/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MZ-250 hvorfor så stor en cylinder ??
Fra : Per


Dato : 21-06-10 21:27

Hej Ng !

Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dewiki/77/MZ_ETZ250.JPG&imgrefurl=http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/642148&usg=__zmXf86Q1WyZn74cTTHPQ7WemSR4=&h=1944&w=2592&sz=1568&hl=da&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=5Tz85U8K4BC3wM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmz%2B250%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1

Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
stor.

Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde.

Så hvofor er den så stor ??

Cylinderen på MZ´en er større end på min XT600, hvor motoren er langt mere
"kompakt og kopmpliceret".

Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over 50grader
C+ ?

En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg

Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?

Og et sidespørgsmål:
Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?

Mvh. Per


 
 
Per V. Misser (21-06-2010)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 21-06-10 22:41

Hej

"Per" skrev i en meddelelse
> Hej Ng !
>
> Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dewiki/77/MZ_ETZ250.JPG&imgrefurl=http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/642148&usg=__zmXf86Q1WyZn74cTTHPQ7WemSR4=&h=1944&w=2592&sz=1568&hl=da&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=5Tz85U8K4BC3wM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmz%2B250%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1
>
> Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> stor.
>
> Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde.
>
> Så hvofor er den så stor ??
>
> Cylinderen på MZ´en er større end på min XT600, hvor motoren er langt mere
> "kompakt og kopmpliceret".
>
> Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
> lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over
> 50grader C+ ?
>
> En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
> http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
>
> Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?
>
> Og et sidespørgsmål:
> Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
> firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?

Det, der styrer hvor meget varme der produceres i cylinderen er især 2 ting.
For det første, hvor meget effekt producerer kraftværket i dette øjeblik. En
vis fast procentdel af det forbrændte brændstof afsættes som varme i
cylinderen. Jeg formoder at varmeafsætningen stiger lineært med den
producerede effekt.
For det andet spiller forbrændingens forløb en meget væsentlig rolle. Hvis
blandingen af brændstof og luft bliver mager (for lille dyse eller for højt
åbnet gasspjæld i forhold til aktuel belastning og omdrejningstal)) sker
forbrændingen langsommere og kan evt fortsætte i udstødningsslaget /
skylleperioden. Herved afsættes effekten ikke som nyttigt arbejde med at
bevæge stemplet, men som temperatur på stempel, cylinder og i udstødningen.
Motoren varmer, og der brændes evt. hul i stemplet, hvis køleforholdene ikke
er tilsvarende dimensionerede.
Man kunne godt tro at MZén er designet til at kunne modstå dårlig
benzinkvalitet, dårlig 2-taktsoliekvalitet, og spareiver eller dårlige
muligheder for at trimme karbureringen, hvilket altsammen producerer varme.
Endelig er der jo også imponere-effekten af den flotte ribbede cylinder

--
Per V. Misser
CX500E82



LasseNC (22-06-2010)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 22-06-10 00:10

On 21 Jun., 23:40, "Per V. Misser" <per_mis...@mail.dk> wrote:
> Hej
>
> "Per"  skrev i en meddelelse
>
>
>
>
>
> > Hej Ng !
>
> > Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> >http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dew....
>
> > Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> > stor.
>
> > Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde..
>
> > Så hvofor er den så stor ??
>
> > Cylinderen på MZ´en er større end på min XT600, hvor motoren er langt mere
> > "kompakt og kopmpliceret".
>
> > Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
> > lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over
> > 50grader C+ ?
>
> > En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
> >http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
>
> > Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?
>
> > Og et sidespørgsmål:
> > Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
> > firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?
>
> Det, der styrer hvor meget varme der produceres i cylinderen er især 2 ting.
> For det første, hvor meget effekt producerer kraftværket i dette øjeblik. En
> vis fast procentdel af det forbrændte brændstof afsættes som varme i
> cylinderen. Jeg formoder at varmeafsætningen stiger lineært med den
> producerede effekt.
> For det andet spiller forbrændingens forløb en meget væsentlig rolle. Hvis
> blandingen af brændstof og luft bliver mager (for lille dyse eller for højt
> åbnet gasspjæld i forhold til aktuel belastning og omdrejningstal)) sker
> forbrændingen langsommere og kan evt fortsætte i udstødningsslaget /
> skylleperioden. Herved afsættes effekten ikke som nyttigt arbejde med at
> bevæge stemplet, men som temperatur på stempel, cylinder og i udstødningen.
> Motoren varmer, og der brændes evt. hul i stemplet, hvis køleforholdene ikke
> er tilsvarende dimensionerede.
> Man kunne godt tro at MZén er designet til at kunne modstå dårlig
> benzinkvalitet, dårlig 2-taktsoliekvalitet, og spareiver eller dårlige
> muligheder for at trimme karbureringen, hvilket altsammen producerer varme.
> Endelig er der jo også imponere-effekten af den flotte ribbede cylinder
>
> --
> Per V. Misser
> CX500E82

