Anbefaling af backupprogram
Fra : Franz Berliner

Dato : 24-06-10 13:33

Jeg vil gerne have fingre i et backup program, som IKKE er Timemachine,
som kan tage versioneret backup af én mappe til en anden mappe.
Resultatet skal ikke være komprimeret.

Altså noget som giver mulighed for at gemme et antal versioner af en fil
uden at gemme en helt ny fil hver gang, samt mulighed for at sætte det
til ikke at replikere file deletions.

Det skal bruges til at tage backup af et netværksdrev til en ekstern
disk.

Er der nogle der kan anbefale noget?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-06-10 14:42

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> til ikke at replikere file deletions.
>
> Det skal bruges til at tage backup af et netværksdrev til en ekstern

SuperDuper ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-06-10 15:46

> SuperDuper ?

Det kunne være lækkert hvis:

- Man kunne vælge en mappe den skal backe up og ikke starter med alle
mapper på et drev og så skal exclude (der opstår nemlig nye mapper hele
tiden). Hvilket også er grunden til at Timemachine ikke er optimal.

- SuperDuper overskriver bare filerne (eller gemmer en helt ny) det
kunne være rart hvis den kunne gemme versioner ligesom Timemachine eller
Dropbox, Sugarsync og lign. Altså fx 5 historiske versioner af ændrede
filer.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-10 16:12

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> [...]
> kunne være rart hvis den kunne gemme versioner ligesom Timemachine eller
> Dropbox, Sugarsync og lign. Altså fx 5 historiske versioner af ændrede

Hvis ikke diskforbruget bliver gigantisk, var det måske en ide at bruge
et versionsstyringssystem som der bruges til fx kildetekst? Så kan man
tage snapshots og så gå tilbage i tid helt til starten hvis behovet
skulle være der?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-10 15:10

Franz Berliner wrote:
> [...]
> til ikke at replikere file deletions.
>
> Det skal bruges til at tage backup af et netværksdrev til en ekstern

Hm, kan ikke lige se, om Backuplist+ 7.x kan det automatisk, men den kan
ihvertfald gøre det manuelt ved at lade den lave ny bakcup enten til
disk, til mappe, eller til ny image for hver backup. - Jeg bruger den
selv til at klone min startdisk med, så jeg ændre ikke på opsætningen
overhovedet, men der kan tilføjes andre 'sæt', så det burde kunne lade
sig gøre... Backuplist+ bruger en forbedret version af RSync motoreren
og er gratis - eller 'donateware', om du vil...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671

Og ellers er der jo Qdeas Synchronize! Pro X fra www.qdea.com, men det
er et rimeligt dyrt program. Da jeg selv havde forretning, brugte jeg
den, og den kan ihvertfald det, du leder efter. Desuden kan den også
lave fuldstændige og bootable kloner.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-06-10 15:48

> [...]
> sig gøre... Backuplist+ bruger en forbedret version af RSync motoreren
> og er gratis - eller 'donateware', om du vil...

Ok, kunne ikke læse ud fra beskrivelsen af Backuplist kunne det jeg
ville, men prøver den lige af.

> [...]
> er et rimeligt dyrt program. Da jeg selv havde forretning, brugte jeg
> den, og den kan ihvertfald det, du leder efter. Desuden kan den også

Jeg har licens til Syncronize X, så det er kun en upgrade, så det er
ikke så galt, men synes ikke lige den kunne det der med versioner, men
kan lige prøve det af i demoen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-06-10 15:55

> [...]
>
> Jeg har licens til Syncronize X, så det er kun en upgrade, så det er
> ikke så galt, men synes ikke lige den kunne det der med versioner, men

Det kan den godt .. men Syncronize X er ikke det mest logiske program
sætte op ..til gengæld kan det skræddersyes i alle ender og kanter.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-06-10 16:06

> Det kan den godt .. men Syncronize X er ikke det mest logiske program
> sætte op ..til gengæld kan det skræddersyes i alle ender og kanter.

Ah, det kan man da også. Fungerer fint. Tak

--
Franz : http://www.berliner.dk