hvad virker på en PC.. må også gerne virke~
Fra : Ukendt

Dato : 22-06-10 16:49

Jeg har lige redigeret noget i Final Cut.
Det gik sådan set fint nok, og foregik for interesserede i pro res HQ
422 i 1080HD 25 fps.
Så var det jeg skulle aflevere en kvæstet version, der kan bruges på nettet.
Og så gik det ellers galt.
Først var der nemlig en der skulle se det, og da jeg troede at hun
arbejdede på en PC, anede jeg ikke hvilket format jeg skulle sende det
i.
Jeg prøvede først med en .wmv ( som jeg tænke at PCerne kan "læse"
online. Desværre har jeg ikke licens til mere end 30 sekunders wmv med
flip 4 mac, hvorfor jeg tænke jeg ville prøve noget andet..
Kunne bare ikke lige finde ud af hvilket format jeg så skulle eksportere til.
Jeg endte med divx, da jeg tænkte det også virker på en PC..
Deværre skete der det at en mac bare henter filen på nettet, og jeg
fandt aldrig ud af hvorfor det ikke virkede hos hende der skulle se den.
Hun forklarede blot at hun ikke kunne se noget..
Da hun så løftede sløret for at sidder på en mac, var det jo bare at
gøre som jeg plejer..

Spørgsmålet er stadig..
Hvad gør man når man skal levere noget video der skal kunne fungere på en PC..
Jeg er siden blevet foreslået at arbejde i Adobes video encoder, der (
vist nok ) kun kan lave nogle .flv
Er det en plan ( og kan en mac med safari ) læse en sådan fil online !?
er der nogle mp4 formater der kan laves i f.eks quicktime, der kan
læses online af både mac og PC ..
skal det være bestemte versioner, f.eks .m4v eller noget h264, for at
det virker på en PC..
Det hele virker jo på min mac..
Nu mangler jeg bare lige at det også fungerer på en PC..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 17:03

<ecozyz> wrote:

> [...]
> det virker på en PC..
> Det hele virker jo på min mac..
> Nu mangler jeg bare lige at det også fungerer på en PC..

Du er ved at finde ud af at video er en jungle uden lige og en af
grundende til at Flash er blevet standard måden, indtil nu, at afvikle
video på nettet ....

Hvis det udelukkende er til web video via Flash så er .flv fint. Hvis du
vil være flink laver du en h.264 og en Ogg Theora version til html5
<video> i hhv. Safari/Chrome + Firefox

Hvis det skal downloades og være HD og lidt moderne er .mkv en mulighed.

..wmv hvis målgruppen er hovedsagelig windows ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-10 17:10

On 2010-06-22 18:03:22 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>
> Hvis det skal downloades og være HD og lidt moderne er .mkv en mulighed.
>
> .wmv hvis målgruppen er hovedsagelig windows ...

må se at finde et eller andet licensfrit stykke soft der kan lave wmv..
er bange for at de der PC folk ikke fatter en MKV..
Ogg Theora ville være tjekket, men - igen - dem jeg skal "være sikre
på også kan se det" er formodentligt på en PC..
Tak for hurtigt svar..

Har alternativt tænkt på bare at smide det hele op på youtube.. så kan
alle jo se det med afspiller etc..

Tjekkede lige med en flv..
det kan min mac såmænd ike "bare lige" se.

Måske har jeg spurgt for bredt..
Det som den der video skal kunne bruges til, er at fungere i en
browser, der kigger forbi http://bla.bla.dk
Uanset om det er en PC eller en mac.. måske leder jeg bare efter et
"fælles" format, alle kan se..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 17:37

<ecozyz> wrote:

> [...]
> til, er at fungere i en browser, der kigger forbi http://bla.bla.dk Uanset
> om det er en PC eller en mac.. måske leder jeg bare efter et "fælles"

..flv og en Flash video player som f.eks. Flowplayer eller JW Player

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-10 16:51

Smid det på Vimeo eller YouTube. De konverterer for dig, kvaliteten er i
top, alle kan se det.
Du kan evt. gøre det privat.

- Mikael