Hejsa - Ny gut - CB 750 F2 - '78
Fra : Martin Poulsen

Dato : 20-06-10 22:24

Hejsa alle i gæve gutter...Nu har i så fået en kollega på vejene :D

Jeg er lige blevet ejer af en Honda CB 750 F2 fra 1978, som da jeg
hentede
den kørte ad H til.

Min storebror som er velbefærdet udi i MC og i særdeleshed Honda fra
70'erne
mente at det nok var karburatorerne der skulle rengøres, så op på
liften med
madammen og af med karburatorerne...

HOLD da op!! i de 3 af de 4 var der total grøn ir i bunden af dem - og
jeg
mener ikke blot en lille lag - nej nogle steder var det milimeter
tykr!! og
i den benzin der var tilbage var iren helt opløst så benzinen var
noget
grønt snask

Jeg synes det var ufatteligt - og ganske imponerende - at den
overhovedet
kunne starte!

Efter rengøring af dyser mv blev skidtet samlet igen, og 4 nye tændrør
blev
monteret. Den kørte fint på alle 4 cylindre, men tikkede noget - så
brormand
lærte mig at stille ventiler på sådan en fyr, samt synkronisere
karburatorer
med kviksølvs-målere - eller havd sådan en fætter nu hedder...

og DAMN - den kører som en drøm nu! ALT rigeligt hurtig nok til mig.

Der er dog et par små problemer som jeg håber i kan hjælpe med.

Kontakten til blinklys er lidt træg - sommetider virker kontakten fint
og
det blinker lystigt når jeg skal dreje - andre gange - på selvsamme
køretur
endda - måske næste sving er der ingen reaktion. Ligeledes er det også
som
vinden blæser at indikatorlamperne for frigear, samt den røde olie
lampe
virker. Og især den med olielampen er jeg ret fanatisk med at den skal
virke!

Nogle gange hjælper det at jeg drejer nøglen til off/ignition nogle
gange -
så kommer de - men det er ikke sikkert at den grønne indikator lampe
for
frigear virker efter jeg har kørt lidt.

Hvor begynder jeg fejlsøgningen på disse par ting ?

Ligeledes - er Mobil1 en okay motorolie(den skal snart skiftes) eller
skal
man købe noget helt andet ?

Med GLADE kørehilsner

Martin

Fra : Jan B

Dato : 21-06-10 03:25

Tjek de elektriske forbindelser, samlingerne har det nok ligeså
dårligt som dine karburatorer. Lidt WD40 i kontakterne kan måske også
hjælpe.
På min gl. Yamaha manglede der 2,5 volt på forlygtepæren, og når man
trykkede på starteren, røg spændingen på tændspolerne ned på lidt over
6 volt, alt sammen på grund af dårlig forbundelse i lednings
samlingerne.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-10 07:49

On Sun, 20 Jun 2010 21:24:02 -0700 (PDT), Martin Poulsen
<smirge@gmail.com> wrote:

>Hejsa alle i gæve gutter...Nu har i så fået en kollega på vejene :D
>
>Jeg er lige blevet ejer af en Honda CB 750 F2 fra 1978, som da jeg
>hentede
>den kørte ad H til.
Hejsa og Velkommen til. Tillykke med MC'en :)
Dejlig med en Honda til *hihi* nu brokker Armand sig nok :p

>grønt snask
Ja det ikke sådan med en ældre mc :)
>Jeg synes det var ufatteligt - og ganske imponerende - at den
>overhovedet
>kunne starte!
Hey det jo en Honda

>og DAMN - den kører som en drøm nu! ALT rigeligt hurtig nok til mig.
Igen honda ftw

> [...]
>køretur
>endda - måske næste sving er der ingen reaktion.
Vel den har nok som med Kaboratoren noget ire på de kobberstykker som
skal lave kontakt inden i huset (blinklys kontakt)

>vinden blæser at indikatorlamperne for frigear,
Nok en slidt kontakt, eller ledningsnettet

> Og især den med olielampen er jeg ret fanatisk med at den skal virke
Den skal lyse ved tænding, men gå ud når motoren er startet. ( og så
kun lyse ved olie mangle
> [...]
>gange -
>så kommer de - men det er ikke sikkert at den grønne indikator lampe
Nok igen et ældre ledningsnet ergo ikke så stabilt
>Hvor begynder jeg fejlsøgningen på disse par ting ?
tro vist jeg fik givet et par hints :)
>Ligeledes - er Mobil1 en okay motorolie(den skal snart skiftes) eller
>skal
>man købe noget helt andet ?
Det vil jeg lade de kloge hoveder svare på, kom så Armand :)
>Med GLADE kørehilsner
>
>Martin
Fedt du er køren.!

