Rygsæk til mc
Fra : Christian Stidsen

Dato : 12-06-10 10:32

Jeg har altid været af den opfattelse at det ikke er den bedste idé at have
rygsæk på mår man kører mc idet skaderne på ryggen i tilfælde af uheld vil
blive forværret af rygsækken.

Er der hold i dette, eller er det bare en gammle skrøne ?

Jeg har hos Biltema set en mc-rygsæk -
http://biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Bagage/Rygsak-til-MC/
Den har plastskjold m.m., men det er nok bare for at beskytte indholdet,
ikke bæreren...

Anyway, hvad er fup og hvad er fakta - er det dumt at køre med rygsæk ?

M.v.h.

Christian
--
FZS600

Fra : Thomas

Dato : 12-06-10 12:03

Den 12/06/10 11.32, Christian Stidsen skrev:.

> Anyway, hvad er fup og hvad er fakta - er det dumt at køre med rygsæk ?
>
> M.v.h.
>
> Christian

Kun hvis du kører rundt med en tom rygsæk. Det er ret dumt. Ellers skal
du tænke over, hvad du putter i sækken (rygsækken). Det er nok ikke
smart at vælge med en frossen lørdagskylling eller din samling af
antikke knive. Husk en rygbeskytter under rygsækken!

/Ths.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-06-10 12:09

Den 12-06-2010 11:32, Christian Stidsen skrev:
> [...]
> ikke bæreren...
>
> Anyway, hvad er fup og hvad er fakta - er det dumt at køre med rygsæk ?

Nu er intet vel sort/hvidt, og jeg har da til tider også lige smidt en
rygsæk over skulderen, men jeg anser det ikke for specielt genialt!

At lande på indholdet er næppe befordrende (afhængigt af indhold
naturligvis) for ryggens ve og vel, og skulle gud forbyde det rygsækken
få fat i et eller andet, medens man kurer hen over guds grønne jord,
kunne skaderne på skuldrene være ganske betydelige.

Jeg har lavet en gammel sædeskal om til top-box holder, så når der er
behov for at lege muldyr, tager det ingen tid lige at smide box'en på
motorcyklen, og lige så hurtigt kan den laves tilbage.

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : S.B.

Dato : 12-06-10 21:54

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> behov for at lege muldyr, tager det ingen tid lige at smide box'en på
> motorcyklen, og lige så hurtigt kan den laves tilbage.

De fleste tanktasker kan i løbet af 5 sekunder være lavet om til en
rygsæk...
ville vælge sådan en

Søren

Fra : Armand

Dato : 13-06-10 01:18

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> få fat i et eller andet, medens man kurer hen over guds grønne jord,
> kunne skaderne på skuldrene være ganske betydelige.

En fysioterapeut gjorde engang mig opmærksom på at begge halspulsårer
følger halsens overgang til skuldre og at dé snarere var under risiko
for beskadigelse - Og hvis dét sker når der ikke at komme folk hurtigt
nok hen til én til at høre ens sidste ord =

I mine øjen er en rygsæk under alle omstændigheder i vejen hvis det
skulle komme til et uheld :-|

--
Armand.

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 13-06-10 14:10

Min ST2'er er født med sidetasker, og jeg ville ikke være foruden.. Jeg kan
smide hjelmen i den ene og jakken i den anden, når jeg parkerer.. Det gør
cyklen meget mere anvendelig imo.. Der er mange der siger "fed MC, men skal
du ikke ha' pillet de tasker af?".. Nej.. det skal jeg ikke =) .. Og jeg kan
ikke lade være med at smile lidt, når jeg ser motorcyklister med store
oppakninger spændt på ryggen eller bundet til bagsædet..