Jeg har fået afvide at det er fordi de altid har været dyset så magert
at man har valgt de store ribber :) Måske har man også bare valgt at
køre videre med det fordi man så ikke skulle ændre på design af
motorophæng, De første TS250'ere var ikke SÅ vilde at se på.

http://static.howstuffworks.com/gif/1974-mz-ts250-1.jpg

Det er typen hvor man allerførst gik over til at hænge motoren op i
topstykket.

Preben R. Sørensen (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 22-06-10 17:51


"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev
>Jeg har fået afvide at det er fordi de altid har været dyset så magert
at man har valgt de store ribber :) Måske har man også bare valgt at
køre videre med det fordi man så ikke skulle ændre på design af
motorophæng, De første TS250'ere var ikke SÅ vilde at se på.

http://static.howstuffworks.com/gif/1974-mz-ts250-1.jpg

Det er typen hvor man allerførst gik over til at hænge motoren op i
topstykket.


En skam at man ikke udviklede videre og lavede et 'click-on' system, så man
kunne have et par motorer liggende klar til at skifte med

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


Kim J (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 22-06-10 14:55

Hej Per,
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4c1fcb29$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dewiki/77/MZ_ETZ250.JPG&imgrefurl=http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/642148&usg=__zmXf86Q1WyZn74cTTHPQ7WemSR4=&h=1944&w=2592&sz=1568&hl=da&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=5Tz85U8K4BC3wM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmz%2B250%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1
>
> Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> stor.
>
> Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde.
>
> Så hvofor er den så stor ??
>
> Cylinderen på MZ´en er større end på min XT600, hvor motoren er langt mere
> "kompakt og kopmpliceret".
Mon ikke det har noget at gøre med at MZ'eren er 2-takter og XT'eren er
4-takter? XT'eren bliver også kølet af olien fra topstykket, hvor MZ'eren
udelukkende bliver kølet af luft og olie i benzinen.
>
> Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
> lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over
> 50grader C+ ?
>
> En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
> http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
Den er også vandkølet
>
> Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?
Hel sikkert!

> Og et sidespørgsmål:
> Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
> firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?
2-taktere bliver generelt varmere, mener jeg. Højere omdrejninger og ingen
olie flow til topstykket og knaster.

> Mvh. Per


Mvh
Kim J.


Per (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 22-06-10 19:03

Kim J wrote:
> Mon ikke det har noget at gøre med at MZ'eren er 2-takter og XT'eren
> er 4-takter? XT'eren bliver også kølet af olien fra topstykket, hvor
> MZ'eren udelukkende bliver kølet af luft og olie i benzinen.

Jeg tvivler på at det har noget at gøre med, at der er olie på XTéren.

EN honda CB250 der vel er direkte sammelignlig angående effekt og størrelse
har også en meget mindre cylinder:

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.realclassic.co.uk/bikepix/cb250rs07122002.jpg&imgrefurl=http://www.realclassic.co.uk/hondacb250rs07122000.html&usg=__m8liZT-CszhEFDFpD_kzOVs_fvY=&h=317&w=500&sz=79&hl=da&start=1&itbs=1&tbnid=wdhqTuWpu1j0ZM:&tbnh=82&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dcb250rsa%26hl%3Dda%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1

Som skrevet så er MZ´en den eneste med så stor cylinder.

En CZ180 er fx. langt mindre !

