Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optimal opløsning ved 100x148 mm papir
Fra : Erik

Dato : 19-06-10 09:51

Hejsa

Jeg er en glad novice udi at lave billedeprint selv, har anskaffet mig
en Shelphy foto printer og en stak papir i størrelsen som beskrevet i
emnefeltet. Hvad er den optimale opløsning af et billede hvis jeg nu vil
lave et sammensat billede helt fra bunden i mit foto program ?

På forhånd tak

/Erik

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-10 11:47

"Erik" <eriksydfyn@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> emnefeltet. Hvad er den optimale opløsning af et billede hvis jeg nu vil
> lave et sammensat billede helt fra bunden i mit foto program ?

Jeg har læst mange steder, at fotopapir typisk ligger på en opløsning på
cirka 300 dpi, hvilket svarer til 1200x1800 ved 10x15cm i runde tal. Jeg vil
betegne det som et minimum. Jeg vil foreslå, at du prøver at scalere ét
billede på tre-fire opløsninger og printe dem ud, for at se, hvad din
printer evner. Når jeg sætter et billede sammen fra grunden som du ønsker,
arbejder jeg i 3888x2592 som mit digitalkamera. Man ved aldrig, om man en
dag ønsker billedet på større papir end 10x15cm. Ofte vælger jeg også
2362x1575, hvis jeg ved, at jeg kun ønsker 10x15 ved billedfremstilling fra
digitale kilder.

Generelt vil jeg sætte lighedstegn mellem "optimalt" = "størst muligt".

-Joachim

Fra : smiley

Dato : 19-06-10 10:10

On 19-06-2010 10:50, Erik wrote:
> [...]
> emnefeltet. Hvad er den optimale opløsning af et billede hvis jeg nu vil
> lave et sammensat billede helt fra bunden i mit foto program ?

1748 x 1181 pixel

Fra : Bo Armand

Dato : 19-06-10 16:47

> [...]
> emnefeltet. Hvad er den optimale opløsning af et billede hvis jeg nu vil
> lave et sammensat billede helt fra bunden i mit foto program ?

Olympus har en side med en guide til printstørrelser :
http://www.olympus.dk/consumer/208_741.htm

Hvid du kan bruge den?

Hilsen Bo Armand

Fra : Erik

Dato : 20-06-10 09:40

Tak for svarene, dejlig med lidt spredning og nu ved jeg hvad jeg skal
gå videre med til en start.

/Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 21-06-10 07:01

Den 20-06-2010 10:39, Erik skrev:
> Tak for svarene, dejlig med lidt spredning og nu ved jeg hvad jeg skal
> gå videre med til en start.

Medmindre du har behov for at spare lagerplads... Højeste mulige opløsning!

Har du derimod specielle behov vil jeg som Joachim også sige 1800*1200
(120 pixels per cm).

Brian

Fra : smiley

Dato : 21-06-10 12:07

On 21-06-2010 08:00, Brian Lund wrote:

> [...]
>
> Har du derimod specielle behov vil jeg som Joachim også sige 1800*1200

Der blir bedt of den optimale opløsning,
det er god skik at arbejde med de korrekte
opløsninger til et givet formål. Fotografi
er et håndværk, jeg ved ikke hvordan du vil
have det hvis tømmeren dukker op med en
loftbjælke der er 5x overdimentioneret, eller
din murer laver en skillevæg med 80 cm stenuld.
Det var faktisk et fornuftigt spørgsmål.. -max-

Fra : Erik

Dato : 21-06-10 12:39

smiley skrev:
> [...]
> loftbjælke der er 5x overdimentioneret, eller
> din murer laver en skillevæg med 80 cm stenuld.
> Det var faktisk et fornuftigt spørgsmål.. -max-

Ja jeg var måske også lidt hurtig til at stille spørgsmålet da forholdet
jo ca må være 1 til 1½, det var faktisk det jeg søgte, noget med at
vælge de rigtigt tilskæringer mv. Om det så er min dumhed eller
tankeløshed skal jeg lade være usagt ;)

/Erik