Fra : Kasper

Dato : 13-06-10 17:17

Jeg ville helt klart heller ikke vælge at køre med rygsæk. Egentlig
gjorde jeg det selv den første sæson. Men jeg kom pludselig i tanke om
en af mine bekendte som på en skiferie havde en rygsæk på med kun en
større håndholdt walkie i. Han står stille og venter ved liften men
vælter og falder så uheldigt på rygsækken at han brækker ryggen.
Jeg ved godt at det hører til de mere ekstreme historier, men jeg synes
ikke at det er risikoen værd.
Derfor kører jeg selv med tanktaske (selvom det nogen gange er lidt
bøvlet). HVIS jeg skulle have brug for at have en rygsæk på ville jeg
udelukkende putte tøj i.
/Kasper

Fra : Klaus R

Dato : 13-06-10 19:18

Christian Bøge Mikkelsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> ikke lade være med at smile lidt, når jeg ser motorcyklister med store
> oppakninger spændt på ryggen eller bundet til bagsædet..

jeg kører en gammel suzuki gs450 og jeg fandt en donorMC med
kappasidetasker og det brugte jeg(samt motor og andre småting. :D) og
det kan køre med to sidetasker eller den ene kan sættes som topboks. og
jeg ville ikke undvære dem nu, har altid hjelm, vanter og lidt olie i
den...
kørte også i starten med rygsæk og tanktaske.

Fra : Armand

Dato : 14-06-10 11:23

Klaus R skrev:

> [...]
> den...
> kørte også i starten med rygsæk og tanktaske.

En magnet-tanktaske er ikke så besværlig at have med at gøre og de
fleste har skulderstropper til at kunne bruges som rygsække efter at man
er kommet frem.
Et gennemført alternativ er Bagster, der består af en fastmonteret
'grundplade' i tankens farver og med snaplåse til selve tanktasken!
<http://www.bagster.com/en/>

Sidevind; vindstød fra modkørende lastbiler og påvirkning ved pludselige
kropsbevægelser (á et undvige-forsøg?) taget i betragtning, så sidder
bagagen også langt mere neutralt på tanken end på ryggen :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 13:12

Hej
On Mon, 14 Jun 2010 12:23:16 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Et gennemført alternativ er Bagster, der består af en fastmonteret
>'grundplade' i tankens farver og med snaplåse til selve tanktasken!
><http://www.bagster.com/en/>
Et godt podukt, der også fåes med strømudtag i tasken, (gennem snaplåsen på tanken) bruger det selv i forbindelse med GPS holder.
--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-06-10 15:24

Armand wrote:

> [...]
> Et gennemført alternativ er Bagster, der består af en fastmonteret
> 'grundplade' i tankens farver og med snaplåse til selve tanktasken!

I "Make Your Own Seat" vejledningen, henviser de til en Distributors
list... nogen der har haft held til at finde den?

Og måske endda har erfaringer med Bagsters sæder?
Jeg bliver en anelse øm bagi af standardsædet på min Thundercat, så
tænkte at et par gele-indlæg kunne hjælpe. Og så skader et mere
personligt design jo heller ikke

/Robert

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-06-10 20:26

Den 16-06-2010 16:23, Robert Eriksen skrev:

> [...]
> Jeg bliver en anelse øm bagi af standardsædet på min Thundercat, så
> tænkte at et par gele-indlæg kunne hjælpe. Og så skader et mere

Du ender op med et "sofa"-sæde, man sidder godt, bløde og behageligt,
men også dybt (ikke noget "ned på siden af MC og knæet i jorden")

Det personlige handler langt hen ad vejen om farvevalg m.v.

Jeg sybtes de er temmeligt dyre :-\(det er jo en "metervare"

Man kunne overveje at spørge til prisen ved f.eks. (der er jo flere)

http://www.cherokeesadelmager.dk/frame_new.htm

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 16-06-10 22:56

> Jeg sybtes de er temmeligt dyre :-\(det er jo en "metervare"

Nogen ide om HVOR dyre? =)

... synes ikke de er flinke til at oplyse prisen.., og det er der jo tit en
grund til..

Fra : Armand

Dato : 16-06-10 23:44

Christian Bøge Mikkelsen skrev:

> Nogen ide om HVOR dyre? =)
>
> .. synes ikke de er flinke til at oplyse prisen.., og det er der jo tit en
> grund til..

