blæser, kabinet og cpu-temperatur m.
Fra : HUGE LETTER

Dato : 22-06-10 14:25

Hej,

Ifb. med hvornår flere blæsere er nødvendige:

1) Hvad må cpu-temperaturen blive for en i5-750?

2) Hvad må kabinet-temperaturen blive?

3) Er det bedst at have en blæser foran der suger ind, eller en blæser
bagved der puster luft ud af kabinettet? Eller er det både foran + bagud
man skal have en blæser?

Tak!

Fra : jk

Dato : 22-06-10 14:33

On Tue, 22 Jun 2010 15:24:57 +0200, HUGE LETTER
<abc@political_correct_monkey.net> wrote:

>Hej,
>
>Ifb. med hvornår flere blæsere er nødvendige:
>
>1) Hvad må cpu-temperaturen blive for en i5-750?

70 grader er vel lige før den står af.
30-40 grader er en normal idle temp. Jeg ville tilstræbe mindre end 60
i load.
>2) Hvad må kabinet-temperaturen blive?

Ved 45 grader er muligheden for at køle jo ved at være væk.

>3) Er det bedst at have en blæser foran der suger ind, eller en blæser
>bagved der puster luft ud af kabinettet? Eller er det både foran + bagud
>man skal have en blæser?

Det er en smagssag. Ekstreme kabinetter har jo udluftning i top og
sider (store Antec modeller).
For mindre ekstreme løsninger vil jeg foreslå en kabinetblæser bagtil
under PSU der blæser kold luft fra over gulvhøjde (tager ikke
nullermænd ind) ind over CPU-køleren. Sammen med en lav blæser i
fronten, der blæser ud. Hastigheden på frontblæseren kan være mindre.

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 22-06-10 19:28

On Tue, 22 Jun 2010 15:33:00 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>nullermænd ind) ind over CPU-køleren. Sammen med en lav blæser i
>fronten, der blæser ud. Hastigheden på frontblæseren kan være mindre.

Den bedste køling opnår man ved at trække luft ind nederst i fronten
og blæse den ud øverst bagtil, enten gennem PSU'en eller via en
eller flere kabinet-blæsere.
Varm luft vil jo alligevel stige opad, så blæserne skal ikke
modarbejde luftens naturlige bevægelse.
Samtidigt vil du få den bedste luftgennemstrømning forbi både
grafikkort, CPU, chipset og RAM.

Fra : HUGE LETTER

Dato : 22-06-10 20:54

On 6/22/10 8:27 PM, Mads wrote:

> [...]
> modarbejde luftens naturlige bevægelse.
> Samtidigt vil du få den bedste luftgennemstrømning forbi både

Men kan man nøjes med en i fronten eller en under psu'en eller er det
nødvendigt med begge to?

Lader til at jeg skal satse på max 60 grader cpu og max 50 grader kabinet.

Fra : Mads

Dato : 22-06-10 22:41

On Tue, 22 Jun 2010 21:54:24 +0200, HUGE LETTER
> [...]

>nødvendigt med begge to?
>
>Lader til at jeg skal satse på max 60 grader cpu og max 50 grader kabinet.

Jeg har ingen blæser i fronten af min PC. Jeg synes det larmer lidt
for meget med en blæser der, så jeg nøjes selv med en ekstra
blæser bagest i toppen der smider varmen ud. Den kølige luft skal nok
selv finde vej ind uden hjælp.

Det er dog en fordel hvis der er lidt lufthuller nederst i fronten,
men det har rigtigt mange kabinetter jo så også.

Hvis du opnår en bare nogenlunde gennemstrømning i kassen,
så tror jeg nu heller ikke temperaturen kommer helt op på 50 gr.
Selv lige over min CPU og altå lige der hvor den varme luft bliver
blæst ud, kommer temperaturen aldrig over 40-42 gr.

Fra : Rado

Dato : 23-06-10 08:53

On Tue, 22 Jun 2010 21:54:24 +0200, HUGE LETTER
<abc@political_correct_monkey.net> wrote:

>Lader til at jeg skal satse på max 60 grader cpu og max 50 grader kabinet.

Jeg vil råde til at holde kabinettemperaturen så lav som muligt, jo
højere den er jo sværere er det at køle CPU, grafikkort og andre dele
der producerer meget varme, da de jo så ikke får andet end varm luft
bogstaveligt talt. Specielt ved spidsbelasning er det en god ide at
have noget kulde at trække på, så CPUen ikke lukker ned.

Temperaturen i mine kabinetter f.ex. ligger på omkring 30 grader,
CPUen (Q6600, ældre quad der varmer rimeligt godt) på omkring 35-40
grader idle, og 60 grader ved fuldt load på alle kerner.

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : HUGE LETTER

Dato : 23-06-10 14:42

On 6/23/10 9:52 AM, Rado wrote:

> [...]
> bogstaveligt talt. Specielt ved spidsbelasning er det en god ide at
> have noget kulde at trække på, så CPUen ikke lukker ned.

men jo flere blæsere, desto mere larm. Jeg har købt en pc fra mm vision
og der har de per default ikke slået front+bag-blæseren til, derfor mit spm.

> Temperaturen i mine kabinetter f.ex. ligger på omkring 30 grader,
> CPUen (Q6600, ældre quad der varmer rimeligt godt) på omkring 35-40
> grader idle, og 60 grader ved fuldt load på alle kerner.

det må være en afvejning af larm vs. temperatur, så jeg vil holde lidt
øje med det og prøve lidt og se hvad jeg syntes.

Fra : jk

Dato : 23-06-10 15:02

On Wed, 23 Jun 2010 15:41:33 +0200, HUGE LETTER
<abc@political_correct_monkey.net> wrote:

>men jo flere blæsere, desto mere larm. Jeg har købt en pc fra mm vision
>og der har de per default ikke slået front+bag-blæseren til, derfor mit spm.

Kvaliteten af blæserne: kuglelejer og diameter

Regulering af omdrejningstal.

F.eks. har de fleste moderne PSU'er en 120 mm blæser. Det larmer alt
andet lige mindre en 80 mm med højere omdrejningstal.

Der findes også kabinetter med en 120 mm blæser i toppen.

Men sekundært leverer Pabst nogle støjsvage 80 mm blæsere, og så
regulerer man dem evt. med en zalman regulator. Eller køber een med et
passende omdrejningstal.

Endelig er der vandkøling, men jeg har ikke indtryk af, at det er så
populært mere, og en akvariepumpe siger da også noget.

mvh

John

Fra : Rado

Dato : 23-06-10 08:39

> [...]

>3) Er det bedst at have en blæser foran der suger ind, eller en blæser
>bagved der puster luft ud af kabinettet? Eller er det både foran + bagud

Jeg har begge dele, men de forreste blæsere (4 x 80 mm) er nu mest for
at køle diskene der sidder der. Bagi er der så en 120 mm plus den en
120 mm i PSUen. Jeg bruger blæsere med 3 trins regulering, så kan man
selv justere til en passende kabinettemperatur.

På nogle kabinetter (bl.a. mine) er der også plads til en blæser på
siden der blæser luft direkte ind på CPU køleren gennem et 80 mm rør.