Bundmaling af lille motorbåd
Fra : Preben

Dato : 11-06-10 17:32

Jeg skal bundmale min lille motorbåd (4,5m med påhængsmotor). Båden har
ikke tidligere været bundbehandlet.
Jeg har forestillet mig en blød selvpolerende maling, som kan forhindre
begroninger.
Jeg har fået fortalt, at følgende "opskrift" vil virke:

Matslibning
2-3 gange Light Primer
1 gang hård bundmaling
2 gange blød bundmaling

Lyder det fornuftigt?
Hvilke produkter kan bruges når båden kan sejle hurtigt (>30 kn), men som
ofte sejler jeg noget langsommere.

--
Venlig hilsen
Preben Andersen

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-06-10 20:24

Preben wrote:
> [...]
> 2 gange blød bundmaling
>
> Lyder det fornuftigt?
> Hvilke produkter kan bruges når båden kan sejle hurtigt (>30 kn), men

Med den fart kan jeg ikke se, at du har gavn af blød bundmaling og kaldet
for selvpolerende, da jeg tror, at malingen forsvinder alt for hurtigt. Du
har sikkert tænkt på Hempels hjemmeside ? Klik her:
http://www.hempel.dk/internet/inedkc.nsf/vHEMPELDOC/93A338D52D710D98C1256C440045073A?OpenDocument
hvor du kan finde en masse informationer omkring vedligeholdelse af en båd
såvel over som under vandlinjen.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Preben

Dato : 13-06-10 14:21

Den 11.06.2010 kl. 21:24 skrev Torben Skovgaard Bach <tsbach@fjernnyka.dk>:

> [...]
> hvor du kan finde en masse informationer omkring vedligeholdelse af en

Nu skrev jeg faktisk, at jeg som oftest sejler noget langsommere. Jeg har
ikke tænkt på Hempels side, den kendte jeg ikke.
Det jeg gerne ville vide var, om "opskriften" lød fornuftig, og hvilke
produkter jeg i givet fald kunne anvende. Gerne Hempel, men ikke
nødvendigvis.
--
mvh/Preben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-06-10 16:17

Preben wrote:
Klip

> [...]
> Det jeg gerne ville vide var, om "opskriften" lød fornuftig, og hvilke
> produkter jeg i givet fald kunne anvende. Gerne Hempel, men ikke

Noget langsommere er et vidt begreb i forhold til 30 kn.
Derfor har jeg ikke svaret mere konkret på dit spørgsmål, men nu hvor du
kender Hempels side, så er du rigtigt godt klædt på

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 13-06-10 15:12

On 11 Jun., 18:32, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> Lyder det fornuftigt?
> Hvilke produkter kan bruges når båden kan sejle hurtigt (>30 kn), men som
Nej det lyder absolut ikke fornuftigt.
Du skal med den fart bruge en hard racing bundmaling. Den
selvpolerende eller bløde bundmaling er beregnet til sejlbåde med en
maks. fart på 8-9 knob. Hurtigere fart vil slide din bundmaling af på
no time.
Husk overmalingsintervallerne på light primer. Hvis den bliver for
"tør" inden påføring af bundmalingen, vil du opleve at al den dyre
bundmaling ligger i vandet kort tid efter du har søsat din båd første
gang. Det er bedst, hvis du påfører første lag bundmaling mens
primeren stadig "napper".

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Ole Jeppesen