MacBook Pro - skal jeg vælge (eller ikke
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-06-10 17:05

Hejsa

Jeg har fået "carte blanche" af min arbejdsgiver til at købe en ny
bærbar. Jeg har p.t. en Macbook fra maj 2006 (første generation Intel -
Dual Core ikke Core 2 Duo) og vil nu have en 15" MacBook pro.

Når jeg skal vælge (jeg bruger Apple store pga den bedre
forbrugerbeskyttelse) kan jeg hurtigt overbevise mig om at 8gb Ram er
behageligere end 4 gb Ram. Jeg kan også se at Hi-Res skærm må være
dejligt at få. Men når det kommer til HDD er jeg lidt lost.

Er der nogen nævneværdig forskel på en 500gb HDD med 5400 RPM versus 500
gb HDD på 7200 RPM? Hvis sidstnævnte betyder at batteritiden går
kraftigt ned (bruger den ikke mere strøm?) så er jeg mest tilbøjelig til
at holde mig på 5400 RPM. Omvendt er det da også rart hvis der er mindst
mulig delay når der skal læses og skrives til HDD.

Hvad ville i vælge?

Andre muligheder jeg bør overveje?

Jeg bruger primært en bærbar til at lave statistik (Stata 11.0), Word,
Excel og websurfing. Jeg laver sjældent fotoredigering, men et par gange
om året laver jeg postere til videnskabelig præsentation af data. Her er
det højopløsning og i en størrelse svarende til A0 format.

Hilsen Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-06-10 17:43

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> writes:

> Er der nogen nævneværdig forskel på en 500gb HDD med 5400 RPM versus
> 500 gb HDD på 7200 RPM? Hvis sidstnævnte betyder at batteritiden går

Er en SSD-disk en mulighed? De er altså hurtige...

Og få så meget ram du kan slippe væk med. Det forsvinder hurtigt når
man arbejder med store itng.

Fra : Esben

Dato : 23-06-10 18:45

> Er en SSD-disk en mulighed? De er altså hurtige...

Ja, det er det, der er det fede og det dyre. Hvis man er meget på farten
er det mere vitalt da man så måske ikke er indenfor rækkevidden af Time
Machine backup. Hastighed og stabilitet i top og strømforbrug og støj i
bund - det er fremtiden, men man skal nok have en god stjerne for bare
at få den bevilget uden videre...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-06-10 18:56

Esben skrev:

> [...]
> Machine backup. Hastighed og stabilitet i top og strømforbrug og støj i
> bund - det er fremtiden, men man skal nok have en god stjerne for bare

Hej Esben og Thorbjørn

SSD lyder jo vidunderligt, og dyrt (men hvad pokker, man skal da have
noget for sin multimedieskat!). Forskellen mellem standardversionen
(320Gb) og 500gb 7200 rpm er ca 1000 kr, mens forskellen op til 512 gb
SSD ender på 10200 kroner. Det er da også pænt forlangt for lagerplads

Selvom min arbejdsgiver betaler, så går der alligevel på mine egne vegne
nærigpind i det. SSD er fremtiden, no doubt, men lige nu vil jeg ikke
betale pionérprisen for det. Når priserne falder yderligere så bliver
det GUF GUF ... måske når jeg skal have en MacBook "Super Pro" i
2015 kan det betale sig. Men sålænge kan jeg ikke vente på afløseren min
min 2006 MacBook.

Ang 2006 Macbook - den har gjort det godt. Gør det stadig, men begynder
efterhånden at lide under OS X 10.6, Office 2008 og at den kun kan
håndtere 2gb ram.

Hilsen Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-06-10 07:29

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> at holde mig på 5400 RPM. Omvendt er det da også rart hvis der er mindst
> mulig delay når der skal læses og skrives til HDD.

Hvis disk I/O er vigtig så tag den hurtige disk .. men jeg kan ikke se
at du med det du bruger den til vinder ret meget ... du taber lidt
batteritid men det er ikke ret meget ...

/thomas