Fedt på tændrørsgevind ?
Fra : Per

Dato : 18-06-10 07:25

Hej MC !

Er det en god ide´at give sine tændrør lidt fedt (kobberfedt) på
tændrørsgevindet inden montering ?

Jeg synes jeg aner både for og imod.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-10 10:26

On Fri, 18 Jun 2010 08:25:16 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hej MC !
>
>Er det en god ide´at give sine tændrør lidt fedt (kobberfedt) på
>tændrørsgevindet inden montering ?
>
>Jeg synes jeg aner både for og imod.
>
>mvh. Per

Burde da ikke være nødvendig, mig bekendt skal man jo ikke vold spænde
et tændrør

Mvh.
Poul-M Olsen

Fra : Jørn

Dato : 18-06-10 11:28

"Poul-M Olsen" <skyrider19(at)hotmailprikcom> skrev i en meddelelse

> Burde da ikke være nødvendig, mig bekendt skal man jo ikke vold spænde
> et tændrør
>
> Mvh.
> Poul-M Olsen

.....men det bliver jo lidt lunt, så en smule fedt der tåler varme, f. eks
god kobberfedt, neverseez, keramisk fedt eller tilsvarende er guld værd og
forøvrigt også på diverse bolte og samlinger på udstødningen.
MVH. Jørn

Fra : Armand

Dato : 18-06-10 12:49

Jørn skrev:

> god kobberfedt, neverseez, keramisk fedt eller tilsvarende er guld værd og
> forøvrigt også på diverse bolte og samlinger på udstødningen.

Jeg har adskilt meget mekanik der p.g.a. varmepåvirkning har været smurt
med neverseez og lignende og til tændrørsbrug kan jeg ikke lade være at
tænke på de 'bussemænd' af halv-indtørret smørelse, som jeg ofte har set
i møtrikkers gevind, ikke er praktiske at få ned i cylinderen

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 18-06-10 16:30

> Er det en god ide´at give sine tændrør lidt fedt (kobberfedt) på
> tændrørsgevindet inden montering ?
> Jeg synes jeg aner både for og imod.

Jeg har også tidligere ledt efter et klart svar uden at finde eet... Nogen
advarer - og især mod kobberfedt (alu/stål/kobber; spændingsrække;
galvanisk korrosion og lign. langhåret) - andre er for.
Selv besluttede jeg mig for en *lile* smule fedt på den del af gevindet
længst fra cylinderen.

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-06-10 07:33

> Jeg har også tidligere ledt efter et klart svar uden at finde eet.

Tændrør sidder "aldrig" fast. Fedt er rent pjat. De bliver skiftet så
tit at de aldrig når at sidde fast. Det der går galt er overspænding som
ødelægger gevindet og det hjælper fedt med til, da det bliver nemmere at
dreje gevindet over. Desuden er jeg enig med armand i fedts muligheder
for at samle snavs.

Der hvor jeg har set tændrør sidde fast er på biler der ikke har fået
skiftet tændrør i "ands-minde" og her kørt den ene vinter efter den
anden. Men det har jeg kun oplevet en gang og jeg ved ikke hvor meget
det var blevet overspændt ved montering.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Cykellapper

Dato : 19-06-10 09:04

Per wrote:
> Hej MC !
>
> Er det en god ide´at give sine tændrør lidt fedt (kobberfedt) på
> tændrørsgevindet inden montering ?

Jeg har aldrig oplevet et tændrør der var rustet fast, så jeg har aldrig
smurt dem. Alt andet "udvendigt" får dog en lille klat passende fedt.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Flemming Disc

Dato : 19-06-10 09:40

"Cykellapper" <preben_xfjernx_@cykellapper.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig oplevet et tændrør der var rustet fast, så jeg har aldrig
> smurt dem. Alt andet "udvendigt" får dog en lille klat passende fedt.

Jeg går så mod strømmen.....putter ALTID en lille smule kobberfedt på.
Hvis jeg ikke gør går tændrøret trægt når det skal ud igen, med lidt
kobberfedt kan det let skrues ud med fingrene.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Per

Dato : 19-06-10 09:52

Flemming Disc wrote:
> [...]
> Hvis jeg ikke gør går tændrøret trægt når det skal ud igen, med lidt
> kobberfedt kan det let skrues ud med fingrene.

Tak for svar til alle.

Personligt bruger jeg også selv altid kobberfedt eller andet varmebestandigt
fedt.

Jeg har aldrig haft nogen problemer overhovedet - og det både på biler,
motorcykler, bådmotorer, generatorer osv so.

Men nogen taler om galvanisk tæring hvis man bruger kobberfedt sammen med
aluminiumstopstykker - det er nok hysteri og teori, når alt kommer alt.

Så jeg fortsætter

mvh. Per

Fra : Flemming Disc

Dato : 19-06-10 10:07

> Men nogen taler om galvanisk tæring hvis man bruger kobberfedt sammen med
> aluminiumstopstykker - det er nok hysteri og teori, når alt kommer alt.
>
> Så jeg fortsætter

Det forstår jeg godt.

I forbindelse med brug af rustfri bolte i aluminium er der også talt om
galvanisk tæring og det er i teorien sikkert også rigtig, men jeg har i over
30 år brugt rustfri bolte, men altid smurt med.... ja kobberfedt og har
aldrig haft nogen problemer.

