Multi-konvertering?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-10 00:13

Findes der en hurtig metode i Photoshop CS/CS2, hvorpå man kan både
resize til samme størrelse (pixel eller cm) og sætte samme
printopløsning på en hel bunke billeder i én og samme arbejdsgang -
altså en 'batch'/'multiproces'?

Jeg sidder med en bunke både .psd, .gif. jpg og .tif billeder i
varienrende str. og printopløsning - alt lige fra 2,5x4,8cm til 25x35cm
i opl. lige fra 72 til 600 dpi, og jeg vil fx. gerne have dem alle
ned/op i en str. på B.BxH.H = B+H, - så bredden er fast 5,5cm/96dpi iht.
Photoshop...

Jeg véd, der findes noget til både OS X og Windows, der kan sætte samme
str., men ikke samme opl. i én og samme arbejdsgang, men dog kun til 1
filtype ad gangen...

NisusWriter Pro kan lidt af det, hvis man arbejder i både kolonner og
sektioner samtidig, men der skal kun _1_ millimeters fejl til i fx.
højde på et billede, - så går det galt...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-06-10 09:13

On 2010-06-19 01:13:21 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> resize til samme størrelse (pixel eller cm) og sætte samme
> printopløsning på en hel bunke billeder i én og samme arbejdsgang -

Ja. Det foregår på den måde at du først optager en handling (action),
der udfører det du vil have gjort.
Så vælger du batch og kører den handling du lige har lavet. Det kan
køres fra Photoshop eller Bridge.

Se på de handlinger der ligger under Produktivitet, for at få en idé om
hvordan.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : BirgerB.

Dato : 19-06-10 09:45

In article <4c1bfd91$0$32174$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> sektioner samtidig, men der skal kun _1_ millimeters fejl til i fx.
> højde på et billede, - så går det galt...

Var der ikke noget med " Dr. Brown`s Image Processor 2.3" der kunne lige
det? Jeg er dog ikke sikker på dpi.

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-10 07:37

> [...]
> i opl. lige fra 72 til 600 dpi, og jeg vil fx. gerne have dem alle
> ned/op i en str. på B.BxH.H = B+H, - så bredden er fast 5,5cm/96dpi iht.

ja, lav en action og kør en "batch" på enten mappen eller de åbne filer.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/photoshop.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-10 11:13

Thomas von Hassel wrote:

> ja, lav en action og kør en "batch" på enten mappen eller de åbne filer.
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/photoshop.png>

Glimrende! - Det ser ud til, det vil være det perfekte. - Det er lidt
besværlig at sidde og tilpasse hvert enkelt billede, når der kan være op
til 50-60 billeder i et dokument - blandet med tekst og forskellig
tekstformattering.

Faktisk er jeg gået igang med at lave fortegnelser over en del af min
musik, hvor jeg så laver et PDF dokument på grundlag af en RTF fil, hvor
jeg har lister med de forskellige numre på de enkelte CD og LP plader.
Og for at det ikke skal blive 'for tørt stof', krydrer jeg det med lidt
billeder af de pågældende kunstnere og engang imellem et særlig berømt
pladeomslag eller CD cover. - Så hvis de anvendte billeder er alt for
store og for høj opløsning, vil PDF filerne jo blive derefter. -
NisusWriter kan 'reducere'*) i str. ved brug af kolonne + sektion, men
ændrer ikke opløsningen, - så PDF filerne bliver op mod 175-200mb - en
enkelt helt op på 1,75gb, - hvis der er mange billeder på 300dpi, 600dpi
eller 1200dpi...

*) 'Dvs., at NWP rent faktisk ikke reducerer noget som helst, men
komprimerer dem kun i 'real view', - så hvis man trækker billedet ud i
en mappe igen, får det sit opr. str. tilbage igen.

Så takker både dig og Kurt. Det var lige så'n noget, jeg tænkte på!

mvh. Erik Richard