Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D90 RAW, ACDSee pro 3 og Subject Dis~
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 19-06-10 12:15

Hej

Jeg har opdaget at i nogen af mine RAW filer fra Nikon D90 mangler
EXIF feltet Subject Distance. De konverterede JPG billeder mangler
selvfølgelig også det felt, hvilket medfører at JAlbum crasher når den
støder på sådan et billede.

Jeg anvender ACDSee pro 3 til at vise og konvertere.

Nogen der har set problemet med D90 eller programmet AcdSee?

Er der nogen felter der er obligatoriske og nogen der er optionelle,
og hvorfor mangler feltet kun i nogle billeder?

mvh Lars

Fra : ab©

Dato : 19-06-10 22:13

"Lars Rasmussen" <lars0504@googlemail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen felter der er obligatoriske og nogen
> der er optionelle, og hvorfor mangler feltet kun i
> nogle billeder?

Bruger du samme objektiv - og er der tale om et objektiv, hvor "D" giver
muligheden ?

- Forstår for øvrigt ikke, at manglende feltoplysning skulle have nogen
indvirkning.

ab©

Fra : Allan

Dato : 20-06-10 08:00

Den 19-06-2010 20:15, Lars Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen felter der er obligatoriske og nogen der er optionelle,
> og hvorfor mangler feltet kun i nogle billeder?

Måske du her mere et et problem.

Men jeg har i LR3 fundet et værktøj, hvortil der er adgang fra
LIBRARY - All Metadata - Metadatastatus - og så en lille firkant ude til
højre "Resolve Conflict", at trykke på.
Det har hos mig kunnet gendanne unknown "Subject Distance" for de
linser, hvor det er muligt.
Jeg har ikke fundet ud af, hvad der fjerner "Subject Distance". Det vil
jeg kikke nærmere på, da jeg også bruger ADDSee pro 3 til visse opgaver,
men også andre behandlingsprogrammer.

God Week-end
Aben

Fra : Allan

Dato : 20-06-10 08:30

Den 20-06-2010 08:59, Allan skrev:

> [...]
> Jeg har ikke fundet ud af, hvad der fjerner "Subject Distance". Det vil
> jeg kikke nærmere på, da jeg også bruger ADDSee pro 3 til visse opgaver,

Men, når filen har været inde over ACDSee og belvet konverteret til jpg
forsvinder "Subject Distance" for ever.
Men jeg vender frygteligt tilbage, når jeg har klarlagt noget mere
fornuftigt. Hvis jeg kan.

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 20-06-10 07:26

On 20 Jun., 09:30, Allan <afu...@mail.dk> wrote:
> [...]

> forsvinder "Subject Distance" for ever.
> Men jeg vender frygteligt tilbage, når jeg har klarlagt noget mere

Objektivet jeg har set det med indtil videre (og det eneste hvor jeg
udelukkende tager i RAW) er et Nikon 80-200 F2.8 D.
Har så lige prøvet med KUSO EXIF Viewer 3.0. Den siger "Subject
Distance: Unknown", så det må jo være kamera/objektiv og ikke AcdSee.
Men det fortæller jo så ikke noget om feltet helt mangler eller det
eksisterer men afstand står til ukendt. Der skal man nok studere EXIF
standarden nærmere.

Fra : Allan

Dato : 20-06-10 15:46

Den 20-06-2010 15:26, Lars Rasmussen skrev:

> [...]
> Men det fortæller jo så ikke noget om feltet helt mangler eller det
> eksisterer men afstand står til ukendt. Der skal man nok studere EXIF

Se nu har jeg leget lidt og fundet ud af, at ACDSee åbenbart ikke læses
alle NIKONs EXIFer, hvilket kan ses af, at der i ACDSee er UNKNOWN ud
for "Subject Distance".
Derfor overføres de ikke læsbare data heller ikke, når der gemmes i JPG
eller hvad som helst.
Bemærk, at man i ACDSee i Tools - Options - Propertis Pane, så vidt jeg
kan se, kan ændre hvilke infos man vil have vist i Propertis.

Om ACDsee ikke kan læse alle EXIF fra alle NIKON-kamera generationerne,
ved jeg ikke, men det duer ikke for mit D80.
Men D80 EXIFer virker fint i LR3, og bl.a "Subject Distance" overføres
nydeligt til f.eks JPG ved export.

Gad vide om ACDSee har en update, så de sidste EXIFer fra bl.a. D80 kan
komme med?
Hvis de har, vender jeg retur.

best
Aben

Fra : Allan

Dato : 21-06-10 01:17

Den 20-06-2010 16:46, Allan skrev:

> [...]
> nydeligt til f.eks JPG ved export.
>
> Gad vide om ACDSee har en update, så de sidste EXIFer fra bl.a. D80 kan

Så har jeg været i sandkassen igen!
Har gloet lidt rundt hos ACDSee og fundet ud af, at firmaet
tilsyneladende er overhørige for de kritikpunkter omkring manglende
EXIFer, der har været tidligere.
Det må de jo om.
Om jeg vil fravælge ACDsee i forbindelse med deres næste opgradering ved
jeg ikke helt, for programmet er ganske nyttigt til nogle ting.
Men jeg bliver gladere og gladere for LR3 som dagene længes.

Og med LR3 kan man vende det hele på hovedet, og hvis det er nogle af
ACDSee eller andre programmers billedbehandlingsmuligheder man har brug
for, når LR3 ikke slår til, så kan man:
I LR3 oprette de andre programmer som eksterne editorer, og kalde dem
fra LR3. Så går det glimrende med at bevare alle EXIFerne.

Hvis det er nogle af ACDSee´s batch-funktioner, der er interessante kan
de godt udføres uden tab af EXIFer, sålænge man ikke ændrer filformatet.

Generelt skal man vel holde sig til så få billedbehandlings- og
filhandlingsprogrammer som muligt for, at det hele ikke skal gå op i
programfnidder.
Så jeg er efterhånden næsten sikker på, at LR3 fremover vil være min
base og med et par enkelte eksterne editorer (PS eller andet, når der
skal arbejdes i lag. Silver Efex Pro til sort/hvid. Og lidt, ikke for
meget HDRsoft).

Det må vist være det. Fortsat god nat!
Aben

Fra : N/A

Dato : 20-06-10 15:46

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 21-06-10 07:42

On 21 Jun., 02:17, Allan <afu...@mail.dk> wrote:

> [...]
> base og med et par enkelte eksterne editorer (PS eller andet, når der
> skal arbejdes i lag. Silver Efex Pro til sort/hvid. Og lidt, ikke for

Må indrømme at jeg tidligere har slodset en del med AcdSee og Olympus
E-510 RAW filer, så et eller andet er der nok de ikke har styr på.
Men når nu KUSO EXIF Viewer 3.0 også Subject Distance Unknown, såh...?

Må hellere hente demoen af LR3 og forsøge der. Nu syndes jeg ellers
lige jeg havde nogenlunde styr på og god brug af AcdSee Pro 3, så at
skulle igang med et nyt program, og ikke midnst give penge for et nyt
program, det hyer mig ikke helt.