Bule i tank
Fra : LasseNC

Dato : 13-06-10 11:27

Hej

Sidste år fik jeg lavet en bule i min tank, den kunne jeg efterhånden
godt tænke mig at få lavet.

http://lh4.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TBUS_LaCqiI/AAAAAAAADnE/y03S68_NJ9U/s512/DSC00409.JPG

Den er ikke særlig "spids", men jeg tænkte på om jeg kunne sætte en
bolt i hullet der og trække den ud? Normalt sidder der en kærvskrue i,
hvor der er et chrom/pyntedæksel monteret udover, den tog det meste af
slaget.

Hvad ville i gøre? Det behøver ikke være super-smooth fordi der skal
et dæksel udover, sålænge den kan monteres er jeg egentlig tilfreds.

Fra : Ole

Dato : 13-06-10 22:47

Lav en "baglæns hammer" med et gevind der passer
Det er ret let at lave.

Fra : Armand

Dato : 14-06-10 11:13

LasseNC skrev:
> [...]
>
> Hvad ville i gøre? Det behøver ikke være super-smooth fordi der skal
> et dæksel udover, sålænge den kan monteres er jeg egentlig tilfreds.

Det er da værd at prøve; men jeg tror ikke at der er så meget styrke i
det stykke blik at det vil lykkes :-/

Når der aligevel er et pynte-dæksel over, så er der en mulighed i at
lime en møtrik på tanken, midt i bulen, v.h.a. cyano sekund-lim og bruge
dén istedet!

Men når nu det ligefrem er en tank synes jeg at det er nærliggende at
rette den v.h.a. trykluft:
Brug en stor klud til, sammen med hånden, at stoppe tankdæksel-hullet
med - Lirk en trykluft-pistol ned sammen med og forsøg forsigtigt at
blæse så meget overtryk i tanken at bulen retter sig ud!
Forsigtighed og opmærksomhed er påkrævet: Ved for meget tryk risikerer
du at tanken pludselig ligner en amerikansk fodbold =

Hvis du kommer i tanke om at stikke noget ned at banke bulen ud med
indefra, så husk for guds skyld at det ikke må være jern: Jern kan slå
gnister og i så fald = *kaboom* =

Endelig er der det fine internet-trick:
<http://www.youtube.com/watch?v=0oQpks0ZsUM&feature=related>

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-06-10 12:59

On Mon, 14 Jun 2010 12:12:35 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.

>Det er da værd at prøve; men jeg tror ikke at der er så meget styrke i
>det stykke blik at det vil lykkes :-/

Jeg er meget enig, og det mest sansynlige er at blikket bliver trukket
af.

>Når der aligevel er et pynte-dæksel over, så er der en mulighed i at
>lime en møtrik på tanken, midt i bulen, v.h.a. cyano sekund-lim og bruge
>dén istedet!

Jeg har prøvet med en 6 mm messingmøtrik jeg loddede i med almindelig
loddetin og en heathgun som forvarmning for loddekolben.
Ulempen er selvfølgelig at tanken skal slibes ned til metallet og
fortinnes, men det er skånsomt og ufarligt.
Når møtrikken sidder der sætter jeg en bolt i og anvender en
gammeldaws skuftenøgle med "Ørnenæb" og en træklods til at trække
bulen ud med.
Jeg trækker til bulen er ude eller lodningen sprænger.
Er bulen ikke helt ude når lodningen sprænger sættes møtrikken igen på
det nu dybeste sted i bulen og processen gentages.
Jeg anvendte den teknik på min NSU Max der havde en skarp bule der
hvor den er forkromet - Det er den igen og der er intet at se til
bulen

> [...]
>Forsigtighed og opmærksomhed er påkrævet: Ved for meget tryk risikerer
>du at tanken pludselig ligner en amerikansk fodbold =

Jeg prøvede den med trykluft på min NSU tank, og stoppede hurtigt
igen.
Den ville "rette sig ud" alle andre steder end der hvord den skulle.
Jeg vurderer metoden til at være farlig for uøvede.

>Hvis du kommer i tanke om at stikke noget ned at banke bulen ud med
>indefra, så husk for guds skyld at det ikke må være jern: Jern kan slå
>gnister og i så fald = *kaboom* =

Loddemetoden har den fordel at den er gnist- og flammeløs

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-10 08:31

Få en professionel til at gøre det. Han har et værktøj der kan punktsvejse
en/nogle "jernpinde" på, som man så kan trække bulen ud med.

--
Poul
May you enjoy Peace and good Health !