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88' ( ikke køren endnu )

Fra : Armand

Dato : 21-06-10 11:21

Poul-M Olsen skrev:

> Det vil jeg lade de kloge hoveder svare på, kom så Armand :)

Coming right up:

Jeg er bange for at det vil være spild at bruge en for dyr og tynd
motorolie på den bedagede F2'er og ser man på det sådan lidt fra oven,
så var oliekvaliteterne slet ikke på dagens niveau i slutningen af
60'erne da F2'erens motor blev lanceret hvorfor en almindelig 20W40
multigrade-olie skulle kunne gøre det!

Udover alt det indre ir, hvordan ser den så ud, Martin?
Har den originale lakering overlevet eller er den ved at være en ratbike??

--
Armand.
(hvis kørekort er fra dengang F2 var en superbike)

Fra : Martin Poulsen

Dato : 21-06-10 07:11

> [...]
> så var oliekvaliteterne slet ikke på dagens niveau i slutningen af
> 60'erne da F2'erens motor blev lanceret hvorfor en almindelig 20W40
Ok det vil jeg få fat på hos den lokale Shell pusher :D

> Udover alt det indre ir, hvordan ser den så ud, Martin?
> Har den originale lakering overlevet eller er den ved at være en ratbike??
Den ser rigtig fin ud. Jeg tror - uden at være helt sikker - at den
lyseblå farve på tank og sidedæksler er originalt. Dog er forskærmene
malet sorte. Indenunder den sorte kan man på nogle småridser se den
blå maling skinne igennem.

Den er slet slet ikke i nærheden af at være en ratbike :D
billede er uploadet her : http://www.smirge.dk/mc.jpg

Poul - ok så vil jeg begynde at skille tingene ad og give dem en tur
af kobberbørsten :D

Martin

Fra : Armand

Dato : 21-06-10 15:00

Martin Poulsen skrev:

> [...]
> blå maling skinne igennem.
>
> Den er slet slet ikke i nærheden af at være en ratbike :D

<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cb750f_78.htm>

Det ser ud til at der er en spoiler-ting på forskærmen!?
Ifald er det en plastskærm fra en langt senere Bol d'Or!
Hvis der ikke er et gram metal imellem gaffelbenene under skærmen, vil
du få stor hjælp af en såkaldt gaffelstabilisator - f.eks á denneher
type: <http://www.z-kawa.dk/Butikken/Stel/Pics/PB130035.jpg>

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 21-06-10 15:25

> [...]
> Hvis der ikke er et gram metal imellem gaffelbenene under skærmen, vil du få stor hjælp af en
> såkaldt gaffelstabilisator - f.eks á denneher type:

Købte en som ny i efteråret 1978 i denne her farve:

http://classic-motorbikes.net/images/gallery/1978-cb750f2.jpg

http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/Honda%20Bikes/pages/Honda-CB750F2-79.htm

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_750_f_2_1978.php

Som du ser er din udstødning heller ikke original.

Fa****s til arbejde at pudse de egere indvendigt.

Og som Armand skriver, den mangler i høj grad en forgaffestabilisator.
De tidligste Bol D'or havde den bygget ind i forskærmen.

En klubkammerat, Søren Crazy, Fanø MC, lavede en mage til bare
i firkantet alu, som vi havde lettere ved at bearbejde, og hvilken
virkning. Vi skulle nok have taget patent på funktion og design......

Så faktisk en magen til på Djursland til Classic Race for 2 år siden
den sad på en Norton (Manx?)......

Ellers mangler du bare en firkant-bagsvinger - jeg købte min hos
Skjern MC, der endda inviterede de lokale synsfolk til at se og
prøve den efter at jeg havde monteret den. Behøver vel ikke fortælle
den blev godkendt og anbefalet.....

Mvh, Leif

Fra : Armand

Dato : 22-06-10 18:34

Leif skrev:

> [...]
> Skjern MC, der endda inviterede de lokale synsfolk til at se og
> prøve den efter at jeg havde monteret den. Behøver vel ikke fortælle

Tyske MOTORRAD havde, i anledning af 25-året for den japanske 100/4, en
sammenligning mellem Z1000 og R1 hvoriblandt man styrkemålte de tre
stelkomponenter: Til alles overraskelse var Z1000's bagsvinger markant
stivere end R1's (der p.g.a. væsentligt bredere bagdæk ellers har brug
for stivhed dér)
Nu behøver en CB750f2 jo ikke nødvendigvis at matche den samtidige Kawa
på dét punkt, men jeg tager det som et tegn på at bagenden burde være
tilstrækkelig stiv hvis blot lejringen og støddæmperne er friske :-/

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 22-06-10 19:42

> [...]
> tager det som et tegn på at bagenden burde være tilstrækkelig stiv hvis blot lejringen og

Dengang var bagsvingeren et kendt problem for Honda 750er, selvom alt
ellers var ok, gav det en helt anden køreglæde. Min var ikke 1 år gammel
og vel max 10kkm ved udskiftningen. Den rundede de 130kkm efter 5år
og var stadig ok at køre på. Eksperimenterede også med luftventiler i
forgaffel-topmøtrikken med ganske god virkning. Affjedring efter behov .

