Totalskade - hvad nu?
Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 06:32

For et par uger siden var der nogen der listede afsted med min mc midt om
natten og smed den på en cykelsti i nærheden

Blinklys og bremsegreb kaput. Muligvis har de forsøgt at bryde tændingslåsen
op, for tændingshuset var også i stykker. Plus div. andre smådele.

Forsikringen påstår nu at det koster over 60.000 at reparere den (har kasko)
og vil derfor totalskade den. Nu tilbyder de mig en latterligt lav pris
(30.000), som jeg ikke mener jeg kan skaffe en tilsvarende for.

Nogen der har erfaring med den slags? Kan man ikke tillade sig at presse dem
i pris?

Olav

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 24-06-10 06:39

Den 24-06-2010 07:31, Olav M.J. Christiansen skrev:
> [...]
> (30.000), som jeg ikke mener jeg kan skaffe en tilsvarende for.
>
> Nogen der har erfaring med den slags? Kan man ikke tillade sig at presse dem

Jep, har 2 gange været ude for noget lignede og hver gang har jeg fået
mere for modellen efter at have brokket mig (med dokumentation i hånden
selvfølgelig)

Hvilken MC er det ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 06:52

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, har 2 gange været ude for noget lignede og hver gang har jeg fået
> mere for modellen efter at have brokket mig (med dokumentation i hånden
> selvfølgelig)

Tænkte det nok

> Hvilken MC er det ?

En Honda Shadow 700C fra 1985. Ikke i perfekt stand, men bortset fra lidt
rust og en slidt saddel var den såmænd pæn nok i forhold til sin alder.

Jeg har søgt på nettet og kan kun finde få eksemplarer nede i den pris. De
fleste ligger så vidt jeg kan se omkring 35.000 - 50.000.

Cykel- og Autobørsen har dem til kr. 22.500 + afgift. Hvis der kommer lidt
levering oveni snakker vi vel om ca. 37.000. Det er vist det billigste jeg
har kunnet finde.

Olav

Fra : S.B.

Dato : 25-06-10 13:52

"Olav M.J. Christiansen" <omjcingenspamtak@jydholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> levering oveni snakker vi vel om ca. 37.000. Det er vist det billigste jeg

De 30.000 er det så efter din selvrisiko er trukket fra?

Søren

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 25-06-10 15:11

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> De 30.000 er det så efter din selvrisiko er trukket fra?

Nej, der bliver trukket selvrisiko fra (går jeg ud fra), så beløbet bliver
lidt lavere end det.

Olav

Fra : S.B.

Dato : 25-06-10 19:37

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, der bliver trukket selvrisiko fra (går jeg ud fra), så beløbet bliver
> lidt lavere end det.
>
> Olav

Hvis det er hvor din selvrisiko er fratrukket, og du har samme betingelser
som mange andre, med 20% af beløbet i selvrisiko ved tyveri, så er prisen jo
okay

Fra : Anders Majland

Dato : 28-06-10 08:48

> Hvis det er hvor din selvrisiko er fratrukket, og du har samme betingelser
> som mange andre, med 20% af beløbet i selvrisiko ved tyveri, så er prisen
> jo okay

Nu har jeg fravalgt mc forsikringer med 20% selvrisiko. Men er det ikke kun
hvis mc'en er væk - og forbliver væk at selvrisikoen er så høj. Altså
således at blivet mc'en fundet igen så er det den normale selvrisiko ?

Fra : JBH

Dato : 24-06-10 07:50

> [...]
> kasko) og vil derfor totalskade den. Nu tilbyder de mig en latterligt lav
> pris (30.000), som jeg ikke mener jeg kan skaffe en tilsvarende for.

Og fra de 30.000 trækker de vel også selvrisikoen ?

> Nogen der har erfaring med den slags? Kan man ikke tillade sig at presse
> dem i pris?

Joda, det er efterhånden et generelt problem med forsikringer som dækker
ALT, bare ikke liiiige den type skade som netop DU har fået eller også vil
de ikke betale det som skaden koster

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 08:10

On Thu, 24 Jun 2010 07:31:43 +0200, "Olav M.J. Christiansen"
<omjcingenspamtak@jydholm.dk> wrote:

> [...]
>
>Blinklys og bremsegreb kaput. Muligvis har de forsøgt at bryde tændingslåsen
>op, for tændingshuset var også i stykker. Plus div. andre smådele.
Hvad er det for andre smådele, som koster 55.000 ? for de 3 andre ting
kan da ikke kosted mere end 5k ?!? :)

>Olav

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88'

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 01:39

On 24 Jun., 09:10, Poul-M Olsen <skyrider19(at)hotmailprikcom> wrote:

> Hvad er det for andre sm dele, som koster 55.000 ? for de 3 andre ting
> kan da ikke kosted mere end 5k ?!? :)

Godt spørgsmål

Eftersom jeg ikke har set en opgørelse kan jeg ikke sige det.
Men de sagde at bare tændingshuset plus de dele der hører til løber op
i over 10.000.

