Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Tastaturgenveje til Lightroom 3
Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-06-10 04:31

http://blogs.adobe.com/edtechatadobe/lightroom_3_shortcuts.pdf

--
Kh. Søren
Jeg er tilhænger af alle religioner. Jeg ville ikke bryde mig om at tabe
det evige liv på grund af en teknisk detalje

http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-06-10 12:58

On 23-06-2010 05:30, Soeren Friberg wrote:
> http://blogs.adobe.com/edtechatadobe/lightroom_3_shortcuts.pdf

LightRoom har en genvejstast til at vise tastegenvejene

-prøv <ctrl>/ Så vises de genveje, der gælder for det modul, man p.t. er
i. -men de kan ikke printes ud.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-10 13:09

On 2010-06-23 13:58:10 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> LightRoom har en genvejstast til at vise tastegenvejene
>
> -prøv <ctrl>/ Så vises de genveje, der gælder for det modul, man p.t.
> er i. -men de kan ikke printes ud.

Det er rigtigt, men det er ikke alle shortcuts der vises. F.eks. ser
man ikke, at masken med den lokale pensel kan slås til og fra med O
(local mask overlay) og med samme tast kan køre igennem de forskellige
grids i crop funktionen (rule of 3rds, gyldne snit, etc.).

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-10 13:34

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> http://blogs.adobe.com/edtechatadobe/lightroom_3_shortcuts.pdf
>

> http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788

Selv om jeg synes jeg kendte mange i forvejen, var der alligevel en del som
jeg aldrig har set før - og også mange som jeg aldrig kommer til at bruge.

Denne her kan jeg ikke få til at virke:

Create virtual copy (Library and Develop module only) Ctrl + ' (apostrophe)

- nogen der ved hvordan man gør ? (præcis hvilken af disse '´` er det man
skal bruge)

Min personlige favorit i v.3 er i crop (R) og så trykke på X - hvorved man
laver bred om til højformat :)

vh Palle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-06-10 14:53

On 23-06-2010 14:33, Palle Johansen wrote:

> [...]
>
> Create virtual copy (Library and Develop module only) Ctrl + ' (apostrophe)
>
> - nogen der ved hvordan man gør ? (præcis hvilken af disse '´` er det

Du skal helt præcist IKKE bruge een af dem... det er den, der, på et
danske windows tastatur, sidder på *, lige til venstre for <return>

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 23-06-10 17:04

Bo Bjerre skrev:

> Du skal helt præcist IKKE bruge een af dem... det er den, der, på et
> danske windows tastatur, sidder på *, lige til venstre for <return>

Hvad er så short cutet for backslash på et dansk tastaur?

(ctrl+\) savner jeg jævnligt i Library mode.

--
Robert Piil

Fra : Allan

Dato : 23-06-10 23:05

http://www.google.dk/images?hl=da&q=tastatur+layout&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=KoQiTIutKY-aOMewwKwF&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDQQsAQwAw

http://www.pthree.org/wp-content/uploads/2006/01/KeyboardLayoutLarge.gif

Fra : Robert Piil

Dato : 23-06-10 23:40

Allan skrev:

> http://www.google.dk/images?hl=da&q=tastatur+layout&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=KoQiTIutKY-aOMewwKwF&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDQQsAQwAw

> [...]

Jeg burde nok have skrevet jeg har kigget og forsøgt mig lidt frem. Mit
tastatur (Jeg er på Windows) ser således ud (bare med dansk layout):

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Qwerty.svg

Den tast der så egentlig svarer til placeringsmæssigt, er bare den med
´`| og den virker jo først korrekt når man taster mellemrum (og det kan
LR ikke finde ud af). Hvis jeg først skifter til engelsk layout på
computeren, så kan jeg bruge ctrl ´ mellemrum til at slå Filter Bar fra
og ctrl - til at slå den til igen, men det er lige omstændigt nok.

Jeg synes jeg har været igennem hele keyboardet med control-tasten nede
og dansk layout slået til, uden at kunne få det til at makke ret.

--
Robert Piil

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-06-10 01:15

Robert Piil wrote:

> Jeg synes jeg har været igennem hele keyboardet med control-tasten nede
> og dansk layout slået til, uden at kunne få det til at makke ret.

Sidder i samme situation som dig - så finder du ud af noget, må du
endelig sige til.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 25-06-10 05:34

Jørn Hundebøll skrev:

> Sidder i samme situation som dig - så finder du ud af noget, må du
> endelig sige til.

Jeg har ikke fået det prøver, men det her ser lovende ud:
http://photographers-toolbox.com/products/keyboardtamer.php

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-10 09:33

On 2010-06-24 00:40:08 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]

> Jeg synes jeg har været igennem hele keyboardet med control-tasten
> nede og dansk layout slået til, uden at kunne få det til at makke ret.

Et det ikke bare at lave et tekstdokument med både engelsk og dansk
tastatur og så lave en HEX visning, så du kan hvad det ønskede tegn på
engelsk svarer til på det danske tastatur? Hvis programmet modtager den
korrekte tegnværdi burde reaktionen være den samme.

Fra : Robert Piil

Dato : 25-06-10 11:33

Hans Kruse skrev:

> [...]
> engelsk svarer til på det danske tastatur? Hvis programmet modtager den
> korrekte tegnværdi burde reaktionen være den samme.

Der må være et lag mere på et eller andet sted. Fx mht til de tegn der
bliver til som kombination af flere tastetryk (fx o + ¨ ) Det giver i
hvert fald mange kombinationsmuligheder, så tungen skal holdes lige i
munden.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-10 13:09

On 2010-06-25 12:32:54 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> bliver til som kombination af flere tastetryk (fx o + ¨ ) Det giver i
> hvert fald mange kombinationsmuligheder, så tungen skal holdes lige i

Ja, det vil kun virke, hvis man har alle kombinationer med, men hvis du
tager et par af de mest ønskede med engelsk tastatur og derefter kører
det danske igennem så kunne en match for de ønskede måske findes. Jeg
har ikke prøvet det selv, da jeg egentlig kun har haft problemet
enkelte gange i Photoshop og gav op og brugte mus eller menyer hvor jeg
kunne og ellers skifte til engelsk tastatur, men noget besværligt og
forskellige applikation havde en stor lyst til at snuppe det forkerte
tastatur :) I Lightroom har jeg ikke det problem, da alle de shortcuts,
jeg bruger fungere med mit danske tastatur.

Fra : Robert Piil

Dato : 25-06-10 13:40

Hans Kruse skrev:

> [...]
> applikation havde en stor lyst til at snuppe det forkerte tastatur :) I
> Lightroom har jeg ikke det problem, da alle de shortcuts, jeg bruger

Ja, det er også det eneste jeg ikke har fundet en ordentlig løsning til.
Det enkleste er nok at bruge det keymapper-plugin jeg linkede til
ovenfor, hvis det ellers virker efter hensigten.

--
Robert Piil