MS Windows
briani 27239
Kortere starttid
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-10 09:29

http://www.soluto.com/

Soluto er et program der let og smertefrit
reducerer den tid, din computer skal bruge
fra koldsstart til brugsklar.

På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Mogens

Dato : 20-06-10 09:34

Den 20-06-2010 10:28, Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> fra koldsstart til brugsklar.
>
> På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
> boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.

Det er godt nok en hurtig maskine du har der....

Mogens

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-10 09:46

Jørgen Farum Jensen skrev:

>På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
>boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.

Kunne det så overhovedet svare sig at bruge tid på det, for et sekunds skyld

Fra : Per

Dato : 20-06-10 12:19

Ivan V. Klattrup wrote:

> Kunne det så overhovedet svare sig at bruge tid på det, for et
> sekunds skyld

OP mener 2,33 minutter til 1,33 minutter.

Jeg kan også kun tilslutte mig. Det er et et rigtig godt program - jeg har
det på alle mine pc´ere nu

Prøv det prøv det ...!

Mvh. Per

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-10 13:00

Per skrev:

>Prøv det prøv det ...!

nej tak, det har urimelige systemkrav

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-10 13:08

Ivan V. Klattrup skrev:

>nej tak, det har urimelige systemkrav

på den anden side, hvis det kan pille 1 minut af opstartstiden, så behøver
jeg bare at tænke på at pc'en er startet og vupti så er den klar.

nuværende opstartstid er 24,38 sekunder

Fra : emjeppesen

Dato : 20-06-10 14:38

Ivan V. Klattrup skrev:

>nuværende opstartstid er 24,38 sekunder

Det må være en MAC

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-10 15:53

emjeppesen skrev:

>Det må være en MAC

næh

Fra : emjeppesen

Dato : 20-06-10 21:00

Ivan V. Klattrup skrev:

>næh

Min Win7-64bit starter på 44 sek og jeg kunne ikke hente nogen
forbedring via Soluto. 24,38 sek lyder rigtig hurtig.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : reno

Dato : 21-06-10 08:01

Har du sat en ssd drev i
mvh reno

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-06-10 20:56

On 20/06/2010 14:07, Ivan V. Klattrup wrote:

> på den anden side, hvis det kan pille 1 minut af opstartstiden, så
> behøver jeg bare at tænke på at pc'en er startet og vupti så er den klar.
>
> nuværende opstartstid er 24,38 sekunder

Hvad er opstartstid?

Min gamle PC med Windows XP SP 3 booter rimelig hurtigt, men efter at
den er færdig med at boote står den alligevel i Windows og opstarter
alle mulige programmer nede i system tray'et, som gør at jeg opfatter
det man måske kan kalde "den samlede boot-tid" som værende ret lang.
Altså den tid der går fra jeg tænder maskinen, og til den er 100% til
rådighed for brug.

--
Peter Knutsen

Fra : emjeppesen

Dato : 22-06-10 21:17

Peter Knutsen skrev:

> [...]
>alle mulige programmer nede i system tray'et, som gør at jeg opfatter
>det man måske kan kalde "den samlede boot-tid" som værende ret lang.

Så fjern da alle de programmer fra opstarten.
Der er ingen grund til at lade alle disse programmer i systemtray
starte op.
I CCleaner, som du vel har installeret kan du under Værktøjer/opstart
deaktivere disse programmer eller fjerne dem helt fra opstarten.
Det eneste, jeg lader starte op er mit virusprogram.
Masser af programmer har den kedelige vane at lægge sig i opstart
under installationen. Væk med lortet.
Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-06-10 21:23

emjeppesen skrev:

> Det eneste, jeg lader starte op er mit virusprogram.
> Masser af programmer har den kedelige vane at
> lægge sig i opstart under installationen. Væk med
> lortet.

Helt enig!

Der er bare mange der ikke tør at pille ved disse
indstillinger, men der sker altså ikke ved at fjerne
dem.

Sker der noget, er det blot at installere programmet
igen - det tager et øjeblik

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 22-06-10 22:26

Allan Vebel skrev:

>Sker der noget, er det blot at installere programmet
>igen - det tager et øjeblik

Der sker intet.
Hvis han er nervøs anlagt, kan han jo bare deaktivere. Det virker
ligeså godt som at fjerne.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-06-10 23:16

emjeppesen skrev:

> Der sker intet.