Så jeg forsætter også med det

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-06-10 11:15

Den 19-06-2010 10:52, Per skrev:

> Men nogen taler om galvanisk tæring hvis man bruger kobberfedt sammen
> med aluminiumstopstykker - det er nok hysteri og teori, når alt kommer alt.

Galvanisk tæring er IKKE teori!

Det er noget rigtig lort når det opstår - og det går ubegribeligt
hurtigt - been there - done that - got the tee-shirt :-\
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : CL

Dato : 19-06-10 17:59

Per wrote:
> Men nogen taler om galvanisk tæring hvis man bruger kobberfedt sammen med
> aluminiumstopstykker - det er nok hysteri og teori, når alt kommer alt.
>
> Så jeg fortsætter

Jep du vil sikkert også kalde det en teori
at salt får jern til at ruste

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-10 09:27

Den 18-06-2010 08:25, Per skrev:
> Hej MC !
>
> Er det en god ide´at give sine tændrør lidt fedt (kobberfedt) på
> tændrørsgevindet inden montering ?
>
> Jeg synes jeg aner både for og imod.

Det er lige som religion. Hvilken er den bedste?.

Men træder vi lige et skridt tilbage fra teoritavlen med galvanisk
tæring, friktionsnedsættelse og formindsket varmeledningsevne, og lader
den sunde fornuft råde, så kunne det måske være en ledetråd.

Vi giver alting olie eller fedt for at det ikke må brænde fast eller
tære sammen. Det eneste der ikke "må" få lidt smørelse er
tændrørsgevindet?. Det er ellers udsat for både varme, fugtighed og
kontakt med to forskellige metaller.

Bruger man sit køretøj fornuftigt, altså ikke lader den stå og grynte i
lang tid med choker og derved ødelægger tændrørene, så vil en del
motorcykler kun skulle have dem udskiftet hver 5. år. Eller mere. Og så
kan de sidde lige så fast som på en bil. Og med de små gevinddiametre
der køres med i dag er det ikke utænkeligt at der vil knække en gevind i
ny og næ.

Men det er selvfølgelig ens eget ønske om man vil smøre gevindet med en
lille klat fedt. I stedet for fedt kunne man smide sin gamle
sundhedsskadelige kobberfedt ud og erstatte den med en version med
aluminium i stedet.

Jeg har skiftet mange tændrør på biler. Og har set mange ødelagte
gevind. Og flere håndfulde knækkede gevind. Jeg er ikke i tvivl om jeg
skal smøre eller ej.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 20-06-10 14:15

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> lille klat fedt. I stedet for fedt kunne man smide sin gamle
> sundhedsskadelige kobberfedt ud og erstatte den med en version med

Det slår mig lige: Elektrisk kontakt!?
Selvom kobberfedt og andre metalholdige ditto leder elektrisk er den
rene tørre kontakt vel at foretrække med de udladninger der kommer frem
til tændrøret :-/

> Jeg har skiftet mange tændrør på biler. Og har set mange ødelagte
> gevind. Og flere håndfulde knækkede gevind. Jeg er ikke i tvivl om jeg
> skal smøre eller ej.

Hatten af for erfaringen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-10 15:02

On Sun, 20 Jun 2010 15:14:33 +0200, Armand wrote:

> Det slår mig lige: Elektrisk kontakt!?

Som med vaseline i stikforbindelser, fuldstændigt uden betydning for
ledningsevnen.

Jeg ville ønske at "nogen" havde brugt fedt på xantis tændrørsgevind. 3 ud
af 4 kunne skiftes, og kun med meget besvær. Nr. fire er skruet en kvart
omgang ud, og venter på at olie trænger ned langs gevindet, og/eller at
kompressionen skyder lortet ud. Smør for s...., smør!

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-06-10 18:43

On Sun, 20 Jun 2010 16:02:25 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> Smør for s...., smør!

Brug smør --- rigeligt med smør
(Citat: Adam & James Price).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 20-06-10 20:36

Steen Gruby skrev:

> Brug smør --- rigeligt med smør
> (Citat: Adam & James Price).

Det er smør'ed der gør'ed!
(Citat: Konrad og Aksel (fra før der kom farver på tv))

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-06-10 18:52

On Fri, 18 Jun 2010 08:25:16 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Gutter.

Jeg er enig i den med lidt fedt på gevindet.
Der kan være mange meninger om hvilken type fedt der skal benyttes,
men jeg hælder lidt til grafitfedt, Molykote eller Castrol MS3.
Når temperaturen på topstykket stiger til nogle hundrede grader bliver
selve fedtet brændt af, men grafitten bliver, og det er faktisk en god
smørelse.
Jeg benytter det på boltene i turboen, så er de til at få ud igen uden
at de knækker.

Og så lige en pind til Armands NGK ligkiste:

Jeg har tidligere beskrevet en fejl på NGK tændrør hvor
midterelektroden er blevet banket køs og er forsvundet op i tændrøret.
Nu har jeg sørme set samme fejl een gang mere - Endnu en gang på en
Ducati Paso.
Kvaliteten på NGK's produkter kan diskuteres

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo