Partitioner og ydelse
Fra : Michael Jack

Dato : 22-06-10 15:55

Hej gruppe

I forbindelse med multiboot, så kunne jeg godt tænke mig at høre om
erfaringer med data filer på andre partitioner end system-partitionen.

Er der nogen bagdele ved at lægge film, lyd og billeder på en anden
partition end system-partitionen hvis denne er formateret som:

1) Mac OS Extended (Journaled)
2) VFAT (er klar over grænse for størrelse og navngivning)
3) NTFS

I f.eks. iTunes kan man vælge ikke at kopiere filer til
system-partition. De samme filer kunne så bruges under Linux eller
Windows (i hvert fald ved mulighed 2) og 3) ovenfor).

På forhånd tak.

Mvh. Michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 16:33

Michael Jack <michjack@spamfilter.dk> writes:

> [...]
>
> 1) Mac OS Extended (Journaled)
> 2) VFAT (er klar over grænse for størrelse og navngivning)

Hvis finanserne er til det, vil du spare dig rigtigt meget bøvl ved at
købe en intelligent disk. De hedder ting som NAS og SAN.

Fra : Michael Jack

Dato : 22-06-10 16:51

On 2010-06-22 17:32:48 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen said:

> Hvis finanserne er til det, vil du spare dig rigtigt meget bøvl ved at
> købe en intelligent disk.

Sikkert, men hvis vi nu snakker om én og samme netbook (HDD)?

Mvh. Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 17:03

Michael Jack <michjack@spamfilter.dk> wrote:

> Sikkert, men hvis vi nu snakker om én og samme netbook (HDD)?

hvad vil du opnå ? .. du får ikke bedre ydelse ved at partitionere
disken ...

/thomas

Fra : Michael Jack

Dato : 22-06-10 17:21

On 2010-06-22 18:03:23 +0200, Thomas von Hassel said:

> hvad vil du opnå ? .. du får ikke bedre ydelse ved at partitionere
> disken ...

Jeg vil gerne være sikker på at jeg ikke får dårligere ydelse ved at
placere filer på andre partitioner end system-partitionen for Mac OS X
ved boot i Mac OS X, Linux eller Microsoft XP/7.

Grundlæggende et spørgsmål om genbrug...

Mvh. Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 17:37

> [...]

> ved boot i Mac OS X, Linux eller Microsoft XP/7.
>
> Grundlæggende et spørgsmål om genbrug...

nej

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 19:59

Michael Jack <michjack@spamfilter.dk> writes:

> Sikkert, men hvis vi nu snakker om én og samme netbook (HDD)?

Hvis dine filer er under 2 Gb og du bare skal have dem liggende, er
FAT32 fint. Er de over, så brug NTFS og køb en kommerciel driver til OS
X.