Jo, systemet starter hurtigere op,o)

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-06-10 06:18

emjeppesen skrev:

>Det eneste, jeg lader starte op er mit virusprogram.

den slags skal man holde sig langt fra

Fra : emjeppesen

Dato : 23-06-10 08:23

Ivan V. Klattrup skrev:

>den slags skal man holde sig langt fra

Hvorfor det?
Jeg ønsker at min maskine skal starte med at opdatere virudefinitioner
og derfor lader jeg programmet starte sammen med windows.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-06-10 08:49

Du mener nok dit ANTIvirusprogram. Virusprogrammer bør nan som Ivan
siger holde sig fra.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : emjeppesen

Dato : 23-06-10 10:43

Jens Peter Karlsen skrev:

>Du mener nok dit ANTIvirusprogram. Virusprogrammer bør nan som Ivan
>siger holde sig fra.

Pernittengryn)

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : N Dude

Dato : 23-06-10 05:29

Ivan V. Klattrup wrote.:

> på den anden side, hvis det kan pille 1 minut af opstartstiden, så
> behøver jeg bare at tænke på at pc'en er startet og vupti så er den
> klar.

Men hvad gør det program for styresystemet?

Man aner ikke, hvad det gør, og der er jo en grund til, at systemet bruger
tid på at starte op. Piller man ved denne opstart, så kan man f.eks.
risikere, at hardware som tilsluttes efterfølgende ikke genkendes korrekt.

Der er altså markante grunde til, at programmørene har lavet den grundige
opstart. Jeg selv ville aldrig have tillid til et system, hvor der er blevet
pille ved operativsystemet. Det virker muligvis i de fleste tilfælde, men
hvad med de tilfælde hvor det ikke virker...

At gå på kompris med sikkerhed og stabilitet for at spare nogle sølle
sekunder, tja, heldigvis har jeg ikke så tralt.

Fra : Ole C

Dato : 20-06-10 15:23

Per skrev blandt andet:

> OP mener 2,33 minutter til 1,33 minutter.

Nå da

> Jeg kan også kun tilslutte mig. Det er et et rigtig godt program -
> jeg har det på alle mine pc´ere nu
>
> Prøv det prøv det ...!

Ikke nødvendigt, hvis man selv sørger for at undgå, at alle mulige
overflødige programmer starter samtidig med Windows.
Var dog nysgerrig, så jeg prøvede Soluto, der fortalte at min Vista boot'er
på 1 min. 10 sek.
Men i øvrigt er det lidt ligegyldigt, da jeg normalt bruger
"slumre-tilstanden", så den er klar til brug efter et par sekunder....

--
vh
Ole C

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-10 18:51

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> OP mener 2,33 minutter til 1,33 minutter.

Tja! Min Macbook (se specs i OP til tråden: Forsinket opstart etc) med
64 bit Vista starter på mllem 56 sekunder og 1:17 - og sidste tid efter
jeg havde pillet med msconfig!

Den har/havde standard opsætning med 6 forsinket start.

Så der må være muligheder for at forbedre opstarttiden på 2:33 uden brug
af 3. parts programmer.

Et godt sted for at finde inspiration til det er Black Viper's
hjemmesde:

www.blackviper.com

(hans side er desværre nede lige nu)

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-10 21:52

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Et godt sted for at finde inspiration til det er Black Viper's
> hjemmesde:
>
> www.blackviper.com
>
> (hans side er desværre nede lige nu)

Gælder i øjebliket kun ADSL kunder hos Telenor.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ole C

Dato : 20-06-10 09:34

Jørgen Farum Jensen skrev blandt andet:

> [...]
> fra koldsstart til brugsklar.
>
> På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
> boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.

Med en boot-tid på 2,33 sekunder, er det vel ellers dårligt ulejligheden
værd...

--
vh
Ole C

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-06-10 13:29

On Sun, 20 Jun 2010 10:28:38 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>fra koldsstart til brugsklar.
>
>På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
>boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.
Nu mener du jo nok minutter og ikke sekunder ?

/Hans

Fra : kk

Dato : 20-06-10 15:27

> Nu mener du jo nok minutter og ikke sekunder ?
>

> /Hans
Har prøvet, det er ikke sekunder, men minutter, og det holder ikke.
Brug hellere dvale!
mvh
kk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-10 18:05

Hans Kjaergaard skrev:

> Nu mener du jo nok minutter og ikke sekunder ?

Absolut. Undkyld.
Men i min optik er 45 procent kortere opstartstid
noget værd for en halv snes minutters indsats.
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-06-10 15:31

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

<snip>

> Men i min optik er 45 procent kortere opstartstid
> noget værd for en halv snes minutters indsats.

Hvad forstår du ved opstartstid? Det er ikke et veldefineret begreb.

I tilfælde hvor brugeren logger på med brugernavn og password, ville jeg
forstå det som tiden fra man tænder computeren og indtil login vinduet
kommer frem.

Har en opsætning i Windows Vista hvor der ikke skal logges på, kunne
opstartstiden forstås som tiden fra man tænder og indtil kurseren er der
uden timegrasset.

Og der er vel osse andre muligheder?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N Dude

Dato : 24-06-10 14:06

Jørgen Farum Jensen wrote.:

> Men i min optik er 45 procent kortere opstartstid
> noget værd for en halv snes minutters indsats.

Har du undersøgt, hvad programmet egentlig gør?

Det mås jo fjerne eller forhindre et eller andet...

Hvad hjælper kortere opstart, hvis det betyder at systemet bliver usikkert
og ustabilt på længere sigt?

Man må jo formode, at producenten har en ide med det de laver, navnlig når
man tænker på, at windows består af mere end ti millioner linjer kode?

Fra : emjeppesen

Dato : 24-06-10 14:35

N Dude skrev:

>Har du undersøgt, hvad programmet egentlig gør?
>
>Det mås jo fjerne eller forhindre et eller andet...

Netop.
Det er jo programmer som lægger sig i opstarten og som ikke har noget
at gøre der.
Det har intet med systemets filer at gøre overhovedet.

Hvis du f.eks. installerer adobe reader, så lægger den sig som default
i opstart. Hvad hulen skal den der? Det er totalt overflødigt.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : N Dude

Dato : 25-06-10 10:29

emjeppesen wrote.:

> Hvis du f.eks. installerer adobe reader, så lægger den sig som default
> i opstart. Hvad hulen skal den der? Det er totalt overflødigt.

Nej, det er ikke helt rigtigt. Det betyder jo, at hver gang du klikker på en
pdf fil i browseren, så åbner den lynhurtigt, fordi programmets
(del)-engine allerede ligger i hukommelsen. Alternativet er, at det tager
længere tid for at adobe reader starter op. Og da mange hjemmesider
efterhånden bruger pdf i stedet for html, så får du bare ventetiden hver
gang du åbner en pdf.

Det er da bedre at vente een eneste gang ved opstart i stedet for at vente
hver eneste gang man åbner en pdf, og så have et system, som er optimeret
til bedste ydelse. Jeg ved ikke, hvordan du bruger din PC, men jeg åbner da
mindst 5-15 pdf filer dagligt.

Men du vil altså hellere have en lynhurtig opstart og så et system, som er
markant langsommere at bruge?

Det gir' ikke rigtig nogen mening i mine ører...

Og da de fleste systemer i dag har rigeligt med ram, så er de 70-110 kb
heller ikke noget væsentligt argument.

Fra : Ole C

Dato : 25-06-10 11:42

N Dude skrev blandt andet:

> [...]
>
> Det er da bedre at vente een eneste gang ved opstart i stedet for at
> vente hver eneste gang man åbner en pdf, og så have et system, som er

Det er endnu bedre, at bruge en anden pdf-læser end Adobes.
For eksempel åbner Foxit på et splitsekund - helt uden at have behov for at
være delvis startet.

--
vh
Ole C

Fra : N Dude

Dato : 01-07-10 08:21

Ole C wrote.:

> Det er endnu bedre, at bruge en anden pdf-læser end Adobes.

Der er ret mange, som er afhængige af de avancerede funktioner. Jeg selv
bruger navnlig kommentarfunktionen i Acrobat ret meget..

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-07-10 20:25

Foxit Reader har også denne funktion og andre.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : emjeppesen

Dato : 25-06-10 11:49

N Dude skrev:

>Nej, det er ikke helt rigtigt. Det betyder jo, at hver gang du klikker på en
>pdf fil i browseren, så åbner den lynhurtigt

Nej, det betyder det ikke. I din browser er der en Adobe PDF-link
helper plugin, som tager sig af at åbne PDF-filer.

> [...]
>længere tid for at adobe reader starter op. Og da mange hjemmesider
>efterhånden bruger pdf i stedet for html, så får du bare ventetiden hver

Nu var det jo også bare et eksempel på programmer, der sniger sig ind
i opstart.
Du må for min skyld gemme alt det lort du vil i din opstart, men det
vrøvl, du fyrede af med at set kunne være systemfiler og at man kunne
komme til at fjerne noget forkert er altså ikke korrekt.

> [...]
>til bedste ydelse. Jeg ved ikke, hvordan du bruger din PC, men jeg åbner da

Jeg har en 7 mb PDF-fil, liggende på mit skrivebord og kan ikke
registrere, at det giver ventetid at åbne den, men jeg har også en
super hurtig PC. I alle tilfælde gider jeg ikke vente på at maskinen
skal bruge minutter på at starte windows + alle de programmer op, som
med tiden samler sig i opstart, hvis man ikke holder styr på sine
opstartsfiler.

>Men du vil altså hellere have en lynhurtig opstart og så et system, som er
>markant langsommere at bruge?

Jeg har en super hurtig maskine og venter aldrig på noget overhovedet.
Havde jeg en sløv PC, som du må have med din indstilling, så ville jeg
endda være mere på vagt overfor alle sløvende elementer.

>Det gir' ikke rigtig nogen mening i mine ører...

Nej, det er så dit problem - ikke mit

>Og da de fleste systemer i dag har rigeligt med ram, så er de 70-110 kb
>heller ikke noget væsentligt argument.

Argument for hvad?

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-06-10 12:12

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> crashed Echelon writing

> Har du undersøgt, hvad programmet egentlig gør?

Det ligner en mere grafisk udgave af det tool microsoft leverer som også
kan måle "boot tid" og fortælle hvad som tager tid i boot sekvensen
(programmer/services/user input)

Så intet nyt under solen.

> Det mås jo fjerne eller forhindre et eller andet...

Det tilråder fjernelse af opstartsprogrammer evt. dekativering af services.

--
Bjarke Andersen

Fra : N Dude

Dato : 01-07-10 08:26

Bjarke Andersen wrote.:

> Det tilråder fjernelse af opstartsprogrammer evt. dekativering af
> services.

Ja, det har man haft siden windows version 2.0

Quaterdeck havde også programmer som kunne den slags. Men uanset hvad man
klader dem, så efterlader de et amputeret operativsystem...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-07-10 09:38

> Quaterdeck havde også programmer som kunne den slags. Men uanset hvad
> man klader dem, så efterlader de et amputeret operativsystem...

Hvad mener du???

Det kommer jo an på synsvinkelen.

Er systemet amputeret fordi man ikke ønsker OpenOffice quick start, Adobe
Quick Starter osv. især hvis man har det fint med at de først bliver
indlæst når man vitterlig har brug for dem og kan leve med de ekstra
sekunder det varer.

Når vi snakker registreringsdatabase optimering, vil jeg give dig ret hen
af vejen. Mange ting kan gå galt, men omvendt set, hvorfor have 120
referencer til manglende objekter liggende eller lign.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-10 21:23

emjeppesen wrote:

> Min Win7-64bit starter på 44 sek og jeg kunne ikke hente nogen
> forbedring via Soluto. 24,38 sek lyder rigtig hurtig.

Et godt gæt er Linux

--
Jesper Lund

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-10 21:37

Jesper Lund skrev:

>Et godt gæt er Linux

Men i Linux kører XanaNews ad pommern til.
Næ XP Pro er hvad jeg bruger nu.

Fra : wilden

Dato : 22-06-10 02:35

Jørgen Farum Jensen frembragte:
> [...]
> fra koldsstart til brugsklar.
>
> På min Win/Vista computer opnåede jeg at reducere
> boot-perioden fra 2,33 sekunder til 1.33 sekunder.

jeg er glad for små nyttige programmer - så derfor har
jeg prøvet Soluto.

Bærbar: Opstartstid 1,58 min

små 40 sekunder er ting soluto ikke kan gøre noget
ved, kun nogle få sekunder kan spares.

Ca. 40 sekunder bruges på opstart, før windows
booter - ikke noget soluto har set.
Det er noget af producentens skrammel der skal
læses ind.

Måske du skulle kigge på at blokere nogle opstartsprogrammer
istedet for at indstallere programmer som i sig selv
kræver tid. Startup inspector eller Revo uninstaller
kan fint bruges. Jeg har fjernet så godt som alt.

Den hjemmebyggede stationære er på nettet under
1 minut - full speed - også programmer...