Nye funktioner i DLS.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-06-10 01:16

Er man blandt de snart 13.000 sejlere der har købt DLS, kan nye
funktioner udnyttes.
Logbog og temaer kan deles med andre. De kan uploades til www.baadnyt.dk
så andre sejlere kan få glæde af dem.
Desuden er nu tilkommet den nyeste funktion at om man har internet
ombord så kan Googles kort over havbunden ind over DLS og derved få et
tredimmesionalt skærmbillede over det farvand du enten sejler i eller
planlægger at sejle i.

I tillæg har TDC et nyt tilbud til deres bredbåndskunder på fastnet.
De kan for 49,- pr måned få en mobil internetforbindelse på 1 Mb
hastighed. Det nødvendige modem leveres gratis. Når aftalen opsiges
efter sejlsæsonen, leveres modemet tilbage uden yderligere
omkostninger.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 20-06-10 13:16

Hvis det er 13.000 i 2010 alene, så må jeg revidere min opfattelse af
produktets pris/ydelse. Er det derimod 13.000 i alt i produktets
levetid, så mener jeg fortsat prissætning og/eller produktets ydelser
ikke modsvarer DS' formål, som burde være størst mulig udbredelse til
de p.t. ca 60.000 medlemmer i DS.

I øvrigt:
www.bibob.dk har et dataabonnement, som i en kampagne de næste 5-6
måneder ligger på 10,- månedligt for max 1GB data og 1MB hastighed
(Telenor's net). Normalt er prisen 50,- månedligt. (Ja, jeg har det
selv som del af mit mobilabonnement hos bibob, men jeg er altså ikke
ansat af dem, endsige får modydelser . Mobilabonnement er gratis i
øvrigt. )

Og forresten kan jo HTC Desire med Android og med dataabonnement
anvendes som internet forbindelse på en netbook eller PC. Man propper
bare mobiltelefonen ind via et USB-stik i netbook'en, så surfer man på
nettet via mobiltelefonens adgang. Det har jeg selv afprøvet, virker
fremragende.

En del andre smartphones formodes kunne det samme, f.eks. via pdanet
(gratis) til andre systemer end android, men det har jeg ikke selv
afprøvet .

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-06-10 14:55

Som vi alle ved udgiver Dansk Sejlunion et ny Levende Søkort hvert år.
Dette gøres for at sikre, at danske sejlere benytter nye kort og
dermed er med til at sikre sikkerheden til søs. En del af denne årlige
opdatering går ud på at ombytte det gamle DLS til nyeste version og
dermed opnå rabat på ombytningen.
Det er vel meget rimeligt at antage at tallet totalt er at 13.000
sejlere ud af ca 60.000 sejlere har installeret DLS, det er omkring
20% og nok et fint tal når man ser på at medlemmerne af DS har
medlemskabet igennem deres medlemskab af en lokal klub.
Et view over en havns sammensætning af både, vil nok give samme
indtryk af hvor mange både der ville have en indretning, hvor en PC
ville indgå i navigationsudstyret, foruden sejladsmønsteret for mange
sejlere.

Ole jeg synes vi skal glæde os lidt over indførelsen af overlejringen
af DLS kortene og Google Earth produktet er kommet i stand.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 20-06-10 16:12

wrote:
> [...]
> hastighed. Det nødvendige modem leveres gratis. Når aftalen opsiges
> efter sejlsæsonen, leveres modemet tilbage uden yderligere

Hvordan virker det med google kort ind over DLS????

Gert

Fra : oem

Dato : 20-06-10 16:40

Jeg prøver jo faktisk bare at drage mine egne kritiske holdninger fra
en del indlæg om søkort og DS's rolle i tvivl, set i lyset af de gode
tiltag. Desværre fortsat med negativt resultat, for jeg synes ikke 20%
er tilfredsstillende når man ser det over produktets levetid. Det er
antallet af forældede søkort og dermed også den manglende udbredelse
af opdaterede søkort der afgør sagen. Kædet sammen med min egen (og
tilsyneladende også andres) manglende vilje til at bruge 700,- på
opgradering igen og igen.

Min holdning skal ikke forhindre andre i at have en anden holdning

Og heller ikke hindre glæde over gode tiltag , - det dokumenterer
jo at DS har en vis 'tilbageholdende anonym lydhørhed' overfor
forbedringer.

Hvis funktionaliteten er google earth overlejringer som dem jeg selv
udarbejdede for et antal måneder siden her i gruppen, så burde
reklametrommerne lyde meget kraftigere i øvrigt. Det tror jeg faktisk
godt kunne sælge nogle stykker ekstra.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-10 14:54

Her er undersøgelsen som lægges til grun for fordelingen af bådtyper i
havnene:

http://www.danskebaadejere.dk/rundt%20om%20baaden/I%20havn/Hvor%20mange%20baade%20findes%20der.aspx

Regner du lidt konservativt er det faktisk en meget stor prc. del af
bådene der sejler rundt med DLS. Prøv at se det i forhold til hvor
mange forskellige kortplottere der udbydes, så har DLS en ret så stor
andel.

Noget som man også for kortplotterne kan stille samme spørgsmål til er
om ejerne af kortplotterne skifter eller opdatere kort med en øget
hastighed i forhold til DLS.
Skift/update af disse plotterkort vil i langt de fleste tilfælde være
dyrere end den årlige udskiftning af DLS.

Kortplotterne er nok mest for dem der ikke selv ønsker fleksible
muligheder med et komplet navigationscenter baseret på PC løsninger.
Det er forståeligt for mange køber en PC med standardprogrammer
installeret og køber derefter en DLS CD/USB løsning.
Uden tilslutning til GPS og de dermed forbundne udfordringer med at
genkende GPS porten og indstille PC programmet til en com-forbindelse
og hastighedsindstilling. ja så vil disse ejere ikke få opstillingen
til at virke.
Det er den udfordring for DS, at de skal lave bedre brugsforklaringer
for installation.
Det er typiskt at materialet er udarbejdet af mennesker der har EDB
viden og forstår ikke at mange er EDB-analfabeter og skal have ne
meget grundigere forklaring for at kunne installere et program som DLS
med de funktioner der gør programmet til et hit.
Forklaringerne skal både i tekst, billeder og stringens instruktion
give, selv en førstegangsbruger, det fornødne for at installationen i
alle dens aspekter, frem til et vellykket resultat.
Disse mangler giver ethvert produkt som omtales sejlere imellem en
negativ omtale, som en tommelfingerregel swå skal der 10 gode
oplevelser til at opveje en dårlig omtale.
DS gør sikkert hvad det er dem muligt, ud fra budgettet, til at
reklamere og informere.
Der har været afholdt mange kurser rundt i medlemsklubberne; men se
dig omkring og hør kommentarerne bagefter. Der er en lang vej som skal
betrædes før mange sejlere vil investere og ændre deres muligheder for
navigation. Dette skal også ses på baggrund af hvor meget de i årets
løb sejler mere end de få sømil rundt i området omkring havnen, et
område som de nok har sejlet i i rigtig mange år og som de ud fra
føler giver dem tilstrækkeligt for "Navigation".

Klubberne burde i deres klubblade lave vedkommende artikler og
information om DLS, hver gang der kommer nyheder og tiltag.
Laves der temaer der kaqn downloades bude informationerne komme i de
næste klubblade for hele tiden at gøre opmærksom på dette væsentlige
for bådejerne...navigation.
DS er klubbernes klub og derfor bør klubberne aktivt og konstant give
informationer om emnet.

M.h.t. Google overlejringen så tog vi og lavede .it kortene om til
JPEG og overlejrede søkortene ind over google.
Ifølge oplysningerne som jeg bragte først i strengen så lægges Google
ind over DLS, i DLS programmet.

Ligger Googles kort ind over DLS i DLS programmet, virker det på samme
måde som det der tilbydes på søkortplotterne. På DLS er der oven i
dette mulighed for at aktivere temaer, det er en stor fordel som
plotterne ikke kan.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-10 03:44

DS har nu lavet temaet "Søkortrettelser 2010" som kan downloades fra
denne side:

http://www.danskebaadejere.dk/Det%20Levende%20soekort/Temaer%20til%20DLSK/Tema%20-%20SKR.aspx

Det fungerer fremragende.

Tak til DS.