Ethernet virker ikke
Fra : Franz Berliner

Dato : 15-06-10 16:29

Hejsa

Ethernet på min Macbook er pludselig begyndt at opføre sig underligt.

Hvis jeg starter maskinen op er den fint på nettet. Fungerer et stykke
tid, hvorefter den dropper forbindelsen. Herefter kan jeg ikke komme på
igen uanset om jeg prøver at forny DCHP lease.

Har også prøvet at give den fast IP. Samme problem. Virker fint i et
stykke tid, hvorefter jeg bliver smidt af.
Efter genstart er den på igen.

Der er ikke noget galt med forbindelsen. Virker fint hvis jeg sætter
kablet over i en anden maskine.

Wireless virker også fint.

Hvad kan der være galt?
(Går ikke ud fra det er stikket da genstart jo løser problemet hver
gang).

Macbook black m. Snow Leopard.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-10 21:13

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Wireless virker også fint.
>
> Hvad kan der være galt?
> (Går ikke ud fra det er stikket da genstart jo løser problemet hver

check in Console.app om den logger noget interessant i hhv. system og
console.log

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-06-10 21:18

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Har også prøvet at give den fast IP. Samme problem. Virker fint i et
> stykke tid, hvorefter jeg bliver smidt af.
> Efter genstart er den på igen.

Spøjst. Prøv med Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Konsol at kigge lidt
rundt i logfilerne og se om der monstro skulle stå nogen interessante
linier når fænomenet sker. Du kan også se om "ifconfig" siger "status:
active" eller ej for dit netkort når det sker igen.

Jeg havde egentligt mistænkt din DHCP-server i din router, men hvis det
er det samme med fast IP er den komponent jo ligesom ude af billedet.

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 08:58

> [...]
> linier når fænomenet sker. Du kan også se om "ifconfig" siger "status:
> active" eller ej for dit netkort når det sker igen.

Ok, jeg holder øje

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper

Dato : 15-06-10 23:40

> [...]

> Wireless virker også fint.
>
> Hvad kan der være galt?
> (Går ikke ud fra det er stikket da genstart jo løser problemet hver

Tjek temperaturer med f.eks. iStat. Hvis der mangler kølepasta på
Ethernetkortet eller den ene vifte er stået af, så kan ethernetkortet
overhede.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 08:59

> Tjek temperaturer med f.eks. iStat. Hvis der mangler kølepasta på
> Ethernetkortet eller den ene vifte er stået af, så kan ethernetkortet
> overhede.

Hvad skal temperaturen op på før jeg skal begynde at mistænke at det kan
være det?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-06-10 10:08

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Hvad skal temperaturen op på før jeg skal begynde at mistænke at det kan
> være det?

Over 50°C

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 11:49

> Over 50°C

Den er stort set altid over det. Lige nu:

HD 35 grader
CPU 77 grader
Enclosure Base 30 grader
Heatsink A 68 grader
Heatsink B 67 grader
Men bank A1 50 grader
Northbridge 62 grader
Northbridge 2 64 grader

Eller er det nogle andre temperaturer jeg skal kigge på?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-10 12:08

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Den er stort set altid over det. Lige nu:
>
> HD 35 grader
> CPU 77 grader
> Enclosure Base 30 grader
> Heatsink A 68 grader
> Heatsink B 67 grader
> Men bank A1 50 grader
> Northbridge 62 grader
> Northbridge 2 64 grader
>
> Eller er det nogle andre temperaturer jeg skal kigge på?

personligt køber jeg ikke den med temperaturen .. hvis maskinen er
skadet af temperatur problemer så plejer det at være mere omfattende
symptomer end at ethernet holder op med at virke.

Hvad siger din system.log ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 13:59

> [...]
> skadet af temperatur problemer så plejer det at være mere omfattende
> symptomer end at ethernet holder op med at virke.

Nu har den så ikke gjort det i dag endnu, mens den gjorde det hele dagen
i går.

Keepit lykkedes med en fuld backup og efter det er det som alting er
blevet rarere på Macbook'en.

Kan kun finde system.log fra i dag, men smider et dump herud så snart
den gør det igen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 14:08

> [...]
> skadet af temperatur problemer så plejer det at være mere omfattende
> symptomer end at ethernet holder op med at virke.

Fandt det. Ser ud til at det måske alligevel var problem med net - ser
ud til at der er noget DNS der ikke svarer eller lign?

Jun 9 20:26:49 Franz-Berliners-MacBook configd[13]: network
configuration changed.
Jun 9 20:26:52 Franz-Berliners-MacBook ntpd[19]: bind() fd 25, family
30, port 123, scope 4, addr fe80::217:f2ff:fef4:f10b,
in6_is_addr_multicast=0 flags=0x11 fails: Can't assign requested address
Jun 9 20:26:52 Franz-Berliners-MacBook ntpd[19]: unable to create
socket on en0 (230) for fe80::217:f2ff:fef4:f10b#123

Jun 9 20:48:51 Franz-Berliners-MacBook mDNSResponder[30]: SSLHandshake
failed: -9838 (server busy)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-10 15:05

> Fandt det. Ser ud til at det måske alligevel var problem med net - ser
> ud til at der er noget DNS der ikke svarer eller lign?

Den sidste er bare bonjour som ikke kan finde ud af sig selv når der
ikke er noget aktivt netværk ...

Det kan både være en hardware fejl (netkort/stik) eller en eller anden
process som ændrer netværks indstillinger ...

hvad siger

ifconfig

i en terminal når problemet er der ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-10 16:24

> [...]

> socket on en0 (230) for fe80::217:f2ff:fef4:f10b#123
>
> Jun 9 20:48:51 Franz-Berliners-MacBook mDNSResponder[30]: SSLHandshake

Jeg tror ikke det er lykkedes dig at lave statiske IP-adresser både på
ipv4 og ipv6, og at ovenstående er fordi din DHCP-server er blevet sur
på dig.

Fra : Jesper

Dato : 16-06-10 12:27

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Den er stort set altid over det. Lige nu:
>
> HD 35 grader
> CPU 77 grader
> Enclosure Base 30 grader
> Heatsink A 68 grader
> Heatsink B 67 grader
> Men bank A1 50 grader
> Northbridge 62 grader
> Northbridge 2 64 grader
>
> Eller er det nogle andre temperaturer jeg skal kigge på?

77°C lyder voldsomt, kører dine vifter? Hvad siger iStat? Temperaturerne
på min MacBook Pro ligger på 32-50°C

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-10 13:31

> 77°C lyder voldsomt, kører dine vifter? Hvad siger iStat? Temperaturerne
> på min MacBook Pro ligger på 32-50°C

kommer da an på hvad maskinen laver ... det her er ved 40% cpu
belastning* på min macbook pro 13"

<http://dl.dropbox.com/u/693028/cpu.png>

/thomas

* bare for at se et klip på youtube ... tsk tsk tsk ...

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-06-10 13:56

> 77°C lyder voldsomt, kører dine vifter? Hvad siger iStat? Temperaturerne
> på min MacBook Pro ligger på 32-50°C

Ja, 6200 rpm.
Det er nu meget normalt at de gør det. Har typisk en 3-6 app i gang +
det løse.

--
Franz : http://www.berliner.dk