formatteret i HFS+ eller HFS+(journalized).

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-10 01:43

Hej Erik,

> [...]
> sludder og direkte ævl! Tag dog for f..... og gå hjem og læs din håndbog
> om Apples diskformattering, før du lukker sådan noget forbandet løgn ud!

Hvad om du selv prøvede at læse "håndbogen" før du beskylder andre for
ikke at have gjort det?

Så du ikke behøver at lede efter den selv, kan du jo passende finde den her:

http://developer.apple.com/mac/library/technotes/tn/tn1150.html

Du kan jo evt. bare komme med nogen henvisninger til teknisk
dokumentation som tilbageviser det, jeg skriver. Alle dine bandeord og
personbeskyldninger imponerer mig ikke synderligt.

> [...]
> til 4096), og hvert enkelt Extend B-tree indeholder B-tree Nodes (op til
> 4096) og hvert enkelt B-tree Node indeholder B-tree Leaves (op til 4096)

Nej, det er forkert. Det lyder som sådan en forenklet salgsforklaring
som giver en slags "grundidé" om, hvordan det er. Ikke desto mindre er
det ikke sandheden.

> - alt afhængigt af diskens fysiske størrelse, - og det har overhovedet
> *INTET* med iNodes eller Extents at gøre!

Det har det da i allerhøjeste grad. Du kan ikke have fildata på et HFS+
system uden at have extends...

> [...]
> på en Apple formatteret harddisk - uanset, om det er APM eller GUID
> formatteret i HFS+ eller HFS+(journalized).

Det er en udokumenteret påstand, som jeg betvivler rigtigheden af.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-10 07:56

> forpullede ævl!

nice....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-10 12:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> [...]
> heller ikke ind i den konkrete sammenhæng. Man kender istedet inodes
> fra filsystemer som fx ext2/ext3/o.lign. på Linux og andre lignende

Ok, det har du kigget mere på end mig. Jeg kommer som altid fra
Unix-verdenen og der havde filsystemer inodes, færdig slut. Godt verden
udvikler sig OG at jeg ikke er systemdims mere.

> På HFS+ er filens data gemt i forks. Grundlæggende har man en resource
> fork og en data fork - og derudover kan der være ekstra særlige
> forks. Vi vil altså starte med filens datafork. Den indeholder 8 eller

Det lyder rædsomt og god anledning til masser af problemer. Der er vel
også en grund til man er gået væk fra det igen? (Mener ikke OS X bruger
det ret meget til de ting _jeg_ ser).

> Det minder lidt om ext4 fra Linux. Her har man information om op til 4
> extents i hver inode - og så bruger man et H-træ (variant af B-træ)
> til overflow extents.

Tjah, kunsten er jo at have mest mulig information i hukommelsen på en
gang så man undgår at skulle ud på disken. Der var en meget interessant
diskussion af at den konventionelle visdom mht sortering ikke tager
højde for at virtuel hukommelse virker bedst når ting ligger samlet.
Det tænker man ikke så tit på, når det ikke er en del af kravspækken.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-10 15:16

Hej,

> Det lyder rædsomt og god anledning til masser af problemer. Der er vel
> også en grund til man er gået væk fra det igen? (Mener ikke OS X bruger
> det ret meget til de ting _jeg_ ser).

Hmm, for mig at se lyder det da vældigt smart. Hvorfor synes du det er
så rædsomt? - medmindre du da bare synes det er rædsomt, fordi det er
anderledes end ext2/3/4?

Men nej, du tager fejl i at man er gået væk fra det igen. Det bruges
faktisk en del i Snow Leopard til at implementere sådan noget som fx at
apps er komprimerede (stort set alle de programmer som følger med i
standardinstallationen er komprimerede). Det bruges også til at
implementere fx at downloadede filer popper en advarsel op første gang
man forsøger at køre dem. Det bruges også til at implementere ACLs - det
bruges i Time Machine - og sikkert også en del mere

> [...]
> højde for at virtuel hukommelse virker bedst når ting ligger samlet.
> Det tænker man ikke så tit på, når det ikke er en del af kravspækken.

