MS Windows
briani 27239
Jeg har låst mig selv ude
Fra : Vandtro 3140

Dato : 23-06-10 08:59

Jeg har vinget feltet af, så jeg kan starte min computer uden at skulle
klikke på bruger i velkomstmenuen.

Når jeg genstarter dukker en menu op, hvor jeg skal indtaste
administratorkode - plejer at være 'ingenting'. Men nu kan jeg ikke logge
på. Hvad gør jeg?

Venlig hilsen Torben

Fra : Rado

Dato : 23-06-10 10:55

On Wed, 23 Jun 2010 09:59:26 +0200, "Vandtro 3140" <falsk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Når jeg genstarter dukker en menu op, hvor jeg skal indtaste
>administratorkode - plejer at være 'ingenting'. Men nu kan jeg ikke logge

Har du prøvet at trykke Enter uden at indtaste noget?

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-10 08:03

Rado wrote:

> Har du prøvet at trykke Enter uden at indtaste noget?

Jeps. Viste sig, at hvis jeg tastede computerens navn i stedet for
administrator, kom jeg ind. Nu skal jeg bare have fjernet menuen. Hvad er
tricket til at få den startet uden overhovedet at blive spurgt om
adgangsforhold?

vh/Torben

Fra : Rado

Dato : 24-06-10 08:18

On Thu, 24 Jun 2010 09:03:07 +0200, "Vandtro 3140"
<toatabsnabelagmail.com> wrote:

> [...]
>administrator, kom jeg ind. Nu skal jeg bare have fjernet menuen. Hvad er
>tricket til at få den startet uden overhovedet at blive spurgt om

Det kræver vel først og fremmest at der kun er een bruger. Er det
tilfældet?

Hvilket OS er det iøvrigt?

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-10 13:25

Rado wrote:

> Det kræver vel først og fremmest at der kun er een bruger. Er det
> tilfældet?
>
> Hvilket OS er det iøvrigt?

Én stor familie = én bruger

vh/Torben

Fra : Ole C

Dato : 25-06-10 14:27

Vandtro 3140 skrev blandt andet:

> Én stor familie = én bruger

Det OS (Operativ System) har jeg sør'me' ikke hørt om før...

--
vh
Ole C

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-10 22:07

Vandtro 3140 skrev:

> Én stor familie = én bruger

Hvorfor ikke:

Én stort familie = én pc til hver, er det ikke derfor
det hedder personal computer?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Rado

Dato : 27-06-10 13:35

On Sat, 26 Jun 2010 23:06:32 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Hvorfor ikke:
>
>Én stort familie = én pc til hver, er det ikke derfor
>det hedder personal computer?

Jo, en til hver der det bedste, eller kommer PCen let til at lide af
Multiple Personality Disorder...

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-10 22:16

Rado skrev:

> Jo, en til hver der det bedste, eller kommer PCen
> let til at lide af Multiple Personality Disorder...

Jeg ser bare alt for ofte at mor har regnskaber, far
har alle feriebillederne, ungerne har hver deres
profil med en masse spil - og ingen har backup af
noget som helst.

Nu kommer maskinen ind på værkstedet, fordi en
af ungerne har fået den smittet med et eller andet, og
så er Fanden løs - red feriebilleder, regnskab og alt
andet.

Det er derfor jeg mener at pc = personal computer,
og at hver især skal have backup af data.

Jeg har mange gange haft meget sure kunder, fordi
jeg ikke kunne redde deres feriebilleder eller regnskab,
men det er jo ikke min skyld at folk ikke tager backup
af deres data.

Når en harddisk holder op med at snurre rundt, eller
der kommer røg ud af den - så er det ikke nemt at
hive data ud af den.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 08:41

Allan Vebel wrote:

> [...]
> af ungerne har fået den smittet med et eller andet, og
> så er Fanden løs - red feriebilleder, regnskab og alt

Jeg har alle data og dokumenter liggende på en seperat disk med online
backup. Programmer og spil på c-drevet. Og da alle spiller, bruger Photoshop
og i øvrigt gemmer deres dokumenter i egne mapper på data-drevet og deler
musik og foto, giver det ikke rigtig mening at lave seperat adgang til os
alle (fem). Det samme gælder husets andre computere. Vi går også alle ind ad
samme dør i huset

Men tilbage til begyndelsen. Hvor ændrer jeg adgang, så der ikke bliver
spurgt, når Windows booter?

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-06-10 08:59

Vandtro 3140 skrev:

> Hvor ændrer jeg adgang, så der ikke bliver
> spurgt, når Windows booter?