" If You need to ask - You can't afford it anyway"

--
Armand.

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 17-06-10 15:57

> " If You need to ask - You can't afford it anyway"
>
> --
> Armand.

Har overvejet Corbin, men hvis de her var billigere kunne det jo være
spændende =)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-06-10 12:33

Christian Bøge Mikkelsen wrote:

> Har overvejet Corbin, men hvis de her var billigere kunne det jo være
> spændende =)

Eneste sted jeg har fundet en pris indtil videre er
http://www.mc-topgear.dk/vare/907066

3299,- inkl gel.
Det er vel også en slags penge, men hvis alternativet er at hoppe og
danse i sadlen efter en halv time er det måske nok værd.
Og må jo nok indrømme det ikke er i asfalten, mit knæ tilbringer det
meste tid

Det er så lidt bekymrende at min cykels farve, svjv, er Baltic Blue og
minder ikke synderlig meget om Bagsters version af Baltic Blue.

/Robert
YZF600R

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-10 14:13

On Thu, 17 Jun 2010 16:57:21 +0200, "Christian Bøge Mikkelsen"
<cbm@mail.dk> wrote:

>Har overvejet Corbin, men hvis de her var billigere kunne det jo være
>spændende =)

Tro jeg ville overveje Corbin istedfor, synes deres animation virker
som de har en point, og vis de har taget patent på deres sæder må det
vel være fordi de mener deres produkt holder. Fremfor Gel sæde.

Se animation her http://www.corbin.com/funstuff/media/corbin_ecc.shtml

Og se speciel ST2 model her
http://www.corbin.com/ducati/ducst4cds2.shtml

Mvh.
Poul-M Olsen
Honda CBX750F 88'

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 19-06-10 01:42

> Tro jeg ville overveje Corbin istedfor, synes deres animation virker
> som de har en point, og vis de har taget patent på deres sæder må det
> vel være fordi de mener deres produkt holder. Fremfor Gel sæde.

Ja, jeg har checket Corbin sæderne ud, og de ser ud som om de er rigtigt
fine... men de koster også det dobbelte af hvad de her Bagster gør.. det
ville sq være nice hvis man kunne se/prøve dem live.., men det bliver nok
svært.. =)

Fra : Intet Navn

Dato : 19-06-10 16:48

> [...]
> ville sq være nice hvis man kunne se/prøve dem live.., men det bliver nok

Jeg har købt et Corbin sæde til min ZX-9R og er særdeles tilfreds med
både kvaliteten og komforten af sædet. Prisen er bestemt ikke "lav", men
jeg var heldig at finde mit på eBay, så min endelige pris endte på lige
over et par tusinde.

Sædet har forvandlet motorcyklen fra en væmmelig 'pind' man med nød og
næppe kunne holde til at sidde på en time uden at få alvorligt ondt i
røven og i stedet for den 'lokale ubehagelighed', bydes der nu kun på
glædelig overraskelse over, hvor længe man har kørt i ét stræk - og
sædet har dermed fuldstændigt fjernet min alvorligste anke ved maskinen.
Det har altså været en fremragende investering i komfort, der har betalt
sig tilbage mange gange i glæden ved at køre uden ubehag.

Har desværre aldrig prøvet Bagsters sæder, så jeg kan ikke byde på en
side-by-side sammenligning, men der er altså ingen som helst grund til
at være bekymret over Corbins sæder.

--
/claus

Fra : Armand

Dato : 19-06-10 18:01

> [...]
> ville sq være nice hvis man kunne se/prøve dem live.., men det bliver nok

Hold vejret og tag på efterårstur til INTERMOT i Køln 6-10 okt. - Dér
skulle det nok være muligt at kigge, føle og spørge!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-10 10:38

> Min ST2'er er født med sidetasker, og jeg ville ikke være foruden..

Jeg har kørt ganske meget med sidetaskerne - Såen en ca 75000km, men efter
at jeg fik mig en bagster tanktaske har jeg stort set ladet sidetaskerne
blive hjemme. Og så blot haft topboks og tanktaske på maskinen.