>>
>> Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så
>> hvorfor lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem
>> varme over 50grader C+ ?
>>
>> En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
>> http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
> Den er også vandkølet

Nej den der Luftkølet - se billedet

Men det er korrekt at de nyere RD´ere var vandkølede.

>> Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
>> firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad
>> siger I ?
> 2-taktere bliver generelt varmere, mener jeg. Højere omdrejninger og
> ingen olie flow til topstykket og knaster.
>

En totakter kører med langt færre omdrejninger end en 4-takter.

Jeg har fx. haft en DT125R - den løber med 7500 omdrejninger ved 100 km/t

En YBR125 løber med 9000 omdr. ved 100 km/t

Der er ikke mange 2-taktere der kan køre med meget mere mere end 11000
omdr/min hvorimod mange 4-taktere løber op til 15-16000 omdr/min.

Prøv at sammenlign en RGV 250 med en GSX250R - GSXr løber med langt langt
flere omdrejninger og kan tage langt langt flere omdrejninger end RGV´en. !

Så jeg vil ikke give dig ret mht. omdrejninger

mvh. Per





Armand (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-10 19:43

Per skrev:
>
>
> En totakter kører med langt færre omdrejninger end en 4-takter.
>
> Jeg har fx. haft en DT125R - den løber med 7500 omdrejninger ved 100 km/t
> En YBR125 løber med 9000 omdr. ved 100 km/t
>
YBøeren har dog kun 4.500 forbrændinger i minuttet hvor DT har 7.500 stk!

> Der er ikke mange 2-taktere der kan køre med meget mere mere end 11000
> omdr/min hvorimod mange 4-taktere løber op til 15-16000 omdr/min.
>
> Prøv at sammenlign en RGV 250 med en GSX250R - GSXr løber med langt
> langt flere omdrejninger og kan tage langt langt flere omdrejninger end
> RGV´en. !
>
Hvilket også bør anskues ud fra antallet af forbrændings-takter: Hvis
der er et max-rpm for forbrændinger/min. vil en firetakter formodentlig
kunne opnå det dobbelte omdrejningstal heraf, hvor totaggere 'hænger fast'!

--
Armand.

Armand (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-10 19:09

Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dewiki/77/MZ_ETZ250.JPG&imgrefurl=http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/642148&usg=__zmXf86Q1WyZn74cTTHPQ7WemSR4=&h=1944&w=2592&sz=1568&hl=da&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=5Tz85U8K4BC3wM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmz%2B250%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1
>
>
> Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> stor.
>
> Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde.
>
> Så hvofor er den så stor ??
>
> Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
> lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over
> 50grader C+ ?
>
Jeg tror at den snarere er designet til lav fart á østtyske brosten og
decideret offroad (med masser af tungt træk og muddefyldte køleribber) :-/
Der er vist noget omat 250'eren i grunden er produceret til DDR-hæren
men også viste sig at have eksport-potentiale, hvilket sætter streg
under off-road argumentet.

> En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
> http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
>
> Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?
>
Topstykkets indre skal blot være over 80°, så mon ikke :-/

> Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
> firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?
>

Alene betragtet ud fra den højere liter-effekt, vil totaggere blive
varmere, men på den anden side skider de meget af forbrændingen direkte
i udstødningen, hvor firetaktere netop holder på energien i endnu en
takt, så mon ikke at det er dødt løb :-/

Ud fra en betragtning af køler-størrelsen på hhv. RG500 (fire-cylindret
totakter med en literydelse på 180hk):
<http://www.rg500delta.com/Radiator_and_cooling_files/shapeimage_2.png>
og CB600 Hornet (firecylindret firetakter med en literydelse på 183hk):
<http://media.photobucket.com/image/Honda%20cbr%20600%20F3%20cooler/t3rr0rz/HPIM1164.jpg>
er der også dødt løb!

--
Armand.

Armand (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-10 19:46

Armand skrev:
>
>
> og CB600 Hornet (firecylindret firetakter med en literydelse på 183hk):
> <http://media.photobucket.com/image/Honda%20cbr%20600%20F3%20cooler/t3rr0rz/HPIM1164.jpg>
>

Ups!
Det ér altså en CBR600 F4 (hvilket literydelsen også indikerer)!

--
Armand.