Jeg kan ikke rigtigt finde meningen i ovenstående afsnit?

H-træet i ext4 er ikke valgt fordi det minimerer RAM-forbruget så man
kan have mere i hukommelsen. Det er valgt for at minimere CPU-forbruget
ved opslag.

I øvrigt findes der sorteringsalgoritmer som netop er beregnet til at
gøre det på disk, hvor man altså tager højde for at hele datamængden
ikke kan være i RAM på een gang.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-07-10 11:53

> [...]

> Hmm, for mig at se lyder det da vældigt smart. Hvorfor synes du det er
> så rædsomt? - medmindre du da bare synes det er rædsomt, fordi det er

Nej, det jeg synes er rædsomt er at der ligger skjulte ting gemt, som
man skal bruge særlige kunstgreb for at få adgang til. Specielle
udgaver af "ditto" og den slags.

> [...]
> man forsøger at køre dem. Det bruges også til at implementere ACLs -
> det bruges i Time Machine - og sikkert også en del mere

Meta-information betragter jeg som noget andet end at have hele filer
liggende gemt "nedenunder". Selvfølgelig skal det ligge et sted, men
det er stadig "skjult", og det er det jeg synes der er rædsomt.

> Jeg kan ikke rigtigt finde meningen i ovenstående afsnit?

Et filsystems hastighed afhænger meget af hvor meget der skal cykles
rundt på disken for at vedligeholde det nødvendige information. Kan man
klare sig med en disklæsning mindre, betyder det faktisk noget i det
lange løb (fordi man skal fysisk derhen på disken, det bliver nok bedre
med SSD-diske).

> H-træet i ext4 er ikke valgt fordi det minimerer RAM-forbruget så man
> kan have mere i hukommelsen. Det er valgt for at minimere
> CPU-forbruget ved opslag.

Det har jeg så ikke sat mig ind i.

> I øvrigt findes der sorteringsalgoritmer som netop er beregnet til at
> gøre det på disk, hvor man altså tager højde for at hele datamængden
> ikke kan være i RAM på een gang.

Der findes også sorteringsalgoritmer der er beregnet til at arbejde med
bånd. Jeg går ud fra du kender The Art Of Computer Programming.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-10 12:01

Hej,

> Nej, det jeg synes er rædsomt er at der ligger skjulte ting gemt, som
> man skal bruge særlige kunstgreb for at få adgang til. Specielle
> udgaver af "ditto" og den slags.

Dvs. du lige præcis synes det er rædsomt bare fordi det er anderledes
end mere traditionelle Unix-filsystemer. Der er jo kun tale om "særlige
kunstgreb" når man benytter programmer skrevet til traditionelle
Unix-filsystemer - og ikke programmer skrevet specielt med henblik på
Mac/HFS+.

> Meta-information betragter jeg som noget andet end at have hele filer
> liggende gemt "nedenunder". Selvfølgelig skal det ligge et sted, men
> det er stadig "skjult", og det er det jeg synes der er rædsomt.

Jeg synes du misforstår det. Du omtaler det som "hele filer" - men det
er det jo netop ikke. Det er kun hvis du kigger snæversynet på det ud
fra et traditionelt Unix-filsystems perspektiv at der er tale om at der
er "hele filer gemt nedenunder".

På HFS+ er filen jo netop alle forksene - og ikke bare een af dem som du
vil vælge at kalde for "filen" og resten for "noget rædsomt noget".

Det er heller ikke skjult på nogen speciel måde.

Er dit ønske/forslag at metainformationer i stedet skulle have direkte
"felter" i filstrukturen for hver fil - sådan at Apple skulle ændre på
filsystemslayoutet hver gang de fandt på en ny metainformation?

> [...]
> klare sig med en disklæsning mindre, betyder det faktisk noget i det
> lange løb (fordi man skal fysisk derhen på disken, det bliver nok bedre

Ja, men du giver ingen mening. Du svarer på et helt konkret afsnit om
H-træer og extents med nogle helt generelle betragtninger, som ikke har
noget med det at gøre. Faktisk er det du skriver det stik modsatte af
det, det handler om. Man har valgt at bruge _mere_ diskplads for at
kunne spare _CPU-tid_ ved blandt andet listning af biblioteksindhold.
Virkeligheden er mere kompliceret end din generelle betragtning.

> Det har jeg så ikke sat mig ind i.

Nej, og jeg forsøger jo netop at gøre dig opmærksom på, at det du
skriver ikke er korrekt. Så hjælper det jo ikke bare at gentage det
forkerte og undskylde med, at man ikke har sat sig ind i det

> Der findes også sorteringsalgoritmer der er beregnet til at arbejde med
> bånd. Jeg går ud fra du kender The Art Of Computer Programming.

Du svarer i øst igen. Vi har slet ikke snakket om bånd her. Virker som
om du ikke vil forholde dig til det, jeg skriver. Og ja, naturligvis
kender jeg TAOCP.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-10 15:32

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

Holta op, hvor bliver man klog af at læse med hér ...tak drenge

M.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-06-10 15:40

On Jun 27, 10:09 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak til begge!

Jeg kørte en disk repair, og den fandt noget den mente at kunne
reparere. Det kan selvfølgelig bare være et symptom.

Jeg tror nu jeg bruger det som en god undskyldning for at få noget
nyere. Jeg er meget afhængig af at min maskine virker, og den
nuværende har været på gulvet et par gange for meget, og jeg var nødt
til at skifte hd en gang uden at have en vejledning ved hånden :-/ Den
giver lidt stød hvis man rører de forkerte steder mens den lader...

Og tak for tip mht indkøb - det holder nok ikke for mig da jeg bor i
Sydportugal.

Mvh

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-10 00:09

Martin Sørensen wrote:

> Tak til begge!
>
> Jeg kørte en disk repair, og den fandt noget den mente at kunne
> reparere. Det kan selvfølgelig bare være et symptom.

Hvis du har en DiskWarrior ver. 4.x, så prøv at køre en diskcheck + evt.
udskiftning af strukturen. Den er mre pålidelig mht. fejlmelding af
selve disken, hvis den er ved at stå af.

> [...]
> til at skifte hd en gang uden at have en vejledning ved hånden :-/ Den
> giver lidt stød hvis man rører de forkerte steder mens den lader...

Lyder som en stelforbindelse et eller andet sted, der ikke er korrekt
monteret..., og hvis det er en PB 2004/2005, så er det ikke så'n lige at
skifte en disk, og man kan hurtigt komme til at lave noget, der ikke
bliver, som det bør være. - Der ligger i øvrigt vejledninger på
MacFixit.com til det til alle PB - og andre med.

> Og tak for tip mht indkøb - det holder nok ikke for mig da jeg bor i
> Sydportugal.

Det er da også lidt langt væk. - Men mon ikke, du kan finde en lokal
PC-pusher, der forhandler WD Scorpio og så prutte lidt om prisen.? -
Det er ihvertfaqld for dyrt at få det gjort hos enten en Apple
forhandler eller direkte hos Apple. - Jeg spurgte hos Humac, men de vil
have 1 times arbejde + 879kr. for disk - i alt ca. 1700kr. inkl. moms...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-10 07:06

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> Jeg kørte en disk repair, og den fandt noget den mente at kunne
> reparere. Det kan selvfølgelig bare være et symptom.

Det fikser man først! Lad høre hvad resultatet bliver(og husk at lukke
pænt ned hver gang så fremtidige fejl faktisk er opstået herudfra).

Fra : Per Jensen

Dato : 28-06-10 08:49

On 27/06/10 23.40, Martin Sørensen wrote:

<KLIP>

jeg var nødt
> til at skifte hd en gang uden at have en vejledning ved hånden :-/ Den
> giver lidt stød hvis man rører de forkerte steder mens den lader...

Det har næppe noget med dit indgreb at gøre, blot indbildning. Den
højeste spænding du finder inden i din PB er de 24 Volt fra laderen, og
det giver næppe stød. De fleste kan ikke mærke spænding under 40 volt
med tørre hænder. Jeg kan dog godt mærke lige godt og vel 30 Volt med
fugtige hænder.

