MS Windows
briani 27239
Problemer med computeren låser
Fra : Vidal

Dato : 14-06-10 10:46

winXP, fuldt opdateret sp3.

Min computer er pludseligt begyndt at låse. Det kan ske
mens den booter op, eller hvis den når frem til skrivebordet,
jeg åbner et vindue eller logger af.

Jeg har to HD og har kørt chkdsk /F på dem begge og der
rapporteres ingen fejl. Jeg tænkt på, det måske kunne
være RAM'en, men jeg har haft dem ude af soklen og sat
dem rigtigt i igen og der rapporteres ingen fejl.

Jeg har kørt ccleaner og der var lidt problemer, men det
hjalp ikke at rette dem.

Det eneste, der er ændret i systemet før problemerne opstod
er en opdatering fra Microsoft.

Computeren kører upåklageligt i fejlsikret tilstand, så jeg
går ud fra, det må være noget softwaremæssigt. Når jeg scanner
for virus, bliver der ikke meldt nogen problemer.

Jeg har selvfølgeligt forsøgt at fjerne opdateringen med "fjern
programmer", men det kan ikke lade sig gøre, når jeg kører
fejlsikret og hvis jeg er heldig at boote op i normaltilstanden,
går computeren ned øjeblikkeligt, jeg forsøger at fjerne
opdateringen.

Jeg har bootet op med den originale XP CD, men når jeg trykker
R for rep. konsollen, bliver den ved med at spørge efter
Windows-disketten i en uendelighed..

Er der nogen, der har et forslag?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 14-06-10 10:51

Vidal skrev:

>Jeg har kørt ccleaner og der var lidt problemer, men det
>hjalp ikke at rette dem.

Kørte du kun Cleaner, så kør også Register "skan for fejl" med
ccleaner

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-06-10 14:55

Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev :

>Jeg har bootet op med den originale XP CD, men når jeg trykker
>R for rep. konsollen, bliver den ved med at spørge efter
>Windows-disketten i en uendelighed..

Normalt bør man ikke bruge reparations konsollen, men i stedet
vælge, at man vil foretage en ny installation.

Når den efter disketten, så kan det skyldes, at du har updatet
med sp3, mens din cd kun er med sp2 eller lavere.

Når man så kommer lidt længere, så vælger man, at Windows skal
ligge på samme partition.

Så vil den rette den gamle installation, alle opdateringer skal
dog hemtes igen, men du mister ikke noget indhold (dokumenter,
foto etc.).
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Hekatombe

Dato : 14-06-10 14:56

On 14-06-2010 11:45, Vidal wrote:
> Er der nogen, der har et forslag?

Kunne være varme, har du prøvet at fjerne støvet som sidder i diverse
kølere (CPU, GPU m.m.)?

Fra : Mads

Dato : 14-06-10 22:48

On Mon, 14 Jun 2010 11:45:32 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg har bootet op med den originale XP CD, men når jeg trykker
>R for rep. konsollen, bliver den ved med at spørge efter
>Windows-disketten i en uendelighed..
>
>Er der nogen, der har et forslag?

Repair konsollen er sjældent til gavn.

Lav en rigtig Repair Install.

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
( bare skip første afsnit og gå direkte til XP Repair Install )

Fra : Ole C

Dato : 15-06-10 08:32

Mads skrev blandt andet:

> http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
> ( bare skip første afsnit og gå direkte til XP Repair Install )

- og her er en opskrift på dansk - med billeder:
http://www.helgec.dk/xp-repair.html

--
vh
Ole C

Fra : Vidal

Dato : 28-06-10 05:03

On 14 Jun., 15:54, Kerim Ellentoft <ke...@mail.tele.invalid> wrote:

> [...]
>
> Så vil den rette den gamle installation, alle opdateringer skal
> dog hemtes igen, men du mister ikke noget indhold (dokumenter,

Jeg har været bortrejst en periode, men sidder nu igen her og kigger
på computeren. Jeg har lave en geninstallering oven i den gamle og
det gik forsåvidt fint, indtil jeg installerede de rigtige drivere til
bundkort
og grafikkort.

Så var jeg tilbage i problemet med, at den låser på mindste
foranledning
og genstarter efter en stund.

Den kører som sædvanligt fint i fejlsikret tilstand

Er der nogen forslag?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole C

Dato : 28-06-10 13:56

Vidal skrev blandt andet:

> [...]
> foranledning
> og genstarter efter en stund.
>
> Den kører som sædvanligt fint i fejlsikret tilstand

Prøv evt. nogle ældre drivere. Ikke alt nyt er godt
Har du under Denne computer>Egenskaber >Avanceret >Start og
genoprettelse(indstillinger) - prøvet at fjerne markering ud for "Genstart
automatisk" (eller lignende)? Så bør du i stedet for genstarten få en blå
skærm med en fejlkode, som muligvis kan forklare hvad der går galt.

--
vh
Ole C

Fra : Vidal

Dato : 28-06-10 08:51

On 28 Jun., 14:56, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> Pr v evt. nogle ldre drivere. Ikke alt nyt er godt

Det er de drivere, der kom med computeren og som den har kørt med
hele tiden. Det er sådan set det eneste, jeg indtil nu efter
nyinstalleringen
har gjort.