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 09:08

On Thu, 24 Jun 2010 00:38:35 -0700 (PDT), "Olav M.J. Christiansen"
<omjc@e-kontor.dk> wrote:

> [...]
>
>Eftersom jeg ikke har set en opgørelse kan jeg ikke sige det.
>Men de sagde at bare tændingshuset plus de dele der hører til løber op

Jeg ville da finde min MC og kigge på det selv ASAP
Og vis det helt hen i verjet. Så sige til forsikring at de kan give
mig 10K til og selv lave det. og så hente en hel Donor MC i tyskland.

Bare en ide. Er ikke helt klar over hvordan det forholder sig med
sådan en forsikrings sag.

Men lur mig om ikke der et par stykke her i gruppen som kan bidrage
med mere :)

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88' ( som fik ny Motor fra Tyskland)

Fra : N/A

Dato : 24-06-10 11:07

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 02:22

On 24 Jun., 10:07, Poul-M Olsen <skyrider19(at)hotmailprikcom> wrote:

> Jeg ville da finde min MC og kigge p det selv ASAP

Den står på et værksted i øjeblikket. Og taksator pillede pladerne af
den
med det samme, selv om jeg (skriftligt) havde insisteret på at det
skulle
han ikke gøre før jeg havde sagt god for det.

> Og vis det helt hen i verjet. S sige til forsikring at de kan give
> mig 10K til og selv lave det. og s hente en hel Donor MC i tyskland.

Ja, jeg er da heller ikke selv i tvivl om at jeg kan gøre det langt
billigere.

> Bare en ide. Er ikke helt klar over hvordan det forholder sig med
> s dan en forsikrings sag.
>
> Men lur mig om ikke der et par stykke her i gruppen som kan bidrage
> med mere :)

Vil da gerne høre om flere erfaringer, men tror jeg i mellemtiden
forsøger
at høre hvad forsikringsoplysningen siger.

Olav

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-06-10 11:07

Den 24-06-2010 10:22, Olav M.J. Christiansen skrev:

> [...]
>
> Vil da gerne høre om flere erfaringer, men tror jeg i mellemtiden
> forsøger
> at høre hvad forsikringsoplysningen siger.

Hvis forsikringen mener den er skadet for mere end en vis procentdel af
dens værdi, - jeg mener det ligger på ca. 60 %, så er den totalskadet og
så må den ikke genopbygges igen uden der skal betales afgift.
Det er sikkert derfor han har taget nummerpladen.

Hilsen Matthias

Fra : Hekto

Dato : 24-06-10 02:58

On Jun 24, 10:22 am, "Olav M.J. Christiansen" <o...@e-kontor.dk>
wrote:

> [...]
>
> Vil da gerne høre om flere erfaringer, men tror jeg i mellemtiden
> forsøger
> at høre hvad forsikringsoplysningen siger.

Den bedste og og officielle vurdering nogen dansk myndighed kan
levere, er den på Skattebasens hjemmeside. Skatteuhyret vil gerne flå
os for skater og afgifter mest muligt - men, lige her kommer deres
grådighed os til hjælp.

Den ER prøvet før, og med godt resultat.

--
/Hekto

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 03:20

On 24 Jun., 10:58, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:

> Den bedste og og officielle vurdering nogen dansk myndighed kan
> levere, er den på Skattebasens hjemmeside.

Link?

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 10:41

Noget i retning af det her
http://modep.toldskat.dk/cgi-bin/gweb?f0=M&f1=HONDA&f6=21&f3=1985&f4=1985&f5=&sid=561206.LYNBDMXQ.6&keyboard=

ellers http://www.skat.dk > bruger > motorkøretøjer ....

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88'

Fra : N/A

Dato : 24-06-10 11:07

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 04:09

On 24 Jun., 11:41, Poul-M Olsen <skyrider19(at)hotmailprikcom> wrote:

> Noget i retning af det herhttp://modep.toldskat.dk/cgi-bin/gweb?f0=M&f1=HONDA&f6=21&f3=1985&f4=...

Mystisk. http://modep.toldskat.dk/ redirigerer mig tilbage igen til
skats hovedside.

> ellershttp://www.skat.dk> bruger > motork ret jer ....

Ja, jeg prøvede den vej også, men det gav det samme.

Olav

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 04:13

On 24 Jun., 12:09, "Olav M.J. Christiansen" <o...@e-kontor.dk> wrote:

> Mystisk.http://modep.toldskat.dk/redirigerer mig tilbage igen til
> skats hovedside.

Nå, det var noget med at tillade popup-vinduer. Er derinde nu. Takker.

Olav

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 04:16

On 24 Jun., 12:07, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> Hvis forsikringen mener den er skadet for mere end en vis procentdel af
> dens v rdi, - jeg mener det ligger p ca. 60 %, s er den totalskadet og
> s m den ikke genopbygges igen uden der skal betales afgift.
> Det er sikkert derfor han har taget nummerpladen.

Yep. Det er præcist det, det drejer sig om. De *skal* faktisk
indlevere
pladerne, hvis den er totalskadet. Har snakket med
forsikringsoplysningen nu.

Men det er jo et vurderingsspørgsmål som afhænger af værdien på
kværnen og hvad værkstedsregningen ryger op i.

Tror desværre ikke jeg kan gøre mere ved den del af det. Men jeg
kan da prøve at presse taksatoren lidt på prisen.

Olav

Fra : Futte & Co.

Dato : 24-06-10 11:23

Olav M.J. Christiansen skrev:
> [...]
> (30.000), som jeg ikke mener jeg kan skaffe en tilsvarende for.
>
> Nogen der har erfaring med den slags? Kan man ikke tillade sig at presse dem

Hvem har regnet den pris ud, hvis det er et værksted
forsikringsselskabet bruger, find et andet værksted.
Jeg prøvede det med min 75' honda 550f, ringede rundt til værksteder og
endte med et der godt kunne lave den under totalskade prisen.
Så ringede jeg til selskabet og fortalte at den kunne laves og at de kom
til at betale for transporten til værkstedet. De godkendte og jeg fik
"min" honda tilbage
Så det er viktigt at du fortæller selskabet at du selv finder et
værksted eller at du selv vil lave den. Husk at få det på skrift at de
er informeret og godkender det.
Taksatoren skal du ikke snakke med, han forsøger bare at springe over
hvor gærdet er lavest og det samme gør værkstedet der forlanger 60k for
opgaven velvidende at de så slipper for at rode med det gamle lort

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 04:39

On 24 Jun., 12:22, "Futte & Co." <Xjette_lis.joergen...@lundens.netX>
wrote:

> Hvem har regnet den pris ud, hvis det er et v rksted
> forsikringsselskabet bruger, find et andet v rksted.

Jeg valgte selv værkstedet. Det er et jeg har brugt før,
og som jeg da nogenlunde stoler på.

> Jeg pr vede det med min 75' honda 550f, ringede rundt til v rksteder og
> endte med et der godt kunne lave den under totalskade prisen.
> S ringede jeg til selskabet og fortalte at den kunne laves og at de kom
> til at betale for transporten til v rkstedet. De godkendte og jeg fik
> "min" honda tilbage
> S det er viktigt at du fort ller selskabet at du selv finder et
> v rksted eller at du selv vil lave den. Husk at f det p skrift at de
> er informeret og godkender det.

Dvs. man kan godt selv få lov at lave den også i stedet
for at sætte den på værksted?

> Taksatoren skal du ikke snakke med, han fors ger bare at springe over
> hvor g rdet er lavest og det samme g r v rkstedet der forlanger 60k for
> opgaven velvidende at de s slipper for at rode med det gamle lort

Det er også mit indtryk

Takker. Jeg tænker lige over det og prøver et eller andet...

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 12:16

On Thu, 24 Jun 2010 03:39:07 -0700 (PDT), "Olav M.J. Christiansen"
<omjc@e-kontor.dk> wrote:

> [...]
>for at sætte den på værksted?

>Det er også mit indtryk
>
>Takker. Jeg tænker lige over det og prøver et eller andet...

Ja som jeg skrev tidliger, så var min ide. At du fandt ud af om du kan
finde en Doner MC i tyskland ( uden afgift) og så få forsikringen til
og betale for dig en sum feks 10k til 15k. så har du da noget og gøre
med. og forsikringen kan spare noget også. vel et ok argument :o

Jeg hentet selv en komplet Doner mc til min Honda, som hvade gået
40Kkm for 950 euro i flensborg.

Så vis det muligt og lave aftaler med ens forsikring omkring sådan en
løsning vil det vel være en okey ide.

Som sagt er jeg dog ikke specielt inde i den del omkring forsikring.

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88'

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-06-10 13:37

> [...]
> løsning vil det vel være en okey ide.
>
> Som sagt er jeg dog ikke specielt inde i den del omkring forsikring.

Man kunne jo også tage en snak med forsikringen for at få en bedre
erstatning og så komme videre på en anden/nyere motorcykel i stedet.
Jeg synes det altid er spændende at prøve noget nyt, så her har du chancen.