Eneste anke var et ønske om en motor med lidt flere kræfter på toppen.
I modvind, med 2 personer, Krausertasker og Rickmann Sportstouring-kåbe
(lidt ala Windjammeren) var den ikke en hurtigløber.....

Mvh, Leif

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 09:05

Martin Poulsen skrev den 21-06-2010:

> Ok det vil jeg få fat på hos den lokale Shell pusher :D

Jeg har ca. 10 l. (x-antal liter i en 20l dunk) stående hér i
6400-området fra min gamle CB 7½ som er solgt.

Smid evt. en mail via min hjemmeside.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 21-06-10 15:00

Fra : LasseNC

Dato : 21-06-10 08:47

På min gamle 550 havde jeg også problemer med blinklys og derefter
resten af strøm anlægget.

Det var, eftersigende, en typisk fejl på selve kontakten hvor nøglen
går i, at bunden simpelthen bliver løs og rasler ud.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 09:10

LasseNC skrev den 21-06-2010:
> [...]
>
> Det var, eftersigende, en typisk fejl på selve kontakten hvor nøglen
> går i, at bunden simpelthen bliver løs og rasler ud.

D' sq da rigtigt; havde jeg osse på min 7½er; måtte sætte den i spænd!

Mener Max har uorginale tændingslåse til "ingen penge"

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-06-10 19:54

Martin Poulsen wrote:
> Hejsa alle i gæve gutter...Nu har i så fået en kollega på vejene :D
> Jeg er lige blevet ejer af en Honda CB 750 F2 fra 1978, som da jeg
> hentede den kørte ad H til.

Tillykke med cyklen. Det lyder som om at du selv er interesseret i at
lære at skrue lidt, og så skulle selv sådan en gammel svend være et
rimeligt stabilt bekendtskab, når man lærer at fixe tingene inden det
går helt galt. :)

> [...]
> lampe virker. Og især den med olielampen er jeg ret fanatisk med at den skal

Lyder som om der er nogle dårlige forbindelser i de elektriske systemer.
Uden at jeg har specifikt kendskab til modellen, så plejer blinklys,
positionslys, horn osv. at dele sikring, så hvis den ene del virker mens
den anden ikke gør, kan det udelukke sikring og tændingsnøgle.
For at vide det med sikkerhed, må du kigge i et diagram til cyklen.

> Hvor begynder jeg fejlsøgningen på disse par ting ?

Når den har elektriske problemer med de ting, så er der sikkert dårlige
forbindelser mange andre steder i systemet, så jeg ville bare gå igang
fra en ende af og rense stik. Hvis du kommer omkring over det hele, så
skulle du også få fat på dem der volder dig problemer.

Skil ét stik ad af gangen og inspicér kontakterne. Når du tager ét stik
af gangen, så glemmer du ikke hvad der hører sammen. Er de irrede eller
rustne, så kan noget kontaktspray eller WD40 måske være nok til at få
dem renset. At sætte stikkene sammen og skille dem ad flere gange efter
hinanden kan også slide irret væk fra kontaktfladerne. Til sidst kan du
give stikket lidt polfedt for at hindre vand i at komme ind i stikket
efterfølgende.

Fejlen kan også ligge i ledningen, da de kan knække der hvor de sidder
fast i stikket. Et det tilfældet, må man jo reparere, men det må man jo
tage som det kommer.

> Ligeledes - er Mobil1 en okay motorolie(den skal snart skiftes) eller
> skal man købe noget helt andet ?

Nærmest en hvilken som helst olie skulle gå, men jeg ville nok holde mig
fra de fuldsyntetiske på sådan en gammel mc og bruge enten 15W-40
mineralsk eller 10W-40 semisynt. Mærket er ikke så afgørende, bare lad
være med at købe Brugsens el. lign. Vi har før hørt historier om at det
nærmest er blevet til minarine efter at være blevet pisket rundt inde i
motoren.

Til en MC med vådkobling vil det være bedst hvis der står Jaso MA på
den, da det garanterer at den kan bruges sammen med vådkoblinger. Dette
er dog typisk kun et problem på enkelte fuldsyntetiske olier som
indeholder såkaldte friktionsnedsættende additiver. 'Bilolier' vil der
typisk ikke stå Jaso MA på, selv om de fungerer fint.

Mvh. Martin