Per (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 22-06-10 19:50

Armand wrote:
>>
> Ud fra en betragtning af køler-størrelsen på hhv. RG500
> (fire-cylindret totakter med en literydelse på 180hk):
> <http://www.rg500delta.com/Radiator_and_cooling_files/shapeimage_2.png>
> og CB600 Hornet (firecylindret firetakter med en literydelse på
> 183hk):
> <http://media.photobucket.com/image/Honda%20cbr%20600%20F3%20cooler/t3rr0rz/HPIM1164.jpg>
> er der også dødt løb!

På den anden side - så har en GT750 et ret stor køler ....hmmm

http://media.photobucket.com/image/gt750/Quarryfarm1/Suzuki%20gt750/P1000347.jpg?o=5

/ Per


Armand (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-06-10 17:40

Per skrev:
> Armand wrote:
>>>
>> Ud fra en betragtning af køler-størrelsen på hhv. RG500
>> (fire-cylindret totakter med en literydelse på 180hk):
>> <http://www.rg500delta.com/Radiator_and_cooling_files/shapeimage_2.png>
>> og CB600 Hornet (firecylindret firetakter med en literydelse på
>> 183hk):
>> <http://media.photobucket.com/image/Honda%20cbr%20600%20F3%20cooler/t3rr0rz/HPIM1164.jpg>
>>
>> er der også dødt løb!
>
> På den anden side - så har en GT750 et ret stor køler ....hmmm
>
> http://media.photobucket.com/image/gt750/Quarryfarm1/Suzuki%20gt750/P1000347.jpg?o=5
>
= 'generationers' udvikling!
Jeg husker netop RG500's køler for at være ultra tynd i forhold til alt
andet før den (hvilket i praksis er GoldWing og CX500)!

--
Armand.

Ukendt (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-10 20:30

On Tue, 22 Jun 2010 20:08:32 +0200, Armand wrote:


> Jeg tror at den snarere er designet til lav fart á østtyske brosten og
> decideret offroad (med masser af tungt træk og muddefyldte køleribber) :-/

Hvilket bekræftes af Husqvarna millitærmotorcykler,

http://www.motorcycle-usa.com/27493/Motorcycle-Photo-Gallery-Photo/Memorable-Motorcycles-Husqvarna-Army-Automatic.aspx

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Per (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 22-06-10 20:48

Orla Pedersen wrote:
> On Tue, 22 Jun 2010 20:08:32 +0200, Armand wrote:
>
>
>> Jeg tror at den snarere er designet til lav fart á østtyske brosten
>> og decideret offroad (med masser af tungt træk og muddefyldte
>> køleribber) :-/

Det lyder som et godt bud på cylinder størrelsen.

>
> Hvilket bekræftes af Husqvarna millitærmotorcykler,
>
> http://www.motorcycle-usa.com/27493/Motorcycle-Photo-Gallery-Photo/Memorable-Motorcycles-Husqvarna-Army-Automatic.aspx

Ja det bekræftes af Huqvarna, selvom de ikke helt kan være med MZ´ens
størrelse

/ Per



Hekto (22-06-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-06-10 14:30

Jeg tror også på at det er lav fart, høj belastning og dårlige veje
der har været årsagen-

Årfråwdere, trialmaskiner og deslige har samme design.

http://www.britanniamotorcycles.com/images/Motorcycles/78_SWM_TL320/RightSideCloseup.jpg

Der er ingen tvivl om at når det gjalt 2T'ere så havde MZ fod på hvad
de gjorde. Alle moderne 2T'ere nedstammer jo sådan set fra MZ og
Walther Kaaden.

--

/Hekto

Torben Scheel (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-06-10 09:45

Den 21-06-2010 22:26, Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dewiki/77/MZ_ETZ250.JPG&imgrefurl=http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/642148&usg=__zmXf86Q1WyZn74cTTHPQ7WemSR4=&h=1944&w=2592&sz=1568&hl=da&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=5Tz85U8K4BC3wM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmz%2B250%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1B3GGGL_daDK233DK235%26tbs%3Disch:1
>
>
> Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> stor.
>
> Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde.
>
> Så hvofor er den så stor ??
>
Her er MZ's historie : http://www.mzklub.dk/articles.php?article_id=3

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408158
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste