iMac og nyhedsgrupper?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-10 11:44

Hvordan l¿ser man 'dk.edb.mac' mv. på en iMac?

Jeg har fors¸gt via RSS feed - men der ser ikke ud
til at v¿re hul igennem(?)
Jeg går da ud fra, det er muligt vha. de
'fabriksinstallerede' programmer!?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-10 11:54

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Hvordan læser man 'dk.edb.mac' mv. på en iMac?

Du mener vel "på en mac" ...

> Jeg har forsøgt via RSS feed - men der ser ikke ud
> til at være hul igennem(?)
> Jeg går da ud fra, det er muligt vha. de
> 'fabriksinstallerede' programmer!?

det er det ikke ... bruger Thunderbird, MacSOUP, Unison eller en af de
andre usenet programmer.

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-10 12:34

wrote:

> Du mener vel "på en mac" ...

Ja, så'n mere generelt! :)

ikke ud

> det er det ikke ... bruger Thunderbird,
MacSOUP, Unison eller en af de
> andre usenet programmer.
>
> /thomas

OK - så vil jeg satse på MacSOUP; jeg troede
faktisk, det var stedt til hvile sammen med
MacOS! :)

Hans

Fra : Jesper

Dato : 21-06-10 20:16

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> OK - så vil jeg satse på MacSOUP; jeg troede
> faktisk, det var stedt til hvile sammen med
> MacOS! :)

MacSOUP lever og har det godt. Den /er/ porteret til MacOS X og er
forløbigt oppe i version 2.8.3. Jeg har anvendt den lige siden 1996.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-10 22:58

Thomas von Hassel wrote:
> det er det ikke ... bruger Thunderbird,
MacSOUP, Unison eller en af de
> andre usenet programmer.
>
> /thomas

Jeg har nu hentet MacSOUP 2.8.3 og lagt den i
'Programmer'; i håndbogen står:
"Når du starter MacSOUP ved at dobbeltklikke på
dets symbol, åbnes ingen vinduer og de fleste
menuer er ikke tilg¿ngelige. Du skal f¸rst
oprette et indstillingsdokument..."
- men faktisk sker der *intet*, når jeg
dobbeltklikker!(?) Er denne version mon
overhovedet brugbar på en iMac??

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-10 23:01

> [...]

> "Når du starter MacSOUP ved at dobbeltklikke på
> dets symbol, åbnes ingen vinduer og de fleste
> menuer er ikke tilgængelige. Du skal først

det er den ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 21-06-10 23:16

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> - men faktisk sker der *intet*, når jeg
> dobbeltklikker!(?) Er denne version mon
> overhovedet brugbar på en iMac??

Forsøk å velge (engelsk versjon):
File -> New Settings file?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-10 00:01

"Jon" <see_signature@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Forsøk å velge (engelsk versjon):
> File -> New Settings file?
> --
> /Jon

OK - det forsøger jeg så 'i morgen'! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-10 23:08

Hans Henrik Hansen wrote:
> Er denne version mon
> overhovedet brugbar på en iMac??

Om MacSOUP står:
"MacSOUP er blevet testet under Mac OS 9 og Mac
OS X, version 10.2. Det virker sikkert
også udem¿rket under Mac OS 8.5 eller nyere, og
forhåbentlig også på tidligere versioner
af Mac OS X." - men altså intet om '10.6.3 Snow
Leopard'?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-10 23:31

> [...]

> også udemærket under Mac OS 8.5 eller nyere, og
> forhåbentlig også på tidligere versioner
> af Mac OS X." - men altså intet om '10.6.3 Snow

"MacSOUP is compatible with Mac OS X 10.5 (Leopard) and Mac OS X 10.6
(Snow Leopard)."

<http://www.haller-berlin.de/macsoup/>

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-10 23:44

Thomas von Hassel wrote:
> "MacSOUP is compatible with Mac OS X 10.5
(Leopard) and Mac OS X 10.6
> (Snow Leopard)."
>
> <http://www.haller-berlin.de/macsoup/>
>
> /thomas

OK - men så er det da underligt, at jeg ikke kan
aktivere vha. ikonet i 'Programmer'(?) Kan det
evt. t¿nkes, at der er tale om en 'uudpakket'
fil??

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 07:17

> [...]

> OK - men så er det da underligt, at jeg ikke kan
> aktivere vha. ikonet i 'Programmer'(?) Kan det
> evt. tænkes, at der er tale om en 'uudpakket'

dvs. programmet starter ikke og ligger ikke i docken men prik under ?

<http://dl.dropbox.com/u/693028/soup.png>

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-10 08:30

Thomas von Hassel wrote:
> dvs. programmet starter ikke og ligger ikke i
docken men prik under ?

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/soup.png>
>
> /thomas

Nej, jeg fors¸ger at åbne det fra mappen
'Programmer' - men der må v¿re 'et eller andet'
(mere) galt:
Jeg ville optage et sk¿rmbillede af n¿vnte mappe
og fors¸gte derfor at åbne programmet
'Sk¿rmbillede' i (under)mappen 'Hj¿lpeprogrammer'
- men dét vil *heller* ikke åbne!??
(Linket i vejledningen 'Tage et billede af et
vindue' ('Åbn Sk¿rmbillede') er tilsyneladende
også 'd¸dt'!?).

Det er sq ikke nemt at v¿re (halvvejs)
nybegynder! :)

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 08:34

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> docken men prik under ?

> Nej, jeg forsøger at åbne det fra mappen
> 'Programmer' - men der må være 'et eller andet'
> (mere) galt:
> Jeg ville optage et skærmbillede af nævnte mappe
> og forsøgte derfor at åbne programmet
> 'Skærmbillede' i (under)mappen 'Hjælpeprogrammer'
> - men dét vil *heller* ikke åbne!??
> (Linket i vejledningen 'Tage et billede af et
> vindue' ('Åbn Skærmbillede') er tilsyneladende
> [...]

det lyder da som om der er noget helt galt .... hvilke programmer _vil_
starte ?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-10 08:51

Thomas von Hassel wrote:
> det lyder da som om der er noget helt galt ....
hvilke programmer _vil_
> starte ?
>

> /thomas

Tilsyneladende kun de, som ligger i/på docken!??

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 08:55

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> hvilke programmer _vil_

> Tilsyneladende kun de, som ligger i/på docken!??

hvr

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-10 09:05

wrote:

docken!??

> hvr

Undskyld - det sidste fattede jeg ikke!?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 09:10

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> docken!??

> Undskyld - det sidste fattede jeg ikke!?

nej, det er når man sender inden man er færdig med at skrive.

Kan du beskrive i detaljer nøjagtig hvordan du starter programmet der
ikke vil starte ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 08:55

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> hvilke programmer _vil_

> Tilsyneladende kun de, som ligger i/på docken!??

kan du beskrive i detaljer hvordan du nøjagtigt prøver at starte
programmet som ligger under "Programmer" ?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-10 09:16

Thomas von Hassel wrote:

> kan du beskrive i detaljer hvordan du n¸jagtigt
pr¸ver at starte
> programmet som ligger under "Programmer" ?
>
> /thomas

Ja, men nu bliver det (vist lidt) pinligt! :)

Da jeg åbnede mac'en igen, var 'Sk¿rmbillede'
faktisk 'k¸rende' - og det har det måske også
v¿re f¸r?: Men jeg ventede at se et
'åbningsvindue' - og overså sikkert, at der stod
'Sk¿rmbillede' lige th. for '¿blet'! :(

Endnu mere forunderligt: Da jeg (for 117. gang)
dobbeltklikkede på MacSOUP-ikonet i 'Programmer',
dukkede 'suppedåsen' (m/hvid prik under) op på
docken, og programmet kunne startes!

Jeg beklager ulejligheden/postyret og sysler nu
_selv_ videre med ops¿tning etc.

Hans

Fra : Hans Henrik Viggo Ha~

Dato : 24-06-10 00:57

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> Jeg beklager ulejligheden/postyret og sysler nu
> _selv_ videre med opsætning etc.

Lige for god ordens skyld: Nu *er* det omsider lykkedes at 'få suppen i
kog' - endda på dansk! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Steen

Dato : 21-06-10 23:40

http://www.jesper.gylling.net/macsoup/
--
Steen

Fra : Steen

Dato : 21-06-10 16:02

> [...]

> Jeg har forsøgt via RSS feed - men der ser ikke ud
> til at være hul igennem(?)
> Jeg går da ud fra, det er muligt vha. de

Skal det være RSS kan man vist abonnere via Google Groups. Ikke en
funktion jeg ville bruge. Som Thomas anbefaler, så hent en håndfuld
newsreadere, og prøv dem af - og behold det du godt kan li'
--
Steen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-06-10 09:42

On Jun 21, 5:01 pm, ist...@gmail.com (Steen) wrote:

> Skal det v re RSS kan man vist abonnere via Google Groups. Ikke en
> funktion jeg ville bruge. Som Thomas anbefaler, s hent en h ndfuld
> newsreadere, og pr v dem af - og behold det du godt kan li'

Man kan da også bare læse dem direkte via Google Groups unden at bruge
RSS. Det går fint for mig; jeg bruger udelukkende Google Groups (så er
alt opdateret, uanset hvilken maskine jeg bruger).

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-10 16:43

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> Man kan da også bare læse dem direkte via Google Groups unden at bruge
> RSS. Det går fint for mig; jeg bruger udelukkende Google Groups (så er
> alt opdateret, uanset hvilken maskine jeg bruger).

Der er en længere tråd i dk.politik om at der åbenbart er problemer med
visse nyhedslæseres indlæg og Google Groups. Har du bemærket noget?

Fra : Steen

Dato : 21-06-10 17:26

> Der er en længere tråd i dk.politik om at der åbenbart er problemer med
> visse nyhedslæseres indlæg og Google Groups. Har du bemærket noget?

Jeg har hørt i andre grupper, at der er problemer med at vise danske
bogstaver
--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-10 19:42

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Jeg har hørt i andre grupper, at der er problemer med at vise danske
> bogstaver

Jovist, men har _du_ bemærket noget?

Fra : Steen

Dato : 21-06-10 23:38

> Jovist, men har _du_ bemærket noget?

Næ, jeg bruger ikke Google Groups
--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 06:38

> Næ, jeg bruger ikke Google Groups

Min fejl. Jeg havde ikke lige set at du svarede på noget jeg skrev til
Michael.

Det er heller ikke lige mig, men deres gmail-brugerflade er helt
fantastisk :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-10 07:17

> Det er heller ikke lige mig, men deres gmail-brugerflade er helt
> fantastisk :D

jeg kan ikke forstå folk synes Gmail er hverken pæn eller funktionel ..
mage til rodet UI skal man lede længe efter.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 15:31

> jeg kan ikke forstå folk synes Gmail er hverken pæn eller funktionel ..
> mage til rodet UI skal man lede længe efter.

Slå keyboard shortcuts til. Det hjælper en HEL del.

Jeg skrev heller ikke noget om at den var pæn iøvrigt.

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-06-10 06:42

On 2010-06-21 12:43:48 +0200, Hans Henrik Hansen said:

> Hvordan læser man 'dk.edb.mac' mv. på en iMac?
>
> Jeg har forsøgt via RSS feed - men der ser ikke ud
> til at være hul igennem(?)
> Jeg går da ud fra, det er muligt vha. de
> 'fabriksinstallerede' programmer!?

Google grupper er et glimrende alternativ.

--
"We don't spend a lot of energy on old technology"

Steve Jobs om Flash

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 15:31

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> Jeg går da ud fra, det er muligt vha. de
> 'fabriksinstallerede' programmer!?

Der er så vidt jeg ved ikke nogen usenetklient med i OS X.

Der er tilgengæld masser af forslag til noget der bare kan hentes og
virker. Jeg har selv været glad for Thunderbird. Lyrik er glad for
Opera. Mange er glade for MacSOUP. Hvad er du glad for?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-06-10 17:08

nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Der er så vidt jeg ved ikke nogen usenetklient med i OS X.

Teknisk set følger emacs/gnus vel stadig med Mac OS X?

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 20:03

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Teknisk set følger emacs/gnus vel stadig med Mac OS X?

Ting der startes i Terminal.app tæller ikke i den sammenhæng. Tror jeg.

Kan se din Emacs er nyere end min. Er det umagen værd at opgradere?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-06-10 21:29

nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Ting der startes i Terminal.app tæller ikke i den sammenhæng. Tror jeg.

Fair nok.

> Kan se din Emacs er nyere end min. Er det umagen værd at opgradere?

Jeg er stået lidt af ræset, så jeg har faktisk ikke fuldt med i de nye
features. Det meste af mit arbejde i dag lader til at foregå i Outlook
eller iPhone mail, så jeg plejer blot at affinde mig med den
teksteditor, der findes på systemet i forvejen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-10 22:55

> Fair nok.

Vil mene at når det første spørgsmål er "hvor skal jeg klikke for at
skrive et nyt indlæg" så er det nok for meget op af bakke til at være
relevant.

> [...]
> eller iPhone mail, så jeg plejer blot at affinde mig med den
> teksteditor, der findes på systemet i forvejen.

Man skal nå en hvis alder før man lærer at blive pragmatisk NOK.

Jeg spørger kun fordi det er en 23.1 du har og jeg har en AquaEmacs som
er 22.3. Det overraskede mig lidt, og det kunne jo være der var nogen
smarte ting i Gnus der gjorde det værd at undersøge nærmere.