Mærkeligt problem. iTunes mener jeg
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-06-10 10:05

Jeg fik en overraskende mail i aftes, nemlig en kvittering for køb af et
album i iTunes og jeg har ikke engang haft iTunes startet. Først troede
det var en form for phishing, men af kvitteringen kunne jeg se både min
adresse og de sidste 4-cifre fra mit VISA-kort.

Jeg startede min iTunes og var faktisk nødt til at nulstille min kontos
password for den havde jeg glemt, da jeg ikke har været logget ind i
flere år. På min konto kunne jeg så se jeg efter sigende har købt to
album i aftes (kvitteringen for indkøb nummer to ankom i morges kl. 3).

Har I oplevet eller hørt om noget tilsvarende?

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 10:37

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
> album i aftes (kvitteringen for indkøb nummer to ankom i morges kl. 3).
>
> Har I oplevet eller hørt om noget tilsvarende?

det lyder som som der er nogen der har gættet dit password og har brugt
det til et testkøb ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-06-10 11:56

Thomas von Hassel wrote:

> det lyder som som der er nogen der har gættet dit password og har brugt
> det til et testkøb ...

Det må være noget i den stil. Jeg troede at ens kreditkort oplysninger
var på ens computer, men hvis brugernavn og password er nok kan det nok
gøres. Brugernavnet er jo en mailadresse, så hvis man griber en
tilfældig mailadresse (måske fra et Apple forum) er det nok et godt gæt
der er en iTunes konto tilknyttet og så er resten nok bare hårdt arbejde.

Det kunne faktisk forklare hvorfor jeg ikke kunne huske mit password da
jeg selv ville logge ind i iTunes, hvis nogen har skaffet sig adgang kan
de have ændret passwordet i samme forbindelse. Jeg har skiftet password,
det skete helt automatisk da jeg fik nulstillet mit password, og så har
jeg fjernet kreditkort oplysningerne på kontoen.

Jeg er spændt på at se hvad Apple skriver til mig.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 12:16

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Det må være noget i den stil. Jeg troede at ens kreditkort oplysninger
> var på ens computer,

nej, de er gemt i iTunes store systemet ...

> [...]
> tilfældig mailadresse (måske fra et Apple forum) er det nok et godt gæt
> der er en iTunes konto tilknyttet og så er resten nok bare hårdt arbejde.

nemlig .. eller let hvis dit password bare er et ordbogs org ..

> [...]
> jeg fjernet kreditkort oplysningerne på kontoen.
>
> Jeg er spændt på at se hvad Apple skriver til mig.

Apple plejer at tage den slags ting meget alvorligt så mon ikke de
tibagefører de køb ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-10 12:20

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:
> [...]
> album i aftes (kvitteringen for indkøb nummer to ankom i morges kl. 3).
>
> Har I oplevet eller hørt om noget tilsvarende?

Jeg køber aldrig online musik, da jeg synes, hvaliteten er for dårlig...
- Men har du dine personlige opl. liggende på en PC med Windows og fx.
brugt iTunes Windows på et eller andet tidspunkt til at købe noget med?
- I så fald kan det godt have været phishing, men fra en Windows maskine
og ikke en Mac.

Faktisk véd jeg end ikke, hvordan man køber via iTunes, men jeg vil nok
råde dig til hurtigst mulig at lukke din konto og så dig et nyt
Dankort/VISA - alt efter, hvad du bruger til nethandel.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 12:26

> [...]
> brugt iTunes Windows på et eller andet tidspunkt til at købe noget med?
> - I så fald kan det godt have været phishing, men fra en Windows maskine

Phising kræver jo blot at du bliver narret til at indtaste dine
oplysninger på et site som udgiver sig til at være f.eks. et Apple ID
login site ... det virker ligegodt på mac eller PC ...

> Faktisk véd jeg end ikke, hvordan man køber via iTunes, men jeg vil nok
> råde dig til hurtigst mulig at lukke din konto og så dig et nyt
> Dankort/VISA - alt efter, hvad du bruger til nethandel.

Du kan ikke se kreditkort oplysningerne .. kun de sidste 4 cifre i
kreitkort nummeret er synlige ...

Det skulle gerne være nok at ændre passwordet til et andet og mere
sikkert ..

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-06-10 12:54

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg køber aldrig online musik, da jeg synes, hvaliteten er for dårlig...

Samme her. Jeg bruger iTunes som afspiller en gang i mellem, at jeg
overhovedet har en konto er for at bruge funktionen i iTunes der finder
pladecovers. Jeg har ca. 1200 albums der enten er CD'er jeg har rippet,
og lagt i skabet, eller LP'er jeg har digitaliseret.

> - Men har du dine personlige opl. liggende på en PC med Windows og fx.
> brugt iTunes Windows på et eller andet tidspunkt til at købe noget med?

Aldrig. Jeg har iTunes på min PC, men har ikke været logget ind på den
maskine. Det er kun på min Mac jeg har en konto i iTunes.

> - I så fald kan det godt have været phishing, men fra en Windows maskine
> og ikke en Mac.

Jeg tror ikke på phishing i dette tilfælde, den tanke gik mere på om den
kvitering jeg fik for købet var falsk og et phishing forsøg.

> Faktisk véd jeg end ikke, hvordan man køber via iTunes, men jeg vil nok
> råde dig til hurtigst mulig at lukke din konto og så dig et nyt
> Dankort/VISA - alt efter, hvad du bruger til nethandel.

Fornuftigt råd, tak for det.

Heldigvis, så kan man som bruger ikke se andet end de fire cifre når man
først har registreret sit kort. Dvs. hvis nogen har skaffet sig adgang
til min iTunes konto har de "højst" fået min adresse og så de sidste
fire cifre (det med cifrerne er ikke anderledes end hvad der står på en
bon nede i supermarkedet.

Mvh
Bruno