> Har du under Denne computer>Egenskaber >Avanceret >Start og
> genoprettelse(indstillinger) - pr vet at fjerne markering ud for "Genstart
> automatisk" (eller lignende)? S b r du i stedet for genstarten f en bl
> sk rm med en fejlkode, som muligvis kan forklare hvad der g r galt.
¨
Det vil jeg forsøge. Nu er til det hele kommet, den booter utroligt
langsomt.
Selv i fejlsikret stand tager det en halv time at komme på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole C

Dato : 28-06-10 16:07

Vidal skrev blandt andet:

> Det vil jeg forsøge. Nu er til det hele kommet, den booter utroligt
> langsomt.
> Selv i fejlsikret stand tager det en halv time at komme på.

Det lyder jo som en hardware-fejl, når du netop har repareret Windows....
Jeg kan se det er en gammel tråd, men har nogen tidligere foreslået dig at
kontrollere dine RAM? - med denne: http://www.memtest86.com/
Da du næppe har et floppydrev i maskinen, så skal du hente et ISO-image og
brænde en boot-CD.
Og så lader du ellers computeren stå længe - gerne natten over - og teste
RAM'ene....

--
vh
Ole C

Fra : Vidal

Dato : 29-06-10 01:12

On 28 Jun., 17:06, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> [...]
> brænde en boot-CD.
> Og så lader du ellers computeren stå længe - gerne natten over - og teste

Nu har jeg slået genstart fra og får så følgende fejl:

'Der er fundet en fejl. Fejlen skyldes måske nv4_disp.

Enhedsdriveren sad fast i en uendelig løkke.'

Nu vil jeg forsøge om jeg kan slippe af med nv4_disp

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ole C

Dato : 29-06-10 11:19

Vidal skrev blandt andet:

> Nu har jeg slået genstart fra og får så følgende fejl:
>
> 'Der er fundet en fejl. Fejlen skyldes måske nv4_disp.
>
> Enhedsdriveren sad fast i en uendelig løkke.'
>
> Nu vil jeg forsøge om jeg kan slippe af med nv4_disp

Et enkelt af mange hits på Google:
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/video-card-support/173965-nv4_disp-dll-bsod.html

--
vh
Ole C

Fra : Vidal

Dato : 29-06-10 13:02

On 29 Jun., 12:19, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> Et enkelt af mange hits på Google:http://www.techsupportforum.com/hardware-support/video-card-support/1...

Desværre tror jeg, det er en fejl på grafikkortet. Jeg lukkede
computeren op
for at trykke lidt på de forskellige komponenter , hvad gør man
ikke? og
bemærkede den passive køler på grafik kortet var brændende varm, jeg
kunne
røre ved en men ikke holde fast. Desuden kan jeg ikke komme frem til
skrivebordet
mere, der komme en bsod og fejlmeddelelsen:

machine_check_exception 0x0000009c (0x00000000, 0xbab3c050,0xb2000040,
0x00000800)

Mine evner rækker desværrer ikke til at kunne fortolke det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole C

Dato : 29-06-10 20:18

Vidal skrev blandt andet:

> [...]
> 0x00000800)
>
> Mine evner rækker desværrer ikke til at kunne fortolke det.

Men måske Google evner det?

--
vh
Ole C

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-10 01:44

Ole C skrev:

> Men måske Google evner det?

Eller et pc-værksted, der kan analysere hardware-
fejl.

En almindelig installation af Windows bør ikke give
nogen som helst problemer, og slet ikke en
reparation.

Her er der helt klart tale om en fejl på noget hardware,
som skal lokaliseres først.

Jeg ser det hver eneste dag, som regel er det ram,
harddisk eller bundkort der laver fejl - og så kan der
ikke installeres noget som helst

I enkelte tilfælde ser jeg også fejl på PSU, den kan
ikke levere strøm til bestemte områder, og så går
en installation i stå.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Vidal

Dato : 30-06-10 03:02

On 30 Jun., 02:44, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Eller et pc-v rksted, der kan analysere hardware-
> fejl.
>
> En almindelig installation af Windows b r ikke give
> nogen som helst problemer, og slet ikke en
> reparation.
>
> Her er der helt klart tale om en fejl p noget hardware,
> som skal lokaliseres f rst.
>
> Jeg ser det hver eneste dag, som regel er det ram,
> harddisk eller bundkort der laver fejl - og s kan der
> ikke installeres noget som helst
>
> I enkelte tilf lde ser jeg ogs fejl p PSU, den kan
> ikke levere str m til bestemte omr der, og s g r
> [...]

Ja, i dette tilfælde var det grafikkortet. Jeg fik endeligt ulejliget
mig til
at tage det ud, da jeg havde bemærket, det var meget varmt. Det viste
sig at en af kapacitorerne havde blæst toppen af.

Jeg har lige installeret det nye kort og alt kører fint indtil videre.

Tak for al hjælp fra gruppen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-10 22:51

Vidal skrev:

> Ja, i dette tilfælde var det grafikkortet. Jeg fik
> endeligt ulejliget mig til at tage det ud, da jeg
> havde bemærket, det var meget varmt. Det viste
> sig at en af kapacitorerne havde blæst toppen af.

Jamen, så er det da godt at der er masse
"kapacitorer" i denne gruppe

Fejl på hardware er en overset ting i denne gruppe,
de fleste tror at der er en software-ting der lige skal
indstilles, så kører det som det skal.

Får jeg en pc ind på værkstedet, der ikke kan starte,
er det ikke til at vide om det er hard- eller software
der fejler. Her starter jeg en mini-XP fra en boot-
skive, og kører forskellige testprogrammer.

Det indikerer meget hurtigt om det er det ene eller
det andet.

En anden mulighed er at pille den eksisterende
harddisk fra, og lave en testinstallation på en anden.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk