Mac og SSD? TRIM support?
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 16-06-10 16:32

Jeg nyder SSD drevet på min PC og overvejer om ikke der skal ske noget
tilsvarende med min Mac, men hvordan ser det ud på den platform?

Kan OS X 10.6.x selv finde ud af TRIM?

Eller er der nogen drev producenter der levere software til formålet,
altså ligesom Intel eksempelvis gør til de ældre Windows platforme?

Erfaringer?

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 16-06-10 20:44

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Kan OS X 10.6.x selv finde ud af TRIM?

Visstnok ikke. Det har nylig gåttt lange tråder om dette på den norske
Mac-gruppe (no.it.os.mac.diverse). Konklusjonen er at man (så lenge) må
ha SSD-enheter som sørger for dette selv, f.eks. Intels. Til gjengjeld
er man da særdeles fornøyd med resultatet, leser jeg.

Jeg overveier sterkt å gjøre den oppgradering selv - altså kjøpe en ny
MacBook med minste HD og bytte den ut med en intern SSD som system- og
arbeidsdisk (jeg klarer meg jo godt med f.eks. en 80GB til mitt
alminnelige arbeide), men ha en ekstern HD som lager for plasskrevende
materiale som bilder, lyd, osv.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 16-06-10 21:50

Jon wrote:

> [...]
> ha SSD-enheter som sørger for dette selv, f.eks. Intels. Til gjengjeld
> er man da særdeles fornøyd med resultatet, leser jeg.

Tak for info.

Det lyder mærkeligt at drevet skulle kunne gøre det helt unden
påvirkning fra styresystemet.

Hvis vi taler Windows, så foregår TRIM mig bekendt på to måder (for de
drev der i det hele taget understøtter TRIM).

A. Styresystemet supportere det og sørger for det foregår løbende
(vistnok hver gang der slettes en fil). Windows 7 understøtter dette,
men ikke XP og så ved jeg ikke hvordan det forholder sig med de
mellemliggende versioner.

B. Styresystemet understøtter ikke TRIM og så findes der i nogen
tilfælde et program til at lade brugeren afvikle processen, altså
ligesom man eksempelvis defragmentere en harddisk. For Intel gælder det
at de tilbyder et gratis værktøj til XP og jeg håbede at der måske
fandtes noget i den stil til Mac.

For mig lyder det til, at man som Mac bruger foreløbig må leve med
performance gradvis forringes på ens SSD drev. Hvis man primært bruger
ens drev til styresystem og programmer så data ikke udskiftes igen og
igen, så tror jeg ikke man vil opleve den store foringelse.

> [...]
> arbeidsdisk (jeg klarer meg jo godt med f.eks. en 80GB til mitt
> alminnelige arbeide), men ha en ekstern HD som lager for plasskrevende

På min PC har jeg skiftet disken med styresystem og programmer, fra en
10,000 rpm SATA disk til et 80 GB Intel G2 og jeg kan ikke forestille
mig nogensinde at bygge en maskine uden SSD.

Eksempelvis så tager en komplet genstart af computeren kun den halve tid
og programmer starter på ingen tid, og hvis du opgradere din bærbare bør
du opleve en endnu større forskel for jeg gik fra en disk der var meget
hurtig.

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 17-06-10 08:26

Enig. Men se: <http://www.idg.no/macworld/article166225.ece>.

Fra : Jon

Dato : 17-06-10 08:27

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Enig. Men se: <http://www.idg.no/macworld/article166225.ece>.

Jeg tilføyer: Clas er en aktiv deltager på den norske Mac-gruppe, og har
ofte interessante innspill pga. stor generell og udogmatisk
teknologikompetanse på tvers av plattformer.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 17-06-10 18:09

Jon wrote:

> Enig. Men se: <http://www.idg.no/macworld/article166225.ece>.

Tak. Det bekræfter desværre min formodning om, at TRIM understøttelsen
ikke findes på Mac endnu.

Det issue de også nævner omkring de SSD drev som Apple selv sælger, er
noget skidt for der er helt sikkert brugere som bliver slemt skuffet.
Samme problematik gælder vist for næsten alle computer producenterne,
hvis man køber en maskine med SSD fra fabrikken får man desværre noget
forældet teknologi og ikke det som alle artiklerne taler begejstret om.

Min plan er nu at købe en 80 GB Intel X25-M (2 gen) og så leve med at
hastigheden falder lidt over tid. Skulle det blive for slemt så kan jeg
altid midlertidigt migere til en harddisk, lade Windows køre TRIM på
SSD'en og så føre OS X tilbage på SSD'en.

Mvh
Bruno