Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
olika filmtyper?
Fra : Johan

Dato : 14-06-10 21:52

Hejsan, jag är ny här

jag undrar om jag kan skriva på svenska

or should I write in english?

jag kan inte danska..

Min fråga är: vilken film ska man använda för att få bäst naturbilder?

Jag har en Nikon FG med Hoya 400 mm teleconverter.

mvh, Fredrik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-06-10 22:26

Johan <fkl65@hotmail.com> skrev :

>Min fråga är: vilken film ska man använda för att få bäst naturbilder?

Sort/hvid, farvebilleder eller dias?
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : skeptikeren

Dato : 14-06-10 22:50

On Mon, 14 Jun 2010 23:51:50 +0300, Johan <fkl65@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Min fråga är: vilken film ska man använda för att få bäst naturbilder?
>
>Jag har en Nikon FG med Hoya 400 mm teleconverter.

Du ska använda färsk film i formatet 24 x 36 mm. Begangna film är
endas användbara för övning, men klarar olika vädertyp like bra

kh

sk

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 23:58

"Johan" <fkl65@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hejsan, jag är ny här
>
> jag undrar om jag kan skriva på svenska
>
> or should I write in english?

Du er velkommen til at skrive på svensk.

> Min fråga är: vilken film ska man använda för att få bäst naturbilder?

Mit korte svar: Man kan lave gode naturbilleder på alle film.

I en periode på 2-3 år lavede jeg mange dias, men i dag bruger jeg
farvenegativ til mine naturbilleder. Det er min opfattelse, at "mange
personer" tidligere har foretrukket dias til naturbilleder, men jeg synes
ikke, at besværet med at scanne dem (og de begrænsninger i eksponeringen som
ligger i diasfilm) står mål med udbyttet. Det kan måske skyldes, at jeg ikke
er dygtig nok. I dag er udvalget af diasfilm blevet lille, og det tager lang
tid at få dem fremkaldt. Ellers har jeg læst mange anbefalelser af Fuji
Velvia til naturbilleder. Jeg foretrækker dog ikke SÅ farvemættede film som
Velvia. Jeg synes, at farverne bliver alt for tunge og tager opmærksomheden
fra motiverne. Det er efter min mening lettere at øge både kontrasten og
farvemætningen, hvis man bruger en film med moderate egenskaber.
Farvenegativfilm har større dynamikområde end diasfilm, hvor man ofter ender
med at give afkald på detaljerne i enten højlyset eller skyggerne.

Netop det begrænsede dynamiske eksponerings-område var også det som fik mig
til at gå bort fra diasfilm. Mange gange var jeg nødt til at om-komponere
mine billeder for at rumme både lys og skygger i motivet, og jeg gik glip af
muligheden for at lave billederne som jeg ønskede fra begyndelsen. Nogle
motiver kan ganske enkelte "ikke lade sig gøre" på diasfilm. Omvendt er
nogle motiver kun "dias-egnede". Jeg har flere gange tænkt: "Dette er et
Kodachrome-øjeblik", fordi motivet og farverne har været velegnede til
Kodachrome.

Som farvenegativ vælger jeg ofte standardfilm som f.eks. Kodak Gold 100
eller Farbwelt 100. Jeg bruger så langsomme film som muligt (ISO 100 eller
200). Kodak Portra er også god. Fuji Superia 200 er efter min mening en
film, som kan bruges til "alt" - også naturbilleder.

Grundlæggende handler det om at forstå den film man benytter og lære at
bruge den korrekt. Man skal tænke som filmen i stedet for at tvinge den til
at gøre noget den ikke ønsker.

Sort/hvid-film bruger jeg sjældent til naturbilleder, og det er svært at
give gode råd, fordi det afhænger af, hvilken fremkalder man benytter. Jeg
bruger Agfa Rodinal til alt og laver for det meste stand-development med
1:100 i cirka en time. Jeg har lavet udmærkede resultater med Pan-F, FP4,
APX 100 og Efke KB25.

En vej til gode naturbilleder går også via det "rigtige lys". Sommersol på
en skyfri himmel mellem 11 og 14 fungerer ikke for mig, fordi den blå himmel
er meget svær at styre. Når jeg fotograferer i det åbne landskab om
sommeren, forsøger jeg altid at få himlen til fylde så lidt så muligt.

De bedste sommerbilleder vil jeg lave 2-3 timer før solnedgang, når lyset er
gult og varmt.

Gode makrobilleder af insekter og blomster er gode at lave, hvis det er lidt
overskyet - det giver en helt anden farveoplevelse end ved åben sol.

Jeg tror ikke, at jeg kan anbefale EN FILM, fordi valget af film kun er en
lille del af vejen til det bedste billede. Og den vej er svær at finde.

-Joachim

Fra : Allan

Dato : 15-06-10 05:16

Den 15-06-2010 00:57, J. Larsen skrev:

> En vej til gode naturbilleder går også via det "rigtige lys". Sommersol på
> en skyfri himmel mellem 11 og 14 fungerer ikke for mig, fordi den blå himmel
> er meget svær at styre.

Har du prøvet med NG filtre?

Aben

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 09:22

"Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet med NG filtre?
>
> Aben

Jeg har prøvet polariseringsfiltre, og det har hjulpet lidt. Sjovt nok synes
jeg, at problemet er mindre, når jeg bruger dias end farvenegativ (ud fra
situationer, hvor jeg har skudt dias og farvenegativ ved siden af hinanden
med næsten identisk udstyr). I dag har jeg vænnet mig til at undgå himlen
eller trænge den i baggrunden. Og jeg savner den ikke.

-Joachim

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-06-10 08:22

On 2010-06-14, Johan <fkl65@hotmail.com> wrote:
> Hejsan, jag är ny här

Velkommen til!

> jag undrar om jag kan skriva på svenska
>
> or should I write in english?

Både svensk og engelsk er fint. :)

> Min fråga är: vilken film ska man använda för att få bäst naturbilder?

Det er langt hen ad vejen en smagssag. Personligt foretrækker jeg Dias
til naturbilleder, og der bruger jeg hovedsageligt Velvia 100F eller
Velvia 50/100. Jeg bruger det både i 135 og 120, men hovedsageligt 120.

Dias giver et mindre dynamisk område og kræver en noget mere præcis
eksponering, men det er efter min mening ikke noget problem. Det kan være
lidt vanskeligt i miljøer med store kontrastforskelle, f.eks. bjerge med
høj sol og sne, men med graduerede ND filtre kan det som regel komme til
at fungere.

Her er nogle af mine egne billeder på min foretrukne film Velvia 100F,
hvis du vil se hvordan den ser ud;

http://www.flickr.com/photos/tkjaer/tags/rvp100f/

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>