MS Windows
briani 27239
Det hele er for småt! (Win7)
Fra : Marianne

Dato : 25-06-10 15:20

Hej

Jeg har købt en bærbar (Thinkpad W500), som jeg på alle måder er tilfreds
med - undtagen på eet punkt: Skriftstørrelsen og ikoner er så små, at jeg
næsten ikke kan se, hvad der står.

Jeg har så prøvet at gøre følgende:

Angive en større skrifttype i kontrolpanelet. Det virker på ingen måde, slet
ikke i fx Explorer's menuer.

I browseren har jeg bedt om at få større tekststørrelse - virker fra tid til
anden, men aldrig altid.

Sætte opløsningen ned - men så kommer der en grim kant rundt om
skærmbilledet.

Hvad kan jeg mere gøre? Jeg kan umuligt være den eneste, der trænger til
briller, men som glemmer at bruge dem!?

mvh
Marianne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-06-10 15:36

Dette er sandsynligvis fordi du vælger en opløsning der ikke er
kompatibel med det skærmforhold din skærm har. På en moderne skærm vil
det typisk være 16x9 eller 16x10, ældre skærme brugte 4x3. Hvis du på
en sådan skærm vælger f.eks. 1024x768 (4x3 format) kan billedet ikke
fylde hele skærmen.
prøv en anden indstilling som er kompatibel med din skærm.

Fra : jos

Dato : 25-06-10 17:16

Marianne wrote:
> [...]
>

> Hvad kan jeg mere gøre? Jeg kan umuligt være den eneste, der trænger
> til briller, men som glemmer at bruge dem!?

det tyder på at du skal ned i opløsning.
den kan køre 1920x1200 og så ville jeg ikke kunne se ret meget
højreklik på skrivebordsbaggrund og vælg egenskaber. derefter indstillinger,
og vælg en lavere værdi.

finn

Fra : Ole C

Dato : 25-06-10 18:32

Marianne skrev blandt andet:

> [...]
>

> Hvad kan jeg mere gøre? Jeg kan umuligt være den eneste, der trænger
> til briller, men som glemmer at bruge dem!?

Jeg har intet førstehåndskendskab til Windows7, men er blevet fortalt at den
på mange måder ligner Vista - og der kan man vælge Kontrolpanel>Personlige
Indstillinger - og i venstre side af vinduet punktet "Juster skriftstørrelse
(dpi)"
Der kan du udskifte standardskalaen til en større skala - og såmænd også
vælge "Brugerdefineret dpi", hvor du på en "lineal" kan vælge lige præcis
den tekststørrelse der passer dig.
Men i øvrigt kan du lige så godt vænne dig til at bruge dine briller. Ingen
af os slipper...

--
vh
Ole C

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-06-10 18:38

Den 25/06/10 19.31, Ole C skrev:

> [...]
> præcis den tekststørrelse der passer dig.
> Men i øvrigt kan du lige så godt vænne dig til at bruge dine briller.

Hej
I browseren kan du vel altid bruge zoom - ctrl og + eller -

Michael

Fra : Ole C

Dato : 25-06-10 20:23

Michael Rasmussen skrev blandt andet:

> Hej
> I browseren kan du vel altid bruge zoom - ctrl og + eller -
>
> Michael

Hvorfor skulle jeg dog det?

--
vh
Ole C

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 25-06-10 19:22

Den 25-06-2010 16:19, Marianne skrev:
> [...]
> skærmbilledet.
>

> Hvad kan jeg mere gøre? Jeg kan umuligt være den eneste, der trænger til

hej
højreklik på skærmen,vælg skærmopløsning,klik på gør tekst og andre
elementer større eller mindre.
mvh
poul

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-06-10 23:09

Marianne skrev:

> Skriftstørrelsen og ikoner er så små, at jeg næsten
> ikke kan se, hvad der står.

Du har vel spurgt Stella nede i brillebutikken

--
Allan Vebel
http://vebel.dk