Foto
IBM760 5420
Teil 3020
GPS-tracker til fotobrug
Fra : Jonas Jalling

Dato : 18-06-10 17:16

Hej alle,

Jeg skal en uges tid til Sverige om en lille måned og kunne godt tænke
mig en GPS-tracker så jeg kan holde styr på ikke mindst hvor mine
billeder er taget, men også at se hvor jeg har været i løbet af turen.

Hvad bruger I til sådanne opgaver? Mit krav til dimsen er at jeg kan
bruge "almindelige" batterier, således at jeg ikke skal til at købe mig
fattig i ekstra special-batterier inden turen, da jeg ikke har mulighed
for opladning.

Jeg tænker at dimsen enten gemmer på et hukommelseskort af en art som
senere kan sættes i en computer, eller at den gemmer det internt,
hvorefter den kan smækkes i ryggen af en computer så hele turen kan
indlæses på computeren.

Har I nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter?

På forhånd tak,

Jonas Jalling

Fra : Per Tolbøll

Dato : 18-06-10 18:04

> Jeg skal en uges tid til Sverige om en lille måned og kunne godt tænke
> mig en GPS-tracker så jeg kan holde styr på ikke mindst hvor mine
> billeder er taget, men også at se hvor jeg har været i løbet af turen.

Kvickly har i et stykke tid solgt en ultra-lille og ikke specielt dyr
GPS-tracker. De kalder den iGot-u. Den har et indbygget batteri,der lades
via USB, kører ca. 10 timer på en opladning.
Jeg købte den til andet formål (logning af løberuter) men den er egentlig
beregnet til geotagging (og jeg har ikke sat mig ind i den medfølgende SW)

/Per

Fra : Jonas Jalling

Dato : 18-06-10 22:25

Per Tolbøll skrev:

> [...]
> beregnet til geotagging (og jeg har ikke sat mig ind i den medfølgende SW)

Hej Per,

tak for input. Jeg har faktisk haft kig på den, men jeg har desværre
ikke (umiddelbart) adgang til at lade den op i løbet af turen, så det er
lidt problematisk at den skal oplades via. usb.

En løsning med udskifteligt batteri er klart at foretrække.

Mvh Jonas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-06-10 18:42

On 18-06-2010 18:15, Jonas Jalling wrote:
> [...]
> indlæses på computeren.
>
> Har I nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter?

Jeg har haft en lille Sony, lidt større end en 120 film, og den brugte
een A-celle. Fint, MEN: dens patchantenne vendte lodret, så den var ikke
særlig god til tracking. Jeg har foræret den væk, men skal gerne spørge,
om jeg kan låne den ud til dig.

Efter den, besluttede jeg mig for den "ultimative" fjeld-GPS. Jeg
anskaffede en Garmin 60Cx, som viste sig at kunne køre 2 1/2 dag på 2
stk 2.700mAh celler. Jeg købte NordSverrige (fra Østersund og mod nord)
i 1:100.000 med højdekurver. LÆKKERT. satte er stort kort i den, og den
logger hvet fodspor, inklusive når man gør det mindste sidsstep for at
lade vandet

Helt præcist: Hvornår skal du afsted ?
-jeg skal selv bruge den fra 8.juli til30.juli, hvor jeg laver en
solotur til Kirkeness.

Bo //

Fra : Jonas Jalling

Dato : 18-06-10 22:26

Bo Bjerre skrev:

> [...]
> lade vandet
>
> Helt præcist: Hvornår skal du afsted ?
> -jeg skal selv bruge den fra 8.juli til30.juli, hvor jeg laver en

Hej Bo,

Mange tak for input! Den Garmin ser godt nok lækker ud - det er bestemt
en værdig kandidat. Om der er plads i budgettet inden turen (10/7 -
17/7) kan jeg ikke helt finde ud af, men ellers er det oplagt at den
skal under juletræet som en gave til mig selv i år

Hvis jeg kan låne Sony'en vil det da være lækkert, men ellers finder jeg
uden tvivl på en løsning. Havde faktisk i føste omgang tænkt at lave
noget selv med et af de uPatch moduler du sendte mig - tiden er bare
ikke lige til det i øjeblikket.

Mvh Jonas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-06-10 11:02

On 18-06-2010 23:26, Jonas Jalling wrote:

> [...]
> 17/7) kan jeg ikke helt finde ud af, men ellers er det oplagt at den
> skal under juletræet som en gave til mig selv i år

For at opnå den lange batteritid slukker jeg displaylyset, vælger
sparefunktion o.s.v. Og så starter jeg den, når jeg har pakket teltet og
slukker den, når jeg har fundet en lejrplads. Jeg har også testet med
ikke-opladelige 1.5V lithiumceller. Eneste fordel er at cellerne vejer
ca det halve af NiMH

http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

Bo //

Fra : skeptikeren

Dato : 18-06-10 18:55

On Fri, 18 Jun 2010 18:15:40 +0200, Jonas Jalling <jonas@jalling.dk>
wrote:

>Hej
>
>Har I nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter?
>
>På forhånd tak,

Netto sælger restpartiet af deres billige geologger billigt lige nu.
Jeg hartidligere brokket mig over dens bilige plastikindpakning - men
nu er prisen jo en anden.

mvh

sk

Fra : Jonas Jalling

Dato : 18-06-10 22:26

skeptikeren skrev:

> Netto sælger restpartiet af deres billige geologger billigt lige nu.
> Jeg hartidligere brokket mig over dens bilige plastikindpakning - men
> [...]

Hej,

Har du lidt mere info om den? Bruger den "almindelige" batterier? Hvis
den er billig kan den jo komme op til overvejelse, men ellers vil jeg
nok satse på en mere permanent og lækker løsning som f.eks. den Garmin
som Bo foreslår.

Mvh Jonas

Fra : skeptikeren

Dato : 19-06-10 06:54

> [...]
>den er billig kan den jo komme op til overvejelse, men ellers vil jeg
>nok satse på en mere permanent og lækker løsning som f.eks. den Garmin

Mener at huske, at det er en USB opladelig dims; at den let kan bruges
til *.jpg billeder, og at jeg ikke undersøgte til bunds, om den kan
levere data, der kan bruges med ROBOGEO, som jeg anvender.
Jeg tror at den kan, men det er vel nemmere og sikrere at købe een,
undersøge det og returnere den, hvis den ikke lever op til dine krav.
(Også Netto har en returpolitik i stil med Aldi; de reklamerer bare
ikke med det)

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-06-10 10:40

On 19-06-2010 07:54, skeptikeren wrote:

> [...]
> undersøge det og returnere den, hvis den ikke lever op til dine krav.
> (Også Netto har en returpolitik i stil med Aldi; de reklamerer bare

RoboGeo kan læse et utal af gps formater, og den lægger også kordinater
ind i mine nikon raw filer,

Bo //

Fra : skeptikeren

Dato : 20-06-10 09:35

On Sat, 19 Jun 2010 11:40:29 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

)

>RoboGeo kan læse et utal af gps formater, og den lægger også kordinater
>ind i mine nikon raw filer,
>
>Bo //

Jeg kan få RoboGeo til at indlæse gps data i Step #3: Write the
location data to the EXIF headers; det fungerer fint med Lightroom 3.
Men jeg kan ikke få indlæst disse data, så de kan ses i Windows
explorer, når man højreklikker på raw filen, vælger egenskaber,
faneblad detaljer og ruller ned til GPS. Her er der en række GPS
oplysninger, som kunne være udfyldt, men RoboGeo har ikke lagt data
der.
Er det muligt med RoboGeo?

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-10 10:30

On 20-06-2010 10:35, skeptikeren wrote:
> [...]
> faneblad detaljer og ruller ned til GPS. Her er der en række GPS
> oplysninger, som kunne være udfyldt, men RoboGeo har ikke lagt data

-øhhh, ved ikke. Jeg er midt i en opdatering af "alting". Windos XP til
Windows 7/64, lightroom 2.7 til 3.0 og flere andre billedrelaterede
programmer.
Måske er jeg klogere efter sommerferien (jeg skal solo til Norrland om 3
uger, familien bliver hjemme)

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-10 07:15

Jonas Jalling skrev den 18-06-2010 18:15:
> [...]
> indlæses på computeren.
>
> Har I nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter?

Jeg er godt tilfreds med min sony geotracker.
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Geotagging/index.htm

Filerne som man danner snakker med google Maps så du også kan vise din
tur efterfølgende.

Husk at indstille dit kameras tid og dato korrekt, da den senere
overførsel af data sker på baggrund af optagetidspunkt og gps-tidspunkt.
Og det er sgu træls at have glemt at indstille kameraet til sommertid
eller uret er unøjagtig af andre årsager (har prøvet )
Det kan naturligvis rettes op via exif-data-redigering, men man skal
holde tungen lige i munden, når man håndterer tider.

En del nyere mobiltelefoner har også geotracker funktion. Om de kan
kombineres med billeder ved jeg ikke.
Min SonyEricsson C905 har en geotracker-funktion, hvor dens primære
opgave er at måle hastighed i forbindelse med motion. Målingen sker på
baggrund af GPS-data.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-06-10 10:49

On 19-06-2010 08:15, Carsten Riis wrote:

> [...]
> Det kan naturligvis rettes op via exif-data-redigering, men man skal
> holde tungen lige i munden, når man håndterer tider.

Hvis man bruger RoboGeo, er det ikke det helt store problem. Her kan man
angive hvor meget kameraet's ur er forskudt, og så virker det fint.
Rejser man til en anden tidszone, vil mange gps'er skifte til lokaltid,
og det kan man også fortælle programmet.

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-10 17:35

Bo Bjerre skrev den 19-06-2010 11:49:
> [...]
> Rejser man til en anden tidszone, vil mange gps'er skifte til lokaltid,
> og det kan man også fortælle programmet.

som jeg sagde: man skal holde tungen lige i munden.