Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D300 - grumset billede søgeren
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 26-06-10 14:39

Hej

Kan I forklare hvorfor billedet i min søger på mit Nikon D300 bliver
grumset, blot ved at jeg tager batteriet ud?

Jeg troede jo i min naivitet at det var lys der kom gennem objektivet
og ramte spejlet, for at gå gennem prismet ved søgeren...

Er det objektivet der blænder ned? Jeg synes ikke jeg kunne se at der
blev mindre lys i søgeren...

Enlighten me

--
Jesper - snart med et Micro-Nikkor 105mm f/2.8D

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-06-10 21:52

On 26-06-2010 22:38, Jesper Lillesø wrote:
> [...]
>
> Enlighten me
>
> --
> Jesper - snart med et Micro-Nikkor 105mm f/2.8D

Noget med at batteriet leverer strøm til søgerbilledet, tror jeg nok.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 26-06-10 14:58

Hej Søren

On Jun 26, 10:51 pm, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> Noget med at batteriet leverer str m til s gerbilledet, tror jeg nok.

Ja - ok. Men jeg mente jo det var helt analogt på en D300 (som andre
(D)SLR...). Hvad skal søgerbilledet bruge strøm til?

--
Jesper

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-06-10 22:01

On 26-06-2010 22:58, Jesper Lillesø wrote:
> [...]
>
> Ja - ok. Men jeg mente jo det var helt analogt på en D300 (som andre
> (D)SLR...). Hvad skal søgerbilledet bruge strøm til?

Nej, der bruges strøm. På mit D700 sker det samme. Noget kondensatorting
løber tør på 1s, og jeg ser et mørk og grumset billede. Sådan skal det være.

Fra : Søren A Christensen

Dato : 26-06-10 22:03

Jesper Lillesø wrote:
> [...]
>
> Ja - ok. Men jeg mente jo det var helt analogt på en D300 (som andre
> (D)SLR...). Hvad skal søgerbilledet bruge strøm til?

Når jeg kigger i min D300 søger, ser jeg både grid-linier og
fokus/lysmålings punkter - begge dele er variable og kan tænde og slukke
.... mon ikke der ligger en form for lcd-lag til at styr dette ?

/SAC

Fra : N_B_DK

Dato : 26-06-10 22:28

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> wrote in message

> Ja - ok. Men jeg mente jo det var helt analogt på en D300 (som andre
> (D)SLR...). Hvad skal søgerbilledet bruge strøm til?

Der kan f.eks sidde en lille lcd skærm til visning af fokus punkter,
oplysninger om iso, blænde, lukketid osv.

--
MVH. N_B_DK

Fra : N/A

Dato : 26-06-10 22:01

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-10 01:12

> [...]
>
> Jeg troede jo i min naivitet at det var lys der kom gennem objektivet
> og ramte spejlet, for at gå gennem prismet ved søgeren...

Ja. Lyset kommer gennem objektivet, rammer spejlet og fortsætter til
matskiven. Oven på den ligger en gennemsigtigt LCD, som bl.a. kan vise
fokuspunkter. Når der ikke er spænding på LCD'en, er den kedelig og grå.

Bo //

Fra : Allan

Dato : 27-06-10 04:40

Den 27-06-2010 02:12, Bo Bjerre skrev:

> [...]
> matskiven. Oven på den ligger en gennemsigtigt LCD, som bl.a. kan vise
> fokuspunkter. Når der ikke er spænding på LCD'en, er den kedelig og grå.

Ganske korrekt.
For dem der eventuelt vil have opfrisket LCD princippet er en populær
forklaring her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Flydende_krystalsk%C3%A6rm

Aben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 27-06-10 05:11

On 27-06-2010 05:40, Allan wrote:

> Ganske korrekt.
> For dem der eventuelt vil have opfrisket LCD princippet er en populær
> [...]

Samt, at det har været omtalt i gruppen her tidligere.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 27-06-10 03:06

Hej

On Jun 27, 6:10 am, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Samt, at det har v ret omtalt i gruppen her tidligere.

Takker for forklaring. Det giver god mening

--
Jesper