Afgift: Hvem bestemmer handelsprisen ?
Fra : C. Caspersen

Dato : 12-06-10 09:53

Talte i går med Skat. Damen afviste på det bestemteste at oplyse
afgiftssatser på en brugt importeret motorcykel (selv om jeg har fået det
før) og henviste til beregneren på deres hjemmeside.

Beregneren kræver en handelspris - men hvem bestemmer hvilken der skal
bruges ? Prisen kan jo sagtens svinge 10-15000 på de forskellige udbufte
cykler af samme model i dba f.eks.

Nogen der har et bud ?

/Caspersen

Fra : Jopa

Dato : 12-06-10 10:18

Den 12-06-2010, skrev C. Caspersen:

> Beregneren kræver en handelspris - men hvem bestemmer hvilken der skal bruges
> ? Prisen kan jo sagtens svinge 10-15000 på de forskellige udbufte cykler af
> samme model i dba f.eks.
De går vel efter nyprisen.

Jeg fik en regning på 16000 kr og ankede prisen med det resultat at de
slog 2000 af

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 12-06-10 10:27

"Jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> De går vel efter nyprisen.

Ja, og nuværende handelspris.

/Caspersen

Fra : Jopa

Dato : 12-06-10 10:46

C. Caspersen kom med denne ide:

> Ja, og nuværende handelspris.

Ok det var jeg ikke klar over.
Den kan jo selvfølgelig svinge, men når vi snakker biler har
forhandlerne vist en liste de slår op i mon ikke Skat har en lignende
over mc så ?

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 12-06-10 12:26

> Den kan jo selvfølgelig svinge, men når vi snakker biler har forhandlerne
> vist en liste de slår op i mon ikke Skat har en lignende over mc så ?

Såfremt de havde en sådan liste, kunne de jo ligesågodt oplyse mig afgiften
over telefonen

Der er så lidt at hente på import, at det er meget vigtigt at kende tallene
før man henter.

/Caspersen

Fra : MKS - 74

Dato : 12-06-10 06:30

On 12 Jun., 10:53, "C. Caspersen" <cmc...@fjerndettesol.dk> wrote:

> Nogen der har et bud ?

Handelsprisen bestemmer SKAT suverænt ved vurdering, og denne
vurdering foretages på basis af tidligere vurderinger, opslag i DBA og
div. andre salgssteder mv. For de hyppigst importede modeller har SKAT
lavet såkaldte niveualister for afgift/handelspris. Er cyklen ikke på
disse, foretages der i princippet en individuel vurdering, der kan
være simpel ved en kendt model og mere kompliceret for en mere sjælden
model. SKAT laver principielt ikke straksvurderinger længere (de gør
det dog alligevel i enkelte tilfælde), som de har gjort tidligere, på
grund af en stor pukkel af vurderingssager. De bedste estimat man kan
selv kan lave, er at søge i SKAT's database over tidligere vurderinger
(Modep), og finde en tilsvarende cykel (hvis muligt) der er
afgiftsvurderet for nyligt.

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 13-06-10 01:13

MKS - 74 skrev:

> [...]
> selv kan lave, er at søge i SKAT's database over tidligere vurderinger
> (Modep), og finde en tilsvarende cykel (hvis muligt) der er

Jeg tror at Caspersen har overset listen med 'værdifastsættelser over
brugte motorkøretøjer' :-/
Det er nok snarere dér man skal forbi når man vil danne sig et indtryk
over hvad en given import-cykel vil komme til at koste at indregistrere!

--
Armand.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-06-10 10:49

> Jeg tror at Caspersen har overset listen med 'værdifastsættelser over
> brugte motorkøretøjer' :-/

Nej, men når der kun er 1 vurdering af cyklen med rette årgang, og
vurderingen er 2 år gammel, så er det jo svært. Og som jeg skrev, er
marginalerne så små, at man efter min mening må kende det eksakte beløb +/-
1000 kr. Jeg ved, at det er at stille store krav

Brugtpriserne ser jo noget anderledes ud i dag, end for 2 år siden.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-10 20:03

> [...]
> +/- 1000 kr. Jeg ved, at det er at stille store krav
>
> Brugtpriserne ser jo noget anderledes ud i dag, end for 2 år siden.

Så kunne man jo fristes til at spørge hvorfor du så ikke bare køber en brugt
herhjemme.
Hvis det er 1000 kr som gør udslaget.............

/Allan

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-06-10 22:26

"AW" <allan[snabela]malFJERNwis[prik]dk> skrev i en meddelelse

> Så kunne man jo fristes til at spørge hvorfor du så ikke bare køber en
> brugt herhjemme.

Måske udvalget næsten er lig nul ?

> Hvis det er 1000 kr som gør udslaget.............

Nej, så læser du det ikke rigtigt

/Caspersen

Fra : MKS - 74

Dato : 13-06-10 03:16

On 13 Jun., 02:13, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Jeg tror at Caspersen har overset listen med 'v rdifasts ttelser over
> brugte motork ret jer' :-/
> Det er nok snarere d r man skal forbi n r man vil danne sig et indtryk
> over hvad en given import-cykel vil komme til at koste at indregistrere!

Snarere end hvad? Modep-databasen er præcis denne liste , og er jo
at finde på SKAT's hjemmeside, det er dog langtfra altid at man kan
finde et passende/tilsvarende objekt i denne.

--
-Michael