Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Falsk lys korrigeres?
Fra : ___P.Sir

Dato : 17-06-10 11:55

Min datter har været på en herlig tur til Costa Rica. Har taget mange
billeder, men specielt én serie, fra en tur til en regnskov, er blevet meget
blålige - omend hun påstår at "sådan så det ud", og det regnede osv.osv. Men
jeg tror der har været stillet forkert på kameraet, måske hvidbalance, eller
andet..
Se lige et par eksempler her: www.granvista.dk/lys
og modtager gerne forslag til hvordan disse og andre lignende billeder evt.
kan reddes, f.eks. i Photoshop elements, eller adcsee.
Preben

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Gert Nielsen

Dato : 17-06-10 13:29

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og modtager gerne forslag til hvordan disse og andre lignende billeder
> evt. kan reddes, f.eks. i Photoshop elements, eller adcsee.

Du har ret i at den er gal med hvidbalancen, men billederne er også
overeksponeret.
Jeg har prøvet i LR med ca. +40 i temp og +55 i tint. Målt på den hvide
strop eller grå rem i hjælmen.
Dernæst -0,8 i eksponering, og billedet ser naturligt ud. Jeg ved ikke og de
programmer du nævner kan det.

Med så store kontraster dur automatikken ikke, så det behøver ikke være
indstillet forkert.

Du kan jo downloade en trial LR3 fra Adobe og rette billederne.
Gert

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-06-10 18:19

> [...]
> de programmer du nævner kan det.
> Du kan jo downloade en trial LR3 fra Adobe og rette billederne.

Det har jeg nu gjort men kan ikke lige se, hvor du stiller temperaturen, som
du har angivet? Og exposure har du korrigeret med 0,8. Jeg kan kun vælge
f.eks. "1 stop"...men jeg kender jo heller ikke LR.
Preben

Fra : Allan

Dato : 18-06-10 19:08

Den 18-06-2010 19:18, ___P.Sir skrev:

> [...]
> du har angivet? Og exposure har du korrigeret med 0,8. Jeg kan kun vælge
> f.eks. "1 stop"...men jeg kender jo heller ikke LR.

Prøv at kikke her:
http://picasaweb.google.dk/Abennes/Desktop?authkey=Gv1sRgCPaVrr_1zsankgE#5484174976977188690

Hvis LR ligger på Windows kan man vist holde venstre shift knap nede, så
er exposure-skyderen ikke så følsom.

mvh
Aben

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-06-10 23:18

"Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis LR ligger på Windows kan man vist holde venstre shift knap nede, så

Aj hvor flot....tak for den grundige vejledning. Håber det bliver regnvejr i
weekenden...!
Preben

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-06-10 23:40

> Det har jeg nu gjort men kan ikke lige se, hvor du stiller temperaturen,
> som du har angivet? Og exposure har du korrigeret med 0,8. Jeg kan kun
> vælge f.eks. "1 stop"...men jeg kender jo heller ikke LR.

Du starter i library for at importere billederne til LR. Her kan man kun
lave simple redigeringer.
Klik på Develop or under histogrammet har du WB kontrollen og under den Tone
til eksponeringen. + en masse andet.
Når alle billeder er korrigeret skal du tilbage til Library og eksportere
billederne tilbage til din HD.
Det burde være tilstrækkelig instruktion
Gert

Fra : emjeppesen

Dato : 17-06-10 14:58

___P.Sir skrev:

>Photoshop elements

kan godt klare en kraftig forbedring.
Hvilket kamera er brugt?
Jeg går ud fra, at billederne er taget i *.jpg
Hent billedet ind i PS med "Open As" og vælg "Camera Raw"
Prøv så at skrive +40 ved temperatur og + 55 ved tint som Gert
foreslår
klik på AUTO lige nedenunder Tint
Nu er du kommet langt i den rigtige retning.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-06-10 16:27

___P.Sir skrev:
> [...]
> og modtager gerne forslag til hvordan disse og andre lignende billeder evt.
> kan reddes, f.eks. i Photoshop elements, eller adcsee.

Det er tilsyneladende modlysbilleder og de er notorisk svære.

Jeg har prøvet i PS en select af højlys med meget feather og skruet ned
for lys i det selectede - det hjalp en del, så sammen med de andre råd
(som jeg ikke har afprøvet)skulle du bestemt kunne få noget acceptabelt
ud af det

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-06-10 10:35

Takker for gode råd - jeg forsøger mig over weekenden.
Der blev spurgt til kameraet..det er et casio EX-S10.
Preben

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-06-10 10:46

Så er det gjort - med et udmærket resultat, billederne reddet.

Så kunne jeg jo spørge - er der nogle gode forslag til, hvad vi kan gøre ved
de videoklip, hun også har taget, med samme kamera og samme
hvidbalanceproblem? Lightroom understøtter jo ikke video i Develop, så vidt
jeg kan se.
Preben

Fra : Allan

Dato : 20-06-10 15:53

Den 20-06-2010 11:45, ___P.Sir skrev:
> [...]
> de videoklip, hun også har taget, med samme kamera og samme
> hvidbalanceproblem? Lightroom understøtter jo ikke video i Develop, så vidt

Windows Media Player kan måske redde lidt for i dens Aktuel Afspilning
er der en undermenu - Udvidede Indstillinger - Videoindstillinger, kan
der komme lidt skydere frem, hvor man kan justere lidt.
Det er værd at prøve.

Aben