Hilsen Matthias

Fra : JBH

Dato : 24-06-10 20:17

wrote:

> [...]

> er informeret og godkender det.

Dvs. man kan godt selv få lov at lave den også i stedet

Ja, hvis man er momsregistreret.

> [...]
> hvor g rdet er lavest og det samme g r v rkstedet der forlanger 60k for
> opgaven velvidende at de s slipper for at rode med det gamle lort

Helt enig

mvh
JBH

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-10 22:28

> Ja, hvis man er momsregistreret.

En genopbygning vil normalt kræve at man er momsregisteret for at købecyklen
ud af systemet til genopbygning.

Men er det bare en alm skade er der intet lovmæssigt i vejen for at man
laver en aftale med forsikringselskabet om det. Jeg er dog usikker på det
skattemæssige hvis de også udbetaler arbejdsløn (kender jeg en der fik til
udbedring af en stormskade hvor ingen håndværkere havde tid og det var
vigtigt at det skulle ske hurtigtst muligt for ikke at få følgeskader på
huset)

Efter et mindre uheld hvor jeg forsøgte at skubbe en bilist til side aftalte
jeg med forsikringselskabet at de betalte hvad nye brugte dele ville koste.
Primært fordi den originale kåbe ikke længere kunne fåes. Det var en ch til
firkantet lygte og dermed også umuligt at opdrive brugt. Så jeg fandt en
komplet frontkåbe med lygter og metalramme osv.

Efter at jeg havde dokumenteret udgiften til stumperne fik jeg så pengene

Fra : JBH

Dato : 25-06-10 02:00

> [...]
> Så jeg fandt en komplet frontkåbe med lygter og metalramme osv.
>
> Efter at jeg havde dokumenteret udgiften til stumperne fik jeg så pengene

I så fald må jeg konstatere at Nykredit/Østifternes forsikringsselskab er
fulde af løgn...
De afviste at jeg kunne få dækket omkostningerne, hvis jeg selv ville
udbedre en skade (motorbrand) på min egen bil. Deres begrundelse for at
afvise, var at man SKAL være momsregistreret for at det kan lade sig gøre.
De påstod det er en speciel regel som gælder for afgiftspligtige køretøjer.
Efterfølgende ville taksatoren totalskade bilen og spise mig af med en
latterlig erstatning som jeg bestemt ikke kunne købe en tilsv. bil for.
Det endte med at jeg hentede bilen hjem og selv reparerede den for egen
regning. Behøver jeg sige at jeg naturligvis IKKE længere har forsikringer
hos Nykredit.

mvh
JBH

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-06-10 06:42

On 24 Jun., 14:36, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> Man kunne jo ogs tage en snak med forsikringen for at f en bedre
> erstatning og s komme videre p en anden/nyere motorcykel i stedet.
> Jeg synes det altid er sp ndende at pr ve noget nyt, s her har du chancen..

Enig. Og kunne jeg få dem lidt længere op end 30k ville jeg måske
også hellere gøre det.

Nu har jeg sendt dem en mail og ser om de går i dialog eller hvad
de gør.

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 14:49

Vi er vel næsten enige om at de 60000 kr lyder af meget for de skader vi har
hørt tale om ,
mon ikke det kunne være de 60 % af værdien der er tale om , så synes jeg det
hele lyder lidt mere fornuftigt

PE

Fra : kop

Dato : 24-06-10 23:52

Jamen kære ven.... 30.000,- kr. for sådan en gammel hund, er jo nærmest en
foræring i disse tider.
Ta' pengene og find noget der er fra sidst i halvfemserne til samme
pris...... f.eks. Yamaha FZS600 fra 98-99 for 40k

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 26-06-10 11:50

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen kære ven.... 30.000,- kr. for sådan en gammel hund, er jo nærmest en
> foræring i disse tider.

Tjo, det har du måske ret i. Men det var jo derfor jeg spurgte her i
gruppen.

Dels lød værkstedsregningen ret stor, og dels synes jeg erstatningsbeløbet
er lige i underkanten i forhold til hvad jeg har kunnet finde tilsvarende
modeller til på nettet.

> Ta' pengene og find noget der er fra sidst i halvfemserne til samme
> pris...... f.eks. Yamaha FZS600 fra 98-99 for 40k

Nu vil jeg lige høre hvad forsikringsselskabet siger. Så ser vi hvad det
ender med.

Olav

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 19-07-10 21:21

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen kære ven.... 30.000,- kr. for sådan en gammel hund, er jo nærmest en
> foræring i disse tider.
> Ta' pengene
[snip]

.... og det var så sådan historien endte. Jeg fik presset forsikringen en
smule op, men det blev ædt op af selvrisikoen, så jeg ca. ender på de 30K.

Olav