Du har sikkert en asp.net-konto på maskinen,
den kan du roligt slette.

Kontrolpanel => Brugerkonti => Ændring af en
konto => pej på kontoen => Slette kontoen =>
Nej, slet filerne => Slet kontoen

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 22:04

Allan Vebel wrote:

> Du har sikkert en asp.net-konto på maskinen,
> den kan du roligt slette.
>
> Kontrolpanel => Brugerkonti => Ændring af en
> konto => pej på kontoen => Slette kontoen =>
> Nej, slet filerne => Slet kontoen

Ganske rigtigt. Jeg har slettet asp.net-kontoen. Resterende er en
"computer-navn"-konto, der er adnministrator. Og en gæstekonto, der ikke er
aktiveret.

Men når jeg genstarter, mødes jeg af en logon-menu med "administrator",
password har jeg ingen anelse om, men hvis jeg skifter logon-navn til
"computer-navn", kommer jeg ind uden password.

Det ser ud som om der er flere administratorer... frygter lidt, at his jeg
sletter kontoen "computer-navn", så står jeg med et logon til
administrator... hvor jeg ikke har nogen anelse om password

vh/Torben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-06-10 23:24

"Vandtro 3140" <toatabsnabelagmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sletter kontoen "computer-navn", så står jeg med et logon til
> administrator... hvor jeg ikke har nogen anelse om password

Du har ikke skrevet styresystem, men i en kør menu skriver du
control userpasswords2

Her kan du bestemme, hvilken konto den skal logge på, samt om den skal
spørge om logonkode eller ej.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-10 00:04

Vandtro 3140 skrev:

> Ganske rigtigt. Jeg har slettet asp.net-kontoen.

Godt!

> Men når jeg genstarter, mødes jeg af en logon-menu
> med "administrator", password har jeg ingen anelse
> om

Har du ikke selv installeret systemet?

> Det ser ud som om der er flere administratorer

Ja, der kan være Administrator og dit eget login der
har samme rettigheder - du må IKKE slette kontoen
Administrator - så har du virkelig låst dig selv ude

> ... frygter lidt, at hvis jeg sletter kontoen
> "computer-navn", så står jeg med et logon til administrator... hvor jeg
> ikke har nogen anelse
> om password

Dette password SKAL du kende, hvem har oprettet
det?

Der findes godt nok værktøjer til at fjerne den slags,
men det er ikke særlig brugervenligt - og tager en
krig.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-07-10 22:19

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

<snip>

> Der findes godt nok værktøjer til at fjerne den slags,
> men det er ikke særlig brugervenligt - og tager en
> krig.

Så slemt er det nu ikke. Der er en letforståelig beskrivelse i det
seneste nummer af Alt om Data, nr 10/2010 på i artiklen CSI i en
usb-nøgle på side 32. Artiklen tager udgangspunkt i Backtrack 4, men
andre Linux live CDer kunne osse bruges hvis den er fordynet med chntpw.

Det pågældende afsnit på side 35 hedder Slet kodeord og begynder:

: Det er nemt at logge på et Windowssystem med backtrack, også hvis du
: ikke kender nogen af de brugernavne eller kodeord, der er defineret.

Lidt senere i afsnittet kommer der så en opskrift på hvordan man
ændrer/sletter Administrator password.

Generelt vil jeg ikke (længere) anbefale AoD. Jeg har læst bladet siden
1990 og det *var* et fremragende computerblad. Og før i tiden var det
ikke usædvanligt at man fik 150 sider, men idag skal man være heldig
hvis de gider fylde 75. Og artiklerne - og deres test - indeholer
idag ofte fejl.

Men beskrivelsen af Backtrack 4 og chntpw er ok. En .iso med BT4 fylder
1,6 GB. Jeg har selv længe brugt BT3. Men at tænke sig, de har ikke
engang nok velanstændighed til at udkomme med en forside DVD
indeholdende de programmer de omtaler.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-07-10 22:53

Axel Hammerschmidt skrev:

> Så slemt er det nu ikke.

Jeg bruger normalt programmet "Active Password
Changer" når jeg booter op på Hiren's Boot CD.

På en stor installation kan det tage nogle timer at
slet alle password fra alle brugere - og så kan jeg
også komme til, når jeg skal redde kundens data.

> Generelt vil jeg ikke (længere) anbefale AoD.
> Jeg har læst bladet siden 1990 og det *var* et
> fremragende computerblad.

Jeg læser det heller ikke mere, og betragter det
mere og mere som datidens Illustreret Videnskab,
det skal være populært, men ikke altid lødig viden

--
Allan Vebel
http://vebel.dk