Endnu engang
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-06-10 10:14

<http://www.computerworld.dk/art/56709?a=newsletter&i=3224>

Men det er så godt at være mere åben ik' ?

/thomas

Fra : Erik Dan

Dato : 26-06-10 05:13

http://www.version2.dk/artikel/15332-google-fjerndestruerer-applikationer-paa-android-telefoner

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 10:35

Erik Dan <youwish@fail.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.computerworld.dk/art/56709?a=newsletter&i=3224> > > Men det er
> så godt at være mere åben ik' ? > > /thomas

prøv at tænke det ramaskrig der ville lyde hvis Apple gjorde det
samme...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-10 12:11

Erik Dan wrote:

> http://www.version2.dk/artikel/15332-google-fjerndestruerer-applikationer-paa-android-telefoner

"Google kan slette applikationer fra din Android-telefon. Det er en del
af Googles sikkerhedsberedskab til at forhindre, at brugerne bliver
udsat for ondsindede applikationer, som eksempelvis stjæler personlige
oplysninger."

Og det betyder, at Google samtidig har både fuld adgang til og fuld
kontrol over alle dine data! De kan tilføje, ændre og fjerne *ALT*, som
de ikke lige kan lide, du har på din Android telefon. - Og det betyder
også, at de kan 'se', hvor du befinder dig inden for en radius af *1* meter!

Var der nogen, der sagde "overvågningssamfund"..........?

Fodnote: I onsdags påstod de i Radioavisen kl. 10:00 P1, at Apple til
enhver tid kunne lokalisere en hvilken som helst iPhone, iPad eller iPod
Touch med iPhone OS - eller en bærbar Mac med OS X - installeret og på
den måde sende dig målrettet reklame fra nærliggende butikker og
virksomheder... 'Påstanden' skulle iflg. DR P1 været fra en vis 'Hr.
Strand'....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 12:20

> [...]
> at de kan 'se', hvor du befinder dig inden for en radius af *1* meter!
>
> Var der nogen, der sagde "overvågningssamfund"..........?

Alle dine data ?

> [...]
> måde sende dig målrettet reklame fra nærliggende butikker og
> virksomheder... 'Påstanden' skulle iflg. DR P1 været fra en vis 'Hr.

Det er ikke nogen påstand ... hvis enheden har et validt location fix
enten via GPS eller WiFI triangulation så passer det meget godt.

Du kan så godt "opt out" af den slags reklamer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-10 12:59

Thomas von Hassel wrote:

> Alle dine data ?

Ja, på den enhed, der bruger Android...

> Det er ikke nogen påstand ... hvis enheden har et validt location fix
> enten via GPS eller WiFI triangulation så passer det meget godt.
>
> Du kan så godt "opt out" af den slags reklamer ...

Påstanden gik jo på, det kun var på iPhone/iPad/iPod Touch og ikke på
andre mobile enheder....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 13:31

> Ja, på den enhed, der bruger Android...

jeg synes du strækker den. Der er langt fra at deaktivere et App og så
have adgang til alle dine personlige data ...

> Påstanden gik jo på, det kun var på iPhone/iPad/iPod Touch og ikke på
> andre mobile enheder....

det skrev du jo ikke noget om ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-10 15:54

Thomas von Hassel wrote:

> jeg synes du strækker den. Der er langt fra at deaktivere et App og så
> have adgang til alle dine personlige data ...

Hvis du har så megen kontrol over et system, at du uden videre kan gå
ind og fjerne et program, der ikke lige falder i din smag, vil du fuldt
ud lige så let kunne gå ind og installere et program / plug-in /
udvidelse, der giver dig <100% kontrol over *alt*, der ligger på enheden!

> det skrev du jo ikke noget om ...

Bortset fra, jeg skrev forkert, så der istedet for "Apple" skal stå
"alle", så mener jeg, det står ret klart her - "at Apple til enhver tid
kunne lokalisere en hvilken som helst iPhone, iPad eller iPod Touch med
iPhone OS". - At 'Apple' jo så også er inkluderet i 'alle', er jo en
indlysende sag..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-10 15:59

> [...]
> lige så let kunne gå ind og installere et program / plug-in / udvidelse,
> der giver dig <100% kontrol over *alt*, der ligger på enheden!

nej, jeg tror ikke du forstår hvordan det rent teknisk bliver gjort ...

Fra : Morten Lind

Dato : 26-06-10 13:46

> [...]
> den måde sende dig målrettet reklame fra nærliggende butikker og
> virksomheder... 'Påstanden' skulle iflg. DR P1 været fra en vis 'Hr.

Det har vi skam kunnet længe:
<http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/iPhone_remote.png>

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-10 16:07

Morten Lind wrote:

> Det har vi skam kunnet længe:
> <http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/iPhone_remote.png>

At have en funktion/plug-in, der i en given situation kan lokalisere en
telefon ud fra telefonens ID/serienummer, er for mig at se noget ganske
andet. Det, 'Hr. Strand' muggede over, var, at det kun var iPhone, iPad
og iPod Touch - altså et Apple produkt, hvor de målrettede reklamer
kunne finde sted.

- Og mig bekendt kan jeg også få en lille 'plug-in' fra Sony-Ericsson,
så ihvertfald den ene af mine SE telefoner får samme mulighed som iPhone
- den, der bruger WinMobile. - Den anden er for gammel...

Reelt set er det jo kun en slags 'GPS logger', der dels er til rådighed
i iPhone, dels kan installeres på mobiler, der bruger WinMobile.

mvh. Erik Richard