Inverteren (som sidder indkapslet i skærmen) er dog undtagelsen, den
leverer ca 800 Volt AC (ubelastet) til backlight lysrøret men den giver
ikke "stød", bare brændemærker, og der lugter af brændt gris når man
kommer i stødet

// Per.

Fra : N/A

Dato : 28-06-10 11:48

Fra : N/A

Dato : 28-06-10 00:09

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-10 07:05

> [...]

> verified.
>
> Er det mon min HD der er ved at give op? Jeg har øget min backup-
> frekvens for det tilfælde den står helt af.

Personligt ville jeg tage det som et vink med en vognstang om at disken
tikker om at blive skiftet til en ny, og den slags harddiske er på vej
ud, så du skal ikke vente FOR længe.

Så får du formentligt også meget mere abrejdsplads :)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 04:36

On Jun 28, 8:49 am, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:
> [...]
>
> jeg var n dt

> Det har n ppe noget med dit indgreb at g re, blot indbildning. Den
> h jeste sp nding du finder inden i din PB er de 24 Volt fra laderen, og
> det giver n ppe st d. De fleste kan ikke m rke sp nding under 40 volt
> med t rre h nder. Jeg kan dog godt m rke lige godt og vel 30 Volt med
> fugtige h nder.
>
> Inverteren (som sidder indkapslet i sk rmen) er dog undtagelsen, den
> leverer ca 800 Volt AC (ubelastet) til backlight lysr ret men den giver
> ikke "st d", bare br ndem rker, og der lugter af br ndt gris n r man

Hvor der kommer fra ved jeg ikke, men:

- det føles som om det er en lille grat hvor man rører
- det er de steder man kan røre ubeskyttet aluminium (toppladen
flugter ikke længere med chassiet, og andre steder er den slidt)
- det forsvinder når jeg løfter strømpesokkerne fra gulvet
- det er kun når opladeren er i.

Det lyder som overgang for en kemiingeniør

Og som jeg skrev, ud over en suboptimal adskillelse har den også været
på gulvet et par gange, en gang i Kbh Lufthavn ved security. Utroligt
hvad den har holdt til...

mvh

Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-10 11:40

> [...]

> flugter ikke længere med chassiet, og andre steder er den slidt)
> - det forsvinder når jeg løfter strømpesokkerne fra gulvet

Det gør min også (13" MacBook Pro fra sidste sommer) men afhænger lidt
af vejr og vind .

/yjp,as

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 11:48

Hej,

> - det er kun når opladeren er i.

Er opladeren forbundet med et tre-benet stik til noget fornuftigt?

Fra : Per Jensen

Dato : 30-06-10 10:02

On 28/06/10 12.35, Martin Sørensen wrote:

> [...]
> flugter ikke længere med chassiet, og andre steder er den slidt)
> - det forsvinder når jeg løfter strømpesokkerne fra gulvet

Din oplader er formodentlig ikke forbundet med et 3-benet stik til jord.

Inden i din oplader sidder der nogle kondensatorer der hedder X-Y
kondensatorer, deres opgave er, at dæmpe støj. Fra fase og til jord
sidder der en kondensator, og fra nul og til jord sidder der endnu en
kondensator. Vi har 230 Volt AC i stikkontakten her i danmark.
Mellemværdien på denne spænding er godt og vel 115 volt AC. Strømmen som
kan passere i disse støj-kondensatorer er meget lav, og er ikke farlig,
men det er nok til at vi kan mærke det, hvis vi har fugtige strømper på osv.

Inden i din lader, er der forbindelse imellem jordbenet i laderen til
minus på lade-stikket, og derved også din computers chassis. Så når
jordbenet ikke er jordet, så svæver computeren med Ca 115 Volt AC på
kabinettet. Dette er helt normalt. og har intet med dit "pilleri" at gøre.

> - det er kun når opladeren er i.

Yes.

> Det lyder som overgang for en kemiingeniør

Du kan godt kalde det overgang, det hedder dog bare en intentionel
elektrisk forbindelse for os el-gutter

// Per.